Mijn Series +

The Toys That Made Us - Seizoen 3 (2019)

Documentaire

ontwikkeld door Brian Volk-Weiss
met de stem van Donald Ian Black

De genieën achter de bekendste speelgoedlicenties ooit bespreken de opkomst, en soms de ondergang, van hun creaties, waarmee gigantische sommen geld gepaard gaan. In een reeks interviews vertellen de speelgoedfabrikanten hoe hun kleine bedrijfje uitgroeide tot een megabedrijf. Licenties die besproken worden zijn onder andere Star Wars, He-Man, LEGO en Barbie.

1. Teenage Mutant Ninja Turtles
  2. Mighty Morphin Power Rangers
  3. My Little Pony
  4. Professional Wrestling
avatar van Esteban
Hier kijk ik alvast naar uit. Dit is niet het speelgoed dat ik zelf had, met uitzondering van één Turtle, maar ik kende het natuurlijk wel van in de winkels en bij vriendjes of familie. Later, het is nu eenmaal mijn ding, ook veel over opgezocht en gelezen. Benieuwd naar het overzicht van de geschiedenis achter elk van deze.

15 november!

avatar van Pennywise76
Wederom een super leuk seizoen! Laat 4 maar komen ??

avatar van Esteban
Zelfde mankement als de vorige seizoenen, namelijk het feit dat belangrijke hoofdstukken soms weinig aan bod komen of zelfs overgeslagen worden. Dit derde seizoen voelt ook nét iets meer als een formule qua montage, net als 'The Movies that Made Us'. Het zijn veel talking heads waartussen m'n voortdurend 'grappige' cuts trachten te brengen door bepaalde uitspraken voortdurend te herhalen. Dat was veel minder het geval in de eerste twee seizoenen. Iets minder van die fratsen en meer focus zou verbetering kunnen brengen.

Maar goed, nog steeds uitermate interessant en simpelweg bijzonder leuk om te bekijken. Daarover geen seconde twijfel.

Esteban schreef:

Jij kent de achtergronden van alle onderwerpen dat je aan kan geven dat ze niet kloppen? Ga er vanuit dat er gewoon goed onderzoek is gedaan.

avatar van Esteban
Speelgoed-geschiedenis en vintage toys zijn (waren) nu eenmaal mijn ding. Ik zeg overigens overigens helemaal niet dat ze niet kloppen. Met uitzondering van HE-MAN, S1. Daar zou ik oa het boek 'The Art of He Man and the Masters of the Universe' aanraden om een completer beeld te krijgen. Ik zeg wel dat ze soms belangrijke hoofdstukken onderbelichten of helemaal links laten liggen, waardoor je al eens een vertekend beeld krijgt. Het einde van BARBIE was daar een goed voorbeeld van, LEGO had ook aardig wat gaten. Het is goede research, ongetwijfeld, maar niet vrij van slordigheden. Daar viel in 2017 ook wel wat over te lezen op fora en sociale media, waar speelgoed-specialisten of oud-ontwerpers / medewerkers actief waren. Wie er niet echt thuis in is, zal dat inderdaad helemaal niet opvallen.

Benieuwd of er een nieuw seizoen komt en waarover het dan precies moet gaan. Drie van de vier had ik vermoed bij seizoen 3, maar nu hebben we de grootste kleppers toch wel een beetje gehad. Met uitzondering van Playmobil dan. Zou ik zelf zeker nog wel interessant vinden:

- Playmobil
- Jurassic Park (Kenner)
- Matchbox / Hot Wheels
- Fisher Price (Little People)
- Care Bears
- ThunderCats
- ThunderBirds

- Playmobil
- Jurassic Park (Kenner)
- Matchbox / Hot Wheels
- Fisher Price (Little People)
- Care Bears
- ThunderCats
- ThunderBirds

Thunderbirds is mijn grote kindertijd-passie. De speelgoed-rage was toen echt bizar groot. Daar moet inderdaad een aflevering over komen.

Playmobil idem. Wel een mindere Lego-rip off, maar toch. De dinosaurus-speelrage uit begin jaren 90 zou ook zeker een aflevering verdienen. Dat was dankzij Jurassic Park toen ook enorm. Ik had ook een hele collectie. Grappig om te zien dat mijn kleine neefje er tegenwoordig mee speelt.

avatar van Esteban
Fijn dat het bij een klein neefje terecht gekomen is. Van Thunderbirds heb ik als kind het eiland en #2 (groene vliegtuig) nog gekend.

Van mijn collectie (He-Man, Playmobil, Jurassic Park, Matchbox, etc) is mij twee maand geleden aan de oren gekomen dat het meer dan 10 jaar geleden allemaal met het vuilnis meegegeven is. Ik had het destijds zo goed als weggegeven aan een gezin dat geen Sint en Kerst voor hun kinderen konden veroorloven. Mijn familie wou het speelgoed dit jaar terugkopen voor mijn verjaardag, omdat ze wisten hoeveel ik van mijn HE-MAN collectie hield. Maar het was dus al lang de container in gegooid. Mijn hart brak. Daar is het niet aan de kleinkinderen of dergelijke doorgegeven.

Dat Playmobil een mindere Lego rip-off is, daar ben ik het wel niet mee eens. Voor mij is het een icoon dat perfect náást Lego staat, op dezelfde hoogte.

Esteban schreef:

Ik had het eiland, alle miniaturen, alle poppetje, de grote versie van Thunderbird 2, maar ook een grote Mole en verder tig boeken, luxe strips, maandbladen en andere spullen. Dat was wel echt dé hype van begin jaren 90, samen met dino's onder de jongens. Mooie tijd hoor. Nu met internet kan je alle informatie die je zoekt zo vinden, maar toen moest je echt dingen sparen of was je aangewezen op informatie uit de krant of maandbladen.

avatar van The Oceanic Six
Heb de Turtles aflevering vast gezien, enorm cool. Was er groot fan van. Wel heel raar dat ze het gedeelte van de games passeren. De Turtles waren retepopulair met hun NES en SNES games. Dat is toch ook speelgoed? Sowieso valt me dat ze het in deze Netflix show nooit over games hebben. Ook niet bij franchises als Star Wars of iets dergelijks.

avatar van Esteban
True. Waarschijnlijk mogen we ooit "The Games that Made Us" verwachten? Het zou fijn zijn mochten ze dan afleveringen hebben als "Atari", "Nintendo", "Sega", "Handhelds", etc. Of de games zélf misschien? Dat aspect komt inderdaad nooit aan bod. Waarschijnlijk omdat ze zich steeds op de main speelgoedlijn van het desbetreffende onderwerp focussen. En zelfs dan zijn ze niet altijd volledig.

avatar van The Oceanic Six
De Turtles-aflevering was by far het beste van dit seizoen, maar dat komt ook doordat ik er vroeger een groot fan van was. Zou best de oude tekenfilm nog eens willen zien. Maar ook de game, de action figures en de rest waren tof. Vermakelijk achtergrondverhaal met twee vrienden die het hebben bedacht, uit elkaar groeiden maar elkaar uiteindelijk weer vonden. Leuke beelden.
Daarna volgt Power Rangers, een franchise waar ik vrij weinig mee had, maar wat wel een leuke aflevering is geworden. Ik vond het als kind al vrij nep, maar zoals vaker bij deze Netflix-serie zijn afleveringen met Japanse achtergronden wel leuk. Altijd weer die robots en monsters.
Helaas was het toen wel klaar voor me. My Littly Pony is natuurlijk iets waar geen jongen ooit mee speelde, maar ook de aflevering was doodsaai. Ik vind het ook geen speelgoed dat nu echt legendarisch is. En daarna volgde nog een slotaflevering over worstelen. Als ik nu iets debiel vind is het wel iets als worstelen. Zo nep en suf. Vroeger nog wel eens een keer een worstelgame gespeeld, dat was dan wel grappig. Beetje m'n vrienden in multiplayergames in elkaar rammen. Maar verder heb ik er niks mee en vond ik de aflevering ook echt niet pakkend. Kan me sowieso niet herinneren dat worstelen ooit een hype in Europa was. Dat was voor mijn gevoel typisch Amerikaans.

Ik vind dit wel een hele leuke serie. In een weekje de 3 seizoenen en de spin-off over films gekeken. Ga zo door, more please.

Esteban schreef:

Ik vind het wel apart. Als je een verhaal over populariteit wil vertellen, dan kan je games niet negeren. Ze halen er wel vaak films of tekenfilms bij, zoals bv bij Turtles.

Benieuwd naar seizoen 4. Kan nog wel 10 afleveringen bedenken die me leuk lijken.

avatar van horizons
Esteban schreef:

Dan hoop ik toch echt dat ze game-series behandelen. Mario, Minecraft, Tetris, pacman, FIFA, GTA, dark souls, cod, final fantasy. Mocht dat teveel van het goede zijn genres behandelen. Metroidvanias, platform, first person shooter, point and click adventure games, etc

horizons schreef:

Dat lijkt me te diepgaand (maar lijkt me wel tof ja). Ik zou een merk als Sony, Nintendo en Microsoft al mooi vinden.

avatar van Esteban
Beide zijn mooie opties. Ze kunnen voor de console-merken op zich gaan enerzijds, wat héél interessant kan worden. En ze kunnen afzonderlijke game-reeksen gaan doen. Of de combinatie natuurlijk. Bijvoorbeeld over Sonic, die dan vast hangt aan de Sega console, maar het achteraf alleen doet. Maar ik vrees dat de combinatie-wijze gewoon veel te veel is om in één aflevering te proppen. Het zou mogelijk ten koste van de volledigheid gaan.

Bon, nu eerst maar eens zien of er effectief zo'n Games that Made Us komt?