Ventoux (2015)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Kasper van Kooten, Wilfried de Jong en Wim Opbrouck

Vier mannen, vrienden van weleer, beklimmen op hun racefiets de Mont Ventoux, zoals ze dat 30 jaar geleden ook deden. En ze doen wat mannen zo goed kunnen: loodzware ernst en slap ouwehoeren moeiteloos afwisselen. Totdat hun jeugdvriendin, de prachtige Laura zich meldt en de “spoken” uit het verleden zich aandienen. In een hedendaagse en herkenbare mix van hilariteit en weemoed overwint de vriendschap, die juist door dat verleden een vriendschap voor het leven blijkt.

avatar van cantforgetyou
Erg suffe film. Ik viel na 10 min in zzzlaap. Kan ook aan het bier hebben gelegen. De buiten opnames waren wel mooi. Maar voor de rest een flut film. De humor is echt VER te zoeken.

avatar van Collins
Het gegeven van een vriendengroep met een gemeenschappellijk verleden, die in de huidige tijd nog eens op herhaling gaat, is leuk. Helemaal als het verleden een intrigerende rouwsluier herbergt die nog immer over de groep hangt.
Een vermenging van heden en verleden met relativerende, enigszins diepgravende en verwerkende lagen ligt dan verheugend voor de hand. Beloftevolle confrontaties en openbaringen. Humoristisch en tragisch. Leuk, leuk! Met dat gekleurde beeld voor ogen ging ik de film in.....en kwam er bedrogen uit.
Het acteerwerk is ok. Het verhaal an sich is eigenlijk niet eens heel vervelend, maar is wel erg gemakkelijk, luchthartig en losjes gecomponeerd.
Geen prettige, verheffende of intelligente dialogen. Geen hoogstaande afwikkeling van het plot. Het bleef allemaal erg vlak en niet emotioneel.
Toch wel wat teleurstellend.

avatar van mcdaktari
Ben ik de enige die vind dat Wilfried de Jong wel wat van Marco Pantani weg heeft? Ik moest er in ieder geval zo nu en dan wel aan denken als ik de Jong op de fiets zag.

geen humor, verwachtte nog een wending die er nooit kwam.
zwak verhaal, saaie film

Niet onaardig.

Redlop schreef:

Een laatste minpunt is de - zeg maar - crux van het verhaal. Peter (17 jaar) bleek een fascinatie te hebben voor driehoeksverhoudingen. Wtf? Wat is dit voor een complete onzin?

inderdaad.

avatar van panax
mooie film,
prachtige beelden van de ventoux en omgeving
goeie cast,feelgood movie
ik heb er van genoten !!!

Matige film over een aantal jeugdvrienden die elkaar na 30 jaar weer zien en opnieuw de mont ventoux beklimmen. Niet alle personages zijn even goed uitgewerkt en het verder wat oppervlakkige verhaal kabbelt rustig door. Toch kijkt het redelijk makkelijk weg vanwege de flashbacks, de zomerse setting en de fijne soundtrack. Net geen 3.0 sterren.

avatar van missl
Matig.mooie beelden over vrienden die de Ventoux op fietsen. Prachtige beelden en mooi in beeld gebracht. Hun privé leven en verhaal kon me niet bekoren. Ook kon ik het komedie gedeelte van deze film niet vinden.

avatar van SimonV
Het plot belooft een goede film, maar dat viel mij heel erg tegen. De jonge case is in orde (Lakemeijer is ijzersterk, zoals wel vaker). De film kijkt makkelijk weg, mede dankzij de flashbacks en het feit dat er weinig gebeurt. De flashbacks zijn wel heel erg duidelijk gemarkeerd: Rubiks kubus, een grote ghettoblaster met cassettebandjes: hoe duidelijk kan het zijn? Overigens is de jaren 80-setting goed doorgevoerd in kleding (zwemslip!) en fietsen.
Verhaal wordt echter nergens spannend en het script heeft toch echt wel grote gaten: hoe weet Laura na 30 jaar het emailadres van iemand met wie ze nooit contact had? De obsessie voor driehoeksverhoudingen komt 1 keer voor in de film: aan het einde. Zijn de mannen na 30 jaar inderdaad weer in één keer vertrouwelijk met elkaar? En zo zijn er nog een paar dingen. de grootste verrassing in het plot voor mij was het feit dat de zoon van Peter niet mee ging de berg op. Ik had verwacht dezelfde foto terug te zien. Jammer, maar voor mij slechts 2 sterren.

avatar van m1chel
Het boek van Bert Wagendorp was een directe bestseller, dat niet eens bedoeld was om als boek uitgebracht te worden. De eerste opzet van het verhaal kwam voort uit een idee van regisseuse Nicole van Kilsdonk om een scenario te schrijven over fietsclubjes en de vriendschappen die daaruit ontstaan. Omdat de financiering niet rond kwam, was het boek eerder klaar dan het scenario wat de makers overigens geen windeieren heeft gelegd. Want doordat het boek zo’n succes was, kregen de makers van de film de financiering plots wel rond. Na het aangrijpende drama Onder het Hart dat ook geregisseerd werd door van Kilsdonk, mag deze getalenteerde regisseuse wederom laten zien dat ze het regisseren onder de knie heeft en dat Onder het Hart geen toevalstreffer geweest is.

De film schakelt constant tussen het heden en het verleden en er moet worden gezegd dat het deel in het verleden de meeste indruk weet te maken. Dit deel, dat zich in 1982 afspeelt, is erg sfeervol gefilmd en je waant je echt in de jaren 80. De hete zomer van 1982 wordt gecombineerd met de heerlijke muziek van toen. Zo komen The Cure en The Jam! voorbij en zelfs onze eigen Herman Brood. Maar dat is niet het enige, want de prachtige shots van het prachtige Franse landschap strelen het oog ook direct. Wat dat betreft hebben de makers dit gedeelte subliem gemaakt. Dat doet bijna overkomen of het deel dat zich in het heden afspeelt er zwaar voor onder doet, maar dat is zeker niet het geval.

Bij het deel wat zich in het heden afspeelt hebben de makers de sfeer namelijk ook goed te pakken. De vrienden zijn dertig jaar ouder, maar zoals het gezegde zegt; een vos verliest zijn haren, maar niet zijn streken. Iets dat voor de vrienden zeker ook op geldt. Want mannen blijven net kinderen en vooral als er een vrouw in het spel komt. Dit brengt behoorlijk wat humor in de film, die kurkdroog van soort is, maar die we over het geheel wel als zeer geslaagd kunnen bestempelen. Toch neemt het niet de overhand in de film, waardoor je de film niet als pure komedie kan verslijten. Zo bevat het verhaal meer elementen, waardoor de film interessant blijft. Waarbij we doelen op elementen als vriendschap, doorzettingsvermogen en verraad.

Bij de oudere garde worden de rollen van de wielervrienden gespeeld door Wim Opbrouck, Wilfried de Jong, Leopold Witte en Kasper van Kooten. Waarbij de laatste de meeste indruk weet te maken als Bart. Toch is het de jongere garde die op weet te vallen in de film. Dit is vooral te merken aan de rol die Abbey Hoes vertolkt als Laura, iets wat haar absoluut beter afgaat dan Maruschka Detmers. Hoes komt heel natuurgetrouw over en dat is net iets wat Detmers af en toe erg mist in haar spel. Maar ook Alex Hendrickx en Martijn Lakemeier spatten van het scherm als de jonge Bart en Peter, vooral tijdens hun onderlinge strijd om Laura voor zich te winnen. De kracht zit hem dan ook in de samenbundeling van de puzzelstukjes tussen verleden en heden, dat absoluut goed uitpakt. Dit maakt het ook dat de film flink de vaart erin houdt, want het wordt nergens saai of langdradig en dat is in deze tijd al een prestatie op zich. Zelfs als je geen wielersportliefhebber bent, zal je je geen seconde vervelen of het gevoel hebben dat je een wielersportliefhebber moet zijn om de film te kunnen waarderen.

Ventoux is een vlotte, meeslepende film geworden met kurkdroge humor. Daarnaast zijn de beelden van het landschap van Frankrijk sowieso al de moeite waard om op het grote witte doek te gaan bewonderen. De sfeer in de film is zeer goed, waarbij vooral de jaren 80 scènes opvallen die worden verrijkt met de schitterende muziek die dit tijdperk met zich meebracht. Niemand zal zich vervelen bij deze film en je hoeft absoluut geen wielersportliefhebber te zijn om de film te kunnen waarderen. Ventoux is een leuke film geworden en heeft dat vooral te danken aan de sterke cast, de goede regie en natuurlijk het heerlijke verhaal. Het is dan ook een van de betere Nederlandse films die we in 2015 op het grote doek te zien hebben gekregen en is zeker een bioscoop bezoek waard.

Dit leek me best wel een aardige film: aardig verhaal, mooie beelden en realistisch om als Nederlanders te produceren (niet te groots). Het verhaal start aardig. Echter worden er er ontzettend veel lijntjes uitgegooid waar steeds maar niets mee gedaan wordt. Ik mis dan ook echt een doel achter deze film. Helaas, hier had echt veel meer mee gedaan kunnen worden.

En dat was Ventoux op tv. Ben hem zelf twee jaar geleden opgefietst, lees Wagendorps columns graag (heb het boek evenwel niet gelezen) en dan kom ik met mooie landschappen en nostalgische muziek net aan een 3. De door Redlop genoemde en al enkele malen aangehaalde 'plot' helpt niet mee. De verzuchtingen van de Belg (David?) waren wel een pluspunt.

avatar van Richard_Voorhees
Een beetje tegenvallende 'komedie' over een stel jeugdvrienden die jaren later nogmaals de Ventoux willen beklimmen.
Zeer serieus en een haast zakelijk verhaal. Mede hierdoor komt de humor niet goed over. Wel kent men een sterke soundtrack en zien de omgeving shots er mooi uit. Over het algemeen een beetje te suf voor een voldoende.

Erg leuke film zeker als je zelf de Ventoux bent opgefietst !

Heb me prima vermaakt!

avatar van Donkerwoud
Best oké voor een enigszins voorspelbare formulefilm. Het is in grote lijnen dezelfde soort fietsfilm als 'Zadelpijn' (2007) van Nicole van Kilsdonk, maar deze boekverfilming weet beduidend beter maat te houden tussen luchtigheid en zwaar drama. De link tussen het heden en het verleden voelt wat geforceerd en er is in de slotakte een absurde wending nodig om de twee uiteindelijk bij elkaar te krijgen. Toch geeft de laatste onthulling een aanzet voor een zinderende fietstocht aan het einde, waarbij de oudere mannen - sadder and wiser - de berg op trappen om hun gemeenschappelijke trauma een plaats te kunnen geven. Dat geeft mooie beelden: simpel maar doeltreffend.

Beter dan m1chel kan ik het niet verwoorden. Dacht aan het begin, een niemendalletje, maar de film heeft genoeg diepgang. Prima acteerprestaties, met Kasper van Kooten en Abbey Hoes (wat een plaatje...) voorop. Maruschka Detmers, leuk om haar na zoveel jaren weer een keer terug te zien, bakt er niets van. Komt misschien ook omdat ik het slot ongeloofwaardig vond. Maar dat is misschien ook de bedoeling. De last wordt van hun schouders gehaald en ze kunnen weer verder. Ook al is de waarheid misschien toch anders. Aardig dat dat in de lucht blijft hangen.

avatar van Donkerwoud
Abbey Hoes is wel de ontdekking van de laatste jaren (ik ben een beetje verliefd, moet ik schaamtevol bekennen) Jammer dat het niet echt een film is waarin zij meer van zichzelf kan laten zien qua acteren.

Geeft niks, Donkerwoud, ik ook. Hoef je je niks voor te schamen. Ik zit wekelijks te zwijmelen voor Pettycoat, want ze kan nog zingen ook. Is ze haar carrière mee begonnen. Hopelijk zullen we nog veel van haar zien.

avatar van Donkerwoud
Daar kwam mijn broertje ook al mee, die moet ik dan ook maar eens opzetten.

avatar van ILDIB
Erg simpel. En iets deftigere uitvoering van de marathon. Van kooten gaat nog maar de rest is erg ongeloofwaardig op die dikke na.

avatar van Walter S.
Dus die ene heeft zijn hele leven in Zutphen gewoond maar wordt gespeeld door een Vlaamse acteur. Yeah right.

Verder wel aardig, het boek was beter.

avatar van Nicolage Rico
mcdaktari schreef:

Nee hoor. Riep het ook toen hij de kale berg beklom.

Na 'Zadelpijn' gaat Nicole van Kilsdonk dezelfde 'tour' op : een Nederlandse film over koers, vriendschap, kalverliefde, goedkope roséwijn en de mythische Mont Ventoux ... al had Alpe d'Huez qua oranjevoel beter gecast geweest. Zo zwaar de beklimming van deze Ventoux ook mag lijken zo licht weegt het scenario van deze film. Het lijkt wel op een half uurtje geschreven op een terrasje in de Provence, gezellig bij een glaasje rosé. Men had veel meer kunnen met intriges, gevoelens en de vriendschap binnen dit mannenclubje. Sobere acteerprestaties met Wilfried De Jong sprekend als Marco Pantani en Wim Opbrouck als obligate Belg om ook in Vlaanderen wat subsidies los te weken ... wat doet dat West-Vlaams dan anders in een oerhollands dorpje in de jaren tachtig ?

avatar van fappie
Pacino74 schreef:

Bier drinken

avatar van mjk87
Het meest stoorde ik me eraan nog dat die Zutphenaar met een vloeiende Vlaamse tongval sprak. Wat de reden ook is (sponsoring vanuit Vlaanderen?), zoiets vond ik onvergeeflijk.

Bonne, verder ook een misbaksel deze film. Wagendorp had al geen sterke plot, maar wist wel iets herkenbaars neer te pennen over vriendschap en fietsen, iets dat voor mij mooi was als lezer. Een heel groot deel daarvan wordt in deze film terzijde geschoven en blijven plot en de verplichte ruzies zonder echte context over. Het wordt zo een saaie, matige en soms strontvervelende film waar de acteurs ook maar wat verloren bijlopen. De plaatjes in Frankrijk zijn wel aardig nog en het is geinig de Posbank te zien, maar dat is het dan ook. 1,0*.

avatar van Roger Thornhill
Van de indertijd vrij snel na verschijnen gelezen roman van Bert Wagendorp herinner ik me alleen nog dat ik hem maar zo-zo vond, dus ik ging deze film redelijk blanco in, en merkte tot mijn tevredenheid dat ik eigenlijk steeds meer de film werd ingetrokken. Dat had minder te maken met de niet erg revolutionaire thematiek (een geheim uit het verleden, vrienden van vroeger ontmoeten elkaar weer in het heden) dan met de uitstekende vertolkingen van zowel de jonge als de volwassen acteurs. Ik ben geneigd daarbij Kasper van Kooten als eerste te noemen, maar dat is wellicht alleen omdat hij voor mij de voornaamste "ingang" was, en eigenlijk waren de drie andere volwassenen even sterk. Vooral door hen werd ik tot en met de laatste seconde meegesleept.
        Gedeeltelijk al tijdens het kijken en gedeeltelijk ook achteraf ontstond er bij mij echter toch wat wrevel omtrent een aantal niet naar tevredenheid afgehandelde plotpunten. Redlop was hier op 17-5-2015 de eerste (maar zeker niet de laatste) die zich stoorde aan het feit dat het grote geheim bestond uit niet meer dan het gegeven dat Peter een driehoeksverhouding met Laura en Bart wilde ensceneren, maar wat ik zelf nog ergerniswekkender vond was hoe snel die onthulling wordt uitgelegd èn geaccepteerd èn terzijde geschoven. Daarnaast wil het er bij mij niet in dat Bart en Joost, na hun nachtelijke aanvaring over Barts vroegere avontuur met Laura, de volgende dag zonder dat er iets uitgepraat is weer gewoon doen alsof er niets gebeurd is, en vind ik het evenmin erg waarschijnlijk dat Joost aan André's mantra "Fuck you all!" zo één-twee-drie voldoende kracht en weerbaarheid ontleent om de beschuldiging van fraude even van zich af te zetten en de titelberg op te fietsen – allemaal oplossingen die plottechnisch nogal kunstmatig overkomen, alsof Van Kilsdonk en Wagendorp wel intrigerende verhaallijnen hadden verzonnen maar ze die niet op bevredigende wijze binnen de geplande speelduur konden afronden.
        Enfin, het deed allemaal niet veel af aan het plezier dat ik dankzij de leuke personages en zoals gezegd de uitstekende vertolkingen (en toch ook wel dankzij mijn eigen herinneringen aan mijn beklimming van de Ventoux, láng geleden) in deze film had. Het boek ligt klaar om herlezen te worden; mevrouw Thornhill is mij daar in voorgegaan en weet te melden dat het nogal verschilt van de film, dus ik ben benieuwd.