Mijn Series +

Sons of Anarchy - Seizoen 1 (2008)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door Kurt Sutter
met Charlie Hunnam, Johnny Lewis en Katey Sagal

Deze dramaserie neemt je mee naar de meedogenloze onderwereld van de buitenwettelijke motorrijders. De 'Sons of Anarchy' leven, rijden en sterven voor het broederschap. Maar wanneer de leider van de club en zijn vrouw steeds verder van de wet afdwalen, moet zoon Jax kiezen tussen het broederschap en de ideologie.

1. Pilot
  11. Capybara
  12. The Sleep of Babies
  13. The Revelator
avatar van renzoroy
In eerste instantie trok mij dit niet zo, maar nadat een collega van mij, mij bleef aansporen ben ik toch maar gaan kijken... Nog net geen 3 weken later had ik heel de serie gezien. Echt onwijs goed en ik kan gewoon geen minpunten noemen want wat mij betreft zijn die er niet.. Elk seizoen krijgt van mij een dikke 5.

Teejey
De introductie van SOA. Wat een gigantisch fijne serie. Charming Californië, Harley's, een stel criminele bikers met het hart toch vaak op de goede plek en hun connecties. Mooie dialogen en drama afgewisseld met actie. Wat een simpel ogende maar perfecte formule met briljante casting; Jax, Opie, Tig, Tara. Tja, ik kan net zo goed de hele IMDb-cast pagina hier plaatsen. Bij vlagen lach ik me ook nog eens dood.

Ja, dit is echt mijn ding!

Met hoge verwachtingen hieraan begonnen, op het mm-forum werd gesproken van een serie die kon tippen aan The Sopranos. Daar kan ik mij echter niet in vinden, wat een tegenvaller. Het is een soort soap voor mannen, een typische rtl7 serie. Nee, niet mijn ding!

Teejey
Pecore

Of het één aan het ander kan tippen is een kwestie van smaak, ik vind SoA dan weer stukken
beter dan The Sopranos. Echter is het concept vrijwel identiek: biker-vader en omgang met familie/vrienden en maffiabaas-vader en omgang met familie. Is The Sopranos niet nog meer
'soap'-achtig zelfs?

avatar van Esteban
Ik zou het nog een kans geven, Pecore. De eerste reeks vond ik in eerste instantie ook een hoog veredelde soap gehalte hebben. Maar ondertussen is het één van mijn favoriete series. S1 is niet representatief voor het niveau dat volgt.

Uiteraard, smaken verschillen. Voor mij werkt dit gewoon niet. Eenzijdige verhaallijnen, personages zonder veel diepgang, veel scènes die cool moeten zijn maar door mij absoluut niet als zodanig ervaren worden. Allemaal aspecten die bij The Sopranos in overvloed aanwezig zijn.

avatar van Robbie.T.
Zojuist seizoen 1 afgekeken. Ik ben gematigd positief. Het commentaar hierboven van hoog soapgehalte herken ik wel. Er is nog weinig diepgang en alles hangt een beetje van toevalligheden aan elkaar. Toch wist de serie me wel te amuseren en gezien de hoge cijfers bij de komende drie seizoenen ben ik toch wel benieuwd naar het vervolg. Laten we hopen op wat meer diepgang en character development.

avatar van Esteban
Het gaat in stijgende lijn. Volhouden zou ik zeggen.

avatar van Robbie.T.
Ga ik zeker doen Esteban. Dit seizoen was een zeer mager zeventje, maar voor mijn gevoel is er genoeg om mee te werken dus seizoen 2 staat op het programma . Ik las dat jij ergens hierboven geschreven hebt dat het één van je favoriete series is. Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je geen stemmen uitgebracht hebt op de seizoenen van Sons of Anarchy?

avatar van Esteban
Omdat ik hier toen niet actief was waarschijnlijk. Let wel, favoriet is voor mij niet gelijk aan best. Maar waar S1 van mij een 7 kreeg, is dat bij volgende seizoenen minstens een 8. Ik heb nog niet alles gezien trouwens. Schijnbaar eindigde alles een beetje in mineur, als ik mijn omgeving moet geloven. Een seizoen of twee te veel, zo werd mij vaker gezegd.

avatar van Robbie.T.
Kleine edit: mijn score van 3,5* verlaagd naar 3*. Ik ben nu een week verder en kan me bijna niets meer herinneren van de show. Helaas erg forgettable, door middelmatige karakters en voorspelbare verhaallijnen. Het enige dat ik me nog echt positief is bijgebleven is de meer dan goede rol van Jay Karnes (Agent Joshua Kohn), al was zijn rol helaas maar van korte duur.

avatar van Atheistus
Lijkt het meeste op een soap.

avatar van joy4ever
Een soap vind ik wel wat ver gaan. Maar het komt allemaal wel wat gelikt over. Hoewel soms erg hard kan het andere moment weer heel braaf zijn. Het mag wat ruiger. Het is niet voor niets een motorbende. Het lukt me vooralsnog ook niet echt een band te krijgen met de hoofdrolspelers. Maar ik ga me nog wel wagen aan het tweede seizoen. Slecht is het natuurlijk niet.

avatar van Esteban
Doen! Ik had hetzelfde gevoel bij het eerste seizoen, maar volhouden loont.

avatar van Dorstigjimmyke
Ik vond dit echt een prachtserie die ik er werkelijk heb door gejaagd. Ik lees dat sommigen geen band krijgen met de hoofdrolspelers, maar dat gaat normaal nog wel veranderen. Vooral die kerel met dat Schots accent en Opie zijn voor mij heerlijke karakters. Het gaat ook nog wel emotioneel worden. Geef het dus zeker een kans.

avatar van theo79
Dit is een bijzonder goede serie. En inderdaad ik had in het begin ook even moeite er in te komen maar dat gaat uiteindelijk helemaal goedkomen. Ik heb alle seizoenen gezien en werkelijkwaar fantastisch.

Brute serie over een Outlaw Motorcycle Club The Sons of Anarchy oftewel SAMCRO. Deze groep van Motorfanaten houden zich met allerlei misdadige en duistere zaken bezig zoals wapenhandel, afpersing en geweld. Hoewel ze naar buiten toe een hechte club vormen is het een groot wespennest vol intriges, list en bedrog. De serie was top met al sterkste punt de casting. Ze hebben alle white trash actors gecast die ze maar konden vinden. Deze spelen werkelijk fenomenaal hun kleurrijke karakters. Let vooral op Katey Segal (Peggy Bundy) als Gemma Teller-Morrow, the old lady van the club. Die zich als de Lady McBeth van Sons of Anarchy ontpopt. Deze serie is een van de betere series van het laatste decenium wat mij betreft.

avatar van arevee
Jawadde, het gebeurt me niet eens zo vaak dat ik een lange serie, zoals Sons of Anarchy er toch één is, in een zeer korte tijdspanne volledig uitkeek. Maar bij deze serie is het me toch gelukt.

Los van de latere seizoenen die misschien bij momenten zelfs een tikje in stijgende lijn gaan, net iets meer extreme gebeurtenissen al loert het gevaar dat het te veel van hetzelfde wordt, vind ik dit eerste seizoen reeds erg goed.

Casting zit inderdaad gewoon super goed, je gelooft meteen dat alle acteurs en actrices echt motor outlaws en halve of hele criminelen zijn. Scenario zit goed in mekaar, neigt soms naar net een tikje te maar wordt het zelden of nooit. Locaties zijn af, tempo zit goed. Muziek (ik meende Katey Segal af en toe zelf te horen zingen?) is meer dan ok, op de matige vaste intro na dan misschien.

Reden dat er dan toch geen écht hoge score inzit? Er wordt te vaak geleund op hetzelfde. Zijn ook uitzonderlijk gewoon slechte castings gebeurd, vooral Juice springt eruit en het heeft wel degelijk even geduurd voor ik er echt inzat. Desalniettemin versta ik de lof die deze serie krijgt of gekregen heeft.