- Home
- SillyBilly23
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten SillyBilly23 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Aanrijding in Moscou (2008)
Alternatieve titel: Moscow, Belgium
'Terug in de auto, mama is ruzie aant maken!'
Denk niet dat ik overdrijf als dit toch één van de populairste Vlaamse films is van de afgelopen 10 jaar. Het slaat aan bij een groot publiek en verveelt niet na 2 of 3 keer te hebben gezien. Het is grappig, gevat en realistisch zonder ordinair te worden. Ben geen fan van het plat Gents maar het paste volledig hierin. Knappe vrouw is die Barbara Sarafian. De cast spreekt misschien minder aan op het eerste zicht (de meeste waren ook niet echt gekend op dat moment) maar ze spelen wel overtuigend. Algemeen een innemende film die leuk wegkijkt en je kriebels geeft om eens zot te doen.
Accountant, The (2016)
Affleck tracht zich te verplaatsen in het hoofd van iemand met autisme en doet dat in het begin niet slecht. Maar het verhaal boeide te weinig om de aandacht vast te houden, werd bij momenten slordig en ongeloofwaardig, en ook vaak onderbroken door (soms onnodige) flashbacks en zijplots. De actie is goed en vlot gefilmd. Jon Bernthal als 'badguy' bevalt altijd, Anna Kendrick daarentegen paste niet in de film. In het algemeen een leuke actiefilm maar niet meer dan dat. Jammer want ik vond de trailer echt vet goed.
Alien: Covenant (2017)
Prometheus had bij mij geen sterke indruk achtergelaten, was geen fan van het verhaal en dus vreesde ik een beetje voor deze Covenant als vervolg. Maar eigenlijk viel het best mee. Uitsteken boven de rest doet het dan weer niet. Is dat een verrassing, niet echt.
Positief is dat je de lange speelduur niet zo opmerkt, men neemt het eerste halfuur rustig de tijd maar nadien is de aanpak directer. Het verhaal stelt niet zoveel voor, door de vette kills blijft het wel onderhoudend. Het filosofisch geneuzel valt ook mee, gelukkig want het gaat nergens over.
De cast is weinig verrassend helaas. Oké Fassbender is er nog, hij mag zelfs 2 personages spelen. Samen met Danny (Waterston) voldoende om de boel recht te houden. Al de rest is helaas opvulsel en eenmaal de Aliens (en David) aan de slag gaan, wordt het grof en pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar de bemanning is. Wat ik een beetje vreemd vond was de minirol voor James Franco. Hij overleeft de crash aan het begin van de film niet. Een groot drama voor de rest aangezien hij ook de kapitein en man was van Danny. Maar wat een mislukt sentiment, we weten namelijk op dat moment nog niets over de crew dus heel die treurigheid kwam slapjes over.
Het aanbod aan Aliens is natuurlijk wel weer leuk, al mochten ze gerust wat meer en beter in beeld zijn gekomen. Dat mocht je toch wel verwachten na zo’n expliciete trailers (misschien niet maar toch). Of we er nog veel gaan uitkrijgen hierna? Ik vrees ervoor.
Allied (2016)
Brad Pitt zijn Franse accent is nog niet zo slecht als zijn Italiaans uit ‘Inglourious Basterds’ maar het blijft toch grappig om naar te luisteren. Met de ravissante, welbespraakte Marion Cotillard aan z’n zijde, lijkt het er een beetje om gedaan maar beide slagen erin zeer consistent en geloofwaardig te blijven spelen. De romantiek komt goed over op het scherm en er wordt gretig gebruik gemaakt van dramatische effecten zoals de slowmotion-beelden. Het verhaal deed me, niet zo vreemd, aan ‘Mr. and Mrs. Smith’ denken maar met een veel duisterder kantje. Het komische kat-en-muisspelletje blijft hier achterwege, men kiest ervoor om de verschillende lagen van het verhaal langzaam bloot te leggen en dit met de nodige suspense. Het einde paste volledig in het plaatje of zoals Lana Del Rey zou zingen ‘we were born to die’. Het wordt meermaals en op verschillende momenten gehint dat hun geluk niet zal blijven duren, zowel in het begin als op het einde van de film. En eigenlijk kon het nog veel erger (lees: Max die bv. verraden wordt door zijn collega’s). Maar al met al slaagt deze erin zijn leven na de oorlog terug op te bouwen en zijn dochter een gelukkige toekomst te geven. En zo eindigt deze weemoedige film toch een beetje positief.
American Honey (2016)
Leuk is misschien wat simpel uitgedrukt maar heb hier enorm van genoten. Echt een goede film die nog even blijft hangen en ik gerust nog een paar keer zou kunnen kijken. Zoals hier al is gezegd, speelt het enorm in op je gevoel en kan het voor iedereen anders worden ervaren. Afhankelijk waar je de accenten legt, is deze film schokkend, dromerig, rauw, nostalgisch, realistisch, zelfs romantisch.
Ik maakte me tijdens het kijken wat zorgen over de lange speelduur maar 'American Honey' sleept je zodanig mee dat je niet anders kan dan voortkijken, ook al denk je een paar keer terecht: waar gaat dit naartoe... Als je het verhaal niet te serieus neemt en enkel ziet als een roadtrip, kan het oppervlakkig overkomen maar er zit veel symboliek in. Alleen denk ik dat je de film daarvoor een tweede of derde keer moet zien om alles te kunnen vatten.
De acteurs lijken soms zichzelf te spelen, het gaat met zo een gemak en nonchalance dat sommigen inderdaad denken dat deze fictie voor een documentaire zou kunnen doorgaan. Labeouf gaat zoals gewoonlijk helemaal op in zijn rol, wat een goeie acteur zeg (ook al zitten er een paar steekjes los en kan hij dat niet wegstoppen). Lane moet echter niet onderdoen voor hem en wordt knapper met elke scène, veel talent dus.
Toppertje!
Autopsy of Jane Doe, The (2016)
Sluit mij een beetje aan bij mijn voorganger.
De uitleg op het einde houdt weinig steek en was geen prioriteit voor de schrijvers. Ga niet naar de film kijken als je een solide verklaring wil voor de gebeurtenissen.
De schrikmomenten zijn weinig effectief doordat ze te lang worden opgebouwd. Het is traag, het geluid valt weg... Dan weet je dat het bijna zover is.
Het eerste deel van de film zit goed in elkaar en de onheilspellende gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Het tweede deel is iets trager en er wordt meer rond de pot gedraaid. Om dan nog te ontkennen wat er gaande is (door de vader dan), vond ik een beetje vreemd. Ook werd het wat saai op de duur doordat alles zich afspeelt in dezelfde omgeving en de beste schrikmomenten waren opgebruikt. De laatste 10 minuten zijn wel nog spannend maar leveren geen bevredigend einde op.
Kleine 3* voor het goeie, eerste deel.