Cop Car (2015)

Thriller

geregisseerd door Jon Watts
met Kevin Bacon, Shea Whigham en Camryn Manheim

Twee 10-jaar-oude kinderen stelen een verlaten politieauto en besluiten hem te gebruiken voor een joyride. De eigenaar van de auto, sheriff Kretzer, is vastbesloten hem terug te krijgen, aangezien er iets waardevols in zit.

avatar van Left4Dead
Schiet op alle vlakken net iets te kort om een voldoende te halen.
Bacon kon het project niet redden.

"Piemel...Piemel, Tieten...Tieten, Kut...Kut, Verdomme...Verdomme, Godverdomme...Godverdomme, Reet...Reet, Kont...Kont, Kuttekop...Kuttekop"

Met bovenstaande acht herhalende woorden begon deze eenvoudige Thriller film, die grotendeels saai, traag en langdradig (zeker wat betreft de eerste 45 minuten van het verhaal) is, maar wel sfeervol. Omdat er eigenlijk ook maar weinig in gebeurt weet het verhaal ook niet echt te boeien en spannend vond ik het ook nergens worden, op de laatste 10 minuten van het verhaal misschien na dan, welke ook best hard zijn. Het einde is echter weer een behoorlijke afknapper, want nu weet je niet hoe het afloopt met het zwaar gewonde jongetje Travis (geraakt door een kogel).

In dit verhaal draait het om twee 10-jaar jonge bevriende jongens, te weten Travis (gespeeld door James Freedson-Jackson) en Harrison (gespeeld door Hays Wellford) die tijdens het wandelen (ze lopen namelijk weg van thuis) door het landschap opeens tussen de bosjes een verlaten politieauto vinden en die besluiten te stelen, om deze te gebruiken voor een joy ride. Wat de twee jongens echter niet weten is dat er iets waardevols in de kofferbak ligt en dat de eigenaar van de politieauto, te weten de corrupte sheriff Kretzer (gespeeld door Kevin Bacon), vastbesloten is om de politieauto met inhoud terug te krijgen.

Zoals gezegd is het verhaal behoorlijk saai, traag en langdradig en pas vanaf circa de 50e minuut (daarvoor zie je alleen de jongens plezier maken met de politieauto en zie je sheriff Kretzer corrupte dingen doen, waaronder het lozen van bewijsmateriaal), als de twee jongens iets horen achter in de politieauto en besluiten de kofferbak open te maken, wordt het verhaal nog enigszins vermakelijk en zitten er ook een paar leuke dialogen in en zeker het moment dat iemand (man, gespeeld door Shea Whigham, die in de kofferbak ligt) de twee jongetjes hard toespreekt (omdat ze niets mogen zeggen en gewoon stil achterin de politieauto moeten zitten) en daarbij aan ze vraagt of ze een vader en moeder en eventueel een huiddier hebben en dan tegen ze zegt:

Tegen Travis (moeder en stiefvader, en als huisdieren een hond en slang) zegt hij: Ik ga bij je huis langs en dan maak ik eerst je hond dood. Ik sla hem met een hamer zijn hersens in. En dan snij ik je slang van onder tot boven open. Dan zal je moeder zich afvragen wat er aan de hand is. Weet je wat ik dan doe ? Ik schiet haar door haar kop, Je stiefvader ook. Ik knal ze overhoop.

Tegen Harrison (oma en als huisdier een cavia) zegt hij: Ik pak die cavia van je...en gooi hem zo hard mogelijk op de grond. Dan is hij vast nog niet dood, dus als hij ligt te kronkelen...stamp ik erop mijn mijn schoen en verpletter ik je cavia. En je oma ? Ik snij haar keel door met een groot mes. Dan roept ze of je haar wil helpen. Maar je hoort niks. Weet je waarom niet ? Omdat je niet kunt gillen met een doorgesneden strot

De laatste 10 minuten van het verhaal met de shoot-out (vuurgevecht) zijn best hard en goed, maar helaas is het einde zoals eerder al aangegeven onduidelijk en dat vond ik best jammer. Misschien past het wel goed bij het verhaal, want veel is eigenlijk onduidelijk (o.a. de achtergrond van de personages en waar het verhaal zich afspeelt). Visueel zag het er best aardig uit (zeker wat betreft de landschappen) en ook met de sfeer zat het wel goed en de beperkte cast deed het verdienstelijk en vooral dan Kevin Bacon (voorzien van snor) in de rol van corrupte sheriff Kretzer. Ook de twee kinderen James Freedson-Jackson (in de rol van Travis) en Hays Wellford (in de rol van Harrison) deden het verdienstelijk, maar konden wel niet echt overtuigen en sommige dingen die ze deden waren niet echt geloofwaardig. Verder spelen er nog in mee Camryn Manheim (als Bev, die de twee jongetjes ziet rijden in de politieauto en er iets tegen wilt gaan doen, dat had ze achteraf gezien beter niet moeten doen) en Shea Whigham (als de man die de twee jongetjes zien als ze de kofferbak van de politieauto openmaken) en dan heb je eigenlijk al de gehele cast gehad.

Al met al niet meer dan vermakelijk om eens gezien te hebben deze korte (circa 85 minuten) en eenvoudige Thriller film en dan vooral vanwege de tweede helft van het verhaal, want de eerste helft is gewoon saai, traag en langdradig.

avatar van AC1
AC1
Dit had een perfect project kunnen zijn voor Robert 'The Hitcher' Harmon. Die houdt namelijk ook van verlaten wegen en gevaarlijke politiemannen. Niet dat Jon Watts het zo slecht heeft gedaan maar toch miste ik iets. 5/10

avatar van mixmaster
Jammer dat deze film zo traag en langzaam verloopt.
Met wat meer spanning en actie had deze film prettiger geweest om te kijken.
Toch is de film net goed genoeg om hem af te kijken, al is het einde van de film ook niet echt geweldig.

avatar van limelight73
Kon me redelijk ergeren aan hoe de kinderen "geforceerd" gespeeld er met de cop car vandoor gingen. Eerst super bang dan ineens volledig niet meer. Kevin daarentegen speelde geweldig. Hij kan alleen de film niet redden. Ook al is het einde wel een stuk beter. Als je trouwens als kind van 10 zo auto kan rijden de eerste keer dat je instapt, mag Verstappen zich zorgen gaan maken.

avatar van lucdecoster
Kan iemand mij uitleggen wanneer die jongen geraakt is door een kogel op het einde. Ik heb blijkbaar niet goed kunnen volgen op een TV in Thailand.

avatar van Thomas83
Na het lezen van de plotomschrijving verwacht je misschien een thriller met enige vaart en na de openingsscène misschien weer meer zoiets als Stand By Me, maar dit is meer een wat Coen-achtige vreemde eend die het wat rustiger aandoet en ietwat vreemd zwarte humor met spanning afwisselt.

De twee kinderen zijn verre van de nieuwe River Phoenix met al zijn acteerkunsten en uitstraling, maar vooral twee doodgewone jongens, die indruk op elkaar willen maken, niet ongevoelig voor sociale druk en niet zo kuis in hun taalgebruik zoals je nog wel eens ziet. Erg naïef nog ook. In dienst van de spanning en humor wel wat meer dan realistisch is eigenlijk, maar het is erg ongemakkelijk om ze bijvoorbeeld met vuurwapens en een defibrillator te zien spelen.

Lang kabbelt de film nog wat te veel met scènes die steeds net wat te lang duren, maar Bacon speelt de hardvochtige sheriff leuk en de film leeft pas echt op zodra Whigham uit de kofferbak kruipt. Het laatste half uur is bijna aan een stuk erg spannend. Er had een betere manier verzonnen kunnen worden om Travis gewond te laten raken, maar het idee dat ze dat stuk over de lange weg terugrijden met de sirene aan vond ik toch wel leuk gevonden. 3.5*.

avatar van darlynhailey
heel matige film

Hier kan ik heel kort over zijn.
Het is een slechte film, punt uit....
Kevin Bacon was zo goed in de serie The Following, maar hier bakt hij er niets van.

avatar van Daan258
Inderdaad zeg,wat een vreselijke film was dit.
Ik wist niet goed wat ik moest verwachten bij het bekijken van de film.
Hij krijgt nogal een redelijke score maar daarnaast ook wel veel negatieve berichten.
Ik nu ik de film gezien heb snap ik totaal niet hoe de film nog door sommige zo gewaardeerd kan worden.
Het is echt vanaf begin tot het eind saai en erg gebeurd letterlijk de gehele film niks.
Als je de beschrijving van de film hierboven leest heb je letterlijk de hele film gezien. Want de film is echt inderdaad niets meer dan dat 2 kinderen een politie auto stelen en gaan joyriden, thats it.
Ik bleef de film nog wel afkijken in de hoop nog iets verrassend op het einde te zien maar ook hier was niets van aanwezig.
Kevin Bacon vind ik vaak best een goede acteur maar bij deze film wist hij helemaal niks. Ook omdat zijn rol in de film van niks was.

NOOIT verwacht dat de film echt zo erg zou tegenvallen.
Ik zou hem zeker laten liggen.

avatar van mrklm
Travis [James Freedson-Jackson] en Harrison [Hays Wellford] zijn weggelopen van huis en zwerven over de Texaanse vlakten in Quinlan County, ten oosten van Dallas. Wanneer ze een verlaten politieauto vinden, ontdekken ze hoe ze 'm moeten besturen en rijden ze er voor de lol wat mee rond. Maar de auto herbergt een geheim dat Sheriff Kretzer [Kevin Bacon] graag geheim wil houden, koste wat kost.
'Cop Car' neemt de tijd om de twee hoofdpersonen neer te zetten. Welford en Freedson-Jackson spelen hun rollen ook uitstekend (Freedson-Jackson won Saturn Award voor vertolking van een jonge acteur), maar het verhaal komt wat langzaam op gang. Zodra de jongens (en wij) het 'geheim' ontdekken, komt de film goed op gang en eindigt het in een spannende, goed opgebouwde finale. Bacon toont opnieuw aan één van de beste bad-guys van het witte scherm te zijn in een thriller die geduld vereist... maar geduld loont deze keer!

avatar van Elchapo
Aardige film,niets nieuws onder de zon maar een goede tijdsbesteding...3.5 stars.

avatar van jippie2010
Het plot is interessant en de zwartgallige sfeer past er prima bij. Maar wat hebben ze het allemaal flinterdun gehouden. 88 minuten en dan nog een tergend lange zit. Het kinderlijke van de jongens komt er niet goed uit, ze worden nu weggezet als achterlijk. Daarom klopt de film voor je gevoel niet en komen ze wat mij betreft nog goed weg met twee sterren. *2.0

avatar van jippie2010
lucdecoster schreef:

Aan het einde van de film wanneer ze zich willen bevrijden schiet de jongen op het glas. De eerste kogel ketst af en daardoor wordt hij geraakt. Door de tweede kogel breekt het glas en kunnen ze ontsnappen.

avatar van mikey
geinig klein filmpje over een 2 kids die een cop car vinden om vervolgens opgejaagd te worden door een coole Bacon. Soort van kinderdroom dat omslaat in een nachtmerrie. Best sympathiek, verhaal verloopt vlotjes.

Verwacht alleen geen maniakale hi speed car chases met psychische automobilisten als in Duel of zo.

avatar van Toontje G
Leuke film, kon er wel mee lachen. Zo zie je maar dat je met weinig toch iets aardigs neer kan zetten.

avatar van SmackItUp
Aardig sfeertje, fijne setting. Maar helaas wel een enorm oninteressant stuk plot. Wanneer de kinderen wat aan het dollen zijn, maar wanneer Bacon zijn intrede doet gaat het bergafwaarts. Niet zozeer om zijn personage of acteerwerk, maar omdat daarmee de fijne zondagmiddag niets-aan-de-hand sfeer is verdwenen. Sonde.

lucdecoster schreef:

Ricochet heet dat..terugketsende kogel...Hij schoot toch op het raam???..........of door de schutter buiten....

Zelden gebeurt het dat een film naar mate hij vordert beter wordt. Meestal een pakkend begin en gaat uit als een nachtkaars. Ik vond het verhaal heel aardig...Inderdaad traag begin,maar naarmate de film vorderde werd hij steeds beter. Dit is de eerste keer dat ik boven het gemiddelde zit met mijn waardering....en waarom?? Eindelijk eens een best redelijke film op Netlix...Hoera...Dus half puntje er bij gedaan...
En Bacon is een slechte acteur.....dat went...Nooit een kanjer van een film van hem gezien.