• 8.985.673 stemmen

Monty Python's Flying Circus (1969-1974)

Genre: Komedie

Ontwikkeld door: Graham Chapman, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin

Met onder meer: Eric Idle, Michael Palin en Terry Jones

Release datum: 5 oktober 1969

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Monty Python's Flying Circus

Monty Python is een experimentele en onconventionele sketch show waarbij korte fragmenten vaak aan elkaar gebreid worden door zeer korte animaties. De clou ontbreekt geregeld tijdens de sketches en een verhaal is er niet. Terugkerende karakters zijn onder andere de Gumbys, een omroeper, een ridder die mensen met een rubberen kip slaat, een naakte organist, de Pepperpots en Biggles.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Meningen over Monty Python's Flying Circus

woensdag 26 juli 2017
Monty Python's Flying Circus seizoen 1 Ronduit geniale show die alle grenzen van komedie en televisie opzocht en daar ver overheen ging. De wereldberoemde cast heeft een fantastische chemie en de sketches zijn veelal zeer geslaagd. Heerlijk dit.

dinsdag 29 mei 2018
Monty Python's Flying Circus seizoen 1 Geweldige reeks, waarvan de eerste twee seizoenen ongeveer even geniaal zijn. Ik ben geen expert in de geschiedenis van comedy, maar dat dit eind jaren '60 - begin jaren '70 baanbrekend moet zijn geweest, kan toch haast niet anders? Ik kende natuurlijk al enkele sketches, zoals de hilarische absurditeit die vervat zit in Upper Class Twit of the Year, en heb eerst de drie films ontdekt, alvorens ik deze maand merkte dat de volledige tv-reeks op Netflix te bekijken was. Ik heb me er uiteraard aan gewaagd, en daar nog geen seconde spijt van gehad. Dit is in feite verplichte kost (hoewel dat een gevaarlijke term is) als je van comedy houdt. Een bloemlezing geven van de beste sketches is vrijwel zinloos, omdat zo ongeveer alles even fantastisch is. Er zitten verschillende types humor in vervloden, wat één van de sterke punten is van deze serie. Bovendien zijn ook de animaties van Terry Gilliam erg leuk; vaak vormen zij een brug tussen sketch A en sketch B, maar minstens even vaak zorgen ze simpelweg voor een lachstuip. Elk lid van dit collectief heeft z'n geheel eigen aantrekkingskracht. Zoals John Cleese bijvoorbeeld een vechtinstructeur uitbeeldt in de sketch waarin men leert hoe zich te verdedigen tegen vers fruit, is onevenaarbaar. Als ik naar de hedendaagse comedyseries kijk, ken ik eigenlijk niets wat in de buurt komt van deze grandeur. Als iemand kijktips heeft, graag! 5 sterren