- Home
- Cast & crew
- Mario Bava
Delen
Mario Bava
Overleden op: 27-04-1980 (65)
Geboren: 31 juli 1914 in San Remo
Bekend van: La Maschera del Demonio, Ecologia del Delitto en 6 Donne per l'Assassino
IMDb profiel: Mario Bava
Wikipedia: Mario Bava (wikicode: 8336 )
Bekend van
Volledige filmografie (103)La Maschera del Demonio
Ecologia del Delitto
6 Donne per l'Assassino
I Tre Volti della Paura
Diabolik
Cani Arrabbiati
Operazione Paura
Schock
Lisa e il Diavolo
Gli Orrori del Castello di Norimberga
La Ragazza Che Sapeva Troppo
Terrore nello Spazio
I Vampiri
La Frusta e il Corpo
Il Rosso Segno della Follia
5 Bambole per la Luna d'Agosto
Ercole al Centro della Terra
Gli Invasori
I Coltelli del Vendicatore
Quante Volte... Quella Notte
La Battaglia di Maratona
Le Spie Vengono dal Semifreddo
Esther and the King
Roy Colt e Winchester Jack
Le Meraviglie di Aladino
La Venere d'Ille
Samengewerkt met
Reacties
Wouter
-
- 18621 berichten
- 2973 stemmen
Wat? Nog geen berichten bij de maestro, die zo'n grote invloed heeft gehad op de hedendaagse cinema?
kappeuter (crew films)
-
- 72119 berichten
- 5703 stemmen
Heb nog niks van 'm gezien. Wat raad je me aan?
mikey
-
- 28227 berichten
- 4775 stemmen
In zoiets als "schokkend nieuws' stond een aardige reportage over de zoektocht van die reporter naar het graf van Bava. Heel surrealistisch, alleen dat idee al. Bava rules!
mikey
-
- 28227 berichten
- 4775 stemmen
Heb nog niks van 'm gezien. Wat raad je me aan?
Twitch of the death nerve
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Twitch of the death nerve
Die staat hier gecatalogeerd onder Reazione a Catena als ik me niet vergis. Fraaie film!
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Sei donne per l'assassino is een prachtige giallo. Wel een beetje gedateerd, niet qua special effects, verhaal of spanning of iets dergelijks, maar qua aankleding en 6(0)ties sfeer.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Alleen die begeleidingstune al
Wat kan je nog zeggen eigenlijk?
Planet of The Vampires is de gebruikelijke studio-scifi met opvallende Italiaanse flair.
De film komt ook nog verrassend voor de dag en leidt zelfs een beetje deze Japanse film in.
Kill Baby Kill heeft een gothische sfeer met opvallend felle kleurgebruik. Bava gooit zelfs wat surrealisme in de climax. Eng voor als je niet tegen starende kinderen kunt.
Rabid Dogs is een lesje economie en minimalisme over een gijzeling op een hete zomerdag. De hele film zitten ze zwetend in een te kleine auto op elkaars lip.
Naargeestige film, te vergelijken met de Charles Manson-geïnspireerde films waarin onschuldige passanten het slachtoffer worden van psychopaten.
Het einde is typisch Bava.
En Diabolik natuurlijk.
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8375 stemmen
Is deze ook uit in de Nederlandse Bava serie?
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Trouwens, de moordenaar in Blood & Black Lace ['60] is vrij sadistisch en het gaat er hardhandig aan toe.
Is er, op Psycho's douchescene na ['60], iets wat in de buurt komt, qua intensiteit?
Ik kan er op geen komen iig.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Is deze ook uit in de Nederlandse Bava serie?
Ik geloof van niet, spijtig genoeg...
Drs. DAJA
-
- 4340 berichten
- 4385 stemmen
Ik vind het zo jammer dat diens I Tre Volti Della Paura zo is ondergesneeuwd. Weinig films gezien met zo'n hoogst facinerende en innovernde cinematografie! Ook was hij in mijn ogen vele landgenoten zoals Federico Fellini ver vooruit met z'n geweldige audiotracks.
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
1. Twitch Of The Dead Nerve 4,0*
2. Black Sabbath 3,5*
Nog niet zoveel van gezien ook niet van plan eigenlijk.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
4,0*
1. Cani arrabbiati
2. Schock
3,5*
3. Reazione a catena
4. Sei donne per l'assassino
5. I tre volti della paura
Metalfist
-
- 12359 berichten
- 3943 stemmen
3.5*
Baron Blood
Black Sabbath
Bay of Blood
1.5*
House of Exorcism
Zijn Lisa and the Devil versie van House of Exorcism (technisch gezien is het andersom) staat nog op de planning
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Ik kende Diabolik al, wat echt een topfilm is. Nu heb ik laatst Black Sunday gekeken, en ook die wist mij te raken met prachtig camerawerk. Ik heb nu nog Black Sabbath en Twitch of the Death Nerve/Bay of Blood klaar liggen. Dankzij het label Green Cow (DANKJEWEL). Ik verheug me er nu al op!
mikey
-
- 28227 berichten
- 4775 stemmen
Vandaag de 100e geboortedag van onze meester!
Metalfist
-
- 12359 berichten
- 3943 stemmen
Zit jammer genoeg nog altijd maar aan 5 films (6 als je de verknipte versie van Lisa and the Devil, House of Exorcism, apart rekent), maar wil sowieso meer van hem (her)zien. Top vijf dus:
[01] (4.0*) Black Sabbath
[02] (4.0*) Lisa and the Devil
[03] (3.5*) Black Sunday
[04] (3.5*) Bay of Blood
[05] (3.5*) Baron Blood
[06] (1.5*) House of Exorcism
Metalfist
-
- 12359 berichten
- 3943 stemmen
Ik moet er eens achter gaan. De Green Cow DVDs heb ik volgens mij nu compleet of zijn er nog andere regio 2 releases?
mikey
-
- 28227 berichten
- 4775 stemmen
Ik mag niet zeggen hoe ik ze heb gezien. Maar green cow heeft ze niet helaas.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1 - Maschera del Demonio, La (1960) - 4,5
2 - Sei Donne per l'Assassino (1964) - 4
3 - Frusta e il Corpo, La (1963) - 4
4 - Diabolik (1968) - 3,5
5 - Ercole al Centro della Terra (1961) - 3
6 - Operazione Paura (1966) - 3
7 - Reazione a Catena (1971) - 3
8 - Orrori del Castello di Norimberga, Gli (1972) - 2,5
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Wie zit toch te klooien steeds met films toevoegen bij regisseurs? Die eerste drie films zijn uncredited Bava bijdragen. Waarom staat dat hier wel, terwijl dat bij Keaton níet mocht (en hij wel voor een groot deel die films regisseerde).
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Soms verandert de regisseur status ook op Imdb. Volgens mij stond Bava in ieder geval bij I Vampiri als volwaardige regisseur. Dat is blijkbaar veranderd.
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Black Sunday wordt bij mijn weten eigenlijk overal en altijd aangemerkt als zijn volwaardige regie debuut. Maar zou kunnen. Maar dat bedoel ik; recies de reden dat ik het argument 'we houden imdb aan' niet altijd vind op gaan. Zoals in het geval van Buster Keaton. En ook hier wordt het er niet duidelijker op. Vandaar mijn vraag wie er allemaal van dit soort zooi zit toe te voegen en/of veranderen. Moviemeter is veel geschikter voor een mooi duidelijk overzicht, itt Imdb dat volledigheid nastreeft.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Ben geen groot liefhebber van Bava omdat ik van mening ben dat zijn films verouderd zijn ( , vooral op het gebied van de montage ) en ik ben geen voorstander van films die in een studio zijn opgenomen . Zulke films komen op mij heel erg ' artificieel ' ( arty-farty ) over . Ik houd vooral van de films die op echte ( het liefst exotische ) locaties zijn geschoten . Verder doet zijn audiovisuele stijl mij een beetje denken aan die van Fritz Lang .
Als ik het werk van Fulci, Bava en Argento volgens mijn persoonlijke smaak moet rangschikken dan kom ik uit op :
1. Lucio Fulci ( een van de beste cineasten ooit ! )
2. Dario Argento
3. Mario Bava
mijn Bava top 3 :
1. Ecologia del delitto (1971)
2. 6 donne per l'assassino (1964)
3. I tre volti della paura (1963)
Brix
-
- 19226 berichten
- 4533 stemmen
In het "volledige overzicht"van Bava's films ontbreekt de western " La strada per Forte Alamo" (1964)