Ruined Heart: Another Lovestory between a Criminal & a Whore (2014)

Alternatieve titels: Ruined Heart: Another Lovestory between a Criminal and a Whore | Pusong Wasak: Isa na Namang Kwento ng Pag-ibig sa Pagitan ng Kriminal at Puta | Pusong Wasak | Ruined Heart

Filipijnen / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Khavn
met Tadanobu Asano, Elena Kazan en Nathalia Acevedo

Religie en geweld zijn de wapens waarmee een meedogenloze maffiabaas over zijn 'koninkrijk' regeert, ergens in Manilla op de Filipijnen. Wanneer bijgeloof en show geen indruk maken, stuurt hij er zijn knokploeg op af. De taak om zijn meisje te beschermen geeft hij in handen van een zijn trouwste handlangers, een genadeloze huurmoordenaar. Deze zal de eigenzinnige en impulsieve prostituee met zijn leven beschermen. Maar kort nadat ze elkaar hebben leren kennen, worden beiden op elkaar verliefd. Hun enige optie is op de vlucht slaan voor de razende maffiabaas.

avatar van Mochizuki Rokuro
In december een gelimiteerde BluRay-release op Third Window films (BD only).
Ruined Heart: Another Love Story Between a Criminal and a Whore | Third Window Films

Asano
Khavn

Wat te doen??

avatar van beavis
Cinematografie van Doyle geeft wellicht de doorslag...
Maar Khavn heeft geloof ik inderdaad nog nooit echt iets goeds gemaakt... Wellicht is hij wat serieuzer geworden nu?

avatar van Mochizuki Rokuro
Mwah, ik denk toch van niet. Ruim 22 GBP in de pre-order, dat is wel inclusief CD, maar de koersen zijn momenteel ook niet echt gunstig. Misschien dat diegenen die hem zagen er iets over kwijt kunnen? goongumpa? yeyo?

Ik zie dat rem (dat is een goed Duits label) een van producenten is. Misschien volgt er een betaalbaarder Duits alternatief. De muziek is in Duitsland in elk geval al los te krijgen.

avatar van McSavah
Interessant dit, had er nog niet eerder van gehoord. En Nathalia Acevedo uit Post Tenebras Lux, ook apart. Daar acteerde ze eigenlijk vrij zwak, al ging dat niet ten koste van de film.

Is deze film overigens een uitgewerkte versie van deze korte film van Khavn met dezelfde titel?

avatar van goongumpa
Mochizuki Rokuro schreef:

Yeyo en ik zagen 'm een paar maanden terug op Offscreen film festival in Brussel. Ben er al best veel van vergeten,maar wat ik me herinner: een nogal transgressieve, gewelddadige tragedie, zonder dialoog, die heel fel voor sfeer gaat. Lange, poëtisch bedoelde scènes met veel slow-motion en heel aanwezige muziek. Die scènes vond ik meestal wel veelbelovend, maar niet zo goed uitgewerkt. Het moest duidelijk snel gaan. Doyle brengt het allemaal best goed in beeld, maar moet bijna elke scène in één shot draaien. Het is zeker niet zo magisch als hij ooit deed. Ik vond het materiaal ook echt te mager voor een langspeelfilm -- zelfs al duurt het slechts 70 minuten. Asano doet niet heel veel bijzonders.

Khavn heeft zelf ook de muziek gemaakt. En er kwam een nummer in dat overduidelijk plagiaat was. Maar waarvan ben ik ook al vergeten .

avatar van xgogax
Dit lijkt me eigenlijk een bijzonder genietbaar filmpje . Als ik ergens een zwak voor heb dan is het wel dynamische , energieke & speelse ( vlotte ) films . En ik heb een hekel aan cineasten die zichzelf veel te serieus nemen , bijv. er zijn cineasten van mijn leeftijd die doen alsof ze al tachtig jaar oud zijn .

Geef mij maar bevlogen ( forever young at heart ) cineasten die risico’s durven te nemen ...

avatar van xgogax
Tegengevallen . De film is erg naïeve en leeg . Verder ziet dit filmpje er visueel pover uit , haast amateuristisch . Felle kleuren helpen niet . Ook veel minder speels ( filmtechnisch ) dan verwacht ...

Lijkt op één van Pen-Ek Ratanaruang's Pan-Azaitische projecten, maar dan in een Sogo Ishii stijltje. Wild, jong en muzikaal. Ik ken Khavn's andere film niet, maar dit vond ik absoluut de moeite.

Gaaf.

De opzet doet denken aan Ratanaruang, de stijl van de film vooral aan Ishii's frissere punk werk. Met nog wat Zuid-Amerikaanse actrices erbij en een Duitse score is het een wereldse smeltkroes van invloeden geworden.

Visueel erg fijn. Doyle's toevoeging in stijlvol, terwijl de film toch erg wild en jeugdig aanvoelt. Mooi kleurgebruik, sterk camerawork en fel geëdit. De muziek is ook absoluut een meerwaarde, moeilijk te vatten in een bepaalde stijl, maar daarom ook net dat beetje unieker.

Asano herleeft weer als stil maar hypercoole killer, de rest van de cast doet niet echt onder. Het duurt verder maar 73 minuten, maar ik kan me wel best inbeelden dat als deze film niet echt goed valt het een ware martelgang is. Ik vond de speelduur perfect. Energiek, fris en sappig. Geweldig filmpje.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van danuz
Yes! Excentrieke (aan)kleding, tattoos, een eclectische soundtrack, vette cinematografie en Asano. Een eigenzinnig meesterwerkje zoals ik ze nog maar zelden tegenkom.

... vond het al zo vreemd dat deze redelijk gematigde reacties kreeg.

avatar van John Milton
Pfoe. Moeilijk in te schatten of ik dit kan waarderen.

Ik kwam hier via ALIPATO: The Very Brief Life of an Ember (2016) op aanraden van Hireath. De trailer van die film vond ik eerlijk gezegd heel irritant, maar dit spreekt me dan wel weer aan. Doyle helpt uiteraard.

avatar van Cikx
John Milton schreef:
Pfoe. Moeilijk in te schatten of ik dit kan waarderen.

Gewoon een poging wagen

avatar van Black Math
Erg bijzondere kijkervaring, deze film. Allereerst de titel, die ik al erg kan waarderen. Maar met name de hele stijl. Dit draait om de audiovisuele ervaring; dat het verhaal duidelijk ondergeschikt is blijkt uit het gebrek aan dialogen. Stil is de film ook weer niet, maar de enige teksten die je hoort zijn songteksten, en heel af en toe wat onverstaanbaar gemurmel van de hoofdpersonen. Verder is de film erg kort, wat fijn is, want voordat het gebrek aan verhaalstructuur de film mogelijk opbreekt, is hij al voorbij. Prima lengte dus.

Fraai gefilmd met interessante camerastandpunten, maar op momenten ook behoorlijk dynamisch. De hoofdrol wordt echter door de muziek gespeeld. Niet altijd iets dat ik zelf zou opzetten, maar wel erg apart, en in combinatie met de beelden behoorlijk hypnotiserend.

Duidelijk niet voor iedereen bedoelt, maar wie eens iets totaal anders wil zien en niet veel geeft om het plot van een film, heeft hier iets bijzonders te pakken. 4,5*.

avatar van Woland
Ik vond dit toch wel een fijne verrassing. Nee, het verhaal heeft niet zoveel om het lijf en misschien wel wat erg aan de magere kant, zelfs voor de 73 minuten die het duurt, maar de film is best een belevenis. Asano speelt een gangster die (de titel zegt het al) er met een prostituee vandoor gaat, maar dat is verder allemaal niet zo heel belangrijk. Het filmwerk is lekker energiek, met veel handheld shots en ook bijzonder veel afwisseling - het is m'n eerste Khavn maar de beste man zorgt er in ieder geval voor dat je je niet hoeft te vervelen. De muziek speelt ook een belangrijke rol, het is eigenlijk continu aanwezig en er wordt niet gekozen voor bekende nummers (al lijkt één van de nummers wel bijzonder veel op 'I can't help falling in love with you' van Elvis Presley) maar voor (schijnbaar) eigen muziek van Khavn. De teksten vormen ook een soort van vervanging van filmdialoog en geven zo toch een beetje meer duiding aan wat er gebeurt in de film. Best een leuk experiment wat mij betreft.

avatar van leatherhead
Heerlijk excentrieke film weer van Khavn. Stuk minder zwartgallig dan Alipato wel. Ondanks de uiteindelijke afloop is het sfeertje eerder aan de luchtige kant. Wel weer genoeg weirdness en maffe aankleding aanwezig. Het experiment dat Khavn hier aangaat vond ik verder zeer geslaagd. Plotje is echt zo simpel als het maar zijn kan en gespeend van enige dialoog, maar Khavn gebruikt dat in zijn voordeel en vertaald de emoties door middel van beeld en vooral geluid. Een bonte mengelmoes van muzikale invloeden en genres, duidelijk dé drijvende kracht achter deze Ruined Heart. Zorgt er inderdaad voor dat deze film best een ervaring is. 4*.