Mijn Series +

Forbrydelsen - Seizoen 1 (2007)

Alternatieve titel: The Killing

Denemarken / Noorwegen / Zweden / Duitsland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Søren Sveistrup
met Sofie Gråbøl, Søren Malling en Lars Mikkelsen

Detective-inspecteur Sarah Lund kijkt uit naar haar laatste dag bij de politie van Kopenhagen. Zij gaat verhuizen naar Zweden met haar verloofde en zal naar de Zweedse politie overstappen. Alles verandert nadat een negentien-jarig meisje, Nanna Birk Larsen, is gevonden, verkracht en vermoord. Samen met haar collega Jan Meyer wordt Sarah gedwongen het onderzoek te doen, waarbij al snel duidelijk is dat zij jagen op een intelligente en gevaarlijke moordenaar. De lokale politicus Troels Hartmann is middenin een harde verkiezingscampagne om de nieuwe burgemeester van Kopenhagen te worden, als plotseling het bewijs voor de moord zich met hem verbindt. Tegelijkertijd worstelen familie en vrienden van het meisje met hun verlies.

1. Aflevering 1
  18. Aflevering 18
  19. Aflevering 19
  20. Aflevering 20
neo
Nu al flink wat jaren hebben Scandinavische series flink aan terrein gewonnen op hun Angelsaksische concurrenten. Dit eerste seizoen is een prima introductie en heeft mijn liefde voor series na jaren weer aangewakkerd.

Het eerste seizoen is slim geschreven en neemt maar liefst 20 afleveringen de tijd om een zaak af te ronden. Dit heeft tot gevolg dat er naast de kleurrijke karakters ook politieke taferelen, het drama van een gezin en betrokkene en zelfs de stad Kopenhagen mooi worden uitgediept. Imponerend in het kleine drama en intrigerend in de voortdurend verschuivende perspectieven van de zaak. Het scenario, hoewel goed geschreven, bevat de nodige clichématige taferelen, maar deze irriteren vreemd genoeg nauwelijks. In de volgende seizoenen is dit wel degelijk een klein struikelblok.

Onder de acteurs zitten vele klinkende Deense namen die, die voor liefhebbers van andere series en de Deense cinema, tezamen tijdelijk voor te veel afleiding zorgen, maar de gewenning doet al snel zijn intreden. Ditzelfde geldt voor andere DR producties als Bron en Borgen. Een van de troeven van de serie is hun voortreffelijk spelen het vermogen om mooie mensen van vlees en bloed neer te zetten.

Ook de muziek van Frans Bak is subliem. Mooi atmosferisch met enkele, vaak terugkerende thema's.
Opvallend is het gebrek aan variatie, gezien het feit dat vele composities keren in soms minimale variatie tot identieke uitvoering uitgesmeerd worden over de serie. Al snel krijg je het idee alsof de makers bij bepaalde situaties knopje a of b indrukken. Maar als er dan bijvoorbeeld een verandering in de zaak is en het welbekend thema keert terug, weet het keer op keer de intrige optimaal te ondersteunen. Hetzelfde mag gezegd worden van de elektronische beat, die met het overige muzikale palet, de montage aan het einde van iedere aflevering ondersteunt.

Sterke serie, zeker de eerste helft. Maar toch begint het na verloop van tijd wat te trekken om echt te blijven beklijven. Zeker als de zoveelste moordverdachte ten tonele komt en je pas halverwege bent, begint het geheel wat inwisselbaar te worden. Op karakter niveau wel erg sterk, plotwise wat minder...

avatar van ZAP!
Heb net s1 in een paar nachten bekeken en heb een prangende vraag: waarom belt die taxichauffeur (Leon Frevert) wel naar Vagn (hij probeerde eigenlijk Theis te bereiken) als hij de weglopende Nanna in zijn taxi heeft, maar zegt hij vervolgens niets tegen niemand als het meisje op gruwelijke wijze verkracht en vermoord wordt? Volgens mij is daar namelijk geen reden voor te vinden, en dat haalt het hele plot van deze 'briljante' (wordt toch erg opgehemeld) serie onderuit, temeer daar dit pas op het einde uit te vogelen is. Maar ik hoor het graag als ik het helemaal mis heb - zou ook nog kunnen!

Verder ook veel tunnelvisie en mager politie-onderzoek (fact checking, bewijs sluitend maken, etc.). Dat tunnelvisie wordt dan later als een soort 'troef' in het plot ingezet, maar overtuigde mij niet. Dat Vagn het uiteindelijk was, vond ik wat vergezocht. Hij zou dan al eerder een gelijksoortige moord (en verkrachting, neem ik aan) gepleegd hebben, en doet dat nu weer, enkel omdat Nanna niet naar hem luistert als hij haar probeert te overtuigen niet met haar vriendje mee te gaan en de zaak uit de hand loopt? Raar. En enkele andere opties hierbij betreffende Vagn en / of Leon stranden bij mij ook volledig.

De atmosfeer en het acteerwerk maken dan nog best wat goed, maar het politieke gekonkel werd op een gegeven moment ook nog eens teveel van het goede. Ook de plotlijn over de familie van het slachtoffer werd wat zeurderig. De basis-opzet van 3 gelinkte werelden (de moord en het onderzoek, het stadhuis en de politiek, de victim's family en hun proces) had iets weg van 'The wire', het einde leek wat op 'Se7en' en het interne onderzoek deed me weer bij 'Jennifer 8' belanden; alle drie genoemden zijn veruit superieur aan deze, in mijn optiek.

Nee, erg teleurstellend. Een vier, ofwel 2,0*. Of iemand moet nog plausibele argumenten kunnen aanvoeren voor het plot.

avatar van Bottleneck
Prima serie en mystery. Rondom de moord op het meisje hangt constant een naargeestige zweem. Tempo zit er lekker in en er zijn een paar sterke karakters/acteurs zoals Troels en de zwijgzame vader. Op momenten ook redelijk spannend en sfeervol, mede dankzij de muziek.

Ben het wel eens met Gotti: de ene na de andere hoofdverdachte komt tevoorschijn, voelt wat krampachtig aan. En het politieke getouwtrek werd me iets te veel (had wel wat minder afleveringen mogen duren). De perikelen binnen het gezin en het bedrijfje spraken me meer aan.