Pánico en el Transiberiano (1972)

Alternatieve titels: Horror Express | The Possessor

Verenigd Koninkrijk / Spanje
Horror

geregisseerd door Eugenio Martín
met Telly Savalas, Christopher Lee en Peter Cushing

Een Engelse paleontoloog ontdekt in Mantsjoerije een twee miljoen jaar oud bevroren monster met mythische krachten. Aan boord van de trein op weg naar huis komt het schepsel weer tot leven en richt een slachting aan onder passagiers.

Mijn eerste horror film in de bios en er zouden er nog vele volgen.
Toen erg eng, nu slappe hap.
Werd smorgens wakker achter het bed van mijn ouders en zag overal rooie oogjes.....

avatar van Ravenstein
Deze zag ik jaren geleden op Super Channel (toen dat nog bestond), maar die film werd om de 10 minuten onderbroken door reclame, daarom vond ik er niks aan.
Enige tijd later heb ik hem nog eens gehuurd en was erg gecharmeerd door dit bescheiden, maar zeer geslaagde horrormysterie.
Dat komt oa door de aanwezigheid van het superbe duo Cushing/Lee, maar ook door enkele leuke dialogen
(Inspector Mirov: The two of you together. That's fine. But what if one of you is the monster?
Dr. Wells: [aghast] Monster? We're British, you know) en de originele setting (de trein).
Originele Spaanse titel: Pánico en el Transiberiano.

avatar van ToNe
Een beetje te vergelijken met The Thing, maar dan aan boord van een trein.

Reinbo
Ik neem aan dat je The Thing uit 1951 bedoeld, want met het meesterwerk van Carpenter mag deze prul niet vergeleken worden.

avatar van Mac Hammer Fan
Matige horror, ondanks de aanwezigheid van Christopher Lee, Peter Cushing en Telly Savalas. Het monster gelijkt wat op het superieure "The Creeping Flesh" van Freddie Francis, maar de échte angstsfeer ontbreekt. Regisseur Eugenio Martin deed het ontzettend veel beter in zijn minder bekende prent "A Candle for the Devil".

avatar van wendyvortex
Beetje suf treinreisje en dat ondanks de aanwezigheid van Christopher Lee, Peter Cushing en Telly Savalas...en een monster dat met z'n ogen de herseninhoud van diverse treinpassagiers opslokt, geprik in ogen en schedellichtingen en zombies.
Beetje weinig spanning, niet echt mooi gefilmd, beetje ouderwets.

avatar van brucecampbell
Ouderwets misschien wel maar best wel een degelijke film die dankzij de beperkte locatie een uitstekende claustrofobische sfeer creëert.
Het "monster" zag er best cool uit met de rode ogen.
Deze is nu op blu ray uit Horror Express Blu-ray, maar ik heb hem nog gezien op good old Vhs.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb de Blu-Ray van Severin en dat is een hele stap voorwaarts bij de andere releases. Image Entertainment bracht bvb destijds een non-anamorphic widescreen DVD uit en er waren ook heel wat andere met nog slechtere beeldkwaliteit. De nieuwe Severin is een aanrader voor de fans.
In mijn ogen is "Horror Express" een guilty pleasure die toch met de tijd smakelijker wordt.
Prachtige Spaanse poster:

avatar van PeterW
ToNe schreef:
Een beetje te vergelijken met The Thing, maar dan aan boord van een trein.

The Thing en Horror Express zijn op hetzelfde boek gebaseerd: Who Goes There? door John W. Campbell Jr., evenals The Thing from Another World.

avatar van Richard_Voorhees
Aangetrokken door de aanwezigheid van Lee en Cushing besloot ik deze te bekijken. Door het ietwat knullige beginstuk duurde het even totdat ik de film serieus kon nemen. Helaas gaan ze dan ineens van een prehistorisch monster naar een buitenaards wezen. Een plottwist die naar mijn idee niet goed werkt in deze film. Verder vallen de slachtoffers wel op een erg eentonige wijze: de eerste paar keer waren die witte ogen nog best griezelig, maar op den duur had ik het wel wat gehad met de rood oplichtende ogen en het daarop volgende resultaat voor de slachtoffers. Lee en Cushing weten de film nog enigszins overeind te houden door hun sterke acteerwerk, maar verder weet de film gewoon niet goed over te komen.

avatar van knusse stoel
Een prima film die soms iets gedateerd overkomt maar niet op een manier dat het irriterend is. Een gouwe ouwe die bij de horrorliefhebber goed zal overkomen, vermoed ik.
Toen wij de volgende namen (met Christopher Lee, Peter Cushing en Telly Savalas) voorbij zagen komen waren de verwachtingen wel hoog gespannen. En inderdaad deden de heren hun best en vooral Savalas vonden wij goed overkomen. Een echt dictatortje!
Kent u hem nog als Kojak? De zogenaamde intelligente politiebaas?
Hier overtreft hij zich weer, althans in onze ogen.

avatar van GrobbekuikenXL
Grappige ouderwetse horror film alleen de muziek begon te irriteren. Leek wel muziek voor western en paste helemaal niet bij sfeer en beelden van de film. Maar dat was nu eenmaal zo in 1973. leuk Lee en Cushing te zien in een film die niet over een vampier gaat al zijn die natuurlijk ook nog steeds erg aangenaam.