ad
  • 8.077.994 stemmen

Tabula Rasa - Seizoen 1 (2017)

Show titel: Tabula Rasa

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 9

Datum van release: zondag 29 oktober 2017

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Tabula Rasa

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. De Geest

Mie D’Haeze zit vast in een psychiatrische instelling. Ze krijgt er bezoek van politie-inspecteur Wolkers die de onrustwekkende verdwijningszaak rond Thomas De Geest probeert op te lossen. Om de spoorloze de Geest terug te vinden moet Mie opnieuw haar weg zoeken in het raadselachtige doolhof van haar recente verleden, geen eenvoudige opdracht door haar geheugenverlies. Hoe meer Mie zich herinnert, hoe meer ze iedereen rondom zich begint te wantrouwen. Zijn de nieuwe herinneringen echt of is het haar verbeelding die de gaten in haar geheugen probeert op te vullen?

2. 2. Houdini

Inspecteur Wolkers zet zijn zoektocht naar De Geest verder. Hij is ervan overtuigd dat Mie en Thomas elkaar gekend hebben. Hoewel Mie's geheugen nog steeds een puinhoop is, begint ze Thomas stilaan van stalking te verdenken. Psychiater Mommaerts, die Mie behandelde na haar ongeluk, gaat niet akkoord met de harde aanpak van de inspecteur. Mie begint zich te realiseren dat het bos en het boshuis iets te maken hebben met haar opname in de instelling. Ze maakt zich niet alleen zorgen over de boswachter die er ronddwaalde, ook met de driepotige kat Houdini was iets mis.

3. 3. Vogel voor de Kat

Hoewel zijn intenties niet duidelijk zijn, begint pyromaan Vronsky Mie's vertrouwen te winnen. Inspecteur Wolkers confronteert haar met bewijzen dat ze Thomas De Geest goed gekend heeft. Mie blijft ontkennen, maar beseft wel degelijk dat Thomas contact zocht. Ze herinnert zich ook hoe enkele vreemde gebeurtenissen in het boshuis spanningen veroorzaakten met echtgenoot Benoit. Wolkers gooit het vervolgens over een andere boeg en neemt Mie mee op een uitstapje in het bos, hopende dat de omgeving haar geheugen zal opfrissen.

4. 4. De Draad van Ariadne

Mie is ervan overtuigd dat de vreemde krachten in het boshuis hun invloed beginnen uit te oefenen op haar dochter. Wanneer ze het gedrag van Romy niet meer in de hand heeft, vraagt ze een medium om hulp. Voor Benoit, die niet in hocus pocus gelooft, is de maat vol. Mie merkt dat hij afstandelijker wordt. In het heden verzwijgt Mie nog steeds haar connectie met Thomas de Geest. Wolkers begint te twijfelen aan Mie's geheugenprobleem. Een MRI en leugendetector moeten zijn gevoel bevestigen. Het resultaat: tijd voor beiden om open kaart te spelen.

5. 5. V.

Vronsky helpt Mie om de puzzel te leggen en waarschuwt voor Bob, de bizarre boswachter die rondspookt in haar nachtmerries. Mie toont haar vriend de geheimzinnige brieven die in het hospitaal toekomen: probeert iemand haar te helpen? Ook Wolkers zet zijn zoektocht op de ongebruikelijke manier verder. Hij overtuigt Mie om onder hypnose te vissen naar nieuwe aanwijzingen. In het verleden maakt de familie zich klaar voor Halloween. Deze donkere tijd van het jaar doet Mie's waanbeelden escaleren. Eenzaam en verward zoekt ze naar de oorzaak van Benoits afstandelijke gedrag en ontdekt iets vreselijks.

6. 6. De Berenput

Mie's vreselijke ontdekking gooit haar leven in het verleden totaal overhoop. Ze voelt zich bedrogen en vindt troost in de armen van Thomas De Geest. In de instelling veroorzaken Mie's herinneringen een zware inzinking. Uit angst dat ze zichzelf iets zou aandoen, plaatsen de dokters haar onder speciale supervisie. Wolkers moet met veel tegenzin een stap terugzetten. Maar psychiater Mommaerts graaft dieper in Mie's verleden en licht voor haar patiënt een tipje van de sluier op. Mie confronteert haar moeder en echtgenoot met deze nieuwe informatie: heeft ze iets verschrikkelijks op haar geweten?

7. 7. Wally

Mie vertrouwt aan psychiater Mommaerts haar weerkerende nachtmerries toe en vraagt zich af of ze iets met de hele affaire te maken hebben. Wanneer meer mysterieuze brieven in de instelling toekomen, proberen Mie en Vronsky de stukjes van de puzzel samen te leggen. Mie bedankt haar vriend met een speciaal cadeau en waarschuwt hem dat ze haar echtgenoot Benoit niet meer vertrouwt. De Pyromaan komt echter tussen twee vuren te staan wanneer inspecteur Wolkers iets uit hem probeert los te peuteren. Mie begint alles en iedereen rondom zich te wantrouwen.

8. 8. Het Bos door de Bomen

Mie ontdekt een lang begraven familiegeheim. Uit angst om te vergeten, vlucht ze voor een zandstorm en zoekt ze beschutting in een jachthuisje. In het vervallen hutje doet ze een bloederige vondst. In het heden slinken de kansen dat Wolkers Thomas de Geest ooit nog levend terugvindt. Een nieuwe getuigenis en een twijfelachtig alibi brengen echtgenoot Benoit terug in het vizier van de inspecteur. Mie is verrast wanneer haar zus Nikki haar eindelijk komt opzoeken. Heeft Nikki de waarheid meegebracht? Mie kan het onderscheid tussen feit en fabel in de instelling niet meer scheiden en broedt op een ontsnappingsplan.

9. 9. Bob

Terwijl Mie aangedaan op meer nieuws van haar vriend Vronsky wacht, wordt Wolkers op het matje geroepen door zijn overste. De inspecteur wil een dag extra om Mie met boswachter Bob te kunnen confronteren. De mysterieuze Bob wekt hevige emoties los bij Mie. Ze overtuigt Wolkers om de bloederige hut in het bos te gaan checken. Terwijl Wolkers het bos grondig uitkamt, probeert Mie met de hulp van Dokter Mommaerts de laatste zwarte gaten in haar geheugen te dichten.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Nog twee afleveringen te gaan maar wat-een-serie.. Geweldig ! Sterk geacteerd door alle acteurs en een zeer goed verhaal. Elke aflevering zit zo vol beelden, informatie, spanning en afwisseling dat een aflevering van 50 minuten soms kan overkomen alsof het uren duurt. En dat kom ik zelden tegen. Echt mooie beelden, suspense en mysterie !

En dan toch ook de humor die vooral geweldig wordt neergezet door de Pyromaan

Ik herkende eerst Lynn van Royen uit Beau Sejours niet eens, terwijl ik daar toen echt onder de indruk was van haar.

Veerle Baetens draagt deze serie voluit, kwetsbaar, knap, afstotend, zot, ga zo maar door. Tof !

Ik ben ook zeer onder de indruk van Cecile Enthoven die Romy zo goed wegzet. Wat een prestatie ! En ze was tijdens deze opnames nog maar 8 jaar (?). Zeer benieuwd wat deze jongedame nog zal gaan presteren in de toekomst. Nog twee afleveringen te gaan dus en dan gaat deze serie van mij de volle mep krijgen, vermoed ik.

Scandinavië is zeker haar nummer 1 positie in thrillers aan het verliezen aan België.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Wat kunnen meningen verschillen. Maar leuk dat jij (en kennelijk vele anderen) er wel wat mee kan.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

En toch...: Was dat nou een ijzerzaag die ik zag liggen naast de afgezaagde hand van Tom ? Want dan had ik toch zelf eerst de ijzeren handboeien doorgezaagd i.p.v. mijn eigen hand..

avatar van gotti

gotti

Door het einde alleen al verdient er iemand stokslagen. Verder wel héél erg dertien in dozijn. Geen origineel idee te ontdekken.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Erg sterk. Ik begrijp deze reacties toch absoluut niet hoor. Een van de betere series die ik al gezien heb. Kan meteen mijn top 10 in. Lekker sfeervol, beetje paranormaal, leuke en geloofwaardige twisten en gewoon kwalitatief erg sterk. Beste Vlaamse serie zonder twijfel. Van deze regisseur (ook bekend van Welp (2014)) wil ik meer zien.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Vond dit ook absoluut sterk, was lang geleden dat ik op zondagavond nog zo geboeid naar een Vlaamse serie zat te kijken. Tonnen sfeer, sterke personages. Wat dubbelzinnigheden en mysterieuze zaken die on point stonden. Prima gefilmd en leuke locaties. Ik was fan.

avatar van HK Senator

HK Senator

3 2 1 cut schreef:

Haha, ja dat viel mij ook op. Verder toch een heerlijke serie en Veerle Baetens is één van de beste actrices van het moment. Al iets ouder, maar ik Code37 is ze ook geweldig!

avatar van 7 stars

7 stars

de beste serie die ik ooit heb gezien. Wat een opbouw en hoe goed zit dit in mekaar! Ik vind het einde subliem echt heel knap bedacht. Elke aflevering heeft wel een twist totdat de laatste aflevering als een grande finale komt. regel recht mijn top 10 in op nummer 2!!!! vlak achter la casa de papel.

Als je dit leest wil je dit zien!

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Gisteren ben ik aan deze serie begonnen en ik ga er met een redelijk hoog tempo door heen. Ik verwacht dat ik het vanavond helemaal gezien heb. Tot nu toe vind ik het een behoorlijk sterke serie.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Inmiddels het seizoen helemaal gezien en dit was een erg goede serie. Geen moment saai en het einde was ook erg sterk. Ook het actweerwerk was overwegend erg goed.

avatar van Toontje G

Toontje G

Top serie.

avatar van Vladdrac_mm

Vladdrac_mm

Hele goede en vooral spannende serie met heel veel onverwachte wendingen.....

avatar van Myrna_mm

Myrna_mm

Goede Belgische serie. Concept beetje afgekeken van memento de film maar wel in een eigen jasje.

avatar van Kronos

Kronos

Behalve het geheugenverlies vind ik dat er amper overeenkomsten zijn. Deed me eerder denken aan werk van David Lynch soms. Goeie serie, alleen jammer dat in de laatste aflevering het hele mysterie onderuit gehaald wordt door een stomme uitleggerige plot.

avatar van filmsjefke

filmsjefke

Goede serie, vanavond de laatste aflevering gezien, ik zag wel wat overeenkomsten met andere series/films maar dat kan ook toeval zijn. Serie deed me voornamelijk denken aan Mr robot. En ook kwamen de films The shining en Saw in m'n gedachten op tijdens het kijken.

Maar prima mee vermaakt, en erg goed acteerwerk. 4*

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19139 berichten

JorisTVmeter schreef:

Na Beau Séjour - Seizoen 1 (2017) eerder dit jaar, is ook dit een ijzersterke Vlaamse serie. Zeer onverwacht einde. Zo mogen ze er nog maken!

Ik vind Tabula Rasa eigenlijk nog een pak beter. Dus ja ik had liever een 2de seizoen van Tabula Rasa (of iets gelijkaardigs) gehad dan van Beau Séjour.