Mijn Series +

Lost - Seizoen 3 (2006-2007)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jeffrey Lieber
met Naveen Andrews, Matthew Fox en Josh Holloway

Na de crash van Flight 815 op een tropisch eiland zijn de overlevenden genoodzaakt alles op te geven om te overleven. Langzamerhand ontdekt de groep dat het eiland vele geheimen te verbergen heeft. Wat zijn de mysterieuze symbolen en bunkers op het eiland, en is het slechts toeval dat zij bij elkaar zijn?

1. A Tale of Two Cities
  18. D.O.C.
  19. The Brig
  20. The Man behind the Curtain
  21. Greatest Hits
  22. Through the Looking Glass (1)
  23. Through The Looking Glass (2)
avatar van DVD-T
Het derde seizoen van Lost komt erg moeizaam op gang. Het stuk aan het begin voelt er uitgerekt aan. Daardoor komt het pas tegen de helft van het seizoen pas echt los. Daar af en toe ook een wat mindere episode in, en vooral het uitstapje van Paolo en Nikki was uiterst vreemd en niet boeiend, al kent die aflevering wel een erg sterk slot.

Zoals gezegd komt het allemaal vrij laat op gang. De makers blijven net iets te lang hangen bij Jack, Kate en Sawyer. Daardoor raakt de rest van de groep wat op de achtergrond. Gelukkig blijft er genoeg leuks over om van te genieten en maken vooral de laatste 5 á 6 afleveringen ontzettend veel goed.

Qua verhaal heel anders dan de eerste twee seizoenen. Het ontdekken wordt een beetje naar de achtergrond gedrukt en er wordt ruim de tijd genomen om een aantal nieuwe karakters te introduceren en uit te diepen. Daarin toch erg interessante verhalen van Juliet en Ben. Hoe slecht ze ook zijn of aan ons worden voorgesteld door de flahbacks begrijp je hun standpunt ook en begin je ook met hen mee te leven. Desmond blijft een van de leukere personages. Datzelfde geld ook voor Hurley. Leuk ook dat Sawyer een wat zachtere persoonlijkheid meekrijgt . en waarbij Locke mij behoorlijk op de zenuwen begint te werken met zijn semi interessante gepreek. Ook iets waar ik in de opvolgende seizoenen steeds meer moeite mee krijg. Trouwens ook een erg mooie aflevering van Claire dit seizoen waarin ze zichzelf helemaal geeft richting het einde. Sowieso is het acteerwerk door de serie heen van een erg hoog niveau.

Naast de gebreken die te vinden zijn in 3 komen er ook genoeg sterke momenten voor waar vooral de ontdekking van The Flame was een erg goede aflevering en ook het moment dat Naomi verschijnt is erg goed. Helaas komt dat alles niet in de buurt van de ontzettend sterke 3 slotafleveringen. De makers weten zichzelf opnieuw te overtreffen met een weergaloze climax die makkelijk de eerste en de tweede overtreft. Daarin wordt ook het matige begin ruimschoots gecompenseerd. De dood van Charlie deed me dan ook echt wel wat. Tragisch en tegelijkertijd ook erg mooi gedaan. Ook het moment dat ze contact met Penny krijgen zorgde toch wel voor wat kippenvel. En dan is het nog niet afgelopen want de makers doen er nog een schepje boven op door de flashback van Jack te onthullen als een flash forward . Zorgt er weer voor dat Lost vernieuwend blijft.

avatar van tbouwh
Ja, het einde van dit seizoen was magistraal. Dik dik kippenvel. Eigenlijk al vanaf de ontroerende Greatest Hits-episode

avatar van ArthurDZ
Dit was misschien wel op 2.5 sterren beland bij mij, ware het niet dat de tweedelige seizoensfinale zo verdomd geweldig is.

avatar van The Oceanic Six
Dit seizoen had van mij wel korter gemogen, want de eerste afleveringen met de gevangenschap van enkele hoofdrolspelers waren tergend saai. Wel introduceerde de serie ons daarmee Ben en Juliet, 2 erg boeiende nieuwe hoofdrolspelers. Dharma en The Others werden meer uitgediept, maar des te meer we leerden, des te verder dreef de serie wel af van wat seizoen 1 en 2 zo goed maakte. Toch is seizoen 3 erg sterk, mede ook door fantastisch acteerwerk van de nieuwkomers, maar ook personages als Kate en Sawyer trokken het niveau enorm omhoog. Het slot met de opoffering van Charlie was erg emotioneel en mooi. Werd hij toch nog een beetje nuttig. En er was natuurlijk de flashforward scene, waar ik echt flabbergasted over was. Maanden wachten op een antwoord...

avatar van Thomas83
Over het algemeen wat leuker en spannender dan het tweede seizoen. Er wordt eigenlijk best veel onthuld, maar dat gaat niet ten koste van de spanning. Wel wordt de dosis flauwe humor iets teveel opgevoerd, en wederom is er een stroeve start met die wat saaie eerste afleveringen rondom het gevangenschap van Jack, Kate en Sawyer. En zoals Ana Lucia aanvankelijk bloedirritant is in seizoen twee, zo gaat dat hier op voor Juliet. Desmond maakt het seizoen wel echt leuker, en personages als Ben en Locke blijven intrigeren. Sterkhouders samen met Sun, Jin en Sawyer. Misschien past Hurley inmiddels ook in dat rijtje.

Voor het eerst heeft de dood van een personage ook echt impact. Personages als Shannon, Boone, Mr. Eko en Ana Lucia waren nog relatief makkelijke offers, maar de dood van Charlie komt echt aan. Hij zou nog bij wijze van twist kunnen leven, maar mijn gevoel zegt van niet. Van alle personages was hij zo'n beetje de laatste die ik het loodje wilde zien leggen. Dan liever Jack of zo. Die soap-achtige driehoeksrelatie tussen Kate, Sawyer en Jack (een kwartet nu misschien zelfs met Juliet erbij) blijft echt een zwak punt aan de serie. En verder wat irritant dat Paulo en Nikki er ineens zijn. Haat het altijd als in een serie figuranten echt puur decor zijn. En dan treden er nu ineens twee naar voren.

De laatste afleveringen brengen je weer echt naar het puntje van je stoel. Het irriteerde me dit seizoen wel hoe op het geforceerde af nooit iemand een ander wil vertellen wat er allemaal aan de hand is, maar je hebt wel altijd het gevoel dat het alle kanten op kan gaan met de plot. Al helemaal na eindelijk eens een dood van een personage die impact heeft. Pijnlijk om Charlie te moeten missen. Had liever Jack zien gaan, alleen al om verlost te worden van die irritante driehoeksrelatie met Kate en Sawyer (en misschien Juliet er ook nog bij).

En dan is er ook nog die best wel waanzinnige seizoensontknoping. De inmiddels vertrouwde flashback die een flashforward blijkt te zijn, best ingenieus gevonden. Mocht de serie daadwerkelijk verdergaan met op zijn minst Jack en Kate van het eiland, dan is het voor het verrassingseffect best nuttig geweest dat ik nooit ver ben gekomen met de serie. In de wetenschap dat er nog drie seizoenen volgen heb ik er nooit rekening mee gehouden dat er al eerder een van de belangrijkste personages zou kunnen ontsnappen. 3.5*.

avatar van Esteban
You have no idea. It's going to blow your mind.

avatar van Thomas83
Ben benieuwd.

avatar van tommykonijn
Na twee fantastische eerste seizoenen kan ik wel zeggen dat Lost zich de afgelopen zomer ontpopt heeft tot één van mijn favoriete series. Ik ben benieuwd of ik daar aan het einde van de rit ook nog zo over denk. De serie staat er immers om bekend dat de resterende seizoenen lang niet bij alle fans van het begin van de serie in de smaak vielen.

Seizoen 3 is wederom fantastisch, maar ik ben het wel met het merendeel eens dat het de voorgaande seizoenen niet weet te overtreffen (hetgeen ik overigens ook best wel een knappe prestatie had gevonden). Met name de start van dit seizoen met het gevangenschap van Jack, Kate en Sawyer blijkt iets te langdradig. Het is allesbehalve slecht, maar na een aantal afleveringen krijg je de drang om de serie een zetje te geven. Aflevering 10 vond ik een heerlijke comeback. Hurley blijft een leuk personage en deze aflevering kende zowaar een geslaagd 'feelgood' moment. Vanaf deze aflevering stapelen de mysteries zich weer op en keert de geheimzinnige sfeer uit de voorgaande seizoenen terug.

Desmond is inmiddels uitgegroeid tot één van mijn favoriete personages. Zijn visioenen houden de boel erg onvoorspelbaar en zijn interactie met Charlie is erg leuk. De serie eindigt dan ook met twee fantastische slotafleveringen. De dood van Charlie komt, ondanks dat ik 'm wel voelde aankomen, behoorlijk hard aan. Sowieso wist dit personage mij bijzonder goed te bekoren tijdens dit seizoen daar ik hem eerder nog wel eens irritant vond. Het slot laat je achter met de nodige nieuwe vragen. Wie of wat is Jacob? Wie was Naomi? Wie zijn de andere mensen waarvan de groep in de veronderstelling is dat zij hen komen redden en wat zijn hun werkelijke bedoelingen? Ook eerdere vraagstukken, zoals het monster, de ijsberen en de motieven van Ben en zijn metgezellen, worden nog niet volledig beantwoord. Het is ingenieus hoe je telkens stukjes van de puzzel oplost, maar nog steeds eigenlijk bar weinig weet van waar je naar zit te kijken. Het einde, de flashback die een flashforward blijkt te zijn, is vindingrijk.

Lost weet ook met dit derde seizoen mij regelmatig op het puntje van mijn stoel te doen belanden. De spanning is bij vlagen om te snijden en de mysteries hopen zich op. Voor iedere vraag die beantwoord wordt, lijkt er weer een nieuwe bij te komen. Uiteindelijk ondervindt het seizoen ook niet veel schade aan de ietwat trage start. De cast blijft in topvorm (sommige personages worden zelfs steeds leuker), maar het zijn met name de plotwendingen die ervoor zorgen dat de serie moeiteloos mijn aandacht weet vast te houden. Ik heb geen idee hoe dit verder gaat en dat vind ik niet erg. Kom maar op!

avatar van brawljeff
tommykonijn de ijsbeer is niet echt een heel groot mysterie meer, toch? Het was een proefdier in de kooien waar Kate en Sawyer opgesloten zaten.

avatar van tommykonijn
brawljeff Ach ja, dat was me even ontschoten. De viskoekjes... natuurlijk! Ik kan me nu ook weer herinneren dat er iets gezegd werd tegen Sawyer over dat de beren het binnen een bepaalde tijd hadden uitgevogeld hoe ze die koekjes konden bemachtigen. Blijft me overigens wel nog een raadsel welke proeven er precies uitgevoerd werden en waarom.

avatar van brawljeff
Dat is het mooie aan Lost, het zit vol met vraagtekens... althans, dat vind ik. Benieuwd wat je van de rest vindt.

tommykonijn schreef:

Het mooie van Lost vind ik dat een hoop gewoon mysterieus blijft. Je hoeft niet op alles een pasklaar antwoord te krijgen in mijn ogen.

Mooi dat je geniet van de serie. Dat deed ik ook, alle keren dat ik de serie heb bekeken. Ondanks dat het richting het einde te warrig wordt blijft dit klasse. Staat ook gewoon in mijn top 10.

avatar van Esteban
Dat gevoel deel ik best wel. LOST werd ontzettend vaak verweten geen antwoorden op alle vragen te geven. Wel, voor mij hoeft dat niet. Het is een deel van het mysterie en dat is nu eenmaal veel krachtiger als je dat kan invullen met je eigen verbeelding. Van die hapklare finales die écht alles gaan uitleggen, ik kan dat binnen dit genre doorgaans niet smaken. In dat opzicht vond ik het evenwicht in LOST perfect.

avatar van tommykonijn
Dat ben ik ook met jullie eens. Ik hoef ook niet alles helemaal voorgekauwd te krijgen en verwacht ook niet dat Lost dit gaat doen. Met mijn opmerking bedoelde ik eerder dat ik benieuwd ben of ik wel of niet nog een antwoord ga krijgen op dergelijke vragen. Ik laat me graag verrassen Van Lost heb ik echt totaal geen idee waar het heen gaat, dus ik ben heel benieuwd. Ik merk nu wel al dat seizoen 4 voor een andere insteek kiest dan de voorgaande seizoenen.

Deze serie gaat ook gegarandeerd in mijn top 10 eindigen, maar ik wacht altijd even tot ik een serie (voor zover mogelijk) heb uitgekeken. Dan kan ik immers wat beter inschatten op welke positie ik deze vind thuishoren.

avatar van Esteban
Ah, seizoen 4. My second favorite of the show! (5 is mijn #1)

Esteban schreef:
Ah, seizoen 4. My second favorite of the show! (5 is mijn #1)

Bijzonder. Seizoen 5 vind ik met afstand het zwakste seizoen van de reeks. Gelukkig herpakten ze zich met seizoen 6 nog wat beter.

avatar van Esteban
Seizoen 4 en 5 steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit op de alle mogelijke vlakken. Waar seizoen 6 opnieuw wat meer doelloos is. Mocht ik de seizoenen ranken, is het als volgt:

1 - S5
2 - S4
3 - S1
4 - S3
5 - S2
6 - S6

Maar dat is een gekend fenomeen. De LOST aanhangers zijn vaak terug te brengen naar 2 groepen. Degene die zweren bij de eerste twee seizoenen en degene die 4 en 5 als de overtreffende trap beschouwen. Ik hoor tot die laatste. 3 en 6 werden als de mindere aanzien. Maar de tijd dat ik op LOST gerelateerde fora rond hing om eindeloos de gebeurtenissen te bediscussiëren is gelukkig al lang voorbij.

Enfin, alle seizoenen waren bijzonder goed als geheel, daarover geen twijfel.

Ik hoor inderdaad in het kamp van de s1 en s2 lovers

avatar van catdog
Het begin van seizoen 3 is inderdaad wat stroef, maar vanaf episode 10 (afgezien van de Desmond aflevering, nummero wordt het een heerlijk seizoen. 3x19 tot aan de finale zijn fantastisch.

Voor mij:
1. Seizoen 4
2. Seizoen 5
3. Seizoen 3
4. Seizoen 6
5. Seizoen 2
6. Seizoen 1

avatar van Dorstigjimmyke
Ben nu aan dit seizoen begonnen. Denk dat ik ooit tot aan seizoen 4 ofzo ben geraakt, maar dat ik daarna ben afgehaakt. Ik weet niet meer waarom. De eerste 2 seizoenen bevielen me zeer. Wil dit toch eens afkijken. Wat game of thrones vandaag is was lost een dikke 10 jaar geleden: een echte hype met veel persaandacht.

avatar van Dorstigjimmyke
Wel echt doodzonde dat Mr. Eko doodgaat. Was toch een van de leukere personages en ook zijn verhaallijn in Afrika vond ik heel interessant.

avatar van Phantasm
Net zo goed als zijn voorgangers

avatar van Dorstigjimmyke
Ik zie toch dat ik ondertussen een jaar over dit seizoen heb gedaan. Niet iedere aflevering is even interessant, maar natuurlijk is dit zo een serie die je moet afzien.