Mijn Series +

Poketto Monsutâ - Seizoen 4 (2000-2001)

Alternatieve titel: Johto League Champions

Japan
Animatie / Actie

ontwikkeld door Satoshi Tajiri, Ken Sugimori en Junichi Masuda
met Rica Matsumoto, Mayumi Iizuka en Ikue Ōtani

De serie volgt de jongen Ash uit het dorp Pallet Town. Toen hij tien jaar werd, mocht hij voor het eerst trainer van Pokémon worden en zijn eerste Pokémon ophalen bij professor Oak. Maar hij verslaapt zich en komt te laat om uit een van de starters (Bulbasaur, Charmander en Squirtle) te kiezen. Omdat hij toch heel graag aan zijn Pokémonreis wil beginnen, krijgt hij van professor Oak uiteindelijk toch een Pokémon mee: Pikachu. Deze Pokémon is echter niet bepaald gehoorzaam en het zal een moeilijke taak voor Ash worden om zijn vertrouwen te winnen. Van professor Oak krijgt Ash een PokéDex mee, een elektronische encyclopedie met daarin gegevens over alle momenteel voorkomende Pokémon uit de Kanto-regio. Onderweg ontmoet Ash een meisje genaamd Misty. Na een akkefietje hebben de twee een moeizame verhouding, maar ze besluiten toch reisgenoten te worden. In Pewter City gaat Ash in competitie met gymleider Brock en hij wint de strijd. Ook Brock besluit met Ash mee te gaan en laat zijn gym achter bij zijn vader. Tezamen met Pikachu gaan de drie op weg naar de Indigo-league op het Indigo-plateau.

1. Kogane Jimu! Supīdo ando Pawā!?
  2. Mirutanku! Ribenji Batoru!!
  3. Rajiotō no Tatakai! Jikū o Koete!!
  4. Mushitori Taikai! Shizen Kōen de Getto da ze!!
  5. Usokkī wa Doko ni Iru!?
  6. Kodai Pokemon Pāku! Arufu no Iseki!!
  7. Poppo ya no Densho Poppo!
  8. Zubatto no Yakata! Kiken na Meiro!!
  9. Kapoerā Tai Fushigidane! Kakutō Taiketsu!!
  10. Janguru no San Biki! Onsen Batoru!!
  11. Azumaō! Fisshingu Batoru!!
  12. Sayonara Rokon! Pokemon Byūtī Kontesuto!!
  13. Tsubotsubo Tai Madatsubomi
  14. Burakkī! Yamiyo no Tatakai!!
  15. Redian! Kaze no Tani o Koete!!
  16. Sōnansu no Mura!?
  17. Mezase Metamon Masutā! Imite Futatabi!!
  18. Nyāsu to Burū to Guranburu!?
  19. Ariadosu! Ninpō Batoru!!
  20. Habatake Yanyanma! Ashita no Sora e!!
  21. Popokko! Kusa Pokemon Batoru!!
  22. Pikachū to Pichū!
  23. Herugā to Togepī!
  24. Yaketa Tō! Matsuba Tōjō!!
  25. Enju Jimu! Gōsuto Batoru!!
  26. Ībui Go-Shimai! Ochakai de Batoru!!
  27. Yamikarasu! Ubawareta Bajji!!
  28. Teppouo no Sora!
  29. Himeguma no Himitsu!
  30. Kōtta Himanattsu no Nazo!!
  31. Koko Hore Urimū! Onsen o Sagase!!
  32. Furīzā Tai Purin! Fubuki no Naka de!!
  33. Uindi to Honō no Ishi!
  34. Nokotchi wa no Kotchinai!?
  35. Sōnansu! Sō nan su?
  36. Takeshi Taoreru! Abunai Kyanpu!!
  37. Ōdairu Tai Kamekkusu! Sumō Batoru!!
  38. Pokemon to Hanasemasu!? Pokemon no Kotoba Pokemon no Kimochi!
  39. Gorubatto Tai Kamen no Joō Musashi! Iseki no Tatakai!!
  40. Dōburu no Kiseki!! Asahi no Naka de Kagayaite!
  41. Nidorīno Nidorīna! Takeshi no Barairo no Hibi!?
  42. Sayonara Chikorita!? Denki no Rabirinsu!
  43. Beirīfu wa Doko ni Itta!? Hābu Batake de Tsukamaete!
  44. Neiti Uranai! Mirai Yochi no Shinpi!!
  45. Pokemon Kikyū Dai Rēsu! Arashi o Koete!!
  46. Muchūru ni Mō Muchū!! Sūpāsutā wa Pokemon ga Osuki?
  47. Naminori Saidon o Oe!? Mizuumi no Tatakai!
  48. Kakureon wa Doko ni Iru!? Mienai Pokemon ni Daikonran!
  49. Mizu Pokemon-Girai no Joī-san!? Kasumi no Ikari!
  50. Seibo Mirutanku! Sabaku no Himitsu!
  51. Kagayaki no Tōdai! Asagi Shiti no Tatakai!!
  52. Tanba Jimu! Makkō Shōbu Kakutō Taiketsu!!
avatar van brawljeff
Dit is wat mij betreft het seizoen waar je merkte dat de kwaliteit van de serie hard omlaag is gegaan. Het avontuur in Kanto, de eerste generatie van de games, bestond nog uit één seizoen. De tweede generatie, de avonturen in Johto, is uitgesmeerd over drie lange seizoenen, waar dit seizoen de middelste van is. Je komt hier veel te veel ongeïnspireerde opvulverhalen tegen. Voor de fans van de games: dit seizoen behandelt slechts de derde tot en met de vijfde gyms uit de Johto regio.

Daarnaast valt het me hier op dat de Pokémon zelf ook een stuk minder interessant zijn gemaakt. Het eerste seizoen kende nog unieke karaktereigenschappen voor al Ash zijn Pokémon (het alpha-mannetje Squirtle, de humeurige Charizard, de dappere Bulbasaur etc.) Hier had ik dat veel minder. Alleen Ash zijn Bayleef is in aflevering 43 zeer goed uitgewerkt.

Ach ja, ik keek hier als kind maar wat graag naar