Mijn Series +

Lost - Seizoen 6 (2010)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jeffrey Lieber
met Matthew Fox, Josh Holloway en Naveen Andrews

Na de crash van Flight 815 op een tropisch eiland zijn de overlevenden genoodzaakt alles op te geven om te overleven. Langzamerhand ontdekt de groep dat het eiland vele geheimen te verbergen heeft. Wat zijn de mysterieuze symbolen en bunkers op het eiland, en is het slechts toeval dat zij bij elkaar zijn?

1. LA X (Part 1)
  16. What They Died For
  17. The End (1)
  18. The End (2)
avatar van The Oceanic Six
Hoe eindig je een serie dat zo extreem wazig is dat de makers volgens mij ook geen idee meer hadden waar dit heen moest gaan? Nou, nog best aardig. Het eerste deel van seizoen 6 is redelijk, maar niet hoogstaand. Richting het einde merk je wel dat er echt naar een waardige finale toe wordt gewerkt en ondanks dat de Lost finale veel haters heeft vond ik het uitstekend. We hebben dus 6 seizoenen door de ogen van een dode Jack gezien en we zien hoe het eiland nu door Ben en Hurley zal worden gerund. Ook de flash-sideways met alternatieve verhaallijnen zonder inmenging van het eiland vond ik enorm goed gevonden.

Het leverde ook nog een aantal cameo's van oude castleden op, zoiets scoort bij mij altijd puntjes. Misschien had Lost al na een seizoen of 4 beter kunnen eindigen, maar aan de andere kant was de serie zó populair dat ik snap dat het verlengd werd. De 6 seizoenen waren zeer de moeite, ondanks dat de makers helemaal door zijn geslagen met hun mysteries waar op veel vragen ook nooit antwoorden kwamen. Maar ik heb wel 6 seizoenen een Lost-vibe gehad, vooral door de geweldige cast. En het eiland was natuurlijk een heerlijke setting. Voor mij eindigt het waardig genoeg om het als 1 groot prachtig geheel te ervaren. Ik heb de serie al 2x geheel gezien en er komen in de toekomst zeker nieuwe kijkbeurten.

avatar van brawljeff
Deze week voor de honderdste keer met iemand een discussie gehad over het einde van Lost, dus het wordt hoog tijd dat ik me er hier ook maar eens mee ga bemoeien. Zo denk ik er over:

Alles wat we op het eiland hebben gezien, de flashbacks en flashforwards zijn allemaal daadwerkelijk gebeurd. Het eilandverhaal is dus het moment dat Jack zijn ogen open doet tot en met het moment dat hij zijn ogen weer sluit. Daarna begint pas het flashsideways verhaal uit het laatste seizoen en ik denk dat daar de meeste verwarring ontstaan. Deze verhalen spelen zich namelijk af na de dood van Jack. Hier zit hij in een tussenfase tussen het leven en het hiernamaals, wellicht omdat hij zijn dood nog niet geaccepteerd heeft. Hij kan pas door naar het hiernamaals als hij iedereen heeft gevonden waar hij om geeft. Dus Sawyer is nooit een agent geweest, het is de symboliek na Jack zijn dood.Het eiland is echter niet door Jack verzonnen, wat door veel mensen beweerd wordt.

Ik moet zeggen dat ik de eerste kijkbeurt ook redelijk teleurgesteld, of in ieder geval verward, was. Pas na het lezen van theorieën en de tweede kijkbeurt ging ik dit seizoen pas echt waarderen. Ik ben benieuwd hoe de rest dit seizoen opvat. Vergeet vooral de spoiler tags niet

avatar van Thomas83
Tsja, zwak seizoen weer. Zelfs in het seizoen waarin alle losse eindjes aan elkaar moeten worden geknoopt moeten er weer zo nodig nieuwe zwijgzame en geheimzinnige personages worden opgevoerd. Terugkijkend op de hele serie is het denk ik ook ongeveer met de introductie van doelloze nieuwe personages (The Others zou je kunnen zeggen) en de verandering of dood van vertrouwde personages dat de serie de verkeerde richting in sloeg. Wat voelen bijna al die personages die vanaf seizoen twee hun intrede mochten maken achteraf als opvulsel.

Volgens mij hadden de schrijvers geen idee wat ze moesten doen met personages als Charles Widmore en Richard Alpert (die super melodramatische flashback-aflevering in 1867 ook, what the hell). En deden de originele personages en Dharma er nou echt zoveel toe? Alles bleek slechts te draaien om de broedertwist tussen de na al die opgebouwde verwachtingen nogal kleurloze Jacob en de Man in Black (wat een lachertje bleek die Smoke Monster ook eigenlijk), en de zoektocht naar een nieuwe beschermer van het eiland.

Antwoorden wat betreft de mythologie van de serie waren wat mij betreft ook helemaal niet noodzakelijk geweest. Er is een reden waarom het eerste seizoen veruit het beste is. Het draaide nog echt voor 80% om de personages, die dan weliswaar vaak super melodramatische en soms zelfs belachelijke achtergrondverhalen hadden (*kuch* Kate), die personages waren wel echt leuk, en de spanning en het mysterie waren net genoeg om je echt helemaal op het puntje van je stoel te krijgen.

Ik vind het ook gewoon jammer wat met veel van de personages is gedaan. Locke, zo'n beetje het leukste personage, blijkt te zijn gestorven en bezeten door de Man in Black, waardoor het gezicht van Locke ineens staat voor de grote bad guy van het verhaal. Sayid wordt steeds minder sympathiek, en die bizarre vechtscène tussen hem en Dogen past totaal niet waar de serie aanvankelijk voor stond (actie is vanaf seizoen 5 een te grote rol gaan spelen). Sin en Jun moesten ook sterven, en op een of andere manier voeren ze hun allerlaatste gesprek voordat ze samen sterven in het Engels. En over taal gesproken, die paar dialogen in tenenkrommend slecht Latijn waren ook al niet best.

Zelf dacht ik trouwens in de eerste seizoenen dat de bunkers en vreemde gebeurtenissen etc. een soort link met een overblijfsel van de Koude Oorlog zouden hebben of zo. Maar helaas bleek het allemaal wat zweveriger te liggen. De christelijke inslag van de serie was altijd al wel duidelijk, maar nergens meer dan in seizoen zes. En de flashforwards, het tijdreizen en de alternatieve tijdlijnen van de laatste seizoenen? Allemaal puur om tijd te rekken. Die flashbacks etc. werden boven ook ieder seizoen weer wat minder interessant en soms zelfs wat vervreemdend. Eigenlijk vond ik echt alleen het eerste seizoen echt klasse, en ik denk dat ik mijn beoordelingen van seizoen twee tot en met vijf wel eens bij kan stellen. 2.0*.

avatar van tommykonijn
Afgelopen zomer begon ik aan Lost. Ik had geen idee wat ik hiervan moest verwachten en ging eigenlijk puur op schrijvers Edward Kitsis en Adam Horowitz af, die mij eerder wisten te overtuigen van hun kunnen met Once Upon a Time. Binnen niet al te lange tijd was ik verslaafd aan de serie en alles wat deze te bieden heeft: fijne personages (neergezet door een top cast), een schitterende setting en vooral heel veel mysteries. Ondanks dat het niveau van seizoen 5 niet meer zo hoog was als tijdens het eerste seizoen, was ik benieuwd naar de ontknoping van dit alles.

En wat heb ik daar van genoten! Ik wil niet zeggen dat alles helemaal perfect is, maar seizoen 6 doet gelukkig meer goed dan fout. De vertelstructuur wordt wederom in een nieuwe vorm gegoten: ditmaal geen flashbacks of flashforwards, maar... ja, wat eigenlijk? Daar kom je pas op het einde van dit seizoen achter. Naast het feit dat de alternatieve verhaallijnen één groot mysterie zijn, spelen op het eiland ook meer dan genoeg interessante zaken. Met name het (eindelijk!) op de voorgrond treden van Jacob en The Smoke Monster en de daaruit voortvloeiende conflicten zorgen voor de nodige spanning. En ook aan geniale plottwisten geen gebrek hier. Geliefde personages komen genadeloos aan hun einde en het gezicht van John Locke, dat vijf seizoenen lang de goedheid zelve vertegenwoordigde, staat nu voor de meest gevaarlijke antagonist uit de serie. Hulde aan Terry O'Quinn voor deze zeer knappe prestatie! Overigens is Locke niet het enige sympathieke personage dat slecht wordt... Er worden een hoop gewaagde keuzes gemaakt, maar ik vind het merendeel absoluut goed uitpakken.

Het seizoen wist dus weer moeiteloos mijn aandacht vast te houden. Opnieuw ervoer ik het heerlijke gevoel dat je meerdere afleveringen achter elkaar wil kijken. Enkel het gedeelte met Dogen en zijn vertaler vond ik bij vlagen wat minder. Deze (nieuwe) personages bleven te lang te vaag, maar hun beperkte aandeel doet uiteindelijk weinig afbreuk aan het geheel. Halverwege het seizoen merk je dat er naar een climax toegewerkt gaat worden en het tweedelige slot is dan ook behoorlijk spectaculair. Er heerst een mooi 'everything is connected' sfeertje en het is mooi om te zien hoe beide verhaallijnen afgerond worden en samenkomen. Het definitieve einde liet me wel even verbaasd achter. Ik moest echt even voor mezelf nagaan wat ik nu precies gezien had. Uiteindelijk kwam de conclusie die ik zelf trok grotendeels overeen met wat brawljeff hierboven schrijft en wat ik ook bijna overal lees als de juiste verklaring. Het is zonder meer een mooie conclusie wat mij betreft.

Fantastisch slot van een indrukwekkende serie. Ik las dat de schrijvers gerekend hadden op nog een extra seizoen en dus binnen een beperkt aantal afleveringen alles hebben moeten afronden. Dat hebben ze bijzonder goed gedaan naar mijn mening. Een deel van de vragen blijft weliswaar onbeantwoord, maar ik vind het geen probleem om die zelf in te vullen. Lost is een serie die bij mij zes seizoenen lang alle mogelijke emoties heeft losgemaakt en dat is eigenlijk alles wat ik van een serie verlang. Dit ga ik dan ook zeker in de toekomst nog eens opnieuw bekijken. Absolute klasse!

brawljeff schreef:

Zoals ik al aangaf kwam mijn conclusie grotendeels overeen met jouw verhaal. Alleen was ik in de veronderstelling dat Sawyer wel daadwerkelijk een agent was op dat moment; dat hij zich net als alle andere personages op dat moment in het 'afterlife' bevond. We zien bijvoorbeeld ook de hele kwestie waar Ben overweegt om de positie van schooldirecteur over te nemen. Dat heeft toch niet direct te maken met Jack?

avatar van catdog
Leuk om te zien dat het einde je is bevallen tommykonijn!

Wellicht kan ik je nog blij maken met deze officiele epiloog: The New Man in Charge

avatar van tommykonijn
Bedankt, catdog! Leuk om te zien. Wist helemaal niet dat er een epiloog was.

avatar van The Oceanic Six
Fijn dat je hebt genoten. Ik vond s6 ook heel acceptabel. Sowieso veel sterker dan het matige vijfde seizoen. En ook mooi dat je het einde goed vind. Ik lijk een van de weinigen te zijn die het een prima slot vind.

catdog schreef:
Leuk om te zien dat het einde je is bevallen tommykonijn!

Hmm, dit ken ik geloof ik ook niet. Is dit een officiële video of fan-made?

Maar eens kijken ergens de komende dagen.

avatar van Esteban
Ik deel jouw gevoel over de serie in z'n geheel, Tommy. Wat onweerstaanbare drang om verder te kijken betreft, zoveel seizoenen lang, is LOST voor mij tot op heden nog niet geëvenaard. Enorm mee meegeleefd op alle mogelijke vlakken. Eens mijn petekind oud genoeg is, stel ik deze serie aan haar voor en kijk ik met plezier opnieuw mee.

avatar van catdog
The Oceanic Six schreef:

Hmm, dit ken ik geloof ik ook niet. Is dit een officiële video of fan-made?

Maar eens kijken ergens de komende dagen.

Officieel. Was een extra’tje voor alle dvd/ blu ray kopers.

Geeft nog wat mooie afsluiting wat betreft enkele Dharma vragen en aan Walt.

avatar van Phantasm
Zwakke afsluiter.