The Book of Life (2014)

Alternatieve titel: The Book of Life - Manolo's Magische Reis

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jorge R. Gutiérrez
met de stemmen van Channing Tatum, Zoe Saldana en Diego Luna

Manolo is een jongen die twijfelt of hij zijn hart zal volgen of zal voldoen aan de verwachtingen van zijn familie. Voordat hij een van die paden kiest begint hij aan een avontuur dat hem door drie wonderbaarlijke werelden zal leiden, waarbij hij zijn grootste angsten onder ogen zal moeten zien.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 oktober in de bioscoop (20th Century Fox; via Warner Bros)

Nightfalls
Vond hem beetje tegenvallen. Het is een beetje een standaard verhaal, dit keer met een Mexicaans sausje. Erg voorspelbaar, maar hij zal vast wel leuk zijn voor de kids.

Toch niet te schatten, nu komen er EINDELIJK eens wat leuke CG animaties uit de VS, worden ze niet eens op waarde geschat. Maar strak weer gezellig met z'n allen naar die idiote penguins uit Madagascar kijken en lachen met de Minions. Ugh.

Had em achteraf graag in de bios gezien, maar daar speelden ze enkel de Vlaamse versie

avatar van james_cameron
Jammer dat de personages, het verhaaltje en de humor aan de vlakke kant zijn, want visueel is dit een genot. Wat een fraaie kleurrijke animatie en wat een aandacht voor detail, geweldig. Producent Guillermo Del Toro zag direct een groot talent in regisseur Jorge R. Gutierrez, maar zoals vaker het geval is blijkt het lastig om een unieke visuele aanpak te koppelen aan een toegankelijk verhaaltje. Het resultaat is een verwaterd maar zoals gezegd visueel indrukwekkend sprookje, duidelijk beïnvloed door het werk van Tim Burton, met helaas net te weinig eigen identiteit om echt te kunnen boeien.

Onderhond schreef:

Man man... wat een idioot gebash.
Wat is er mis met de pinguins van Madagascar?
Ik kan er echt van genieten om op een regenachtige zondag stiekem naar Nickelodeon te kijken...
Net zoals die minions... Niks mis mee, best grappig.
Zo ook Vlaamse animatiefilms. Ik vond Shrek in het Vlaams meesterlijk!
Maar ongefundeerd wat komen afgeven op dingen is uiteraard makkelijker.

Ik kijk al jaren naar die brakke animatiefilms, het is maar wat je "ongefundeerd" noemt. Enige wat ik nog niet gedaan heb is zo'n ding in het Nederlands gekeken. Dat is me zelfs nog geen trailer lang gelukt.

Nederlands is wat anders dan de Vlaamse stemmencast.
Het gaat hier dan om acteurs en bekende Vlamingen die sowieso qua karakter al nauw aansluiten op die van de karakters in de animatie zelf.

Dit weekend voor de zekerheid nog eens naar Book of Life gekeken en ik vind het echt geen slechte animatiefilm. Qua cliché verhaallijn nog niet in de buurt van het hersendodende Frozen en zelfs qua muziek vele malen beter. De visuele pracht moet danige rekenkracht gekost hebben en het Mexicaanse tintje past er perfect bij.
Gabriel Iglesias (Fluffy!) kon dan ook niet ontbreken

Leuke film.

Eerste tien minuutjes moet je even doorbijten. Hoewel Gutiérrez duidelijk z'n eigen ding wil doen met deze film, is de invloed van de Amerikaanse CG scene niet zomaar even uit te wissen. Eens het verhaal zich verplaatst naar het Book of Life gedeelte leeft de film helemaal op.

Visueel toch echt wel genieten. Erg mooi character design, leuke setting, toffe Mexicaanse vibe erbij en vooral halverwege nog even uitpakken met de twee alternatieve werelden. Ook daar wel weer jammer dat de film zich wat teveel op het plot/de gags blijft focusen en niet iets meer tijd spendeert aan de pracht en praal die zich duidelijk in de achtergrond afspeelt.

Heel komisch is het niet en niet alle voice actors doen het even goed (Ice Cube + personage was best vervelend), maar het is een mooi, sprankelend en geinig filmpje geworden dat toont dat met in Amerika toch best een toffe CG productie op poten kan zetten, zelfs al is het met wat hulp uit het buitenland.

Hopelijk komen er meer van dit wat eigenere projectjes. Genoeg te verbeteren wil het écht goed worden, maar het toont in ieder geval wel genoeg potentie.

avatar van pmeester
3 of 4...nee 5x niks! Niet eens afgekeken.

avatar van Awasiku
Een heerlijke kleurrijke avondvullende animatiefilm .
De originele engelse cast zijn lekker op dreef ...., mijn favoriet is Xibalba ...heerlijk ingesproken door Ron Perlman ( een perfecte Villain voice , wat mij betreft mag hij zo "Thanos" uit The Avengers inspreken ...helaas die rol is al bezet .) . Mooie settings , Humor , Muziek ...en de nodige "El Tigre" Acties . De uit hout gesneden "ogende" poppetjes doet me denken aan de opening van Hellboy 2 , ook zo prachtig .
AiAiAiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!JJJJJoaquinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Macmanus
Fijne animatie!

Opvallend matig cijfer hier op Moviemeter. Op Imdb komt deze film beter tot zijn recht (vooralsnog, 55 stemmen is nog niet erg veel)

Want dit is in de lijst US animaties een van de betere. Paar dingen vallen al meteen op, leuke vormgeving van de vertelwereld, snelle tempo en het up beat verhaaltje. Had bij het begin ook mijn bedenkingen. Zag er matig uit. Maar eenmaal in de wereld van het boek gekomen is het erg fijn. Ook in de karakters zit net een subtiel verschil met zijn soortgenoten. Manolo is de held, maar Joaquin blijft ook sympathiek. Meestal zie je toch dat de vriend erg vervelend en slecht is. Ook de personen die de weddenschap afsluiten hebben wat meer. Xibalba is wel lang evil, maar in the end is het meer een spelletje geweest. Het geeft het een wat relaxere vibe dan wat Disney meestal doet.

Lego movie een snub bij de oscars, nou deze mag er ook wel bij. En Big Hero 6 dan wel

3.5 sterren.

avatar van Waxmask
Flauw om af te geven op het verhaal. Ok over de inleiding kan ik nog mee inkomen. Maar zodra de film begint is het een Mexicaans verhaal over Day of the Dead en Cinco de Mayo. Ik kende de achtergrond van die feesten niet en dat wordt erg leuk hierin vertolkt. Ik denk dat de makers eruit hebben gehaald wat erin zat, en let wel, Mexicanen geloven dit verhaal "heilig"!

avatar van SystemII
Een prachtige film met veel (muzikale) humor erin verwerkt. Lekker snel en fantastisch mooie graphics. En vooral, een leuk verhaal. Wij hebben er van genoten.

avatar van ziggy06
Het verhaal is natuurlijk erg clichématig en doet op momenten erg zoet aan, maar bij hoeveel animatiefilms is dat niet het geval? De graphics zijn erg mooi en de stijl is leuk bedacht...Jongere kijkers kunnen genieten van een meeslepend verhaal vol met kleine humormomenten...En voor de animatieliefhebbers is dit gestileerd kleurrijk geheel zeker een must-see. 5 sterren om het gemiddelde omhoog te krikken. Ik gun dit wel een dikke 7...

avatar van Noodless
Prachtige animatie vol leuke details en schitterende kleurenpracht. Het verhaal heeft leuke verwijzingen naar de Mexicaanse feesten en zit boordevol met muziek vol knipoogjes. De verschillende personages zijn voor het grote deel leuk en het typische cliché van goed en slecht wordt niet echt naar boven gebracht. De kwade figuren zijn niet door en door slecht en kunnen ook op sympathie rekenen.
Uiteindelijk is het hele verhaal gewoon een spel. Natuurlijk heeft het verhaal ook zijn clichés en is op het bepaalde momenten erg zoet, maar daar tegenover heeft de film ook heel wat pluspunten. 8/10

avatar van MrEd
Leuke kleurrijke film. Enige minpuntjes, popiejopie rol van Ice Cube en de populaire liedjes.

avatar van weberanja
Wat vind ik dit een meesterwerkje! Een explosie van kleurenpracht, zang, dans, en een heel verfrissend verhaal geweldig! Ik heb werkelijk genoten, heerlijk om Placido Domingo te horen! Dikke 5 sterren

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond het wel een leuke animatiefilm. Leuke muziek en de animaties waren ook wel geslaagd. Het verhaal verveelde me ook niet.
Vond het wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Antonev
Van dezelfde makers als het geestige "Free birds". Deze heb ik al een tijdje liggen, misschien toch maar eens een kansje geven.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte animatiefilm, met een origineel verhaal en het feit dat het eens geen Pixar of Disney film is. De maker van de film heeft ook de animatieserie El Tigre van 2007/2008 gemaakt google dat maar eens. De cast qua de stemmen waaronder Diego Luna, Zoe Saldana, Channing Tatum waren leuk en ook bij Danny Trejo, Cheech Marin en Gabriel 'Fluffy' Iglesias waren leuk en je herkent hun stemmen ook gelijk, bij mij dan he haha. Het verhaal over Day Of The Dead en Cinco de Mayo is ook leuk gedaan en bedacht en dat Guillermo Del Toro deze film heeft geproduceerd.

avatar van Esteban
Fans van deze film zullen (misschien) blij zijn ...

Annecy: Reel FX, Jorge R. Gutierrez Announce ‘The Book of Life 2’ | Variety

It's happening.

avatar van missl
Mooi gemaakt met al die kleurtjes, kreeg me alleen niet mee. Net niet grappig, net geen interessant verhaal.

avatar van Black Math
Naar aanleiding van Coco ook deze maar eens gekeken. Duidelijk dat dit een grote inspiratie was voor Coco gezien sommige overeenkomsten in het verhaal. Maar ondanks dat The Book of Life ook een erg kleurrijke film is en duidelijk de originaliteitsprijs wint, vind ik het toch een mindere film.

Allereerst komt dit door de karakterontwerpen die ik spuuglelijk vind. Ik weet dat de personages houten figuurtjes moeten voorstellen, maar de blokken vormgeving is gewoon niet fraai. Ten tweede is de soundtrack behoorlijk teleurstellend, omdat die uit matige covers van behoorlijk cheesy liedjes bestaat. Ten derde is het plot behoorlijk warrig en kent een overdaad aan personages waardoor de focus een beetje verloren gaat.

Ik heb wel degelijk sympathie voor de meer onafhankelijke projecten tegenover het formulewerk van een studio als Pixar, maar in dit geval leidt dit helaas niet tot een betere film. 2*.