Mijn Series +

Ängelby - Seizoen 1 (2015)

Zweden
Drama / Mystery

ontwikkeld door Johan Kindblom en Tomas Tivemark
met Mia Skäringer, Göran Ragnerstam en Joel Spira

Vera, moeder van twee kinderen, raakt plotseling haar baan kwijt en wordt verlaten door haar man. Gelukkig krijgt ze een nieuwe baan aangeboden in een ander dorp. Ze neemt haar kinderen en de meest nodige spullen mee en verhuist om een nieuwe start te maken. Dan rijdt ze onderweg een jongen aan. De jongen die Vera heeft aangereden wordt later begraven gevonden in een veld. Het blijkt echter dat hij drie uur voor de aanrijding al dood was.

1. Aflevering 1
  10. Aflevering 10
  11. Aflevering 11
  12. Aflevering 12
avatar van DjFrankie
Vreemde serie, moest er echt bij blijven

avatar van ZAP!
Na 10 afl. kan het niet anders aflopen dan dat het hele dorp in quarantaine wordt geplaatst en iedereen aan de antipsychotica wordt gezet, maar toch vrees ik ervoor...

avatar van ZAP!
Nee, dit werd 'm uiteindelijk niet. De serie-intro met die zweverige tekst gaf me al een donkerbruin vermoeden, maar de eerste vier afleveringen brachten nog heel wat leuke momenten met veel maffe personages, teksten en gebeurtenissen. Daarna meer van hetzelfde, maar wat meer aanslepend en weer zo'n soort van armageddon-angle die in zoveel bovennatuurlijke series is verwerkt. Op Imdb werd het vergeleken met Haven. Daar heb ik slechts wat stukjes van gezien, maar was ik snel klaar mee. Dit Zweedse product heeft wat dat betreft meer te bieden, maar uiteindelijk gaat het (neem ik even aan) dezelfde zweverige en sentimentele kant op. Zelf denk ik hier aan een Twin Peaks light, compleet met kleine mens als aangever van allerlei mystieke zaken. En zelfs de Mossad wordt er nog bijgehaald. En er zit een op zijn achterpoten lopende eland in, ook leuk.

Mia Skäringer is geen straf om naar te kijken, maar qua acteren vind ik haar uiteindelijk toch beperkt. Verder leuke bijrollen van de eigenwijze agente Viveka, de immer moeilijk kijkende hoofdagent Amos, de opstandige Therese en de bizarre figuur Torsen. Heb nu eigenlijk alweer zin om de eerste afleveringen eens opnieuw te proberen, want het begon echt goed. Jammer dat het zo de mist in gaat, maar misschien kan een ander er wel wat mee - dit is gewoon niet mijn ding. Tweede seizoen schijnt in de maak te zijn.

Twee sterren.