Mijn Series +

Black Mirror - Seizoen 2 (2013-2014)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

ontwikkeld door Charlie Brooker
met Hayley Atwell, Lenora Crichlow en Daniel Rigby

In de afgelopen tien jaar heeft de technologie bijna elk aspect van ons leven veranderd, nog voordat we de tijd hadden om het tegen te houden en erover na te denken. In elk huis; op elk bureau; in elke handpalm - een plasma scherm; een monitor; een smartphone - een zwarte spiegel van ons bestaan in de 21e eeuw. Black Mirror is een hedendaags Britse bewerking van de Twilight Zone met verhalen die profiteren van het collectieve onbehagen over onze moderne wereld.

1. Be Right Back
  2. White Bear
  3. The Waldo Moment
  1. White Christmas (special)
avatar van Donkerwoud
Tweede seizoen van verhalen vanuit de unheimliche dystopie dat sociale media en moderne technologie andere facetten van ons leven gaan beheersen. Hier een verhaal over de mogelijkheid om doden opnieuw leven in te blazen door wat zij voorheen op hun wall hebben gepost, wakker worden in een wereld waar mensen tot foto's makende zombies zijn verworden, en een virtueel beertje dat de politiek gaat beheersen. Net als bij het vorige seizoen ligt de kracht bij hoe de absurde verhaallijnen verrassend actueel lijken te zijn.

avatar van brawljeff
Wederom een erg sterk seizoen waarin we de mogelijke gevaren van technologische innovatie leren kennen. Ik had, nog sterker dan bij het eerste seizoen, het gevoel dat ik naar drie zeer onderhoudende, losstaande films aan het kijken was. Mijn favoriete aflevering was dit keer de tweede aflevering, die Purge-liefhebbers erg zal aanspreken. Minder vond ik, zoals de meeste mensen zo te lezen, de derde aflevering. Deze was net iets te flauw en te ongeloofwaardig. Ik snapte de symboliek, die helaas in de afgelopen jaren werkelijkheid is geworden in een aantal westerse landen.

Wellicht dat de kerstspecial nog voor een halve ster extra kan zorgen.

avatar van Bottleneck
White Bear, die zag ik niet aankomen... heerlijk hoe alles in één keer in een ander perspectief komt te staan. Sterke aflevering, en toen kwam White Chrismas nog, minstens zo zwartgallig en best indrukwekkend.

avatar van james_cameron
Solide tweede reeks, al zijn niet alle afleveringen even goed. Vooral The Waldo Moment is, hoewel interessant, aan de middelmatige kant. Beste aflevering is de laatste, White Christmas, de bijzonder nare maar effectieve kerstaflevering met Jon Hamm in de hoofdrol. Deze aflevering bevat zoveel intrigerende details en bizarre wendingen dat het eigenlijk jammer is dat ze daar geen speelfilm van gemaakt hebben. Had makkelijk gekund.

avatar van tommykonijn
Het eerste seizoen van Black Mirror smaakte naar meer. Een anthologieserie als deze loopt weliswaar het risico dat de kwaliteit niet altijd constant is, maar seizoen 2 slaagt er zowaar in om de voorganger te overtreffen.

Be Right Back
Een interessant concept en geloofwaardig uitgevoerd. Naarmate de aflevering vordert voel je dat dit vroeg of laat fout gaat en de spanning loopt dan ook gestaag op. Wist mijn interesse moeiteloos vast te houden. 4*

White Bear
Wederom een sterke aflevering. Ik vroeg me eigenlijk de hele tijd af waar dit Purge-achtige verhaal naartoe ging. De 'twist' is vindingrijk en zorgde ervoor dat ik het behoorlijk benauwd kreeg. Enige minpuntje vond ik dat de hoofdrolspeelster constant een snikkend geluid maakte. Ik zou daar als filmmaker bepaalde momenten voor hebben uitgekozen, want nu werd het op den duur een beetje storend. Desondanks 4*

The Waldo Moment
Deze staat bekend als één van de minst sterke Black Mirror afleveringen, waardoor het ook een tijdje geduurd heeft eer ik eraan begon. Ik moet me aansluiten bij de meerderheid: dit weet de twee voorgaande afleveringen niet te evenaren. Ik heb me niet verveeld, maar op de één of andere manier werd het nooit echt geloofwaardig, waardoor het ook meteen een stuk minder boeiend is. 3*

White Christmas
Mijn favoriete aflevering tot nu toe. Geniaal hoe de drie verhaaltjes individueel weten te boeien, maar vervolgens ook samenkomen in een beklemmend geheel. Deze special bevat al het goede van de vorige zes afleveringen en doet er nog een schepje bovenop. Geweldig acteerwerk van zowel Jon Hamm als Rafe Spall. Het kerstnummer van Wizzard zal nooit meer hetzelfde zijn… 4,5*

Al met al weer een sterk seizoen van Black Mirror. Ondanks dat ik het een goede serie vind, is vrijwel iedere aflevering een ongemakkelijke zit. Ik vind het een aparte gewaarwording dat ‘ongemakkelijk’ in dit geval gelijk staat aan ‘goed’. Benieuwd wat me in seizoen 3 nog allemaal te wachten staat.

Algemeen cijfer: 4*

avatar van arno74
Zeer sterk seizoen, alle afleveringen zijn erg degelijk. Daarmee wijk ik kennelijk wat af van de algemene mening dat de laatste aflevering (The Waldo Moment) de minste is, want daar ben ik het zeker niet mee eens. Sterker nog, die aflevering is door de realiteit al lang achterhaald. Vervang een blauwe cartoon door een oranje showman en je bent er. Alle afleveringen, inclusief de special, zitten wat mij betreft rond de 4* of zelfs hoger.