ad

Release datum: 26 maart 2018

• Videoland Bekijk via Videoland
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Dag, De

Een kleine stad wordt opgeschrikt door een uit de hand gelopen bankoverval. Een dag lang ontspint zich een uitermate spannend en verrassend kat-en-muisspel tussen politie en gijzelnemers. Zowel de politie en haar onderhandelaars, journalisten en ongeruste familieleden ervaren de gijzeling op hun eigen manier en beleven deze dag net iets anders.

Alle Media

Meningen over De Dag

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

woensdag 13 februari 2019
De Dag seizoen 1 Ik weet dat ik dit maar één keer kan zeggen, maar toch zeg ik het: dit is het beste wat de Vlaamse televisie al heeft voortgebracht.

Simpelweg is dit een reeks die mij vanaf seconde één in zijn greep hield en mij pas bij het allerlaatste beeld losliet. Dat Jonas Geirnaert deze reeks gepend heeft, samen met zijn wederhelft Julie Mahieu, wil echter niet zeggen dat het er lollig aan toegaat. De liefhebber van de Neveneffecten ontdekt hier en daar verborgen grapjes, maar daarbuiten is het bittere ernst: er worden mensen gegijzeld in een bank, en alles komt in het teken daarvan te staan. Dat de oneven afleveringen verteld worden vanuit het perspectief van de politie, en de even vanuit de mensen binnen in de bank, zorgt voor een nagelbijtende spanning.

Een high concept-reeks als deze dreigt de personages al eens uit het oog te verliezen (denk in het verleden maar aan Cordon), maar dat is hier zeker niet het geval. Daarin speelt natuurlijk de verrassende cast een essentiële rol. Te vaak zien we in Vlaanderen dezelfde gezichten opduiken op het kleine scherm. Niets daarvan hier: zo verlaten de acteurs die de drie onderhandelaars spelen maar zelden het theater, maar hier laten ze zien dat ze ook een tv-reeks kunnen dragen. En acteurs die wel vertrouwde gezichten zijn, spelen hier eens compleet andere personages dan gewoonlijk, wat buitengewoon verfrissend werkt.

Na aflevering acht dreigt alles plots in elkaar te zakken, maar dan gebeurt er toch weer iets dat de spanning opnieuw opdrijft. De Dag heeft een scenario om een moord voor te plegen, maar wordt ook op een fenomenale manier uitgewerkt. Stiekem heb ik zin om de hele rit alweer opnieuw af te leggen.
avatar van brawljeff

brawljeff

donderdag 18 februari 2021
De Dag seizoen 1 Niet verwacht ooit een Vlaamse serie te gaan kijken, maar dit vond ik echt geweldig. Ik ben totaal geen bingewatcher normaal gesproken. Deze serie heb ik echter binnen een aantal dagen gezien. Het concept van de verschillende perspectieven per aflevering pakte zeer goed uit. Daarnaast vond ik de acteurs sterk spelen en de muziek versterkte de spanning.