Give Me Liberty (2019)

geregisseerd door Kirill Mikhanovsky
met Lauren 'Lolo' Spencer, Chris Galust en Maksim Stoyanov

De jonge Russisch-Amerikaanse Vic werkt als ziekenvervoerder in Milwaukee. Op een dag stapt de jonge zwarte vrouw Tracy bij hem in. Zij heeft ALS en heeft een gemotoriseerde rolstoel om zich voort te bewegen, maar lijkt desondanks de meest actieve en georganiseerde patiënt die Vic vervoert. Als er rellen uitbreken in de stad, moet Vic een manier vinden om zijn opa en een groep oudere Russen naar een begrafenis te brengen en tegelijkertijd Tracy te helpen.

avatar van Koekebakker
Heerlijke fake-docu. Een tijdlang hoopte ik naast alle lol ook nog op wat maatschappijsatire of rake observaties over de positie van minderheden zoals minder validen en/of Russen in de VS, maar dat zat er niet in. Wel een originele, vermakelijke en erg goed gemaakte achtbaanrit.

avatar van Collins
Een dag uit het leven van Vic, een jonge Rus die in de VS chauffeur is van een taxibus voor gehandicaptenvervoer. De dag verloopt stressvol. Protesten tegen rassendiscriminatie zijn in volle gang en blokkeren de straten. Vic loopt voortdurend achter op zijn rijschema. Als hij vanuit zijn menslievende inborst ook nog eens tussen de bedrijven door een groep Russische familieleden naar een begrafenis rijdt, loopt zijn schema totaal in de war. Om de vijf minuten wordt hij door zijn baas gebeld met de vraag waar hij toch uithangt. En als je weet dat Vic al weinig krediet meer heeft bij zijn werkgever is het plaatje compleet. Hou dan je hoofd maar eens koel. De stressvolle situatie levert veel hilarische momenten en bizarre belevenissen op.
De film is geënsceneerd zoals de gestreste Vic zich voelt. Een nerveuze montage en veel wisselingen in cameraperspectief zorgen niet bepaald voor een rustige overzichtelijke kijk op zijn werkdag. Nee. Het is een hectische en zenuw belastende dollemansrit vol beroering, tegenslag, onrust en onvoorspelbare personages. De rit is chaotisch, vol vaart en hartstikke leuk.
De film bestaat uit drie elementen die hem hartstikke leuk maken. Bizarre personages, de abrupte en nerveuze montage met veel cuts en de gitwarte humor.
De uiteenlopende variëteit aan curieuze personages is onuitputtelijk. Een eigenzinnige opa, een onbeheerst acterende neef, een goed- en grofgebekte ALS patiënte en een hele stoot aan aangename excentriekelingen. Daarbij maakt de zwaarte van hun rol eigenlijk niet veel uit. Ook de kleinere optredens maken indruk en drukken een onuitwisbaar stempel op de chaos. En dat met opvallend goed acteerwerk van acteurs zonder veel filmervaring.
Er is geen scène waarin niet al na enkele seconden bruut wordt ingegrepen met een wilde cut. De film kijkt daardoor heel onrustig. De cinematografische hectiek heeft tegelijkertijd een realistisch effect. Het oogt allemaal heel naturel. Alsof er weinig in scène is gezet.
Een andere belangrijke rol in de suggestie van het realisme wordt gespeeld door het sound design. Alle omgevingsgeluid komt ongefilterd binnen. Ook hier chaos. Autodeuren die dichtslaan. Gesprekken op de achtergrond die de gesprekken op de voorgrond doorkruisen. Passerende auto’s. En allerlei andere geluidsflarden die soms zonder bronvermelding voorbij komen. Het geluid draagt constructief bij aan de sfeer van hectiek en chaos en voedt het gevoel van authenticiteit.
Het razende tempo en de vele handelingen maken dat de film enige concentratie vergt om genietend te kunnen bekijken. De film presenteert een geweersalvo aan indrukken en is gewoon warrig en wild geënsceneerd. En dat bijna twee uur lang. Dat vergt inspanning. Even wegzakken is er niet bij. Wel knap trouwens om gedurende twee uur een veelvoud aan indrukken op de kijker af te vuren zonder veel concessies te doen aan het tempo.
In het middenstuk heeft de film enkele momenten van relatieve rust. Hoewel het tempo daar iets lager ligt, is het onvoldoende laag om te spreken van een adempauze. De vaart en de hectiek blijven, maar staan gewoon op een iets lager pitje. Geniet van de relatieve rust, want in de finale gaan alle remmen nogmaals los en slaat de volledige gekte weer toe.
Leuk.

avatar van Paalhaas
Heerlijk zooitje ongeregeld dat als puntje bij paaltje komt een enorme portie menselijkheid aan den dag legt. Gecombineerd met knappe editing hebben we hier een echte winnaar te pakken. Genoten!

Goeie film over een jonge man die gehandicapten vervoert in zijn busje. Een redelijk opgefokte sfeer die me wat deed denken aan Uncut Gems (voornamelijk tot stand gebracht door de montage en camerawerk). Helaas is het verloop ook wat rommelig. Wel een bonte verzameling personages die de film zeker de moeite waard maken.