The Paradise Suite (2015)

Nederland / Zweden / Bulgarije

geregisseerd door Joost van Ginkel
met Anjela Nedyalkova, Boris Isakovic en Erik Adelöw

Een mozaïekvertelling waarin vijf verhaallijnen vervlochten raken. In de film volgen we zes mensen die al dan niet vrijwillig in Amsterdam wonen en ogenschijnlijk niets meer gemeen hebben dan een verre geboortegrond. Toch zullen ze elkaars levens onomkeerbaar beïnvloeden: op de donkerste momenten blijken liefde en vriendschap krachtige motoren om het lot te wenden.

avatar van Verhoeven
Over welke 'jury' hebben jullie het precies?

Scherp.
De selectie voor het competitieprogramma berustte in voorbije jaren bij de festivalstaf en een pré-jury. De nominaties en de winnaars van de Gouden Kalf Competitie worden sinds 2015 bepaald middels een academysysteem (voor speelfilms en lange documentaires) danwel beoordeeld door een onafhankelijke jury (overige categorieën).

avatar van Hannibal
Verhoeven schreef:
Over welke 'jury' hebben jullie het precies?

Of hoe je ze wilt noemen. Ik ieder geval heeft het rad van fortuin niet de winnaar bepaald.

Hoewel Nederlandse films me in het algemeen vaak tegenstaan, mocht deze gedeeltelijke Nederlandse (verhaal speelt zich o.a. af in Amsterdam en de film is geregisseerd door de Nederlander Joost van Ginkel) Drama film er zeker wezen en is het verhaal op bepaalde momenten ook best heftig.

Het verhaal (beter gezegd vijf verhalen die bepaalde connecties met elkaar hebben) over de zes buitenlandse mensen (vooral afkomstig uit voormalig Joegoslavië) die al dan niet vrijwillig in Amsterdam verblijven en ook iets met elkaar gemeen hebben, zit goed in elkaar en weet zeker ook te boeien en bevat ook de nodige drama, welke soms best heftig was om te zien. En dan doel ik o.a. op de scene waarbij drie jonge vrouwen (waaronder Jenya, die gespeeld werd door de mooie hoofdrolspeelster Anjela Nedyalkova) uit voormalig Joegoslavië naar Nederland zijn gelokt voor modellenwerk, maar daar eenmaal aangekomen gelijk verkracht (heftig in beeld en geluid gebracht) worden en daarna ook ingezet worden in de prostitutie. Ook de scene waarbij echte oorlogsbeelden (neerschieten van personen) uit voormalig Joegoslavië werd getoond, was heftig om te zien.

Het eerste gedeelte van het verhaal is wel wat langdradig en het duurt ook even voordat het verhaal goed opgang komt en je weet hoe de vork in de steel zit. Maar in het eerste gedeelte van het verhaal worden de zes buitenlandse personen wel goed geïntroduceerd, zodat je weet met wie je te maken hebt en wat ze in Amsterdam doen. Naarmate het einde van het verhaal nadert, lopen alle verhaallijnen min of meer in elkaar en dat resulteert dan in een sterk einde met ook de nodige drama. Visueel mocht deze film er ook best wezen en er valt ook best veel bloot in te zien, waaronder het lichaam van de eerder genoemde hoofdrolspeelster Anjela Nedyalkova. Helaas niet het lichaam van Victoria Koblenko, die ook een kleine rol heeft in deze film als Ana, die de vrouw is van Ivica en waarvan ze ook een baby heeft. Deze Ivica handelt in vrouwen (gebruikt, of beter gezegd misbruikt, ze voor de prostitutie) en heeft vroeger oorlogsmisdaden begaan tijdens de Joegoslavië oorlog.

Degene die deze film zeker ook naar een hoog niveau tillen is de cast en die bestaan vooral uit onbekende acteurs en actrices uit voormalig Joegoslavië. Ze speelden wel goed en overtuigend en vooral de al eerder genoemden Anjela Nedyalkova (in de rol van Jenya) en Boris Isakovic (in de rol van Ivica). Maar ook Jasna Djuricic (in de rol van Seka, waarvan de man en zoon zijn vermoord door oorlogsmisdaden in voormalig Joegoslavië) en Issaka Sawadogo (in de rol van de Afrikaan Yaya, die samen met zijn gezin naar Nederland is gevlucht en daar moeilijk rondkomt). Hoewel Magnus Krepper (in de rol van de Zweedse dirigent Stig, die samen met zijn zoontje Lukas tijdelijk in Amsterdam komen wonen) en Erik Adelöw (in de rol van zoontje Lukas die een plasprobleem heeft) het zeker niet slecht deden, vond ik hun verhaal wel het minst interessante. De zonet genoemde personen zijn uiteraard ook de zes buitenlandse mensen, waar het in dit verhaal omdraait en Ivica is daarin de bindende factor.

Gewoon een goede en ook best sterke Nederlandse (althans voor een groot gedeelte) Drama film waarin overigens nauwelijks Nederlands wordt gepraat (op een paar woordjes na). Van mij mag Nederland meer van dit soort films maken i.p.v. de vele goedkope flauwe dertien in een dozijn "goodfeel" (bij mij is het dan juist vaak ergernis i.p.v. goodfeel) films zonder enig serieus verhaal.

lezertje schreef:
(…) Ik heb er gewoon ontzettend veel verstand van.(...)
Hoewel ik al zo’n 60 jaar films kijk, mis ik de eigendunk van lezertje om te durven beweren dat ik er “veel verstand” van heb. Gelukkig maar. Ik weet alleen van mezelf wat ik wel of niet mooi vind. En ik vind dit een mooie film.
Het verhaal over een bonte verzameling allochtonen in Amsterdam, elk met hun eigen beslommeringen, zit goed in elkaar. De regie van Joost van Ginkel en de knappe montage maken dit tot een vlotte film met een aantal verrassende sfeerwendingen. Daarnaast wordt er prima geacteerd, in het bijzonder door Anjela Nedyalkova (nieuw voor mij) en Issaka Sawadogo (L'Envahisseur).
Geen absolute topper, maar wel een erg onderhoudende film.

BBarbie schreef:
Geen absolute topper, maar wel een erg onderhoudende film.

Howel is al zo een 50 jaar films kijk (Gemiddel 20 per week, en niet voor niets filmhistoricus ben) en ik BBarfbie niet het recht wil onthouden om geen respect voor andermans mening te hebben, durf ik nog een keer te zeggen: DAT IK HEEL VEEL VERSTAND VAN FILM HEB En 'Paradise Suite'een totaal mislukte film is, die geen enkele onderscheiding verdient.

avatar van John Milton
Dan meng ik me er toch in. Jij hebt filmwetenschappen gestudeerd, en bent er in afgestudeerd?

lezertje schreef:
Waar haal jij nou vandaan dat ik geen respect heb voor andermans mening? Uiteraard mag jij dit een “totaal mislukte film” vinden.
Ik vind alleen jouw borstklopperij niet zo geslaagd, maar als jij je daar gelukkig bij voelt dan moet jezelf dat plezier zeker niet ontnemen. Tijdens je opleiding voor “filmhistoricus” zul je overigens ook wel geleerd hebben, dat enige relativering van de eigen mening op zijn plaats is. Immers het beoordelen van kunst is geen absolute wetenschap, maar een subjectieve bezigheid; een kwestie van perceptie en persoonlijke smaak.

BBarbie schreef:

Laten we gerwoon met elkaar afspreken dat mijn mening telt. Borstklopperij of niet. Ik ben gewoon goed. En wie zegt jou dat ik een opleiding heb gehad voor filmhistoricus? Dat had ik helemaal niet nodig met mijn kwaliteiten.

Wel eens van narcisme gehoord?

avatar van John Milton
:X Serieus lezertje. Geen gekwalificeerd persoon stelt zich zo op.

lezertje schreef:
Dat zei je zelf, eind van de middag?
lezertje schreef:
en niet voor niets filmhistoricus ben

BBarbie schreef:
Wel eens van narcisme gehoord?

Nee, leg eens uit. Wat heeft dat met filmkennis te maken?

Helemaal niets, maar alles met zelfkennis.

avatar van Gish
Uitstekende film, verassend goed en een verdient Gouden Kalf. Dat is wel eens anders geweest.
Van Ginkel maakt bijna allemaal goede keuzes, breekt scenes op het juiste moment af, laat soms de fantasie aan de kijker en vlecht alle 5 verhaallijnen mooi ineen.

P.S. Gelukkig hebben we er een echte kenner bij. Dank "lezertje" voor de overdracht van al je filmkennis. En welkom op Moviemeter. Als je wilt stuur ik je een lijstje met mooie filmtitels, dan kan je Kindergarten Cop 2 voortaan overslaan.

avatar van 93.9
Waarschijnlijk heeft 'lezertje' alleen maar 50 jaar lang recensies gelezen en geen enkele kwaliteitsfilm gezien.
Dit is gewoon een zeer goede film van Nederlandse makelij.
Mijn 3000ste film die ik sterren heb gegeven hier en een mooie...

avatar van sinterklaas
Prachtig... en voor dat ik het wist.

Let wel, er word maar 5% Nederlands in gesproken want het nieuwe pareltje van van Ginkel volgt nu voornamelijk drie klasse immigranten die om het een of ander in Amsterdam zijn terecht gekomen.
Met 170 HZ in mijn achterhoofd (een van de meest uitzonderlijke Nederlandse films) ging ik deze kijken en ik ben wederom opnieuw verrast. De film lijkt nog een beetje saai en iets te kalm te beginnen maar daar komt al snel verandering in. Al heel snel worden we in de rauwheid gegooid waar de uitzichtloosheid de hoofdrol speelt. We volgen een Afrikaanse vluchteling, net als in The Invader schitterend en sterk neergezet door Sawadogo die, samen met zijn gezin, de karige woonruimte dreigt kwijt te raken... Een Zweedse componist met een zoon met plasproblemen... het pestthema komt hier ene beetje naar boven en tot slot een vanouds prostitutieverhaal van de Bulgaarse Jenya... die het meedogenloze leven achter de schermen van de Wallen schetst.... maar ook een moeder van een mede-prostituee, die zweert op wraak op de, wel heel bijzonder manipulatieve, pooier. En zoals je van een mozaïkfilm kan verwachten kruist. Misschien kon ik wel ergens vermoeden wat het verband zou zijn, maar toch weet de film je wel te blijven grijpen.

De film moet het nogmaals, voornamelijk, hebben op een kil bestaan van deze mensen maar ook onze hoofdstad zelf... Met de vele variabele plaatjes. Wat kan ik er over zeggen... Sterk... en gewoon behoorlijk goed geacteerd en vaak erg realistisch. DE scene in The Paradise Suite is de ultieme uitschieter...

Nee, Joost van Ginkel mag van mij zeker door. Ik kan niet wachten op zijn nieuwe project. Hopelijk blijft hij wel binnen de Nederlandse grenzen werken...

avatar van nijkerkbert
Poe wat een film! 4☆

avatar van Baboesjka
Prachtige film! Heftig en naar, maar zo sterk gebracht en ik vind het mooi hoe de verhalen samenkomen. Ik moest er even inkomen, maar toen ik er eenmaal in zat, zat ik er ook écht in. Ik ben geraakt. 4,5*

Sterk. De mensenhandel met de daartuitvoortvloeiende gedwongen prostitutie lijkt wel het middelpunt van de verhaallijnen, maar de film schuift ook nog wel wat naar voren zoals vooral de triest-hopeloze toestand waarin migranten zich kunnen bevinden, de gevolgen van gebroken relaties, het probleem van het pesten, de afstandelijkheid tussen ouder en kind..., dit alles in een knappe, dinamische regie met heel overtuigende vertolkingen erbovenop. Issaka Sawadogo vooral maakt indruk.

avatar van bjerik76
depri film over hoe verkeerd het leven ook kan gaan met " gelukszoekers" die in Nederland hun hoop gevestigd hebben.

Ook wel apart dat de film eigenlijk niet " Nederlands" is hoewel het zich hier wel afspeelt maakt het wel bijzonder.

Tis geen vrolijke film, maar alles word wel goed neergezet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mozaïekfilm over enkele mensen met buitenlandse roots die om verschillende redenen in Amsterdam zitten. Elk met hun verhaal en dat is niet bepaald rooskleurig. Amsterdam is hier dan vooral een 'vreemde locatie' en voor geen van hen een echte thuis. Ze doen wat ze moeten doen voor hun werk of om te overleven, in de hoop snel terug in hun eigen thuis te zijn.

Het verhaal is niet zo bijzonder en vrij voorspelbaar. We hebben al meer van dit soort films gezien, en deze springt er niet bepaald boven uit. Gelukkig is de toon consequent en doen de acteurs het zeker niet slecht. Visueel is het passend triestig, maar ook hier niets speciaal. Het levert een meer dan gemiddelde film op.