Tinker Bell and the Legend of the NeverBeast (2014)

Alternatieve titel: Tinkerbell & De Legende van het Nooitgedachtbeest

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Steve Loter
met de stemmen van Mae Whitman, Ginnifer Goodwin en Lucy Liu

In dit nieuwe avontuur van TinkerBell duiken we in de oeroude mythe van een mysterieus wezen. Faun, een goede vriendin van TinkerBell, wordt nieuwsgierig als ze het beest in de verte hoort brullen. Als dierenelfje is ze niet bang om de regels te overtreden om een dier in nood te helpen. Maar dit gigantische en merkwaardige beest met zijn gloeiende groene ogen is niet echt welkom in de Elfenvallei. De verkenners elfjes zijn vastbesloten om het mysterieuze wezen te vangen voordat de Elfenvallei eraan gaat. Maar Faun ziet dat de brompot een goed hart heeft. Nu moet ze alleen Tink en de meiden er nog van overtuigen dat ze alles op alles moeten zetten om het Nooitgedachtbeest te redden voordat het te laat is.

kappeuter (moderator)
Vanaf 18 december in de bioscoop (Walt Disney)

Nederlands gesproken trailer

Apart.

DisneyToons wordt toch zo'n beetje als het zwakke broertje van de Disney studios gezien (vooral iets voor vervolgen en uitmelkreeksen). Dat leek het ook een beetje te worden, dit is (als ik goed geteld heb) toch al aflevering 5 in de Tinker Bell serie. Vreemd genoeg vind ik dit één van de betere Disney dingen die ik al gezien heb.

Nu vond ik de Tinker Bells visueel altijd al wel iets boven het normale Disneywerk staan. Duidelijk niet zo gedetailleerd en technisch vernuftig, maar puur esthetisch gezien vaak gewoon leuker en mooier. In dit vijfde deel wordt dat gecombineerd met een soort van Totoro-light avontuurtje. De elfjes krijgen te maken met één of ander mythisch beest dat best lief is, maar eigenlijk toch wat eng oogt.

Het Neverbeast is eigenlijk gewoon een kat met een hoop aanhangels van andere dieren, daaraan verleent het ook z'n charme. Ziet er schattig uit, al kent de film dan ook wat donkerdere kantjes die je niet meteen zou verwachten. Niet dat het erg duister of té eng voor kinderen zou zijn, maar het randje is er zeker wel.

Deze filmpjes duren gelukkig ook niet al te lang, best fijn aangezien het plotje toch al snel duidelijk is. Maar mooi gemaakt Disney filmpje, het mag dan niet uit het moedernest komen, maar blijkbaar hebben de films daar soms best baat bij.

Leuk en lief, gelukkig niet teveel zang.
Mooie animatie

avatar van sean-penn
Van de Tinker Bell reeks springt deze en Secret of the Wings (2012) er toch wel uit. Ben zeer verbaast dat een animatie over feeën mij zo aanspreekt. Speelde vroeger nooit met poppen, voel geen drang om vrouwen kleren aan te trekken en ben 94% zeker dat ik hetero ben. Misschien is dit de ontdekking van mijn vrouwelijke kant. Misschien ben ik wel gevoeliger en romantischer dan ik altijd had gedacht, misschien ook niet. Wil zeker niet beweren dat dit een typische meisjes/vrouwen filmpje is, daarvoor is het te goed.

Ging de eerdere episodes nog over Tinker Bell, in deze film gaat het over Fawn (Faun) de dierenelf.
Het is haar taak om dieren te helpen danwel te onderwijzen. Haar liefde voor ze is groot en dat zorgt nu en dan voor consternatie. Deels omdat ze geen onderscheid maakt tussen gevaarlijke en onschuldige dieren en deels door haar impulsief gedrag. Ondanks waarschuwingen ontfermt ze over een gevaarlijk uitziend monster, Neverbeast.

Het is Disney, de vertrouwde ingrediënten zitten erin. Succesformule dat al generaties werkt dus waarom zou je het veranderen. Voorspelbaarheid hoeft niet altijd een negatieve lading te hebben dat begrijp je wel als je deze film ziet. Het is geestig, lief en onschuldig vermaak, zelfs beter dan Big Hero 6.

avatar van mjk87
Een iets mindere Tinker Bell. Dat hele verhaal rond Neverbeast kon me niet heel erg boeien, juist die kleine verhaaltjes vond ik veel leuker. Ook visueel op wat momenten na niet zo bijzonder als de eerdere films. Het is wel leuk dat we vooral een ander elfje volgen nu en je de meeste kent, dat geeft het iets vertrouwds en fijns om naar te kijken, maar dat is vooral de kracht van de serie en niet per se deze film. 2,5*.