A Most Wanted Man (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Drama

geregisseerd door Anton Corbijn
met Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams en Willem Dafoe

'A Most Wanted Man' speelt zich af in Hamburg, waar een bijna dode man, half Tsjetsjeens-half Russisch, op de vlucht is en terecht komt in de Islamitische gemeenschap van de stad. Hier zoekt de man naar hulp en probeert hij het fortuin van zijn overleden vader te bemachtigen. Hij komt in contact met een jonge vrouwelijke advocate en een Britse privé-bankier. Ze worden ondertussen de hele tijd in de gaten gehouden door een Duitse spionneneenheid.

avatar van linxde1
Wat een vreselijk saaie film. En waarom Duitsers die Engels praten? Kies een aantal goede Duitse acteurs uit.

avatar van Rosicky
Zeer trage spionagethriller die in meerdere opzichten weinig bevredigend is. Het hierboven al vaak genoemde feit dat Amerikanen Engels spreken met een laf Duits accent is inderdaad niet best

Gijs2
Schitterende film met prachtige beelden. Alleen Engels praten waar Duits hoort, kan echt niet. Daarom 1,5 puntverlies. Verder is het een parel van een film.

avatar van Arri
Vreemde montagekeuzes hier en daar. Het verhaal op zich heeft niet genoeg in zich om de lange speelduur te verantwoorden. Personages blijven redelijk vlak. Maar wel goed camerawerk en hier en daar goed acteerwerk. Net voldoende.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film waar we met plezier naar hebben gekeken!
Een 7+.

Weet niet veel raad met de film. Goede Seymour, een plezier om de man in zijn laatste film te zien...Het verhaal....ach. Je voelde het einde aankomen...het ging te makkelijk eigenlijk...Duitsers maken geen grappen...

avatar van AJK
AJK
Politiek drama.
De film zelf hield mij wel nieuwsgierig om het
af te kijken.
Acteerprestaties zijn goed met een goede
hoffman.
Ja jammer dat er door een Duitse spionage team
engels wordt gesproken.
Wat in mijn ogen een 4.0 had kunnen zijn
wordt een 2.5.
De internationale cast heeft de film gered.

Zit nu te kijken....beetje slome film. Met meer actie scenes erin, bvb flash backs oid was het wat beter.
Qua acteerwerk: 4 grote bekende namen erin hoopte op goede kijkcijfers kennelijk. Echter is de film geloofwaardiger/realistischer over gekomen als er inderdaad echt Duitse acteurs werden gebruikt.

Vind het een matige film qua kijken, verhaal, acteerwerk ed.

Ik heb het boek niet gelezen maar ik vond het een prachtige film ondanks de volgende opmerkingen.

Op sommige essentiële momenten miste ik dat er essentiële vragen gesteld werden.

Bijvoorbeeld op het keuzemoment dat de advocate met haar cliënt had om wel of niet samen te werken met de spionagedienst. Voor welke gunst en aan welk doel werk je dan mee?

En bijvoorbeeld op het keuzemoment dat de zoon van Abdullah had om zijn vader wel of niet naar de bank te laten gaan en hem te informeren in ieder geval nu geen verkeerde overboekingen te doen.

Uiteindelijk ben ik volgens mij met een open einde achtergebleven.
Enerzijds vind ik dat uitstekend.
Anderzijds wat frustrerend omdat bijvoorbeeld de advocate niet meer vroeg naar wat dit allemaal te betekenen had en - voor haar het belangrijkste - wat nu het lot is van haar cliënt. Die is tenslotte onschuldig, zelfs nobel gebleken terwijl de film nalaat hierover uitsluitsel te geven. De Duitse veiligheidsdienst bleek uiteindelijk niet betrouwbaar dus wie zegt mij dat de cliënt volgens afspraak behandeld gaat worden en zijn paspoort mag houden?

avatar van danny84
De acteerprestaties van met name Hoffman is heel goed.
Film zelf viel erg tegen. Heel traag, weinig opwinding. De nieuwsgierigheid zorgt er voor dat je tot het einde blijft zitten.

Heerlijke Philip Seymour Hoffman gezien in een oscaarwaardige rol. Niet geërgerd aan Duitsers die Engels met een tintje Duits spreken. Wel was het af en toe allemaal wat geforceerd en was er een enkele overbodige scene (het familieleven van de bankier is niet interessant). Tussen de 3,5 en 4. Ik rond naar boven af. Meer opwinding of actie past niet bij deze film, dan wordt het sowieso een karikatuur. En juist door niet alles expliciet te maken, maar impliciet, wordt de film niet te uitleggeriger.

avatar van Mark de Jong
Prima vermaakt met deze film.