ad
  • 8.142.175 stemmen

Ängelby - Seizoen 1 (2015)

Show titel: Ängelby

IMDb beoordeling: 6,2 (665)

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 12

Datum van release: maandag 28 september 2015

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Ängelby

Afleveringen Seizoen 1 (2015)

1. Aflevering 1

Vera, moeder van twee kinderen, raakt plotseling haar baan kwijt en wordt verlaten door haar man. Gelukkig krijgt ze een nieuwe baan aangeboden in een ander dorp. Ze neemt haar kinderen en de meest nodige spullen mee en verhuist om een nieuwe start te maken. Dan rijdt ze onderweg een jongen aan met de auto.

2. Aflevering 2

De jongen die Vera heeft aangereden wordt later begraven gevonden in een veld. Het blijkt echter dat hij drie uur voor de aanrijding al dood was.

3. Aflevering 3

De moeder van de dode jongen gaat naar de politie. Ondertussen ontvangt Vera een anoniem pakketje met een boek, waarin de geschiedenis van Ängelby beschreven staat.

4. Aflevering 4

Vera gaat in de jachthut op zoek naar Torsten. Uit de lijkschouwing blijkt dat de knokkels van Jesper waren verpletterd en houtsplinters bevatten.

5. Aflevering 5

Amos en Viveka doen een ontdekking in de jachthut van Torsten. Kwam Vera bij toeval naar Ängelby, of is er iemand die haar daar naartoe lokte?

6. Aflevering 6

Vera gaat naar haar ouders om uit te vinden of zij en Jesper neef en nicht waren. Therese vertaalt Jespers cd’s naar het Zweeds in de hoop dat het zal helpen de moordenaar te vinden.

7. Aflevering 7

Vera en John komen elkaar toevallig tegen en John vertelt haar waarom Jesper dood is. Vera, Markus en Jakob gaan naar het verlaten huis waar ze opgroeiden, op zoek naar aanwijzingen.

8. Aflevering 8

Vera komt dichterbij de waarheid omtrent haar biologische ouders. Opgravingen in het veld van Hangö tonen aan dat mensen daar al eeuwenlang worden begraven.

9. Aflevering 9

Vera vertelt Markus en Jakob dat ze nabije familie zijn. Is het Vera waar iedereen in de stad op gewacht heeft?

10. Aflevering 10

Vera heeft verdriet om een vreselijke boodschap en krijgt onverwacht bezoek. Een gefrustreerde Amos gaat de confrontatie aan met Atlas en ondervraagt hem over zijn plannen.

11. Aflevering 11

Britt-Louise gaat naar de politie met nieuwe informatie en Jespers moordenaar wordt gearresteerd. Viveka wil de zaak echter verder onderzoeken, terwijl Amos het moeilijker krijgt met zijn geheimen.

12. Aflevering 12

Tegenstrijdigheden komen aan het licht wanneer de inwoners van Ängelby zich opmaken voor de grote dag. De tijd is gekomen om een kant te kiezen.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Vreemde serie, moest er echt bij blijven

avatar van ZAP!

ZAP!

Na 10 afl. kan het niet anders aflopen dan dat het hele dorp in quarantaine wordt geplaatst en iedereen aan de antipsychotica wordt gezet, maar toch vrees ik ervoor...

avatar van ZAP!

ZAP!

Nee, dit werd 'm uiteindelijk niet. De serie-intro met die zweverige tekst gaf me al een donkerbruin vermoeden, maar de eerste vier afleveringen brachten nog heel wat leuke momenten met veel maffe personages, teksten en gebeurtenissen. Daarna meer van hetzelfde, maar wat meer aanslepend en weer zo'n soort van armageddon-angle die in zoveel bovennatuurlijke series is verwerkt. Op Imdb werd het vergeleken met Haven. Daar heb ik slechts wat stukjes van gezien, maar was ik snel klaar mee. Dit Zweedse product heeft wat dat betreft meer te bieden, maar uiteindelijk gaat het (neem ik even aan) dezelfde zweverige en sentimentele kant op. Zelf denk ik hier aan een Twin Peaks light, compleet met kleine mens als aangever van allerlei mystieke zaken. En zelfs de Mossad wordt er nog bijgehaald. En er zit een op zijn achterpoten lopende eland in, ook leuk.

Mia Skäringer is geen straf om naar te kijken, maar qua acteren vind ik haar uiteindelijk toch beperkt. Verder leuke bijrollen van de eigenwijze agente Viveka, de immer moeilijk kijkende hoofdagent Amos, de opstandige Therese en de bizarre figuur Torsen. Heb nu eigenlijk alweer zin om de eerste afleveringen eens opnieuw te proberen, want het begon echt goed. Jammer dat het zo de mist in gaat, maar misschien kan een ander er wel wat mee - dit is gewoon niet mijn ding. Tweede seizoen schijnt in de maak te zijn.

Twee sterren.