Mijn Series +

Evil Genius: The True Story of America's Most Diabolical Bank Heist (2018)

Documentaire / Misdaad
Miniserie, 191 minuten

ontwikkeld door Mark Duplass, Jay Duplass, Josh Braun, Dan Braun en Trey Borzillieri

In 2003 in Erie, Pennsylvania, werd de aandacht van de natie getrokken door een overval, een angstaanjagende openbare moord en een bizarre verzameling criminelen uit het Midwesten die een kat-en-muis spelen met de FBI. Uiteindelijk wordt het brein achter de groep, Marjorie Diehl-Armstrong - ooit een schoonheid van de stad, nu een vrouw die worstelt met een psychische aandoening - gearresteerd. Maar 15 jaar later bewijst Evil Genius dat er meer achter de samenzwering en moorden zit.

1. Part 1: The Heist
  2. Part 2: The Frozen Body
  3. Part 3: The Suspects
  4. Part 4: The Confessions
Wat een bizarre zaak. Mensen die de "Staircase" en/of "Making a murderer" hebben gezien zouden deze serie ook op waarden weten te schatten.

avatar van daan258
Inderdaad een bizarre documentaire.
Voordat ik aan de serie was begonnen had ik nog nooit van de zaak gehoord. Nu het gezien te hebben is het echt te gek voor woorden. Wat een vreselijke mensen lopen er toch rond. Bij momenten krijg je gewoon kippenvel, hoe kunnen mensen zo zijn en zich zo gedragen?

De 4 episodes waren precies goed. Niet te lang en niet te kort.
Erg van genoten en zeker een aanrader.

Dikke 3,5*

avatar van Thomas83
Ik was ook niet bekend met de zaak. Echt onwerkelijk wat je allemaal ziet gebeuren in de eerste aflevering. Die vond ik daarom ook fantastisch. De presentatie is vrij simpel en standaard, maar dat vind ik eigenlijk ook wel erg fijn en vlot wegkijken. Ik zat echt op het puntje van mijn stoel.

De afleveringen hierna wordt de serie toch wel wat minder boeiend. Diehl-Armstrong en in mindere mate de mensen om haar heen zijn interessant, maar je hebt al wel snel gezien hoe Diehl-Armstrong is. Er valt weinig te doorgronden. En daarnaast is de serie ook wel een beetje sensationalistisch. Dat zie je aan de titel al een beetje.

De waarschijnlijke conclusie is wel echt tragisch. Het lijkt erop dat een Brian Wells er door de rest in is geluisd en dat met zijn dood moest bekopen. Extra wrang om later nog te lezen dat de politie pas na een half uur de explosievenopruimingsdienst opriep, die uiteindelijk slechts drie minuten van hem vandaan was toen de bom ontplofte. Anders had hij het misschien nog gered. Een royale 3.0*.

avatar van Donkerwoud
'Evil Genius' (2018) heeft meer weg van smeuïge exploitatietelevisie in de late avonduurtjes dan diepgravende onderzoeksjournalistiek. Nu is de zogenaamde 'Pizza Bomber Heist' ook wel een erg bizarre en macabere moordzaak. De wat simpele Brian Wells deed ogenschijnlijk mee met een speurtocht toen hij met een nekbom en een provisorische shotgun een bank probeerde te overvallen. Hij werd voor de deur onder schot gehouden door de politie en de explosievendienst was te laat om hem te bevrijden uit zijn penibele situatie. Wells leek zelf het meest verbaasd van iedereen dat de timer werkelijk aftikte naar zijn gruwelijke dood. Deze docuserie zet bijna verlekkerd in op een suggestieve, eenzijdige insteek om Marjorie Diehl-Armstrong neer te zetten als de kwade genius achter dit horrorscenario. Ik zie geen logische reden waarom mannelijke 'co-conspirators' als William Rothstein en Kenneth E. Barnes bij lange na niet zo'n uitvoerige profielschets krijgen als de dame in hun gezelschap. Diehl wordt geportretteerd als een fatale vrouw in de meest klassieke zin: als een brunette met priemende blik, die de vreselijkste dingen gedaan krijgt met haar berekenende verleidingskunsten. Het levert een sensationalistische karikatuur op die seksisme in de hand werkt door steeds haar vrouw-zijn en geestesziekte negatief op de voorgrond te plaatsen.

avatar van Bottleneck
Hm inderdaad een naargeestig en bizar begin... Dat beeld van Wells met die rare bobbel onder de kraag van z’n shirt vergeet je nooit meer. Behoorlijk meeslepend. Dat brokkelt in de laatste twee afleveringen wel wat af, vooral door de irritatie die Marge opwekt met ‘r geblèr (al is en blijft ze overtuigend), maar de gestelde vragen blijven boeiend genoeg om te volgen. Eigenlijk is de grootste naaistreek nog wel gedaan door de prostituee maar goed, daar da’s dan ook haar professie.

Donkerwoud schreef:
Over Bill was ook een vrij uitvoerige (profiel)schets, die op dezelfde manier begint als over Marge (there are three things you should know about her/him...), alleen was hij halverwege de serie dood zonder kennelijk een fatsoenlijk spoor na te laten.

PS seksisme in de hand werken zie ik echt niet. Bij mannen zoals een Charles Manson wordt ook over z’n priemende blik en manipulatieve karakter gesproken maar dat leidt toch ook niet tot seksisme. Sensatiebelust vind ik het ook wel enigszins.

avatar van Donkerwoud
Bottleneck schreef:

Het begint er eigenlijk al mee dat ze - met inzichten die naderhand zijn gekomen - de documentaire evenzeer over de boeg hadden kunnen gooien dat Marjorie Diehl-Armstrong het 'slachtoffer' was van Bill Rothstein. Ze hebben er duidelijk voor gekozen om het verhaal zo te vertellen, dat zij de verleidelijke intrigante is die één en ander in werking zette. Ze hadden haar rol niet moeten minimaliseren (het was geen frisse tante) maar nu wordt haar persoon wel erg uitvergroot als allesbepalende factor, terwijl het uiteindelijk een strafzaak blijft met meerdere betrokkenen.

avatar van Bottleneck
Donkerwoud schreef:
Ah oké, dat vind ik ook (alleen je opmerking over seksisme niet); de onduidelijkheid over de exacte rolverdeling tussen de drie personen zal voor altijd blijven, zeker met Bills zwijgen en dood. De woorden van haar medegevangenen en inderdaad haar mentale aandoeningen (volgens verschillende psychiaters) heeft ze daarin tegen zich.