Mijn Series +

Poketto Monsutâ - Seizoen 1 (1997-1999)

Alternatieve titel: Indigo League

Japan
Animatie / Actie

ontwikkeld door Satoshi Tajiri, Ken Sugimori en Junichi Masuda
met de stemmen van Rica Matsumoto, Mayumi Iizuka en Ikue Ohtani

De serie volgt de jongen Ash uit het dorp Pallet Town. Toen hij tien jaar werd, mocht hij voor het eerst trainer van Pokémon worden en zijn eerste Pokémon ophalen bij professor Oak. Maar hij verslaapt zich en komt te laat om uit een van de starters (Bulbasaur, Charmander en Squirtle) te kiezen. Omdat hij toch heel graag aan zijn Pokémonreis wil beginnen, krijgt hij van professor Oak uiteindelijk toch een Pokémon mee: Pikachu. Deze Pokémon is echter niet bepaald gehoorzaam en het zal een moeilijke taak voor Ash worden om zijn vertrouwen te winnen. Van professor Oak krijgt Ash een PokéDex mee, een elektronische encyclopedie met daarin gegevens over alle momenteel voorkomende Pokémon uit de Kanto-regio. Onderweg ontmoet Ash een meisje genaamd Misty. Na een akkefietje hebben de twee een moeizame verhouding, maar ze besluiten toch reisgenoten te worden. In Pewter City gaat Ash in competitie met gymleider Brock en hij wint de strijd. Ook Brock besluit met Ash mee te gaan en laat zijn gym achter bij zijn vader. Tezamen met Pikachu gaan de drie op weg naar de Indigo-league op het Indigo-plateau.

1. Pokemon! Kimi ni Kimeta!
  2. Taiketsu! Pokemon Sentā!
  3. Pokemon Getto da ze!
  4. Samurai Shōnen no Chōsen!
  5. Nibi Jimu no Tatakai!
  11. Hagure Pokemon, Hitokage
  12. Zenigame-gundan Tōjō!
  13. Masaki no Tōdai
  14. Dengeki Taiketsu! Kuchiba Jimu
  15. Santo Annu-gō no Tatakai!
  16. Pokemon Hyōryūki
  17. Kyodai Pokemon no Shima!?
  18. Aopuruko no Kyūjitsu
  19. Menokurage Dokukurage
  20. Yūrei Pokemon to Natsumatsuri
  21. Bai Bai Batafurī
  22. Kēshyi! Chōnōryoku Taiketsu!
  23. Pokemon Tawā de Getto da ze!
  24. Gōsuto Tai Esupā!
  25. Okoranai de ne Okorizaru!
  26. Erika to Kusaihana
  27. Surīpā to Pokemon Gaeri!?
  28. Rokon! Burīdā Taiketsu!
  29. Kakutō Pokemon! Dai Batoru!
  30. Koiru wa Denki Nezumi no Yume o Miru ka!?
  31. Diguda ga Ippai!
  32. Sekichiku Ninja Taiketsu!
  33. Honō no Pokemon Dai Rēsu!
  34. Garūra no Komoriuta
  35. Miniryū no Densetsu
  36. Arashi no Saikuringu Rōdo
  37. Metamon to Monomane Musume
  38. Dennō Senshi Porigon
  39. Pikachū no Mori
  40. Ībui Yon Kyōdai
  41. Okiro! Kabigon!
  42. Taiketsu! Pokemon Jimu!
  43. Nasshī Gundan Daikōshin!
  44. Parasu to Parasekuto
  45. Utatte! Purin!
  46. Fukkatsu!? Kaseki Pokemon!
  47. Rakkī no Karute
  48. Gādi to Kojirō
  49. Kamonegi no Kamo
  50. Togepī wa Dare no Mono!?
  51. Fushigidane no Fushigi na Hanazono
  52. Gekitō! Pokemon Hinamatsuri
  53. Kodomo no Hi da yo! Zen'in Shūgō!
  54. Keisatsuken Gādi
  55. Shattā Chansu wa Pikachū
  56. Pokemon Rīgu Kenteishiken!?
  57. Sodate-ya no Himitsu!
  58. Moero! Guren Jimu!
  59. Kessen! Guren Jimu!
  60. Kamekkusu no Shima
  61. Hanada Jimu! Suichū no Tatakai!
  62. Pippi Tai Purin
  63. Tokiwa Jimu! Saigo no Bajji!
  64. Pokemon Sākasu no Bariyādo
  72. Nyāsu no Aiueo
  73. Shitennō Shiba Tōjō!
  74. Gekitotsu! Chō Kodai Pokemon
  75. Garagara no Hone Konbō
  76. Faiyā! Pokemon Rīgu Kaikaishiki!
  77. Pokemon Rīgu Kaimaku! Mizu no Fīrudo!
  78. Kōri no Fīrudo! Honō no Tatakai!
  79. Kusa no Fīrudo! Igai na Kyōteki!
  80. Raibaru Tōjō!
  81. Sekiei Sutajiamu! Tai Hiroshi!
  82. Pokemon Rīgu! Saigo no Tatakai!
avatar van mjk87
Erg fijne serie toentertijd. De hele wereld die naar voren komt leeft gewoon, het drietal is een leuk stel en Team Rocket is zowaar niet irritant. De sfeer is prima, de omgevingen mooi en als gezegd: het is altijd geloofwaardig en daarmee is die wereld ook echt, en dat is echt de belangrijkste factor. De afwisseling in omgevingen en stadjes werkt ook prima. Verder is dit een serie waarin het Nederlandse stemmenwerk gewoon sterk was. Die vier sterren die ik geef zijn grotendeels gebaseerd op hoe ik de serie toen vond, en dat was wel lichtjes geweldig.Waar de gameboy-game nu zelfs nog meer dan geinig vermaak is, zal Pokémon dat niet meer zijn (ongetwijfeld). 4,0*

avatar van Vahnstad
Was redelijk laat gehypet (pas in 5e leerjaar en 6e leerjaar hebben vrienden van me dit aangepraat dat ik dit moest spelen). Net op tijd.. Heb echt zot veel games gespeeld, zelfs in het middelbaar. Nu gewoon te weinig tijd, anders speelde ik het nog. Mocht er minder zijn qua aanbod van films en series, ik keek wellicht nog altijd Pokémon.

Natuurlijk zijn de afleveringen maar saai opgebouwd. Altijd hetzelfde, men komt een pokémon tegen, er gebeurt iets mee want team rocket ontvoert ze meestal, vluchten weg met hun luchtballon, en pikachu geeft een bliksemstraal en ze vliegen de lucht in. Open duur heb je het natuurlijk ook wel gezien.

Het leukste zijn de afleveringen waar de opbouw atypisch is. Dit zijn de gymgevechten, de eindgevechten van een bepaalde regio, of de speciale afleveringen zoals hier op de SS Anne. Het begin is ook wel leuk, en ook wanneer iemand een Pokémon vangt of een Pokémon evolueert. Altijd wel leuk.

Ik ken de Pokémon nog allemaal vanbuiten, zelfs van de laatste regio's ken ik er een heleboel.

avatar van brawljeff
Hoogtepunt van mijn jeugdseries. Ik zat op de kleuterschool toen de serie populair werd in Nederland, nog voor ik de games ging spelen en kaarten ging verzamelen. Leuk dat de theme song dit jaar nog een mooi plekje in de Radio 2 Top2000 heeft gekregen.

Ben ongeveer bij de derde serie afgehaakt, maar dit seizoen had het meeste tempo en de meeste originaliteit. Vond Ash zelf nooit zo heel bijzonder, vooral omdat hij nooit echt goed is geworden en alles met geluk heeft gered. De supporting characters waren interessanter. Ook complimenten voor de Nederlandse stemmencast.

avatar van arevee
Tja wat kan je hier van zeggen, wereldwijd een gigantische hit en ik kan prima begrijpen waarom. Ik ben niet zo voor het hele Japanse serie gebeuren maar deze serie is daar een uitzondering op. Als kind verslonden de reeks, en ook nu nog durf ik er me op betrappen dat er al wel eens een aflevering herbekeken wordt.