Suffragette (2015)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Sarah Gavron
met Carey Mulligan, Helena Bonham Carter en Brendan Gleeson

'Suffragette' volgt de begindagen van de feministische beweging in het Verenigd Koninkrijk en hun strijd om één van de meest fundamentele grondrechten: stemrecht. Maud (Carey Mulligan) is een jonge werkende vrouw in de feministische beweging aan het begin van de twintigste eeuw. Wanneer ze merkt dat vreedzaam protest niets verandert, radicaliseert ze en wendt ze zich tot geweld als middel om haar doel te bereiken.

Vanaf 3 december in de bioscoop (Paradiso)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Degelijk met een hoofdletter D. Redelijk verbazingwekkend dat hier nog geen film van was, dat wel. Wat het is een interessant verhaal met een paar dramatische gebeurtenissen en veel invloed op de geschiedenis. Suffragette kiest voor de bekende weg en zullen we vast wel tegenkomen bij de oscarnominatiekanshebberlijstjes. Vooral in de actricecategorieën dan. Want dit zijn rollen waar ze daar gek op zijn. Voor beste film of helemaal regie is dit hoop ik toch net wat te veilig en gewoontjes.

Een eerder gebruikte invalshoek: Een fictief personage beleeft een echte geschiedenis en ontmoet een aantal historische personages. Mulligan en Bonham Carter doen het prima. Streep heeft maar een heel klein (amper 5 minuten) maar belangrijk rolletje en maakt iets teveel een typetje van haar rol. Maar zal de academy dat bij hun grote favoriet een bezwaar vinden

Niet slecht, maar een beetje schools en, nogmaals, héél veilig en degelijk.

Die ga ik straks zien in de filmclub van Oostende.

avatar van clubsport
na me een tijdlang flink te hebben verdiept in het fenomeen feminisme en de vele onwaarheden die er zijn verspreid over de onderdrukking van vrouwen vraag ik me af of ik deze film wel serieus moet nemen (ik heb hem nog niet gezien )

Zal het weer een gedramatiseerde versie zijn met de onvermijdelijke boodschap : mannen zijn slecht en vrouwen de onschuldige engeltjes die onderdrukt worden .

als vrouwen dan zo onderdrukt werden waarom mochten ze dan als eerst van de titanic en hoefden ze ook niet te sterven in de loopgraven van wereldoorlog 1

avatar van Ayres
clubsport Als je je zo verdiept heb in feminisme, zou je nooit zo'n bericht typen.

avatar van clubsport
Beste Ayres ik heb me er meer dan genoeg in verdiept om te weten hoever de dubbele moraal gaat

simpel voorbeeld het stemrecht dat vrouwen niet hadden word nu algemeen aanvaard door iedereen als zijnde een groot onrecht .
men vergeet echter dat vrouwen in die tijd veel minder in politiek geinterresseerd waren .
bovendien het gros van de mannelijke bevolking die niet tot de rijke elite behooorde mocht eveneens niet stemmen , maar dat vergeten de feministen van vandaag de dag gemakshalve even te vermelden .

tegenwoordig heeft feminisme al helemaal niks meer met de gelijkheid tussen de sexen te maken
maar propageert het vrouwelijke dominantie ( door de slachtofferrol maar te blijven overdrijven)
en demoniseert het mannen .
lachwekkende voorbeelden in de media zoals de manspreading campagne in new york en de ban bossy tv campagne zeggen genoeg .
in deze tv commercial zie je vooraanstaande vrouwen zoals jennifer garner en condaleeza rice zeuren over het feit dat ze vroeger als kind bossy genoemd werden en zich daardoor gehinderd voelden in hun ontwikkeling , vervolgens moest het woord bossy maar helemaal geschrapt worden uit het woordenboek .

tja denk ik dan : alleen vrouwen zijn in staat om over zoiets onbeduidends te zeuren

en als je dit onzin vind en mij nu mischien een vrouwenhater vind , er zijn genoeg vrouwen die de feministenbeweging meer dan zat zijn
kijk maar eens naar video's van christina hoff summers , karen straughan en janice fiamengo .
die weten de feministenbeweging heel goed te ontmaskeren .

avatar van John Milton
Niet de film die deze beweging verdiende, helaas. Voelde voor mij toch te gepolijst, onevenwichtig en helaas meer pamfletterig dan historisch. Wel begrijpelijk, maar toch zonde. Derde akte haalde voor mij de film het meest naar beneden. Jammer, want het is zoals Starbright Boy zegt behoorlijk degelijk verder, vooral de aankleding en het acteerwerk. Mooie score van Desplat. Had meer ingezeten! Misschien als Ava DuVernay op de regisseursstoel had gezeten?

avatar van arno74
Op zich een vanwege het onderwerp interessante film, ook al begint het nogal slap. Het duurde bij mij in ieder geval wel even voor ik in de film zat. Het blijf hoe dan ook een tamelijk afstandige film, al zijn er wel momenten die een uitzondering vormen. De personages hadden ook wat beter uitgewerkt kunnen worden. Een brave film die behalve het onderwerp niets nieuws brengt in het landschap van films over mensen die voor hun rechten opkomen. Aardig om een keer gezien te hebben. 3*

Prima onderwerp en een prima film met uitstekende cast en een geweldige setting.
De poster van de film is een van de lelijkste die ik ooit heb gezien brrrrrrrrrr

avatar van Leo1954
Drama over onrecht. Goed gemaakt ook, zij het erg braafjes. Ik begrijp ook niet dat in zo'n typische Engelse setting Meryl Streep een kleine maar heel belangrijke rol heeft. Meryl Streep is zo Amerikaans als het maar zijn kan. Maar goed, een voldoende voor de film.

avatar van margo1
Mooie film over de strijd van vrouwen voor kiesrecht en gelijke behandeling. Actueel onderwerp ook vandaag de dag. Laat nu die strijd niet voor niets geweest zijn!

avatar van Collins
Tamelijke vlakke verfilming over de Britse strijd voor vrouwenkiesrecht. Het onderwerp is boeiend. De film minder.
Centraal in de film staat de opoffering die de vrouwen zich getroosten om hun doel te bereiken. De offers die de vrouwen brengen zijn immens. Die boodschap komt in de film heel duidelijk naar voren. Met zo'n bewogen thema is het gek dat het emotionele aspect nogal wordt verwaarloosd. De film komt namelijk tamelijk klinisch en beschouwend over.
Toch opvallend voor een verhaal dat gevuld is met bevlogenheid en opoffering. De personages, die het verhaal vertellen, lijken soms niet meer te zijn dan vakkundige hulpmiddelen om de kijker een geschiedkundig lesje te leren. Een interessant lesje, maar ook een behoorlijk emotieloos lesje.
De gevolgen die de offers op het leven van de personages hebben, komen wel aan bod, maar op een erg achteloze en terloopse manier. We moeten het stellen met een traantje en wat theatraal lijden. Meer is het niet. Iets meer diepere inkijk in de zieleroerselen van de personages had ik wel op prijs gesteld. De verhouding tot de personages blijft nu te afstandelijk.
Het acteerwerk is goed. Een ieder vertolkt zijn rol heel professioneel. Door de focus te leggen op de boodschap en minder op de ontwikkelingen die de personages doormaken, heeft het acteerwerk echter weinig emotionele impact.
De film is eigenlijk gewoon een boeiende geschiedenisles.

avatar van jeuletaxi
Prima film die mede door het uitstekende spel van Carey Mulligan mij zeer geboeid heeft.
Ongelooflijk hoe het er toen aan toe ging met vrouwen.
En dan te bedenken dat het zo nog is in sommige landen. zeer triest.
Deze film is mijn inziens een dikke aanrader.

Vanaf mijn middelbare schooltijd ben ik geboeid door boeken en films over de strijd tegen sociaal onrecht. Binnen dat genre is dit docudrama erg interessant omdat de focus niet gericht is op de leidster van de beweging (Emmeline Pankhurst), maar op de strijdsters in het veld en de impact die hun acties destijds hadden op de eigen persoonlijke omgeving. Sarah Gavron (Brick Lane (2007)) heeft een degelijke film in elkaar gezet, gesteund door het prima acteerwerk van Mulligan, Duff, Bonham-Carter en Gleeson.

Wanneer ik het commentaar van clubsport lees, lijkt er trouwens nog een wereld te winnen voor de vrouwen, terwijl ik dacht dat we dat honderd jaar na dato inmiddels toch wel achter de rug hadden. Ontstellend dat dat niet zo blijkt te zijn.

avatar van clubsport
Ik wil het in ieder geval niet zo zwart wit bekijken , ik ken meerdere kanten van het verhaal en dan weet je dat de wereld heel wat genuanceerder in mekaar zit .

avatar van bjerik76
mooie decors, je waant je ook echt in het verleden.
Alleen hield het daarbij ( bij mij) op en heb ik de film ook stop gezet en niet verder gekeken.
Het duurde allemaal vrij lang/traag.
geen beoordeling dus.

avatar van DragQueen
Het tijdsbeeld word uitmuntend neergezet in deze film, die verder een boeiend waargebeurd onderwerp aansnijdt. Het verhaal is prima uitgevoerd, en er word goed geacteerd door de cast. Sterke hoofdrol van Carey Mulligan. 3,5 Ster.

avatar van IH88
“You want me to respect the law? Then make the law respectable.”

Het is verbazingwekkend dat een film met zo'n boeiend onderwerp zo weinig lef toont en eigenlijk niets meer is dan een oerdegelijke vertelling van een waargebeurd verhaal. De decors, de kostuums, het acteren, de dialogen... Het is allemaal dik in orde maar helaas is het verhaal en de regie van een minder niveau. Het wordt allemaal erg clichématig opgediend en het wordt voor de kijker bijna uitgespeld hoe hij/zij zich moet voelen of denken over een bepaald karakter of situatie.

Nuances zijn in Suffragette nergens te vinden en behalve het karakter van Brendan Gleeson zijn mannen in deze film bureaucratische neanderthalers, slaande politieagenten, oversekste bazen of mannen die de kinderen van hun vrouwen weghouden. Geen wonder dat er een feministische beweging op gang is gekomen maar iets meer nuance had wel gemogen want nu wordt net gedaan of iedere man in de jaren 20 een hekel aan vrouwen had. Wat ik wel kan waarderen aan Suffragette zijn de geweldige acteerprestaties en de realistische manier waarop het keiharde leven in die tijd wordt uitgebeeld. Carey Mulligan is een actrice om te koesteren en Bonham Carter, Gleeson, Duff en Whishaw zijn allemaal geweldig. Wat Meryl Streep doet weet ik niet maar de woorden overacting, belachelijk accent en typetje komen al snel bij me op. In het laatste gedeelte als de strijd heviger wordt leeft de film gelukkig wat op en wordt het interessanter. De laatste scènes bij een paardenrace maken zeker indruk. Suffragette mist venijn en is wat emotieloos en vlak maar de acteerprestaties redden de film van de ondergang.

avatar van schnoetsz
clubsport schreef:

en demoniseert het mannen .

die weten de feministenbeweging heel goed te ontmaskeren .
Mannetje toch..

schnoetsz schreef:
Mannetje toch..

goed onderbouwde reactie chapeau

avatar van Pazmaster
Matig drama over Maud Watts die zich aansluit bij de feministische beweging Sufragette. In hun strijd voor het stemrecht voor vrouwen zien we Maud steeds strijdvaardiger worden, ze zet dan ook alles op het spel. Op zich best interessant maar toch zat ik me af en toe te vervelen, het wordt gewoon te saai gebracht. Ook het einde vond ik onbevredigend. Het ziet er qua aankleding allemaal aardig uit en er wordt goed gespeeld (op Streep na dan) maar het deed me allemaal niet zo veel. Dat ligt echt aan de regie want het onderwerp is op zich best interessant genoeg. Ik was blij dat ie was afgelopen dus geen voldoende.

avatar van Walter White
Een goede film van een prachtige rol van Carey Mulligan ze speelde haar rol geloofwaardig waardoor de film boeiend bleef van begin tot het einde.

Prima film gebaseerd op ware feiten.
Steengoede cast ook, en prachtige kostuums en locaties.
Altijd leerrijk zulke films, zou iedereen moeten gezien hebben.

Goeie film over een groep werkende vrouwen die strijden voor hun stemrecht. De film speelt zich af in het Londen van ruim een eeuw geleden. Een mooi en onderhoudend verhaal, goed acteerwerk (vooral van Carey Mulligan in de hoofdrol) en een prima aankleding. Echter mist het geheel wel wat pit en is het verloop wat aan de voorspelbare kant.

avatar van MRDammann
Suffragette is een film die zijn doel mist. Er wordt goed een sfeer opgeroepen van de tijd waarin de film zich afspeelt. Voor de rest valt de film tegen, de film mist pit, het blijft heel erg op de vlakte. Er zijn weinig memorabele scenes die je bijblijven. Je mist de urgentie van bepaalde scenes, terwijl het wel een belangrijke tijd in de geschiedenis was.

Daarnaast was het teleurstellend om het karakter van Meryl Streep zo kort te zien is. Terwijl ze op posters te zien is.

avatar van clubsport
Behoorlijk eenzijdige belichting van dit onderwerp waar ik al bang voor was , de mannen worden allemaal gedemoniseerd en de vrouwen worden allemaal onderdrukt .
Verder zijn de decors top en het acteerwerk goed , helaas is het verhaal dus behoorlijk zwart wit .

avatar van Dievegge
Dit Britse drama gaat over de strijd voor vrouwenstemrecht tijdens de eerste feministische golf. Carey Mulligan zet een fraaie rol neer: een getrouwde arbeidersvrouw met kind die toevallig bij dit politieke conflict betrokken raakt. Ook de nevenrollen zijn goed, met name van Anne-Marie Duff. De muziek en scènes als het afscheid van haar kindje zijn helaas nogal sentimenteel, waardoor de ervaring van harde realiteit wat afgezwakt wordt.

Er zitten enkele historische personages in. Voor Emmeline Pankhurst hadden ze beter een Britse actrice gekozen. De geschiedenis van Emily Davison (Natalie Press) zorgt voor een climax op de renbaan. Het is leerrijk, omdat je ziet dat zoiets schijnbaar vanzelfsprekends als vrouwenstemrecht er gekomen is dankzij deze verbeten activisten die niet vergeten mogen worden.

Blijft keurig binnen de lijntjes, zo'n film die u en ik waarschijnlijk ook op deze manier gemaakt zouden hebben. Subtiliteit is stiekem echter toch niet de sterkste kant van deze film. Alle mannen zijn hier gemeen met weinig respect voor vrouwen. En de twee de niet gemeen zijn(de echtgenoten van Mulligan en Carter) blijken tegen het eind behoorlijk laf. De vrouwen zijn dapper en deugdzaam, zelfs het feit dat ze zich schuldig maken aan op zijn minst vandalisme, worden we veronderstelt voor lief te nemen. Geen wonder dan ook dat de oppervrouw der vrouwen, M. Streep, dan ook plotseling opduikt voor een korte bijrol als oppersuffragette.
Wie zich niet stoort aan deze naïeve zienswijze heeft aan deze inderdaad verder oerdegelijke Suffragette een aardige zit, maar naar mijn mening had dit gegeven een betere film verdiend.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/biopic verhaal...
Prima en spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Brendan Gleeson en ook een bekende
actrice Meryl Streep...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Toch af en toe onrustig camerabeweging...
Mooi opname...