• 8.985.812 stemmen

Genre: Thriller

Ontwikkeld door: Joel Fields en Joseph Weisberg

Met: Steve Carell, Domhnall Gleeson en Andrew Leeds

Datum van release: dinsdag 30 augustus 2022

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk miniserie via Disney+

Plot The Patient

Alan Strauss is een doodnormale psycholoog, wiens leven opeens in gevaar is wanneer een nieuwe cliënt een seriemoordenaar blijkt te zijn. Het is meteen duidelijk dat deze sessie niet wordt zoals alle anderen. De man heeft een ongewoon verzoek: zijn moordlustige neigingen in bedwang houden. Maar wanneer Strauss op een gegeven moment vastgeketend wordt is het maar de vraag hoe hij er uitkomt. Terwijl de therapeut de geest van deze man ontrafelt, krijgt hij ook te maken met zijn eigen onderdrukte problemen, waardoor hij een situatie creëert die net zo verraderlijk is als zijn gevangenschap. Wordt hij medeplichtig aan de daden van de seriemoordenaar, of nog erger, wordt hij zelf het nieuwe doelwit?

1. 1. Intake

30 augustus 2022 (21 minuten)

2. 2. Alan Learns to Meditate

30 augustus 2022 (23 minuten)

3. 3. Issues

6 september 2022 (23 minuten)

4. 4. Company

13 september 2022 (25 minuten)

5. 5. Pastitsio

20 september 2022 (31 minuten)

6. 6. Charlie

27 september 2022 (28 minuten)

7. 7. Kaddish

4 oktober 2022 (29 minuten)

8. 8. Ezra

11 oktober 2022 (38 minuten)

9. 9. Auschwitz

18 oktober 2022 (35 minuten)

10. 10. The Cantor's Husband

25 oktober 2022 (46 minuten)

avatar van badfans69

badfans69

The Patient: miniserie van de makers van The Americans | de Lagarde

The Patient is vanaf 30 november te zien op Disney+.

avatar van DennissDH

DennissDH

Laat ik met het positieve beginnen: de serieuze rol van Steve Carell is waanzinnig sterk geacteerd. We kennen hem voornamelijk uit lacherige series en films, maar hierin laat hij zien dat hij ook zeker enorm sterk 'serieus' kan acteren. Je gaat met zijn personage meeleven en hopen dat hij een plan bedenkt om uit zijn benarde situatie te komen. Ook het acteerwerk van de seriemoordenaar Sam is een knappe prestatie en Gleeson speelt de rol echt met verve.

Dan wat mij stoorde aan deze serie. Ondanks de kortere afleveringen qua speelduur had dit makkelijk in veel minder afleveringen gekund. Het zijn nu 10 afleveringen, maar had in 5 of 6 afleveringen ook echt wel verteld kunnen worden. Nu wordt het op sommige vlakken echt saai, ondanks het sterke acteerwerk. Het speelt zich ook grotendeels af in 1 kamer, en dat heb je na verloop van tijd wel gezien. Ik snap dat ze op deze manier aan character building hebben willen doen, maar wat mij betreft zijn ze hier wel in doorgeslagen. Jammer, want als de serie in 5 a 6 afleveringen was verteld, dan was het mijn inziens een hoger cijfer geworden. Overigens bevat het wel een redelijke cliffhanger, dus wellicht komt er een nieuw seizoen...

avatar van lang pee

lang pee

Ik vond het leuk om volgen maar inderdaad het had wel een pak korter gemogen. En zoals gewoonlijk heb ik mij toch weer geergerd aan enkele kleine details. Je moet eens een ketel water laten koken en dan in een tas gieten om een tas thee te maken. Er was geen enkele damp die uit het kopje kwam, dus het water was ijskoud, en Sam dronk altijd uit een lege beker, is dat nu zo moeilijk om daar een beetje cola in te doen......

avatar van eldorado

eldorado

Met veel moeite deze serie uitgekeken. Met in mijn gedachten het einde kan nog misschien verrassend zijn. Maar dit mocht niet zo zijn. De serie wekt wel een bepaalde woede in mij op maar of dat nou positief is ,nee niet bepaald. Ongeloofwaardig met een hoog irritatie gehalte. U bent gewaarschuwd!

avatar van gondwana

gondwana

Vraag over mogelijke plothole:

Hij vermoordt zijn baas en laat lijk achter restaurant liggen, maar er is geen sprake van onderzoek of ondervraging? Al altijd dichte link met slachtoffers vermeden en plots rechtstreekse collega op dag dat ze elkaar nog gezien hebben. Misschien had Alan nog paar dagen mogen wachten met flippen en was politie gewoon eens langskomen in kader van Kyle-onderzoek...

Of mis ik iets?

avatar van Apate

Apate

Net gezien. Vond hem een slappe zak. Hij had die Sam al een paar x kunnen uitschakelen.

avatar van _Se7en_

_Se7en_

• 1999 berichten

Erg sterke serie. Enorm goed geacteerd door eigenlijk iedereen en er wordt ruim de tijd genomen voor karakteropbouw- en ontwikkeling. Voor sommigen blijkbaar te lang, maar ik vond de speelduur prima. Maak je het korter, dan gaat er toch een hoop belangrijks verloren.

Wat ook fijn is, is dat de seriemoordenaar realistischer weggezet wordt dan we gewoonlijk gewend zijn.

Lang geleden dat ik nog zoiets goeds gezien heb.