• 8.985.266 stemmen

Genre: Drama / Historisch

Ontwikkeld door: Robert Graves en Jack Pulman

Met: Derek Jacobi, Brian Blessed en Siân Phillips

Datum van release: maandag 20 september 1976

Eerst uitgezonden op: BBC Two (Verenigd Koninkrijk)

Plot I, Claudius

'I, Claudius' brengt het leven van verschillende Romeinse keizers in beeld. Het is een heldhaftig verhaal over meedogenloze ambitie, schokkende en moorddadige uitspattingen tijdens één van de meest fascinerende tijdperken van onze historie. Het middelpunt van dit epos is Claudius, die omdat hij mank liep, stotterde en licht spastisch was aanvankelijk bestempeld werd als een idioot. Claudius trotseerde deze aantijging en ontwikkelde zich ondanks vele intriges als een voortreffelijk leider van het Romeinse Rijk!

1. 1. A Touch of Murder

20 september 1976 (55 minuten)

Claudius bezoekt de Sibylle van Cumae, die hem voorspelt dat hij ooit "spreken" zal; Claudius begrijpt dat hij alleen maar kan spreken tot de komende generaties als hij de geschiedenis schrijft van zijn leven, met daarin de waarheid, en alleen maar de waarheid...

2. 2. Family Affairs

20 september 1976 (55 minuten)

De oude keizer gaat terug naar het jaar 24 voor Christus, naar een banket ter gelegenheid van de zevende verjaardag van de slag van Actium. De opvolging van zijn oud-oom Augustus is nog niet geregeld, maar de populaire Marcellus, neef en schoonzoon van Augustus, maakt een goede kans, wat helemaal niet naar de zin is van Agrippa, die zelf rekent op de troon indien Augustus zou komen te overlijden.

3. 3. Waiting in the Wings

27 september 1976 (55 minuten)

Tiberius zit in ballingschap op het eiland Rhodos, terwijl Augustus in Rome geconfronteerd wordt met het schielijk overlijden van zijn kleinzoon Caius in Syrië. Op de koop toe doen in Rome geruchten de ronde over de seksuele uitspattingen van Julia, Augustus' dochter, maar de keizer weigert daar geloof aan te hechten zonder harde bewijzen. Bovendien is er, na het overlijden van Marcellus en Agrippa en door het in ballingschap sturen van Tiberius, geen valabele troonopvolger meer behalve Lucius, de broer van Caius.

4. 4. What Shall We Do About Claudius?

4 oktober 1976 (55 minuten)

In 8 na Christus heeft Augustus opnieuw af te rekenen met enkele serieuze tegenslagen. Dat heeft niets te maken met Claudius' dappere en beminde broer Germanicus en diens echtgenote Agrippina, de kleindochter van de keizer; evenmin met de achttien jaar oude Claudius, al is die dan het mikpunt van verwijten en spot. Die tegenslagen werden veroorzaakt door het feit dat Quintilius Varus met drie legioenen door opstandige Germanen in de pan is gehakt in het Teutoburger-woud, en door het feit dat Postumus Agrippa een buitenechtelijke relatie heeft met Livilla, de zus van Claudius en Germanicus.

5. 5. Poison Is Queen

11 oktober 1976 (55 minuten)

Germanicus, die grote overwinningen heeft behaald op de Germanen, verneemt van zijn broer Claudius hoe hun neef Postumus Agrippa in de val is getrapt die Livia voor hem gespannen had, met de medewerking van Claudius' zuster Livilla. Germanicus zal Augustus op de hoogte brengen. Augustus vertrekt, tot grote verrassing van Livia, naar Corsica (en moet daarbij het eiland van Postumus' ballingschap, Planasia, passeren), en Livia vermoedt dat Augustus iets te weten is gekomen... Maar van wie? En is het ook zijn bedoeling zijn testament (nu opgemaakt in Tiberius' voordeel!) te veranderen?

6. 6. Some Justice

18 oktober 1976 (55 minuten)

In het jaar 14 kan Tiberius, die ondertussen 56 is geworden, eindelijk op de troon komen, maar zijn achterdocht tegenover iedereen is zeer groot; eigenlijk vertrouwt hij alleen Seianus, die veel vermeende tegenstanders van Tiberius uit de weg ruimt via valse aanklachten, wat dan Tiberius weer niet populairder maakt... Germanicus is ondertussen in Syrië gestorven, vergiftigd beweert zijn vrouw Agrippina, met de medewerking van Piso (pro-consul van Syrië) en diens vrouw Plancina, die daartoe een notoire gifmengster, Martina, hadden ingeschakeld. Agrippina besluit de moord op haar man niet ongewroken te laten, en ze laat de zaak voor de senaat brengen.

7. 7. Queen of Heaven

25 oktober 1976 (55 minuten)

Tiberius, hierin niet tegengewerkt door zijn achterneefje Caligula, geeft zich over aan alle vormen van seksuele uitspattingen; één van zijn slachtoffers, Lollia, pleegt zelfmoord, na haar wedervaren te hebben verteld tijdens een diner met veel vooraanstaande gasten. Livia ziet haar invloed bij Tiberius verdwijnen door Seianus, die evenwel op zijn beurt op de troon loert. Als Tiberius' zoon Castor zijn vader daarvoor waarschuwt, weigert Tiberius hem te geloven. Claudius is uitgenodigd bij Livia voor haar verjaardag, wat hem erg zenuwachtig maakt: moet ook hij nu sterven? Maar dan blijkt dat Livia iets heel anders voorheeft met Claudius, en daarbij laat ze zich leiden door een oude Sibyllijnse voorspelling.

8. 8. Reign of Terror

1 november 1976 (55 minuten)

Seianus, prefect van de Pretoriaanse wacht en schoonbroer van Claudius, gaat verder met het opruimen van alle obstakels tussen hem en de keizerlijke troon. Zo moet ook Agrippina, de weduwe van Germanicus, eraan geloven met haar oudste zonen. Livilla, de minnares van Seianus, wil dat Seianus met haar trouwt, maar dat stuit op een veto van keizer Tiberius (die er echter niet tegen is dat Seianus trouwt met "Helena", de dochter van Livilla). Wat dan helemaal niet naar de zin is van Livilla en Helena wordt op onverklaarbare wijze ziek en gaat zienderogen achteruit... Ondertussen mogen Livilla en Seianus elkaar niet meer zien (tot na het huwelijk van Seianus met Helena).

9. 9. Zeus, by Jove!

8 november 1976 (55 minuten)

In 37 sterft Tiberius, 79 jaar, met enige hulp van buitenaf. Caligula, 25 jaar, volgt hem op, samen met Gemellus, 12 jaar, zoontje van Livilla en Castor, en astmalijder. Caligula, zoon van Germanicus en Agrippina, is aanvankelijk geen slecht keizer, maar gooit wel met geld en beschouwt zijn zus Drusilla als zijn echtgenote. En dan wordt hij zwaar ziek. Na zijn genezing beschouwt hij zichzelf als Zeus. Claudius denkt dat iedereen nu wel vlug zal inzien dat Caligula gek is en dat de republiek snel zal terugkeren, maar iedereen - ook Claudius zelf! - speelt met Caligula mee om in leven te kunnen blijven. Caligula geneest Gemellus van zijn astma.

10. 10. Hail Who?

15 november 1976 (55 minuten)

Caligula organiseert een bordeel in het paleis om aan geld te geraken; de vrouwen van de senatoren moeten fungeren als lichtekooien, Claudius zit aan de kassa... Caligula zet een grote militaire expeditie op tegen de Germanen en tegen Neptunus. Claudius' kennis van de Ilias redt ondertussen drie mensen, onder wie Claudius zelf, van de terechtstelling. Terug in Rome blijkt Caligula steeds meer gehaat en gevreesd te worden. Hij laat Claudius (50) trouwen met de verbazend knappe Messalina (16). Ondertussen smeden Vinicius, Asprenas en Cassius Chaerea een complot: de hele keizerlijke familie moet eraan geloven... Maar door een vreemde kronkel van het noodlot wordt Claudius keizer!

11. 11. Fool's Luck

22 november 1976 (55 minuten)

Claudius (51) begint zijn regering met de terechtstelling van Caligula's moordenaars, om zich vervolgens te ontpoppen als een goed keizer die op advies van zijn enige overblijvende vriend Herodes niemand vertrouwt tenzij zijn vrouw Messalina (17), maar dat blijkt een misrekening te zijn. Na de geboorte van haar tweede kind haalt ze Claudius over om Appius Silanus, gouverneur van Spanje, naar Rome terug te halen om te trouwen met haar moeder Domitia Lepida. Messalina is echter zelf verliefd op Silanus, en wil hem in haar eigen bed. Maar ook dat loopt niet zoals verwacht werd...

12. 12. A God on Colchester

29 november 1976 (55 minuten)

Claudius is bezig met de verovering van Engeland, en Messalina met de verovering van zoveel mogelijk mannen. Ze daagt zelfs de meest geroemde hoer van Rome uit tot een duel: wie er het meest mannen over zich kan laten heengaan zonder verpozing, is de winnares... Raad eens wie er wint? Tenslotte wordt Messalina verliefd op Silius, en wil ze ook met hem trouwen en hem naast zich hebben als keizer. Daartoe wil ze trouwen met Silius en Claudius voor een voldongen feit plaatsen. Claudius is ondertussen ondersteboven van het verraad vanwege zijn vriend Herodes, en dreigt nu ook nog het laatste wat hij op de wereld bemint, kwijt te spelen... Als Claudius in 48 over het hoogverraad van zijn vrouw wordt ingelicht, grijpen zijn ministers Pallas en Narcissus in.

13. 13. Old King Log

6 december 1976 (55 minuten)

Claudius trouwt met zijn nicht Agripinilla en maakt haar zoon Nero erfgenaam ten koste van zijn eigen zoon Britannicus. Zich bewust van de voorspelling dat Nero keizer zal worden wil Claudius dat Britannicus naar het buitenland vlucht, omdat Britannicus zijn leven niet zeker is na de dood van zijn vader. Claudius wil dat Britannicus na de dood van de onbekwame Nero naar Rome terugkeert zodat hij de Republiek kan herstellen, maar de jongen weigert te vluchten. Berustend in zijn lot laat Claudius zich door zijn vrouw vergiftigen en sterft. Nero en Agripinilla zoeken vervolgens naar zijn testament, maar vinden alleen zijn kronieken die ze verbranden. Zij weten echter niet dat Claudius een kopie heeft gemaakt, die negentien eeuwen later zal worden gevonden.

avatar van Dievegge

Dievegge

Dankzij de levendige dialogen en een verzameling topacteurs met theatergrond overtreft deze serie de al sterke historische roman van Robert Graves. De titel slaat op het feit dat de bejaarde Claudius (Derek Jacobi) optreedt als omkaderend verteller. Hij is zogezegd de auteur van een manuscript dat pas in de twintigste eeuw teruggevonden werd. Daarin staat niet de officiële geschiedschrijving, met heroïsche overwinningen en toegewijde heersers, maar de ware geschiedenis van de keizerlijke familie, met alle intriges, uitspattingen, samenzweringen, verbanningen, executies, overspel, incest en moord.

Het gaat over de periode van de eerste vier Romeinse keizers. Hun stamboom is ingewikkeld, vooral doordat er nogal wat hertrouwd werd. Augustus, gespeeld door Brian Blessed met donderende stem, is een machtig heerser, maar hij wordt gemanipuleerd door z'n vrouw Livia (Siân Phillips). Augustus heerst over Rome, maar Livia heerst over Augustus. Zij vergiftigt een aantal familieleden om Tiberius, een zoon uit haar eerste huwelijk, op de troon te krijgen. Het is niet toevallig dat een gifslang in de titelsequentie te zien is. Tiberius blijkt een zwakke keizer die zich overgeeft aan losbandigheid, terwijl het kliekje rond prefect Sejanus (Patrick Stewart) macht naar zich toe trekt. De derde keizer, Caligula (John Hurt), lijdt aan grootheidswaanzin en gelooft dat hij een god in mensengedaante is. Claudius is zo slim om mee te spelen in deze waan, de enige manier om te overleven.

Doordat hij stottert, mank loopt en slechthorend is, wordt Claudius voor een dwaas aangezien. Ironisch genoeg is hij echter de intelligentste van de hele familie, en wordt hij in weerwil van z'n republikeinse overtuiging de vierde keizer. Z'n vier huwelijken verlopen rampzalig. Uitschieter is z'n derde vrouw Messalina (Sheila White), die zich ontpopt tot femme fatale. Al deze verwikkelingen zijn ruimschoots voldoende om twaalf afleveringen te blijven boeien en een aantal historische figuren tot leven te wekken die we normaal slechts kennen uit muffe geschiedenisboeken.

avatar van jono

jono

I, Claudius begint in feite waar de serie ‘Rome’ stopt: met het regentschap van keizer Augustus en diens manipulatieve vrouw Livia. We beleven de intriges tijdens de regeerperiodes van de eerste vier Romeinse keizers, en we maken kennis met gewetenloze opportunisten, bedrieglijke echtgenotes en onbekwame, psychopathische keizers.

De serie is gemaakt in 1976, en dat is te zien. Er zijn geen buitenopnamen gemaakt; de serie is geheel in de studio opgenomen met een keur aan Britse toneelacteurs, en daarom had ik af en toe het idee dat ik naar de uitvoering van een toneelstuk zat te kijken. De eerste twee afleveringen moest ik echt even doorworstelen; er wordt namelijk een enorme hoeveelheid aan personages geïntroduceerd en het is, zeker tijdens de eerste twee afleveringen, vrij onduidelijk hoe het nu precies zit met de familiebanden. Enige voorkennis van deze Romeinse periode is zeker geen overbodige luxe.

Maar dan: vanaf aflevering 3 zit de vaart er behoorlijk in, en er ontvouwt zich een fantastisch koningsdrama waarin diverse hoofd- en bijfiguren opkomen en vervolgens weer van het toneel verdwijnen. Enige constante factor is Claudius, die vanwege zijn vermeende zwakzinnigheid door alle troonpretendenten met rust gelaten wordt, en daardoor een vrij hoge leeftijd bereikt. Mooie rollen zijn er van Patrick Stewart als de ambitieuze legercommandant Seijanus, Siân Phillips als de manipulatieve Livia en John Hurt die heerlijk overdrijft als de knettergekke Caligula.

Maar de show wordt natuurlijk gestolen door Derek Jacobi, die Claudius mooi neerzet als een manke, stotterende zonderling die het uiteindelijk prima doet als keizer tegen wil en dank. Al had Jacobi wat mij betreft het gestotter, het gestrompel en de tics wat minder dik aan had hoeven zetten.

Fijne serie, die wat mij betreft een moderne remake verdient.