Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 5 (2015-2016)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. The Dark Swan
  21. Last Rites
  22. Only You
  23. An Untold Story
avatar van Miszmi
Vond dit seizoen toch wel de minste van de eerste vijf. Zeker de eerste helft duurde erg lang en vond ik totaal niet boeiend. Emma die the Dark One wordt, opgevolgd/gedeeld met Captain Hook. Vond het allemaal veel ter ver gezocht en het kon mij totaal niet boeien. Tweede helft vond ik daarentegen wel erg leuk, zeker in het begin was de onderwereld toch wel spannend en leuk om te zien. Zeker omdat er geregeld oude personages terugkeerden, leuke toevoeging! Door de tweede helft toch nog een ruime voldoende en natuurlijk de uitstekende acteerprestaties, die elke seizoen weer uitmuntend zijn!

avatar van tommykonijn
Zelden een seizoen van een serie gezien waar ik zo veel gemengde gevoelens bij heb als dit. Na het fantastische vierde seizoen (de manier waarop Frozen in het verhaal verwerkt werd en er in feite een vervolg op die film gemaakt werd, was prachtig gedaan), lag de lat natuurlijk wel hoog. Seizoen 5 weet de verwachtingen deels waar te maken, maar schiet bij vlagen ook uit de bocht.

Zowel Camelot als The Underworld zijn interessante locaties, maar beide gedeeltes worden naar het einde toe te langdradig; iets waar de vorige twee seizoenen geen last van hadden. Daarnaast heeft het seizoen te lijden onder een gebrek aan geloofwaardigheid (met als dieptepunt dat Hook tóch nog uit de onderwereld weet te ontsnappen; dat kwam totaal niet over). Ik zag sowieso meermaals door de bomen het bos niet meer. Er worden ontzettend veel regeltjes uitgelegd, die zich onderling soms lijken tegen te spreken. Ook met betrekking tot Rumplestiltskin, die al vijf seizoenen met het grootste gemak mijn favoriete personage is, worden een aantal vreemde keuzes gemaakt. Hij bewijst zich in de eerste helft als een ware held, maar na slechts enkele afleveringen blijkt hij wéér iedereen erin geluisd te hebben. Dan begin je je toch af te vragen hoe hij er in slaagde het zwaard van Excalibur uit de steen trekken. Ook vroeg ik me af waarom hij Belle niet wakker kon kussen. We weten allemaal wel dat Rumplestiltskin genoeg op zijn kerfstok heeft, maar volgens mij werd toch meermaals duidelijk in de afgelopen seizoenen dat zijn liefde voor Belle oprecht is.

Het seizoen doet echter ook genoeg zaken wél goed. De terugkeer van een hoop oude bekenden is daar inderdaad een voorbeeld van, maar er is meer. Zo vond ik Hades een erg gaaf personage. Een geduchte tegenstander voor de helden en met veel overtuiging gespeeld door Greg Germann. De dood van Robin Hood is jammer, maar komt wel geloofwaardig over. Interessant om te zien hoe dit weer invloed heeft op Regina. Ook de worsteling die Emma met haar duistere kant aangaat in de eerste helft komt goed uit de verf. Alleen jammer dus dat dit wat te lang gerekt wordt uiteindelijk. De toevoeging van The Land of Untold Stories en diens personages tegen het einde van het seizoen is leuk, en ik ben benieuwd hoe men dit in het zesde seizoen verder gaat uitwerken.

Kortom, wisselvallig seizoen in de Once Upon a Time reeks. Ik heb me zeker niet verveeld. Er valt genoeg te genieten en alle sterke punten uit de voorgaande seizoenen (acteerwerk, vormgeving, sfeer) zijn ook hier weer aanwezig. Desondanks is het ook de eerste keer dat ik bij deze serie ervoer dat ik het bij vlagen niet eens was met de keuzes die de schrijvers maakten en dat ik meermaals met een gefronst gezicht zat te kijken. De serie zou ik zeker aanbevelen, maar dan niet meteen op basis van dit seizoen. Hopelijk is de opvolger in verhaaltechnisch opzicht weer wat sterker.