Mijn Series +

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Ann Cleeves
met Brenda Blethyn, Jon Morrison en Kenny Doughty

Hoofdinspecteur Vera Stanhope woont in het noordoosten van Engeland. Deze werkverslaafde dame laat zich niet kisten. Gekleed in haar grote jurken, meestal gepaard met een paar stevige kaplaarzen, is ze de schrik van het politieteam. Ze is streng voor bijna iedereen, behalve voor haar rechterhand Joe Ashworth. Ze zit bovenop iedere moordzaak in het rustige Northumberland. De strenge hoofdinspecteur lijkt misschien een harde, maar beschikt over een klein hartje. Gecombineerd met haar dapperheid, cynische gevoel voor humor en hoge intelligentie probeert ze iedere zaak tot een goed einde te brengen.

1. Natural Selection
  2. Dark Angel
  3. Broken Promise
  4. The Blanket Mire
Ook seizoen 7 (vorig jaar op de Belg, vanaf 14 februari op de Nederlander) is weer de moeite waard. Veel echte verrassingen waren er niet, en de formule is vrijwel altijd dezelfde: een lijk, een eerste in het oog springende verdachte, een paar kwinkslagen die leiden naar verschillende andere verdachten en een extra vleugje actie en spanning op het einde en klaar. En steevast de melancholische inslag van Vera zelf waar ze zich altijd weer met onverzetbare onverschrokkenheid en wat galgenhumor (en eventueel een neutje) overheen zet.

Brenda Blethyn zet een geloofwaardig en memorabel personage (dat krakende piepstemmetje ook) neer dat fijn is om te volgen in haar speurtochten naar de waarheid. Ook haar gevolg (eerst was het al een tijdje die ene, nu die andere, één werd er vermoord en Kenny is de blijver) doet het prima en de sfeer, soundtrack en what not zijn zeer de moeite waard. Al met al (nog steeds) een fijne toevoeging aan het detective-genre.

3,5*.

avatar van DjFrankie
Blijft altijd onvoorspelbaar hier wie de dader is, en dat is zeker een pluspunt.