• 8.985.287 stemmen

The Toys That Made Us - Seizoen 1 (2017)

Show titel: The Toys That Made Us

Ontwikkeld door: Brian Volk-Weiss

Met: Donald Ian Black (stemrol)

Datum van release: vrijdag 22 december 2017

Plot The Toys That Made Us

De genieën achter de bekendste speelgoedlicenties ooit bespreken de opkomst, en soms de ondergang, van hun creaties, waarmee gigantische sommen geld gepaard gaan. In een reeks interviews vertellen de speelgoedfabrikanten hoe hun kleine bedrijfje uitgroeide tot een megabedrijf. Licenties die besproken worden zijn onder andere Star Wars, He-Man, LEGO en Barbie.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Star Wars

22 december 2017 (51 minuten)

Een klein speelgoedbedrijf uit Cincinnati start zijn tot dan toe grootste licentieproject en begint daarmee met het meest succesvolle speelgoedmerk ooit.

2. 2. Barbie

22 december 2017 (44 minuten)

Geïnspireerd door een ondeugende Duitse pop zorgde de medeoprichter van Mattel voor een omwenteling in de poppenmarkt voor jonge meisjes.

3. 3. He-Man

22 december 2017 (46 minuten)

Ontwerpers die de tanende actiefiguurlijn van een speelgoedbedrijf nieuw leven hebben ingeblazen bespreken de grandioze opkomt en ondergang van hun miljardenbedrijf.

4. 4. GI Joe

22 december 2017 (45 minuten)

Meer dan vijftig jaar geleden zou de term 'actiefiguur' zijn verzonnen door enkele speelgoedmarketeers, die daarmee een nieuw genre poppen voor jongens bedachten.

De eerste helft van The Toys That Made Us is nu te zien op Netflix. Brian Volk-Weiss heeft al ideeën voor een tweede seizoen.

Enkel de aflevering met He-man gekeken. Tof! Ik had vroeger ook een aantal van die poppen. Vele uurtjes met veel plezier mee gespeeld. Leuk te zien wie het bedacht heeft en hoe groot het succes was. Daar had ik destijds niet veel van meegekregen.

Vandaag ook begonnen met deze docu-serie. Qua informatie vond ik de Star Wars episode een beetje aan de karige kant. Niets nieuws voor wie een nog maar een klein beetje op de hoogte is van deze ontstaans geschiedenis of de evolutie ervan.

Ik vrees dat de HE-MAN episode daar dan ook last zal van hebben, aangezien de wereld van Eternia geen geheimen meer heeft voor mij.

Maar het is natuurlijk simpelweg leuk om te zien. Nostalgie ten top. Benieuwd naar al de rest.

Ondertussen nog twee afleveringen gezien en nog steeds dezelfde indruk. Een beetje beknopt en niet altijd helemaal juist. Bij BARBIE bijvoorbeeld werden wel een paar hoofdstukken overgeslagen en werd de hedendaagse strategie bijvoorbeeld helemaal niet belicht, terwijl dit de reden is waarom ze momenteel alsnog overeind blijven. En de aflevering van HE-MAN heeft ook enkele feitjes door elkaar gegooid, maar ... 't moet gezegd, ik keek (vooral bij die laatste) met een gigantische smile op mijn gezicht!

Gisteren stond op TVMeter de melding dat aflevering 5-8 beschikbaar waren, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Foutje?

Spacejet alle afleveringen waar enkel '2018' was ingevuld kwamen daar naar voren. Is in inmiddels opgelost. De afleveringen zijn in ieder geval nog niet uit.

Op die manier. Ik begrijp het. Het is in ieder geval uitkijken naar de rest.

De overige afleveringen zijn beschikbaar vanaf 25 MEI !

Toch even melden: IMDb is nog niet up to date, maar NETFLIX heeft een verandering doorgevoerd. S1 bestaat nu uit de 4 afleveringen die al beschikbaar waren. De nieuwe vier afleveringen gaan nu door het leven als S2.

Netflix onthult trailer The Movies That Made Us | Superguide

Na speelgoed komt Netflix deze maand nu met de films uit onze jeugd! Klinkt goed.

avatar van Pennywise76

Pennywise76

Erg leuk om te kijken! Veel jeugdsentiment

Ik kende dit helemaal niet, tot voor kort. Enkele dagen terug The movies that made us gekeken en nu ook het eerste seizoen van Toys. Persoonlijk heb ik meer met films, maar ik ben natuurlijk ook jong geweest en met speelgoed gespeeld. Van de eerste reeks heb ik alleen ervaring met GI Joe, met de rest nooit gespeeld. Maar dat geeft bij een serie als deze weinig, omdat ze van alles wel een informatief en vermakelijk achtergrondverhaal hebben gemaakt.

Het verhaal van Barbie was bv erg goed, ondanks dat het voor mij als een man totaal niet mijn speelgoed was. Maar je krijgt wel een kijkje in de hoofden van mensen in die tijd. Bij Barbie speelde het mee dat er weinig speelgoed voor meisjes was, terwijl er wel actiefiguren voor jongens waren. Historisch gezien is Barbie echt wel een mijlpaal in het speelgoed. Bij Star Wars krijg je natuurlijk mee hoe een enorme hype ook omgezet is in speelgoed en bij GI Joe speelde men weer in de jaren 80 in op macho speelgoed, waarna alles uitgebreid werd met strips en tekenfilms. Best leuk om te volgen, ik ken al die achtergrondverhalen nauwelijks. Alleen He-Man boeide me voor geen meter. Ook geen speelgoed of personages waar ik iets voor voel. Saai.

Wel mooi dat ze bij alles nog oude betrokkenen aan het woord hebben gelaten, terwijl sommige verhalen toch zo 40 tot 50 jaar oud zijn. Benieuwd naar de andere seizoenen.

Laat HE-MAN nu net één van de best gedocumenteerde afleveringen zijn, op een handvol foute feitjes na. Maar goed, als je het niet boeit, valt daar natuurlijk weinig aan te doen. Ieder z'n ding, uiteraard. Zelf heb ik dat eigenlijk nog niet gehad. Van Hello Kitty kende ik niets (of toch redelijk weinig), eigenlijk had ik op voorhand ook weinig interesse in die aflevering. Toch vond ik het uitermate boeiend.

Spacejet schreef:

Ik gaf ook al aan dat ik de Barbie-aflevering vrij sterk vond, terwijl ik er niks mee heb. Maar ik vind He-Man ronduit saai en de aflevering was ook totaal niet boeiend. Maar zoals gezegd heb ik er weinig mee, vind het geen aansprekende legendarische franchise.

Nochtans een prima aflevering, inhoudelijk. Booh! Nuja, prima hoor, dat kan. Maar het was natuurlijk wel een legendarische lijn en één van de grootste en belangrijkste ooit in speelgoedland. Zelf had ik dat met Power Rangers, ik vond absoluut niets aan dat speelgoed. Maar het was wel een goede episode.

Dat is wel iets wat ik vandaag de dag mis. Vroeger had je speelgoedlijnen die heel uitgebreid waren, kwartaal na kwartaal aangevuld werden, enkele jaren aan één stuk door. En waarvan alles rekening hield met het voorgaande. Het paste bijvoorbeeld qua grootte bij elkaar. Dat is eind de jaren 90 zo goed als verdwenen. Buiten Barbie, Lego, Playmobil en (met wisselend succes) My Little Pony, bestaat dat niet echt meer. Hier en daar komt er eens iets boven, maar dat blijft dan niet duren of is lang niet zo uitgebreid. Eigen aan deze tijd, vrees ik. Om de zoveel tijd iets anders. En de vloek van overaanbod.

avatar van Karst

Karst

Zwak. Kan beter de merchandising that made us genoemd worden. Had m.i. een stuk beter geweest wanneer er daadwerkelijk op speelgoed gefocust was dat ook was voortgekomen uit speelgoed en niet uit een tv serie of film.