Mijn Series +

Monty Python's Flying Circus - Seizoen 1 (1969-1970)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door Graham Chapman, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin
met Eric Idle, Graham Chapman en Michael Palin

Monty Python is een experimentele en onconventionele sketch show waarbij korte fragmenten vaak aan elkaar gebreid worden door zeer korte animaties. De clou ontbreekt geregeld tijdens de sketches en een verhaal is er niet. Terugkerende karakters zijn onder andere de Gumbys, een omroeper, een ridder die mensen met een rubberen kip slaat, een naakte organist, de Pepperpots en Biggles.

1. Whither Canada
  11. The Royal Philharmonic Orchestra Goes to the Bathroom
  12. The Naked Ant
  13. Intermission
avatar van Robbie.T.
Ronduit geniale show die alle grenzen van komedie en televisie opzocht en daar ver overheen ging. De wereldberoemde cast heeft een fantastische chemie en de sketches zijn veelal zeer geslaagd. Heerlijk dit.

avatar van ZAP!
S1 weer eens herkeken, was er wel aan toe. Niet alles is raak, maar dat is makkelijk vergeven.

Upper class twit of the year...

avatar van The Oceanic Six
ZAP! schreef:

Upper class twit of the year...

Als je de 3 films alleen hebt gezien zoals ik (en ze zijn erg leuk, nouja 2 van de 3 ieder geval), is de serie dan ook aan te raden?

avatar van ZAP!
Ik zou ze aanraden, ja, er zit echt veel geniaal spul tussen. Welke film vond je eigenlijk niet leuk?

-edit- Eigenlijk is alles van Monty Python verplichte kost, voor elke liefhebber van comedy(series).

avatar van The Oceanic Six
ZAP! schreef:

The Meaning of Life was flauw. Niet slecht, wel flauw.

Brian en Holy Grail zijn echt subliem.

avatar van ZAP!
Net gisteren TMoL nog eens gezien. Er zitten misschien wat flauwe stukjes in, maar het meeste kon ik wel 'smaken'; sex ed, het Amerikaanse stel, het aquarium, de 'intermissions', de man die z'n eigen dood mag kiezen, every sperm is sacred en de piraten accountants bv.. Zelfs de grote eter vind ik leuk, met follow the waiter op het einde.

Ik zeg dan wel verplichte kost, maar smaken verschillen natuurlijk. Misschien is het in het geval van de serie MP kijken of niet handig om wat stukjes op YouTube te proberen. Upper Class Twit of the Year staat daar wel ergens. Ministry of Silly Walks en Argument Clinic zijn ook aan te raden.

-edit- Ze hebben zelfs een eigen officieel kanaal: Monty Python - YouTube

avatar van AOVV
Geweldige reeks, waarvan de eerste twee seizoenen ongeveer even geniaal zijn. Ik ben geen expert in de geschiedenis van comedy, maar dat dit eind jaren '60 - begin jaren '70 baanbrekend moet zijn geweest, kan toch haast niet anders?

Ik kende natuurlijk al enkele sketches, zoals de hilarische absurditeit die vervat zit in Upper Class Twit of the Year, en heb eerst de drie films ontdekt, alvorens ik deze maand merkte dat de volledige tv-reeks op Netflix te bekijken was. Ik heb me er uiteraard aan gewaagd, en daar nog geen seconde spijt van gehad. Dit is in feite verplichte kost (hoewel dat een gevaarlijke term is) als je van comedy houdt.

Een bloemlezing geven van de beste sketches is vrijwel zinloos, omdat zo ongeveer alles even fantastisch is. Er zitten verschillende types humor in vervloden, wat één van de sterke punten is van deze serie. Bovendien zijn ook de animaties van Terry Gilliam erg leuk; vaak vormen zij een brug tussen sketch A en sketch B, maar minstens even vaak zorgen ze simpelweg voor een lachstuip.

Elk lid van dit collectief heeft z'n geheel eigen aantrekkingskracht. Zoals John Cleese bijvoorbeeld een vechtinstructeur uitbeeldt in de sketch waarin men leert hoe zich te verdedigen tegen vers fruit, is onevenaarbaar.

Als ik naar de hedendaagse comedyseries kijk, ken ik eigenlijk niets wat in de buurt komt van deze grandeur. Als iemand kijktips heeft, graag!

5 sterren

AOVV schreef:
Dit moet je ook nergens mee gaan vergelijken!

Op zichzelf staande kijktips in het comedy genre (waar je niet op gestemd hebt):
The Fast Show
Simpsons, The
Ren & Stimpy Show, The

avatar van AOVV
Bedankt, ZAP!. The Simpsons ken ik natuurlijk wel, al is het dan vooral van (veel) losse afleveringen. Die andere twee namen ga ik zeker onthouden!

't Is inderdaad nergens mee te vergelijken, maar ik heb het vooral over het niveau. Monty Python's Flying Circus is niet alleen enorm grappig, de show zit ook enorm goed in mekaar, op zo'n manier dat alles lijkt te kloppen (wat voor mij ook gewoon zo is, vandaar de maximumscore). Fawlty Towers is nog zo'n reeks die dat torenhoge niveau haalt, bijvoorbeeld.

Nu ja, als je maar goed genoeg zoekt (en blijft zoeken), en openstaat voor alles, komen de parels altijd wel bovendrijven.

avatar van ZAP!
Er zijn er vast meer, maar die schieten even niet te binnen, of toch: Bottom, uiteraard! Blackadder ken je ook al, zie ik.

avatar van centurion81
Altijd flarden van meegekregen, nu op Netflix eindelijk hele afleveringen aan het kijken. TIjdloos vermaak hoor!