Mijn Series +

Lost - Seizoen 4 (2008)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jeffrey Lieber
met Naveen Andrews, Matthew Fox en Josh Holloway

Na de crash van Flight 815 op een tropisch eiland zijn de overlevenden genoodzaakt alles op te geven om te overleven. Langzamerhand ontdekt de groep dat het eiland vele geheimen te verbergen heeft. Wat zijn de mysterieuze symbolen en bunkers op het eiland, en is het slechts toeval dat zij bij elkaar zijn?

1. The Beginning of the End
  8. Meet Kevin Johnson
  9. The Shape of Things to Come
  10. Something Nice Back Home
  11. Cabin Fever
  12. There's No Place Like Home (1)
  13. There's No Place Like Home (2)
  14. There's No Place Like Home (3)
avatar van W B
W B
Bij seizoen 4 was de schrijversstaking goed zichtbaar. Niet alleen in het aantal afleveringen, maar ook in de gebeurtenissen op en rond het eiland. Veelal dragen de gebeurtenissen niets bij, of was het gewoonweg niet heel interessant. Maar ook dit seizoen was voor de rest prima. Heb het toentertijd niet met tegenzin gekeken.

avatar van Donkerwoud
Het is even wennen dat het grote mysterie inmiddels zo goed als ontrafeld is, maar inhoudelijk is het een van de betere seizoenen. De mindfuck zit dit keer in de goed geschreven plotwendingen en bizarre ontknopingen. Maar gelukkig staat nog steeds de persoonlijke ontwikkelingen van de karakters voorop en ditmaal krijgen we meer dan ooit een beeld van hun leven. Na een ietwat tegenvallende derde serie is dit een positieve voortzetting van de serie.

avatar van ArthurDZ
Een verbetering tegenover seizoen 3, zit net niet op niveau van de eerste twee seizoenen wat mij betreft. Maar met The Constant als misschien wel de beste aflevering van de hele serie!

avatar van The Oceanic Six
Rommeliger seizoen, dankzij een Hollywoodstaking van scriptschrijvers, waardoor dit een vrij kort seizoen is, maar nog meer door het rommelige script. De flashforwards zijn erg boeiend (de scene waarin we zien dat Jin dood is, ik krijg er weer kippenvel van. En ook Locke zijn toekomstige dood was subliem.) en geven de serie nieuwe impulsen, maar op het eiland wordt alles te wazig. Een eiland dat verdwijnt of het verhaal van Charles Whidmore met zijn bizarre acties....Lost slaat door op een verkeerde manier. Het is dat de cast nog altijd voortreffelijk speelt en de makers nog altijd weten hoe ze spanning op kunnen bouwen, maar inhoudelijk sloegen ze de plank met seizoen 4 wel mis. Absoluut niet van eerder niveau, maar nog altijd vermakelijk en interessant genoeg.

avatar van Thomas83
De flashforwards leken mij voor een interessante nieuwe vertelstructuur te zorgen, maar eigenlijk vind ik ze juist veel aan het seizoen verpesten. De personages (en met hen de serie) lijken wel niet hetzelfde meer. Een paar van de leukere zijn inmiddels ook dood (al sluit ik een terugkeer bij wijze van twist niet uit, zeker door de manier waarop we Jin zagen sterven) en de nieuwe zijn weer weinig interessant. Over het algemeen zijn de toevoegingen aan de cast na het eerste seizoen weinig soeps geweest.

En zoals het eerste seizoen nog echt puur werd gedreven door al die leuke personages lijkt nu wel steeds meer het steeds belachelijker wordende plot centraal te staan. Het wordt ook wel echt eentonig dat Ben altijd iedereen weer weet te manipuleren, en de onderlinge spanningen, in het bijzonder tussen Locke en de eeuwig eendimensionale Jack, zijn echt wat te geforceerd. De aanzwellende strijkers bij een cliffhangermomentje beginnen naar zelfparodie te neigen en er zijn ook wat rare losse eindjes zoals de relatie tussen Ben en Juliet. Zelfs Locke begint het echt wat te verliezen.

Snap overigens weinig van de populariteit van The Constant. Als losstaande aflevering is het een kundig gemaakte met een mooie emotionele ontknoping, maar het voelt toch een beetje alsof het allemaal buiten de oorspronkelijke ideeën van de schrijvers staat. Dat maakt het opvallend dat juist deze aflevering nog wel eens als de beste van de hele serie wordt aangewezen.

Ik hoop ook dat er in seizoen vijf niet alwéér een nieuwe groep personages is waarnaar we het hele seizoen met argwaan kunnen kijken. 3.0*.

avatar van Esteban
Oei, als dat jouw gevoel is bij dit seizoen, kan ik niet beloven dat S5 in de smaak zal vallen. Naar mijn mening het beste uit de reeks overigens.

avatar van Thomas83
We zullen zien. Ik kijk de serie sowieso wel uit en ben nog wel altijd benieuwd hoe alles af zal lopen. Maar ik merk wel dat het me minder en minder kan schelen. Volgens mij is de consensus een beetje dat de eerste drie seizoenen of zo het beste zijn en de laatste twee minder, maar ik waag me er niet aan te veel over de serie te lezen op internet om spoilers te voorkomen.

avatar van Esteban
Bij de mensen die niet afgehaakt zijn, heb ik toch eerder de indruk dat S4 en S5 het meest gewaardeerd worden. S2 werd zowat algemeen als de dip aanzien en S3 als het meest doelloze. S6 is dan weer de meest teleurstellende, wat haast niet anders kon na zoveel jaar mysterieuze opbouw. Zelf vond ik het zeker aanvaardbaar. Maar niet verrassend.

avatar van tommykonijn
Ik verwacht telkens dat er een moment komt dat ik Lost niet meer kan uitstaan of dat ik op zijn minst teleurgesteld raak, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Sterker nog, ik ben juist telkens teleurgesteld wanneer ik me realiseer dat het beter is voor mijn gezondheid als ik ga slapen in plaats van nog een aflevering kijk.

Seizoen 4 pakt de draad keurig op waar het vorige seizoen ons achterliet. De cliffhanger van het vorige seizoen blijkt een voorproefje van de complete vertelstructuur van dit seizoen: we werken nu met flashforwards in plaats van flashbacks. Dit nieuwe element houdt de serie fris en zorgt opnieuw voor een hoop spannende momenten. Het blijft lange tijd een groot vraagstuk hoe de Oceanic Six samen in de bewoonde wereld zijn beland, aangezien ze op het eiland opgesplitst zijn. Ook de plottwists zijn sterk: dat Kate's kind Aaron blijkt te zijn of het feit dat Jin al dood blijkt te zijn tijdens de geboorte van zijn dochter zijn van die momenten die ervoor zorgen dat je mond openvalt.

Het enige minpunt dat ik zou kunnen bedenken is dat ik het jammer vind dat het eiland zelf meer naar de achtergrond verdwijnt. De mysterieuze sfeer is er nog steeds, maar wordt wel grotendeels anders ingevuld. Pas helemaal op het einde, bij de introductie van The Orchid, komt de vibe uit de eerste twee seizoenen, waar de focus meer lag op het ontdekken van het eiland, weer wat meer terug. Het niveau van die eerste twee seizoenen wordt hier overigens, net als in seizoen 3, niet meer gehaald, maar dat neemt niet weg dat Lost nog steeds een uitstekende serie is. Ik vind het ergens ook wel fijn dat de schrijvers voor een iets anders insteek hebben gekozen. Hierdoor blijven de eerste twee seizoenen immers uniek en wordt voorkomen dat ik hier nu had moeten typen dat seizoen 4 een complete herhalingsoefening is.

De serie laat me nog steeds niet los. De cast blijft sterk, visueel is alles in orde en de onvoorspelbaarheid blijft groot. Een deel van het mysterie wordt opgelost, maar er blijven nog steeds continu nieuwe vragen opborrelen. Ik ben benieuwd wat de schrijvers van plan zijn met seizoen 5, want de cliffhanger is er wederom eentje om je vingers bij af te likken. Hopelijk slagen ze erin dit niveau nog twee seizoenen vast te houden, want ik geniet tot dusver met volle teugen!

avatar van The Oceanic Six
Seizoen 5 is de enige vrij matige tommykonijn, maar zelfs die heb ik een kleine voldoende nog gegeven. Ik vermoed dat je het restant wel gaat pruimen. Leuk dat je er zo van geniet, wou dat ik Lost nog eens voor het eerst kon zien. Je snapt ieder geval mijn nickname wel

avatar van tommykonijn
The Oceanic Six ik heb inmiddels een begin gemaakt aan seizoen 5. Wéér een andere insteek dan de gekozen weg uit seizoen 4, maar ik ben tot dusver niet ontevreden. Ik verheug me op wat me nog te wachten staat

avatar van Esteban
Sezoen 5 is absoluut één van de betere tommykonijn, maar zelfs die krijgt van sommige kijkers slechts een voldoende.

Die wisselende insteek is net wat de serie zo boeiend kan houden, imo.

avatar van tommykonijn
Mee eens, Esteban. Zoals ik al zei: hierdoor hoef ik nu niet te schrijven dat seizoen 4 een herhaling van zetten is en ik vermoed dat ik dat ook bij seizoen 5 niet hoef te gaan doen. Ik waardeer het dat de schrijvers niet proberen de eerste twee seizoen nog eens dunnetjes over te doen, maar dat ze juist verder kijken. Hierdoor krijg je ook dat het een lopend verhaal blijft en dat de serie niet blijft hangen op één punt. Of ik alles zal waarderen dat ze van plan zijn, zal tijdens de komende weken moeten blijken. Maar hun aanpak kan ik zeker waarderen!

avatar van catdog
Dat beloofd veel moois! De tweede helft van Seizoen 5 is sowieso sterker dan de eerste helft!

avatar van Phantasm
Net zo goed als zijn voorganger.