Suffragette (2015)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Sarah Gavron
met Carey Mulligan, Helena Bonham Carter en Brendan Gleeson

'Suffragette' volgt de begindagen van de feministische beweging in het Verenigd Koninkrijk en hun strijd om één van de meest fundamentele grondrechten: stemrecht. Maud (Carey Mulligan) is een jonge werkende vrouw in de feministische beweging aan het begin van de twintigste eeuw. Wanneer ze merkt dat vreedzaam protest niets verandert, radicaliseert ze en wendt ze zich tot geweld als middel om haar doel te bereiken.

avatar van Rodger
Redelijk drama,.. verhaal is prima,. De beelden zijn mooi.
2.5 **

Interessante film, evenwel niet groots uitgewerkt en had er bijvoorbeeld toch iets meer volledigheid van verwacht. De aftiteling vermeldt dat het algemeen stemrecht er pas kwam in 1928. Daar was de film lang niet aan toe en wat , voor mij, een zekere wrangheid achterlaat is dat de film precies in het slot laat uitschijnen dat agressiviteit en geweld pas een belangrijke stap was in de richting van wat de normaalste zaak van de wereld is, namelijk gelijke rechten voor iedereen.
Anderzijds, een uitstekende vertolking van vooral Carey Mulligan, goede impressie en sfeer van het Londense straatbeeld en de vrouwenarbeid, anno 1912, en ook geslaagde costumering.

Dievegge schreef:

Er zitten enkele historische personages in. Voor Emmeline Pankhurst hadden ze beter een Britse actrice gekozen. De geschiedenis van Emily Davison (Natalie Press) zorgt voor een climax op de renbaan. Het is leerrijk, omdat je ziet dat zoiets schijnbaar vanzelfsprekends als vrouwenstemrecht er gekomen is dankzij deze verbeten activisten die niet vergeten mogen worden.

Mevrouw Pankhurst was ook diep betrokken bij de zogenaamde witte verencampagne ,
het was de tijd van de eerste wereldoorlog en britse mannen stonden niet te springen om in de loopgraven van belgie als kanonnevoer te dienen , mevrouw pankhurst deelde in die tijd op straat
witte veren uit aan mannen die niet in uniform liepen dus zich niet hadden aangemeld voor dienst
als teken van schaamte en lafheid .
trouwens stemrecht was ook min of meer verbonden aan de dienstplicht .
Wel het recht op stemmen willen maar de verantwoordelijkheden die erbij komen ja daar hebben we het maar niet over

Ik zou willen zeggen : laten we ze lekker wel vergeten en snel ook want de mate van hypocrisie is stuitend .

avatar van clubsport

The Guardian : feministische propaganda .

avatar van de grunt
Misschien een mooi baantje voor Sylvana?

clubsport schreef:
The Guardian : feministische propaganda .
The Guardian: "Suffragette review – a valuable, vital film about how human rights are won", een review geschreven door een man die de feiten wel op een rijtje heeft staan. ****.

Het wachten is op de eerste film over "MeToo".

BBarbie schreef:

Het wachten is op de eerste film over "MeToo".

Ja die film zal vast en zeker een objectief beeld gaan geven van deze heksenjacht en publieke hysterie
Heb er alle vertrouwen in dat goudeerlijk hollywood dit rechtvaardig gaat oppakken

clubsport schreef:
Oh jé, misschien zijn er wel mensen die na decennia met seksuele intimidatie en misbruik hun gram gaan halen. Wat erg!

BBarbie schreef:

Dat zouden ze dan via een aangifte bij de politie moeten doen en ook snel na het zogezegde vergrijp maar niet 25 jaar later .
Ashley judd die als 1 van de eerste met deze aanklacht tegen weinstein kwam heeft er trouwens lange tijd goed van geprofiteerd ze heeft een aardige carriere kinnen opbouwen als actrice .
Nu zat haar carriere al een tijdje in het slop en werd ze activiste , mischien dacht ze zo weer leuk in de publiciteit te kunnen komen , ze profiteerd er goed van financieel met een aankomend boek .

jou woorden hun gram halen vertaald( wraak nemen) is gewoon mob justice zonder vorm van bewijs
Dezelfde methode die bijv : de spaanse inquisitie gebruikte of de kgb of de stasie .
en nu kan het via twitter nog makkelijker even een hashtag huppakee een paar woordjes van beschuldiging erin en tadaa je bent je baan en je huwelijk en je reputatie kwijt en de beschuldiger kan het zonder enige angst voor consequenties doen .

Voor iemand van jou leeftijd ben je angstwekkend naief over hoe dit soort zaken werkt

clubsport, je mag het wat mij betreft best naïef noemen, wanneer ik het toejuich dat ruim een eeuw na de strijd van Emmeline Pankhurst en haar suffragettes eindelijk ook eens een halt toegeroepen worden aan een abjecte uitwas van mannelijk chauvinisme: seksuele intimidatie en misbruik. Want je houdt je handen thuis, je gulp gesloten en je (al dan niet) dubbelzinnige opmerkingen richting vrouwen voor je. Gewoon een kwestie van beschaving.

BBarbie schreef:

En ook die dweperige zogenaamde hoffelijkheid van jou zal je niet vrijwaren van een eventuele beschuldiging van misbruik daar zijn voorbeelden genoeg van .
Maar ja wat maakt het uit joh het zijn maar mannen die hebben geen rechten en ook al is mischien
70% onschuldig geeft niks iedereen moet bloeden.

ooo ja je gulp gesloten houden ??? waar moeten de kinderen dan vandaan komen ?

avatar van EW101
Redelijk. Had veel meer in kunnen zitten. Het geheel maakt nauwelijks indruk en staat vol van de clichés. Bij bepaalde films hou ik wel van clichés ,maar tijdens drama helaas niet. Zo is er weer opzwellende muziek, een sterk geromantiseerd verhaal, een brief of passage die voorgelezen wordt en zo'n soort dingen. Verder weinig interessante beelden(lees: saai) gezien of gedenkwaardig acteerwerk.
De protesten waren ook best matig opgenomen terwijl dan de rillingen over je rug eigenlijk moeten lopen.
Veel fout is er niet ,maar ook goed?

De geschiedenis is vele malen interessanter dan de film.