Meningen
Hier kun je zien welke berichten KwintenS als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Brødre (2004)
Alternatieve titel: Brothers
Zware tegenvaller.
Het hele verhaal is rommelig in beeld gebracht. Vooral het eerste uur wordt er een beetje van de hak op de tak gesprongen. Er wordt van alles in het eerste uur gepropt waardoor er geen tijd is om diepgang te creeëren. Als kijker kan je je ook niet inleven in de personages omdat de scenes te kort zijn en er snel naar een andere scene wordt overgegaan. Ook heb je als kijker geen tijdsbesef. Hoe lang zit Michael in Afghanistan? Dat is toch een heel belangrijk deel van de film.
Diepgang heb ik niet gevonden in de film. Er worden verschillende thema's aangehaald maar geen enkele wordt uitgewerkt. De vader-zoon relatie wordt naar de voorgrond gebracht om er daarna niks meer mee te doen. De relatie tussen Jannik en Sarah wordt niet uitgediepd. Wat gebeurd er nu eigelijk tussen die twee? Dat is toch een van de uitgangspunten van de film maar het wordt niet uitwerkt. Meer dan spelen met de kinderen en de keuken verbouwen doet Jannik niet. Het verliefd worden tussen hem en Sarah wordt in 1 scene aangehaald en daarna weer losgelaten. De hele film hangt aan elkaar met oppervlakkigheden. Voor een film die zo hoog aangeschreven staat had ik op z'n minst wat diepgang verwacht.
De acteerprestaties dan. In tegenstelling tot velen hier vond ik Connie Nielsen erg zwak. Ze kent de hele film tegenslagen en toch loopt ze wel heel erg veel te lachen, vooral op wel heel rare momenten. Waarna ze toch maar in een huilbui uitbarst. Maar vooral haar domme smile werd op de duur enorm irritant. Net alsof ze aan een of andere drug zat. Haar gezichtsuitdrukkingen waren eigelijk heel de film door verkeerd, maar eigelijk ligt dat in de lijn van de film. De hele cast werd trouwens van het scherm gespeeld door de oudste dochter. Heel erg sterk was die.
Dit is eigelijk de eerste film ooit waarvan ik dacht: dit is echt slecht geregisseerd. De hele film was een rommeltje; Van het camerawerk tot de scenes die veelal los van elkaar stonden en geen intressant geheel vormden. Geen greintje diepgang. En zo kan ik blijven doorgaan.
Jammer genoeg zat er veel potentieel in de film maar werd hij enorm slecht uitgewerkt. Van zo een geprezen regisseur valt me dat zwaar tegen. 1,5* voor het potentieel dat de film heeft.
Cloverfield (2008)
Vond dit echt een totaal mislukte film.
De makers hebben een kruising gemaakt tussen godzilla en the blair witch project. Dat mislukt jammer genoeg volledig. Ik vond de film op geen enkel moment spannend. Het script is al niet goed en het wordt dan ook nog eens heel slecht uitgewerkt. Het begin duurt al te lang voor een film die maar 70 minuten duurt. Het acteerwerk is te zwak om de angst te kunnen overbrengen. Terwijl in the blair witch project en in mindere mate in rec de angst heel goed wordt weergegeven mislukt dat hier totaal.
Je moet de makers 1 ding meegeven. Ze zijn zo slim geweest om er een hype van te maken. Anders zou dit een hele grote flop geweest zijn.
Ik geef een film bijna nooit 0,5* omdat ik altijd wel iets goed in een film ontdek maar dat is me hier niet gelukt.
0,5*
Inception (2010)
Nolan heeft net als bij The Dark Knight de fout gemaakt om de film te lang te rekken. En waar bij The Dark Knight de spanning behouden bleef, viel die hier totaal weg in het laatste uur.
Wat me meteen opviel was dat er totaal geen chemie was tussen DiCaprio en Cottilard. Jammer genoeg draait het hele verhaal daar rond. In het laatste half uur wordt dan nog eens bijna letterlijk alles herkauwd wat een half uur eerder al gezegd was. Dit haalt het tempo hopeloos uit de film. Het stoort me een beetje dat je een verhaal anderhalf uur schitterend opbouwt om dan het tempo enorm te laten zakken.
Wat me ook stoorde was dat het verhaal me nogal bekend voorkwam. Het idee van de droomwereld van DiCaprio en Cottilard komt nogal letterlijk uit een aflevering van the 4400. Ik vond dit persoonlijk nogal storend.
Dus als conclusie vond ik het 1ste deel van de film zeer goed opgebouwd, maar wordt het tempo daarna zodanig zwaar uit het verhaal gehaald dat het bijna saai werd om naar te kijken.
3,5*
Lady in the Water (2006)
Hele mooie film. Ik heb lang gewacht om deze te kijken door alle negatieve reacties maar het was uiteindelijk toch een grote meevaller. Het verhaal is sprookjesachtig, met heel veel andere elementen in. De filmrecensent was schitterend. Een duidelijke knipoog naar alle kritiek die Shyamalan krijgt. En het personage dat hij zelf speelt is ook heel symbolisch. Jammer genoeg zijn er blijkbaar veel recensenten die hier niet tegen kunnen. Was deze film door een andere regisseur gemaakt had deze zeker betere reacties gekregen. Shyamalan heeft natuurlijk pech dat hij zijn meesterwerk in het begin van zijn carrière gemaakt heeft. Deze film is natuurlijk geen oscarniveau maar het is toch 1 van de mooiere films die ik de laatste tijd gekeken heb. Werden er maar meer van dit soort films gemaakt.
4*
Loft (2008)
Gisteren gaan kijken en ben toch niet helemaal tevreden over het resultaat. Had het scenario wat beter verwacht.
De film begon nogal slapjes. Het eerste uur moet het echt hebben van de humor (die echt heel goed is). Jammer genoeg is er van spanning in het begin niet veel te merken. De spanning wordt het laatste uur gelukkig wel de hoogte in gedreven. De casino scene is internationale top. Jammer genoeg verliest Bart de Pauw eventjes de pedalen op het einde. Met een hele hoop plotwendingen (ik ben de tel kwijt geraakt) slaat hij de boel om. Dat komt echter veel te geforceerd over voor mij. Bovendien ontstaan er daardoor fouten en ongeloofwaardigheden in het script waardoor de film eventjes ontspoord. Gelukkig komt hij helemaal op het eind nog op het juiste spoor.
De film was vooral stilistisch top. Het verhaal komt op momenten veel te geforceerd over. Wel waren er een paar memorabele scenes die deze film rechthouden en die hem toch Belgische top maken. 3,5*
Saw 3D (2010)
Alternatieve titel: Saw 3D: The Final Chapter
Wat was dit een zware tegenvaller. Ik had de afgelopen dagen nog eens alle vorige films gekeken en dit was toch wel met voorsprong de slechtste. Je hebt weer 2 verhaallijnen maar het probleem is dat deze alle 2 slecht zijn, terwijl in vorige films er altijd wel 1 de moeite was.
De ene verhaallijn was een kopie van saw VI. De andere (de Hoffman verhaallijn) heeft niks meer met de oorspronkelijke saw te maken eigenlijk. De andere films hebben een hoop flashbacks die de bedoelingen van jigsaw duidelijk maken. Dit was meer een slasher die niks meer te maken had met de oorspronkelijke bedoeling van jigsaw.
Wat ook tegenvalt is dat er allemaal nieuwe personages zijn. Dat zorgt ervoor dat je totaal geen voeling hebt met de agenten.
En dan was er nog de 'twist' op het einde. Als afsluiter was dit ongelofelijk zwak omdat je die van heel ver ziet aankomen. Ik ben echt slecht in twists te zien aankomen maar deze wist ik al nog voor de film begon.
Het is moeilijk om hier een score voor te geven. Want als afzonderlijke film valt deze nog wel mee. Het verveelt voor geen seconde en de gore zit ook weer goed. Maar in vergelijking met de andere films en het geheel op zich is dit echt ondermaats. Je zou dit de film teveel kunnen noemen want eigelijk waren alle antwoorden al gegeven. Er was nog 1 vraag over en die is beantwoord. Maar dit was veel te weinig om nog een extra film te maken.
Als je dit vergelijkt met de andere delen: 1,5* jammer genoeg
WALL·E (2008)
Alternatieve titel: Wall-E
Gisteren gezien en ik ben nog steeds enorm onder de indruk.
Laat me beginnen met iets wat de anderen hier blijkbaar niet in deze film zien: nl de humor. Bijna iedereen zegt dat er weinig te lachen valt in deze film. Wel ik kan eerlijk zeggen dat ik me geen film kan herinneren waarin zo gelachen heb. De tranen liepen over mn gezicht bij momenten en dat is iets wat ik nog maar zelden heb meegemaakt. Om een de vergelijking met ratatouille te maken: in die film zaten maximum 5 grapen waarvan er 4 in de trailer zaten. Bij Wall-e heb ik zonder overdrijven 100 keer meer gelachen dan bij ratatouille. Het eerste deel van de film waarin wall-e de aarde opkuist en daarna het deel met EVE waar hij zo stuntelend haar aandacht probeert te trekken zijn gewoon subliem qua humorgehalte. Het vertederende, onschuldige van wall-e is zo grappig maar tegelijk ook zo mooi om naar te kijken. Ik kan me geen film herinneren die zo ontroerend en grappig tegelijk was. De humor was zoveel beter dan de vele flutkomedies die er bestaan. Daarom snap ik niet waarom er zo weinig mensen die die humor zien. Ook in de cinema werd er relatief weinig gelachen. Heel raar.
Ook de ontwikkeling van de liefde tussen EVE en Wall-e is heel overtuigend. Het is raar dat de liefde tussen 2 robots zo overtuigend kan overkomen. Dit is 1 van de mooiste liefdesrelaties die ik ooit gezien heb, veel beter dan die tussen 2 mensen.
Ook het tweede deel van de film was sterk iets wat velen niet vinden. Het is anders dan het eerste deel maar bleef boeien. De verhaallijn was precies zoals ik in een animatiefilm verwacht. Het einde was ook goed. Meer moest er niet verteld worden.
Ik heb al redelijk wat animatiefilms gezien maar er was geen enkele die me echt aansprak. In een animatiefilm moet er voor mij genoeg goeie humor zitten en het verhaal moet me kunnen boeien. Altijd was er wel iets wat ontbrak. Wall-e heeft alles. Enorm goeie humor en een mooi vertederend verhaal. Voor mij is dit met veel voorsprong de mooiste animatiefilm ooit, veel beter bv dan ratatouille (1 van weinige film waar ik me enorm zat te vervelen in de cinema). Het zal moeilijk worden voor een andere animatiefilm om deze te overtreffen.
dik verdiende 5*