Genre: Drama / Horror
Speelduur: 109 minuten
Alternatieve titel: Goodnight Mommy
Oorsprong:
Oostenrijk
Geregisseerd door: Veronika Franz en Severin Fiala
Met onder meer: Susanne Wuest, Elias Schwarz en Lukas Schwarz
IMDb beoordeling: 6,7 (59.580)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 26 februari 2015
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ich Seh Ich Seh
"A mother should look out for her sons."
In een afgelegen hut aan de rand van een bos wacht een negenjarige tweeling op de terugkeer van hun moeder, die in een schoonheidsinstituut in behandeling is geweest. Wanneer ze thuiskomt, haar hoofd nog verbonden na de cosmetische operatie, is niets nog hetzelfde. De twee jongens twijfelen of de persoon die zich nu in het huis bevindt, wel hun moeder is.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,7 / 59580)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
Social Media
Acteurs en actrices
Elias
Lukas
Mother
Priest
Red Cross Collector #1
Red Cross Collector #2
Pizza Supplier
Mesner
Farmer
Accordion God
Video's en trailers
Reviews & comments
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
Mensen klinken overwegend enthousiast. Hopelijk zijn dit niet de mensen die de draak met de naam it follows ook tof vonden. Hoewel de trailer anders voelt krijg ik toch datzelfde indie horror(wtf dat dan ook is) gevoel er bij.
HulkStrong
-
- 17 berichten
- 0 stemmen
Bang, kil en bevreemdend.
Het sluipen door het huis, afstandelijk gedrag van de moeder, de lange, lange stiltes en het koud aangeklede leeg uitziende huis op een afgelegen locatie zorgen voor een ongeziene creepy sfeer. Een aanval op "jouw" thuis in een film is altijd eng, maar wanneer het gevaar van binnenin het gezin komt is het next level creepy...
De acteerprestaties zijn geniaal, net als de muziekkeuze. Petje af voor die jongetjes! Uniek is dat je niet echt weet wie de 'vilain' is en of er überhaupt een is, of of er meerdere zijn, en dit is gewoon zwaar fucked-up en de film z'n sterkste punt.
Zoveel vragen na het zien van deze film, want de 'clue' is helemaal niet zo makkelijk alsof ik na 10 minuten kijken dacht, die wordt redelijk vlug 'weggegeven'. Het is vrij duidelijk voor me dat Lukas niet bestaat en dit vanwege ofwel een dood door verdrinken, ofwel door een autoaccident of iets dergelijks... een brand (?) Bij het spelletje adem inhouden in het meer kwam hij niet meer boven water in het begin, misschien is dit een herbeleving/droom in Elias z'n hoofd (zoals wel meer dingen tijdens de film) en een verwijzing naar wat er in het echt is gebeurd ofwel komt hij niet meer boven water simpelweg omdat hij niet bestaat, want er zijn nog momenten waarop hij niet meteen verschijnt doorheen de film wanneer Elias hem nodig heeft
Ten tweede lijkt het me duidelijk dat het wel degelijk om hun echte moeder gaat, alhoewel ze er alles aan doen om je anders te laten geloven... Het nieuwe gezicht van cosmetische chirurgie is ofwel de aftermath van een accident of brand (?), of gewoon vanwege cosmetische/celebrity redenen omdat hun mams vrij bekend lijkt te zijn OF, en dit zou de film een compleet andere wending geven: symbolisch voor een nieuw begin
Ik keek de film laat dus als ik dingen over het hoofd heb gezien laat het me weten!
Bovendien die brand op het einde was toch totaal niet hetzelfde huis alsof ze in de film toonden? Of ben ik mis?
Wel ben ik overtuigd dat het einde een vereniging is voor het gezin, en een teken dat ook Elias is omgekomen bij de brand, en nu herenigd is met z'n moeder en tweelingsbroertje, maar ondanks de zaken dat ik zeker van ben zit ik dus met véél vragen wat betreft de inhoud.
appearingink
-
- 57 berichten
- 0 stemmen
Bang, kil en bevreemdend.
Het sluipen door het huis, afstandelijk gedrag van de moeder, de lange, lange stiltes en het koud aangeklede leeg uitziende huis op een afgelegen locatie zorgen voor een ongeziene creepy sfeer. Een aanval op "jouw" thuis in een film is altijd eng, maar wanneer het gevaar van binnenin het gezin komt is het next level creepy...
De acteerprestaties zijn geniaal, net als de muziekkeuze. Petje af voor die jongetjes! Uniek is dat je niet echt weet wie de 'vilain' is en of er überhaupt een is, of of er meerdere zijn, en dit is gewoon zwaar fucked-up en de film z'n sterkste punt.
Zoveel vragen na het zien van deze film, want de 'clue' is helemaal niet zo makkelijk alsof ik na 10 minuten kijken dacht, die wordt redelijk vlug 'weggegeven'. Het is vrij duidelijk voor me dat Lukas niet bestaat en dit vanwege ofwel een dood door verdrinken, ofwel door een autoaccident of iets dergelijks... een brand (?) Bij het spelletje adem inhouden in het meer kwam hij niet meer boven water in het begin, misschien is dit een herbeleving/droom in Elias z'n hoofd (zoals wel meer dingen tijdens de film) en een verwijzing naar wat er in het echt is gebeurd ofwel komt hij niet meer boven water simpelweg omdat hij niet bestaat, want er zijn nog momenten waarop hij niet meteen verschijnt doorheen de film wanneer Elias hem nodig heeft
Ten tweede lijkt het me duidelijk dat het wel degelijk om hun echte moeder gaat, alhoewel ze er alles aan doen om je anders te laten geloven... Het nieuwe gezicht van cosmetische chirurgie is ofwel de aftermath van een accident of brand (?), of gewoon vanwege cosmetische/celebrity redenen omdat hun mams vrij bekend lijkt te zijn OF, en dit zou de film een compleet andere wending geven: symbolisch voor een nieuw begin
Ik keek de film laat dus als ik dingen over het hoofd heb gezien laat het me weten!
Bovendien die brand op het einde was toch totaal niet hetzelfde huis alsof ze in de film toonden? Of ben ik mis?
Wel ben ik overtuigd dat het einde een vereniging is voor het gezin, en een teken dat ook Elias is omgekomen bij de brand, en nu herenigd is met z'n moeder en tweelingsbroertje, maar ondanks de zaken dat ik zeker van ben zit ik dus met véél vragen wat betreft de inhoud.
Jemig jij wil er wel heel veel in zien. Zo veel zat er niet in hoor. Laat je niet zo makkelijk verleiden door pretenties zou ik zeggen.
appearingink
-
- 57 berichten
- 0 stemmen
Een typische sfeer film. Visueel aantrekkelijk maar meer ook niet. Links laten liggen als je op zoek bent naar een horror/thriller met een goed verhaal dat door bekwame acteurs is ingevuld.
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Wat een misleidende trailer. Vreselijk.
Dat ik op het verkeerde been werd gezet is niet erg. Ik verwachtte dat mama voor operaties aan 't gezicht naar een kliniek ging en er een totaal andere vrouw die haar leven overnam terug kwam OF dat het is wel dezelfde vrouw was maar bezeten ofzo. Ja, niet dus. In plaats daarvan werd er zo'n fake ass psychologische,mindfuck twist er aan geven. Of dat werd geprobeerd. Want dan zie je eindelijk na teveel lange, saaie minuten hoe de vork in de steel zit (en dan heb ik de film ook nog in twee pogingen gezien, helemaal vermoeiend dan): Een van de twee jongetjes leeft niet meer, is gestorven en leeft wel nog in de fantasie van zijn broertje.. En mama is gewoon mama maar heeft geaccepteerd dat haar ene zoontje dood is en dus de tafel niet meer voor hem gedekt. En mama wordt daarom dus door dat ene jongetje gemarteld.. Ja, juist ja.
Kon het niet helpen om met een 'wat een onzin' gevoel achter de blijven. Had een film a la 'Mama' verwacht maar kwam bedrogen uit. Al die verkondigingen dat het "de engste film ooit is", hou op met me hoor. Dan ben echt niks gewend.
Wat een teleurstelling.
Apster
-
- 1468 berichten
- 6920 stemmen
Matig
Film doet denken aan Haneke. Afstandelijk en kil, echter kwa niveau kan het niet er aan tippen. Het is voornamelijk typische artyfarty dat gedurende de gehele film subtiel de horror en thriller clichés probeert te ontwijken, maar aan het slot alsnog de mist in gaat.
Spannend wilde het ook maar niet worden. Het huis zorgde voor een wat koud en klinisch sfeertje waar ik niet veel mee heb. Casting hielp ook niet echt mee. De kids zijn een beetje saai en moeders is nogal een irritant mens. De fans van horror worden ook nog eens zwaar teleurgesteld.
Wat betreft de onthulling. Na vijf minuten heb je het 'Sixth Sense' trucje al door. Dacht eerst dat het niet de bedoeling was, omdat het er zo dik op lag. Maar afgaande op het slot ben ik bang van wel.
1,5* Hoe media een film ook kunnen hypen.
joey1973
-
- 275 berichten
- 1496 stemmen
Eens met HulkStrong, ik had exact dezelfde ideeën, maar het duurde lang voor de film op gang kwam, vandaar een halve ster minder
Brabants
-
- 2695 berichten
- 2014 stemmen
Deze gestileerde psychologische horror is een film die haast kunstzinnig aanvoelt door de prachtig geschoten beelden. De film zet de ontdekking van de tweeling m.b.t. de moeder en de daarbij behorende angst goed uiteen en het verhaal kent qua opbouw met het tweede gedeelte een bijzonder macaber sfeertje. Het einde is wat voorspelbaar, want gedurende de film zijn er tal van aanwijzingen die hier aan vooraf gaan. Toch een knap debuut filmpje!
Movie-Addicted
-
- 2221 berichten
- 3435 stemmen
Een typische sfeer film. Visueel aantrekkelijk maar meer ook niet. Links laten liggen als je op zoek bent naar een horror/thriller met een goed verhaal dat door bekwame acteurs is ingevuld.
Vrij weinig nog aan toe te voegen. Wel een film die je nieuwsgierigheid wekt, maar je komt bedrogen uit. Kortom, slappe hap.
*2
HulkStrong
-
- 17 berichten
- 0 stemmen
Ja, niet dus. In plaats daarvan werd er zo'n fake ass psychologische,mindfuck twist er aan geven. Of dat werd geprobeerd.
Toch net een positief punt dat de film verrassend uit de hoek komt? Hoeveel films met standaard bezeten-verhaaltje zijn er nu ondertussen al niet? De film is idd heel anders dan wat de trailer wil laten uitschijnen, en dat is toch net een goed punt?
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Zeer bijzonder en heeft -gelukkig voor mij- niets van doen met " de horrorfilm " in de traditionele zin van het woord.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Matige film waarin een tweeling ervan overtuigd is dat de vrouw in huis hun moeder niet is. Nogal langdradig en eentonig, maar je blijft toch kijken om te zien hoe de vork in de steel zit. Ondanks dat het tijdens het tweede gedeelte behoorlijk sadistisch en een beetje bloederig wordt, is de film niet echt dreigend of spannend.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Even kijken...als vrouwelijke regisseurs de horror-film moeten redden, dan moeten twee vrouwelijke regisseurs wel helemaal de ultieme redding zijn!
In ieder geval goede kritieken voor beide dames en inderdaad een geslaagde poging, al hoop ik dat al die vrouwelijke regisseurs niet iedere keer hetzelfde thema gaan gebruiken.
De film speelt zich af in een behoorlijk gestileerde omgeving, een villa met grote wazige foto's aan de muren en de kamer van de jongens met insecten-behang. Eerste helft is spannend en mysterieus, al vraag ik me op een gegeven moment af hoe ze dat de volle speelduur willen gaan uitspelen. Dan volgt er een wending in de tweede helft waarin de bedoeling van de regisseurs pas echt duidelijk wordt.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar dit zou zo maar de beste Oostenrijkse horrorfilm aller tijden kunnen zijn.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Ik had de plottwist al na vijf minuten geraden. Vond het echt overduidelijk en cliché. Dat haalde de pret er wel een beetje vanaf. Verder kroop dit niet onder mijn huid, hield het me niet in spanning, laat staan me te choqueren. Vond dat er uit de stijl iets sprak van "dit is belangrijk, deze film heeft echt wel wat te vertellen" (typisch hedendaags Europees), terwijl dat eigenlijk niet zo was. Lichtjes ergerlijke filmervaring.
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Stijlvol geschoten, opzettelijk kil en afstandelijk drama met thriller-elementen, over twee broers die beginnen te vermoeden dat de vrouw die na een cosmetische ingreep terugkeert uit het ziekenhuis niet hun moeder is. Het onbehaaglijke sfeertje is knap getroffen en de plot zit uiteindelijk best verrassend en spannend in elkaar. Doet wel wat denken aan het werk van regisseur (en landgenoot) Michael Haneke.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Belachelijk saaie film...
Wat is je argumentatie voor die beoordeling?
DutchTakeshiro
-
- 366 berichten
- 2235 stemmen
Redelijke arthouse aanvoelende thriller van Oostenrijkse bodem. Kan vergeleken worden met een omgekeerde "home invasion". De regie is verdeeld over twee personen maar zo voelt het niet aan. Jammer genoeg is de film wat aan de lange kant en wordt het saaier. De film vertelt bar weinig over het verhaal van de tweeling. De kijker moet het zo goed als helemaal zelf in gaan vullen. Dat kan fijn zijn, zeker voor het mysterieuze element, maar het is in zo'n grote mate gedaan in deze film dat het lijkt op luiheid van de regisseurs. Het is de regisseurs in ieder geval wel gelukt om een aantal spannende momenten te creëren.
Camerawerk is in ieder geval top. De shots zijn strak en mooi geschoten. De omgeving waar de film zich afspeelt is prachtig. De villa waar de tweeling met hun moeder woont geeft een kille indruk. Ik had gehoopt op een soort van Home Alone praktijken voor volwassenen, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Je wordt niet veel wijzer van deze film en door het weglaten van zo'n beetje alle informatie heb ik ook niet bepaald zin om de blanco pagina's in te vullen. Prima acteerwerk redt deze film van een lagere beoordeling.
3*
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
Endlich gesehen!
Poster hangt al een tijdje in mijn keuken (samen met de poster van Offline (2012). Die poster vond ik dus al bij voorbaat geslaagd. De film zelf mag er gelukkig ook wezen!
Minimalistisch. Onderhoudend plot, mysterieus sfeertje, mooi geschoten, prima acteurs (goed gekapt/geknipt ook ) Arthouse meets Horror. Dat zie ik graag! 7.5/10*
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
De trailer is fan-tas-tisch, moet ik zeggen. Ik ben heel erg benieuwd.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
goongumpa schreef :
Akkoord. Het hele verhaal wist me niet te boeien omdat het verhaal gewoon te vaag wordt uitgewerkt met weinig spannende momenten. En de plottwist was inderdaad totaal geen verrassing. Locatie en sfeer wel in orde. 4/10
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
meh, ik wacht nog wel even op de Blu-ray 22 oktober. zoveel haast heeft het nu ook weer niet.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Matig filmpje.
Ik zal gelijk maar met het grootste minpunt beginnen, en dat is wat vele hier ook zeggen: je hebt inderdaad binnen 10 min al gelijk door het jongetje Lukas niet bestaat (althans, niet meer) hierdoor wist de film mij gelijk al een heel stuk minder weten te boeien. Toch was ik wel nieuwsgierig naar het eind van de film omdat ik had gehoopt dat er uiteindelijk nog een plottwist of iets dergelijks zou komen. Maar helaas bleef het daarbij.
Daarnaast vind ik ook dat het genre drama/horror niet echt passen. Het was voor mij echt alleen een drama film met hier een daar wat thriller momentjes, maar horror? nee.
Al met al een zwak filmpje.
Net aan 2,0*
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
snotverfuck ik klik nog op die spoiler ook. nou ja, als ik dat toch binnen tien minuten doorgehad zou hebben, is er niet echt een man overboord
Maar ik moet stoppen met dat nieuwsgierige geklik!
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
snotverfuck ik klik nog op die spoiler ook. nou ja, als ik dat toch binnen tien minuten doorgehad zou hebben, is er niet echt een man overboord
Maar ik moet stoppen met dat nieuwsgierige geklik!
XD
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Oei, behoorlijke tegenvaller. Was al een tijdje benieuwd naar deze, en nu dat het door Oostenrijk voor de Oscars is ingestuurd helemaal. Maar de film is helaas flink tegengevallen, en daar zijn tal van redenen voor... zoals het strooien met hints, en dat is niet eens erg omdat de film een grotere fout begaat, de clue is namelijk irrelevant. Verder schijnt het verhaal afgekeken te zijn van The Other (1972), de effecten e.d. zijn slecht (de moeder die in haar lip een beetje wordt gesneden en meteen loopt het bloed uit alle hoeken van haar mond alle kanten op), de slechte cgi bij het afbranden van het huis, en boven alles brandt een heel ander huis af. Aan het begin is duidelijk te zien dat hun huis geen omheinde tuin heeft, en het huis dat afbrandt heeft dat wel, bovendien kloppen de ramen niet, en laten we het slome en doodsaaie middenstuk niet vergeten, waardoor doorspoelen geen overbodige luxe is. En dat is helemaal erg als je de vele hints oppakt en snel weet hoe de vork in de steel steekt. Aan het begin lijkt het nog wat, maar snel merk je dat het slome verloop nodig is om de band vol te schieten.
Met wat flink knippen is hier nog wel een aardige short uit te halen, maar dat is het dan wel wat mij betreft. Snap niet dat men hier Oscarmateriaal in ziet. 1 a 1,5*. De link met Haneke, dat op het internet wel vaker wordt gelegd met deze film, snap ik ook niet. Verder dan dat de regisseurs en Haneke allen Duits verstaan kom ik niet. Nu snap ik wel waarom de score op de statistiekpagina van deze film (na de hype?) zo hard naar beneden dondert.
De trailer is zoals Elineloves al zei erg misleidend, sommige scènes lijken alleen maar in de film te zitten (zoals o.a. de vrouw in het bos wiens hoofd opeens gaat "draaien") zodat ze in de trailer konden worden opgenomen. Niet best.
comely
-
- 310 berichten
- 60 stemmen
Het verhaal komt zo interessant over, maar die koude recensies he..
Toch maar even zelf kijken.
ikkegoemikke
-
- 2874 berichten
- 4252 stemmen
“Sie ist so anders …”
Buiten Tirolerfilms met een originele titel zoals “Auf die alm mit drei lustige blonde mädels”,Milka,Edelweiss en Schwarzenegger, heeft Oostenrijk blijkbaar toch nog meer in zijn mars. Getuige deze psychologische horror film. Qua originaliteit is het niet denderend. Laten we zeggen dat ik er niet door omver geblazen werd. Niet zoals die eerste keer dat ik het geluid hoorde dat door een alpenhoorn werd geproduceerd. De vormgeving is zo strak en sober als het interieur van het huis waar Lukas (Lukas Schwarz) en Elias (Elias Schwarz) in wonen. Een tweeling die, zoals meestal bij tweelingen het geval is, griezelig veel op elkaar lijken. Je kan ze eerder een Siamese tweeling noemen want de ene kan schijnbaar niet zonder de andere.
Het moment dat hun moeder (Susanne Wuest) terug thuis arriveert, na een verblijf in het ziekenhuis voor een heelkundige ingreep, is de houding van de tweeling tegenover haar helemaal niet zoals je zou verwachten. Een argwanende,afstandelijke houding. Je zou het zelfs vijandig kunnen noemen. De twee beweren dan ook na een tijd dat ze niet hun echte moeder is en telkens vuren ze dezelfde vraag op haar af : “Waar is mamma ?”. Maar er zijn meerdere aanwijzingen dat er iets niet klopt in deze Oostenrijkse familie. De strikte regels die de moeder oplegt. De twee knullen die zonder ouderlijk toezicht de omgeving verkennen (naderhand kom je te weten dat ze oorspronkelijk in Wenen woonden) en maïsvelden, donkere holen en een grot vol menselijke beenderen verkennen. Hun introvert gedrag en de weigering om met zijn moeder te spreken bij één van hen. Het verzamelen van enge, vieze reuze kakkerlakken in een terrarium. Het stockeren van een enorme hoeveelheid diepvriespizza’s. En Lukas en Elias hebben nog meer van die sinistere trekjes naarmate de film vordert.
Ik hou wel van kunstzinnige horrors die meestal trachten het traditionele pad van dit genre te mijden. Het visuele aspect is zeker geslaagd, maar de verhaallijn is al meermaals gebruikt. Uiteindelijk zijn er maar twee enge momenten in deze film. Ten eerste het begin van de film waarbij we een soort Von Trapp familie een Oostenrijks wiegeliedje horen zingen. De schrik sloeg me om het hart en eventjes dacht ik dat ik per ongeluk “The sound of music” had opgestart. En ten tweede het surrealistisch fragment met de moeder die poedelnaakt door het bos wandelt en dan een obscuur, demonisch moment meemaakt.
Dat laatste fragment zorgde ervoor dat ik nog meer ervan overtuigd was, dat dit de kern van het verhaal was. Ik zat er echter volledig langs toen de ontknoping kwam. Ook al lees ik overal dat er reeds vroeg in de film aanwijzingen waren die aangeven waarover het gaat, had ik deze blijkbaar toch niet opgemerkt en was het voor mij een verrassende wending. Daarna werden enkele zaken duidelijker. Sommige zaken blijven echter vaag en worden verder niet toegelicht. Je kan er alleen maar over speculeren. Wat is de moeder eigenlijk werkelijk overkomen ? Was het een revalidatie of een schoonheidsoperatie ? En was dit de aanleiding voor de scheiding ? Natuurlijk kan je na de grote onthulling wel vermoeden wat er zich heeft afgespeeld.
Over het algemeen waren de vertolkingen geloofwaardig en bij momenten uitstekend. De tweeling was verontrustend gestoord. De moeder was overtuigend hulpeloos. Buiten de scène met de mensen van het Rode Kruis (vreselijk slecht geacteerd en tekstueel erbarmelijk geregisseerd) was het acteergedeelte uitzonderlijk goed. Mijn grootste punt van kritiek is dat de trailer de verwachtingen doet stijgen terwijl die niet worden ingelost. Een typisch voorbeeld van overhypen. Wat resteert is een degelijke psychologische thriller met een lichte toets van een paranormale gebeurtenis waarbij ook nog een gedeelte torture porn wordt bovengehaald (niet bepaald een genre waar ik ondersteboven van ben) vol kinderlijk sadisme (voor het eerst zie ik het gebruik van secondenlijm waarbij de gevolgen naderhand schromelijk en ongeloofwaardig overdreven worden). Familieterreur dat zenuwtergend langzaam angstaanjagende proporties aanneemt. Ik zie in deze film de bevestiging van mijn stelregel : laat trailers links liggen en vertrouw de inhoud hiervan nooit !
3*
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Gutenacht! Gutenacht!
Ok, weer zo'n film waarvan je zegt: waar moet ik hier beginnen?
Allereerst moet ik zeggen dat de tweeling Lukas en Elias (wat ook een daadwerkelijke tweeling is waarbij de kindacteurtjes dezelfde namen hebben) echt fenomenaal, en vooral ijzersterk spelen. Het is overduidelijk dat deze twee, uiteraard omdat het nog kinderen zijn, weinig inhoud hebben om situaties te verwoorden, maar alleen al hun gevoelens en uitdrukkingen overtuigen de kijker aanzienlijk en ze weten op deze manier ook de benauwende gevoelens over te brengen. Benauwende gevoelens... ik was me daar al op voorbereid, want diverse recenties en meningen (waarvan ik toch wel teleurgesteld ben dat die hier niet zo heel postitief zijn) hadden we al enigszins gewaarschuwd. En als je denkt dat de film op de manier afloopt zoals jij het denkt, dan zit je er goed naast. Ook al geven de regisseurs al enkele kleine verwijzingen door in de loop van het begin. Ze weten het op zo'n manier te doen dat het voor de kijker amper opvalt, omdat je al met je hoofd in het verhaal zit waarin de moeder centraal staat.
De gebroedertjes, die zich dag in dag uit zich uitstekend weten te vermaken door in en om het huis te spelen, in afwachting voor hun moeder, die na een plastische chirurgie weer terugkeert. Je zou je overigens haast afvragen hoe de twee kindertjes zich al die tijd gered hebben zonder enige oppas, ergens in een villa in de middle of nowhere van Oostenrijk. Maar zoals je al kan verwachtten is hun moeder, ijzersterk gespeeld door Susanna Wuest, wel op een griezelige manier veranderd. Niet alleen vanwege dat verband om haar gezicht waarbij ze net op een mummie lijkt, maar ook haar gedrag is wel een stuk afstandelijker, kil en gevoellozer dan de keer dat het gewoon nog een lieve symphatieke moeder was die nog erg zuinig op de broertjes was, maar nu ook een dierenbeul is geworden wanneer de gebroeders een kat mee naar huis nemen. Waar het in het begin nog twijvelen is tussen de broertjes word de film zelf ook steeds enger en griezeliger, want de broertjes zullen en moeten weten wat er met hun moeder is gebeurd en sterker nog, of die persoon in het verband ook echt wel hun moeder is. Hierin wil de film wel bijna om de zoveel tijd veranderen en zou je haast denken dat dit een tegenovergestelde versie is van Clint Eastwoods Changeling en met die gedachte zit je ook als kijker in je hoofd. De hele tijd die vraag, en zeker wanneer de jongentjes wel heel, heel ver gaan om achter de waarheid te komen, is dit nou hun moeder of niet? En zo ja, is hun moeder nog wel menselijk, naar aanleiding van de nachtmerries. Elke keer weer een nieuwe vraag. Maar het daadwerkelijke antwoord en twist daarentegen..... en wat het met je doet na een nachtje slapen.... en na al die subtiliteit gewoon ineens een ferme klap in je gezicht krijgen.... En ohja, vandaar dat Lukas werd afgezonderd, en vandaar die scene in het meertje waarbij Lukas niet meer naar boven kwam drijven.. Of is dat het nou ook weer niet?
Ich Sehe, Ich Sehe is gewoon ziek, doodziek. En ik kan het maar blijven zeggen; onderhuidse horrorfilms winnen het vaak wel van wat voor horrorfilms dan ook en deze bevestigt het. Het eerste gedeelte weet, zoals ik hierboven al heb gezegd, doodeng te zijn, en de regisseurs weten de typische Oostenrijke manier van filmen dat we van Haneke en Seidl gewend zijn, hier nog eens keurig over te doen. Die stilte, die dreigende sfeer, de natuurplaatjes van het Oostenrijkse landschap, en de roezige ambient-soundtracks als er onheil gebeurd, dit klopt gewoon helemaal.
Een van de betere horrorfilms in jaren!
4,5*
Gerelateerd nieuws
Van slachtoffers naar daders: elf essentiële horrorfilms van vrouwelijke regisseurs
Oostenrijkse horrorfilm 'Ich Seh, Ich Seh' krijgt Amerikaanse remake
Bekijk ook
Systemsprenger
Drama, 2019
31 reacties
Soaked in Bleach
Documentaire, 2015
10 reacties
The Woodsman
Drama, 2004
179 reacties
Immortal Beloved
Drama, 1994
39 reacties
Red Road
Drama, 2006
89 reacties
It Follows
Horror / Mystery, 2014
423 reacties
Gerelateerde tags
plattelandbrandkatoostenrijkmeermaskerpriesterpunishmentarsonmartelenbathtubtweelingenscheidengeestesziektedream sequencedoppelgängergraveyardvrouwelijke regisseurmoeder zoon relatiecosmetic surgeryanimal maskfrozen pizza brother brother relationship
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.