Lilting (2014)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Hong Khaou
met Ben Whishaw, Morven Christie en Leila Wong

Londen; een Chinees-Cambodjaanse moeder rouwt om de vroegtijdige dood van haar zoon. Haar wereld stort in en wordt plots ook verstoord door de aanwezigheid van een vreemdeling. Ze begrijpen elkaars taal niet en moeten een vertaler inschakelen. Samen beginnen ze aan de hand van hun herinneringen aan de man van wie ze allebei zielsveel hielden, diens leven te reconstrueren.

Aangekocht door Cinemien. Release: t.b.a. 2015

Een overtuigende, persoonlijke, waardige, subtiele en roerende low budget film over relaties tussen mensen van verschillende culturen en generaties, waarin emoties geen hindernissen bleken te kennen. Een verhaal over liefde, verlies, eenzaamheid en coming out waarin de regisseur een sfeer van verlies en warmte wist te creëren en de taalbarrière zelfs voor enige humor zorgde. Het was pijnlijk om te zien hoe ver iemand moest gaan om zijn liefde te verbergen.

avatar van Cleanshot
Beschreven verhaal deugt niet, haar er geen enkel gevoel bij.

avatar van Ebenezer Scrooge
Originele film over rouwverwerking (de dag dat alles tot stilstand kwam, zelfs de bomen stopten met ruisen) en hoe twee mensen ondanks een taalbarrière en verschillende achtergronden dichter tot elkaar komen. Leuk om de Chinese actrice Cheng Pei-pei weer eens te zien spelen, zij wist mij wel te imponeren als de raadselachtige Jade Vos in het epische Crouching Tiger, Hidden Dragon. Af en toe iets te mat naar mijn smaak.

Kleine maar toch wel tedere film over liefde en genegenheid vanuit verschillende standpunten. Het goed bedoelen is helaas niet altijd evident.
Film maakt dikwijls tijdsprongetjes, durft zelfs bepaalde scènefragmentjes te herhalen. Het verplicht tot aandacht, alhoewel in de grond heel eenvoudig en al bij al charmant. Dit laatste vooral uit hoofde van de vaak grappige rol van de vertaalster (puik vertolkt door Naomie Christie).
Cheng Pei-Pei, die de rol van de moeder vertolkt, werd beloond met een Bafta en de film was ook succesvol op het Sundance Filmfestival, wat mij niet zo verwondert.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtig drama waar ik met niet al te veel verwachtingen inging en waar ik erg van onder de indruk was - ik vond dit eigenlijk veel mooier dan het toch behoorlijke Away from Her rond een van dezelfde thema's.

Thema's als homoseksualiteit, rouw en je aanpassen in een andere cultuur komen mooi bij elkaar, had niet het gevoel dat eentje meer aandacht kreeg of werd opgedrongen, was mooi in balans. De pastelkleuren en de vele medium close-ups vond ik schitterend. Fijne muziek ook.