Mijn Series +

Lost - Seizoen 5 (2009)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jeffrey Lieber
met Naveen Andrews, Matthew Fox en Josh Holloway

Na de crash van Flight 815 op een tropisch eiland zijn de overlevenden genoodzaakt alles op te geven om te overleven. Langzamerhand ontdekt de groep dat het eiland vele geheimen te verbergen heeft. Wat zijn de mysterieuze symbolen en bunkers op het eiland, en is het slechts toeval dat zij bij elkaar zijn?

1. Because You Left
  15. Follow the Leader
  16. The Incident, Part 1
  17. The Incident, Part 2
avatar van ArthurDZ
Het verhaal van Lost was op dit punt al bijna niet meer zonder internethulp te volgen, maar dan moest er ook nog eens door de tijd gereisd worden. Finale doodsteek van de serie.

avatar van The Oceanic Six
Absoluut het zwakste seizoen, met belachelijke verhaallijnen over het verleden, heden en toekomst van het eiland. De originele cast lijkt dit seizoen wel een bijrol te spelen en de jaren 70 setting van Dharma wist me niet erg te boeien. Te langdradig. Ook nauwelijks shockmomenten, op het slot met Juliet na.

Magere 3*

avatar van Thomas83
Dit seizoen wordt het me echt wat te bizar allemaal met het tijdreizen en continu geswitch tussen meerdere verhaallijnen etc. Al dat eeuwige getouwtrek ook tussen personages. We horen wel op het eiland, we horen niet op het eiland. Ietwat vermoeiend. Bovendien wordt het verhaal ook een beetje van al de originele personages weggekaapt, mede doordat we van een paar van de leukste uit seizoen 1 inmiddels al beroofd zijn. Scènes met uitsluitend nieuwelingen zijn geen uitzondering.. De schrijvers zijn echt de weg kwijt.

Vind het ook wel wat flauw dat er telkens maar weer een nieuw blik mysterieuze figuren met onduidelijke intenties wordt opengetrokken. Al die geheimzinnigheid is niet eens altijd even logisch, maar nooit spreekt er eens iemand zijn intenties direct uit, ook al wordt er om gevraagd. Verder spant Lost ook wel echt de kroon wat slechte erbij gesleepte romances betreft, en erger nog is dat personages als Kate, Jack en Sawyer enorm worden gedreven door hun met puberale dramatiek benaderde romantische beslommeringen.

Wat nog wel een beetje voor het seizoen spreekt is dat vanaf The Variable puzzelstukjes voor het eerst op hun plaats beginnen te vallen om de serie meer richting te geven. De nog wel intrigerende seizoenscliffhanger laat het een ander open, maar je hebt wel grofweg een idee waar men naartoe zal werken in het laatste seizoen. Dat wil alleen nog niet zeggen dat de laatste afleveringen echt goed zijn. Voor het eerst zijn die zelfs niet een goedmakertje voor een verder matig seizoen, zoals de drie eerdere seizoenen in steeds meer oplopende mate hadden. 2.5*

avatar van Esteban
You're going to hate season 6!

avatar van tommykonijn
Ik was ontzettend nieuwsgierig naar seizoen 5 van Lost, met name omdat de meningen hier zo ontzettend verdeeld zijn. De een noemt het 'by far' het beste seizoen uit de serie, terwijl de ander het juist als het zwakste seizoen ervaart. Zelf neig ik uiteindelijk toch meer naar dat laatste dan het eerste.

Dat ik dit vijfde seizoen minder sterk vond dan de voorgangers hangt met name samen met het feit dat ik minder spanning ervoer. Het seizoen begint heel sterk met het tijdreizen en het bij elkaar krijgen van de Oceanic Six, maar zodra we eenmaal in de jaren 70 belanden, gaat het tempo omlaag. Sterker nog, het is redelijk voorspelbaar dat het infiltreren van Jack, Kate en Hurley bij het Dharma Initiative uiteindelijk uitlekt en gaat escaleren. Uiteraard worden er een hoop zaken bij gehaald die ik niet had kunnen voorspellen (de dood van Daniel was bijvoorbeeld zo'n moment), maar in grote lijnen was wel duidelijk waar dit seizoen naartoe zou gaan, hetgeen bij de voorgaande vier seizoenen niet of nauwelijks het geval was. Ook jammer dat personages als Claire, Bernard en Rose en mijn favoriet Desmond hier (vrijwel) volledig absent zijn. In ruil daarvoor krijgen we een hoop nieuwe personages, waarvan de Dharma-lieden nog wel interessant zijn, maar de nieuwe delegatie neergestorte passagiers echt geen indruk meer weet te maken.

Dat ik voor het eerst bij deze serie te maken kreeg met enkele zaken die me tegenstonden, betekent niet dat ik me niet vermaakt heb. Lost blijft een fijne aaneenschakeling van mysteries waar je heerlijk zelf theorieën over kunt ontwikkelen. De cast presteert nog steeds op niveau en ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd: sommige personages worden steeds leuker naarmate de serie vordert. Dit seizoen viel met name Sawyer me in positieve zin op. Ook personages als John Locke, Benjamin Linus en Charles Widmore blijven moeilijk te doorgronden. Wat betreft de seizoensfinale: deels voorspelbaar (op de een of andere manier ligt het er dik bovenop dat het Jack niet gaat lukken de bom te laten afgaan, evenals dat het Juliet alsnog lukt om hem te laten ontploffen), maar het is zonder enige twijfel een spectaculair einde dat ervoor zorgt dat ik vanavond nog wil beginnen met seizoen 6. De onthulling m.b.t. tot Locke is ook echt weer een heerlijk 'wat?' moment, haha. Benieuwd hoe dat afloopt.

Lost is sowieso uitgegroeid tot één van mijn favoriete series. Dat kan het laatste seizoen ook niet meer ongedaan maken, maar ik hoop evengoed dat het slotseizoen de moeite waard is. Ik waardeer de ambitie die de schrijvers hier tonen, maar ik vraag me wel bij vlagen af of ze het zichzelf niet te moeilijk maken. Hoe het ook zij, ik ben ontzettend benieuwd naar hoe dit gaat eindigen. Ik heb er zin in!

avatar van brawljeff
tommykonijn als ik het mij goed herinner was de afwezigheid van Claire te danken aan het feit dat de actrice die haar speelt geen visum kon krijgen om in die periode in de serie te spelen. Het was nooit de bedoeling haar zo lang uit beeld te laten. Het stoort wel inderdaad.

avatar van tommykonijn
brawljeff Zonde inderdaad, maar dat zou het wel verklaren. Ik vind haar een erg sympathiek personage.

avatar van Phantasm
Bij dit seizoen vond ik het een stuk minder en ongeloofwaardiger worden.