Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 1 (2011-2012)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. Pilot
  20. The Stranger
  21. An Apple Red As Blood
  22. A Land Without Magic
avatar van tommykonijn
Leuker dan ik had verwacht! Ik weet nog dat NET5 de serie enkele jaren geleden heeft uitgezonden. De spotjes spraken me toen wel aan, maar ik heb uiteindelijk nooit ook maar één aflevering gezien. Toen ik zag dat de serie op Netflix stond, besloot ik het alsnog een (late) kans te geven.

De verteltechniek spreekt mij erg aan. Ik vind het gaaf als men erin slaagt om meerdere verhalen (in dit geval sprookjes) met elkaar te verweven zonder dat de continuïteit daar in opvallende mate onder te lijden heeft. Als er iets is wat Once Upon a Time écht goed doet, is het dat wat bij betreft. Het steekt goed in elkaar en maakt je iedere aflevering nieuwsgierig naar wat er nog volgen gaat. Ook het acteerwerk en de aankleding vallen in positieve zin op. De sprookjeswereld is bijzonder mooi vormgegeven.

Enige jammere is dat de CGI zo nu en dan te wensen overlaat. Dan duid ik met name op de wezens uit de sprookjeswereld (de wolf, de draak) die regelrecht uit een oud computerspel lijken te komen. Uiteindelijk is dit een te klein aspect om de serie echt teniet te doen, maar ik hoop stiekem wel dat dit nog wat beter wordt in de vervolgseizoenen. Verder stel ik mezelf de vraag die ook hierboven al gesteld wordt: 'gaat de serie erin slagen om de huidige interesse vast te blijven houden?'. Daar zal ik snel genoeg achter komen, want dit seizoen nodigt in ieder geval wel uit om de rest ook te gaan bekijken.

Favoriete personage is overigens Rumpelstiltskin. Interessant achtergrondverhaal en je hebt geen idee aan welke kant hij staat. Goed neergezet door Robert Carlyle.