Mijn Series +

The Missing - Seizoen 1 (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Belgiƫ
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Jack Williams en Harry Williams
met James Nesbitt, Tchéky Karyo en Frances O'Connor

In de zomer van 2006, tijdens de FIFA Wereldbeker, reist Tony Hughes van Engeland naar Noord-Frankrijk voor een vakantie met zijn vrouw Emily en hun vijfjarige zoon Oliver, die tijdens de vakantie vermist raakt. Acht jaar later, in 2014, heeft hij Oliver nog altijd niet teruggevonden en vraagt hij detective Julien Baptiste hem te helpen. In datzelfde jaar duikt het Britse meisje Alice Webster terug op in een Duits stadje. Ze onthult dat ze samen met de Franse Sophie Giroux werd vastgehouden. De Franse detective Julien Baptiste start een onderzoek.

1. Eden
  6. Concrete
  7. Return to Eden
  8. Till Death
avatar van Richiedoom
Wat deze serie voor mij zo goed maakt, is dat je de wanhoop, radeloosheid en het verdriet van de ouders voelt en begrijpt. Het schuldgevoel van de vader die even niet oplet, wat hem zeer duur komt te staan, en de frustraties van de moeder hierdoor. Echt uitstekend gespeeld door de cast. Ik las een tijdje terug dat de opnames voor seizoen 2 in gang zijn en daar ben ik blij om. Ik was al bang dat het hierbij bleef maar gelukkig kunnen we meer verwachten! Een plekje in mijn top 10 heeft dit eerste seizoen alvast verdiend.

avatar van Miszmi
Ik ben ergens wel wat teleurgesteld. Op zich is het allemaal best sterk, de acteerprestaties zijn sterk. Op sommige momenten zelfs zo sterk, dat ik mij zelfs kon inleven in Bourg. Ik had af en toe zelfs wat sympathie voor hem, tot aan het einde toe. Hij kon zijn rol voortreffelijk neerzetten, waardoor ik dit gevoel bij hem kreeg. De rest van de cast overigens grotendeels hetzelfde, allemaal uitstekend gepresteerd.

Het verhaal kon mij ook erg boeien, het is mooi en duidelijk in beeld gebracht. Ik ben vooral teleurgesteld door de laatste aflevering. Het is allemaal veelbelovend, het uiteindelijke verhaal is ook prima, maar daar had het bij moeten blijven. Geen Oliver in Rusland. Op zich had dit nog gekund, maar dan had het verhaal zo moeten wezen dat Tony totaal doorgedraaid was. Door de tekening aan het begin van de aflevering weten we dat dat niet zo is. Het verhaal hoe hij is verdwenen was op zichzelf al goed en sterk geweest. Ik vind het dan ook erg jammer dat ze hier iets te ver in zijn doorgedraaid. Vooral nu ik weet dat seizoen 2 een totaal ander verhaal bevat en hier dus verder niets meer mee wordt gedaan.

Op zich is het allemaal dus verre van slecht, het krijgt alsnog een ruime voldoende. Ik had alleen het einde graag wat anders gezien.

avatar van Robbie.T.
Wederom een prachtserie uit de UK. Nesbit, Karyo, O'Connor en vrijwel elke acteur knalt en brengt zijn/haar rol enorm overtuigend. Het enige punt waarop ik dit seizoen niet hoger dan 4 sterren geef zijn de laatste vijf minuten van het seizoen. Het lijkt misschien weinig, maar die laatste paar minuten laten toch een wat minder gevoel achter. Plotseling wordt het zorgvuldig gebrachte verhaal versneld en zijn we in Rusland met een Tony waarvan totaal onduidelijk is hoe hij daar gekomen is.
Jammer en onnodig; de serie was kwalitatief top en had dit niet nodig.
. Dikke 8 en ik ben benieuwd naar seizoen 2.

Teejey
The Missing is veel beter dan ik had verwacht toen ik begon. Gedurende de 1e aflevering twijfelde ik nog om verder te kijken, tot het kippenvel moment tijdens de cliffhanger. Die was sterk zeg, en achteraf terecht dat ik dus doorgegaan ben, want het verhaal blijft continue boeien met spannende ontdekkingen en onbeantwoorde vragen.

Tchéky Karyo, blijkbaar niet eens een geboren Fransman, als Julien Baptiste vind ik echt briljant, zelden zo'n memorabele rol gezien van een oudere. Ook de overige cast voelt erg echt aan.

Grauwe, niet gebruikelijke, maar wel passende beelden van een Frans gebied en een mooie soundtrack maken The Missing een mooi geheel.

Waar ik op hoopte was een gesloten eind, het liefst in de zin van een hereniging. Dat werd het dan niet, maar goed, het voelde prima afgesloten. Tot, waar we het over eens zijn zo te zien, die allerlaatste achterlijke Rusland scène. De mysterieuze begin scène kon enigszins nog, de vraag achterlatend of Oliver toch in leven is. Maar dat Tony uit het niets ervan af weet als geobsedeerde verdwaalde man is een afgeraffeld mislukt trucje.

Verdiende 4*, even een pauze en dan het nog beter beoordeelde 2e seizoen beginnen!

avatar van james_cameron
Zo zeg, dit hakt er emotioneel behoorlijk in. Prachtige serie, geweldig gespeeld, knap opgebouwd en subliem uitgewerkt. Vooral James Nesbitt is weergaloos als de radeloze vader die alles in het werk stelt om zijn mysterieus verdwenen zoontje terug te vinden. De plot ontvouwt zich bedrieglijk rustig maar dendert langzaam maar zeker als een sneeuwbal door, waarbij continu nieuwe details en plotlijnen worden toegevoegd. Erg goed gedaan. Heel benieuwd ook naar het tweede seizoen, waarin een compleet nieuwe zaak wordt behandeld.

avatar van Thomas83
Geen topserie, maar wel echt spannend en vol sterke twists, cliffhangers en dwaalsporen. Het wisselen tussen tijdlijnen werkt ook goed en op het einde wordt alles uitgebreid uit te doeken gedaan. Vond het wel heel aardig dat Oliver uiteindelijk blijkt te zijn aangereden. Een meer realistische verklaring voor wat er is gebeurd met het kind. Ook heel knap hoe je het allemaal uit een ander perspectief ziet en al die kleine details van eerder kloppen.

Ik ben wel wat minder enthousiast over de verhaallijn met de verslaafde dochter van Baptiste. Dat is uiteindelijk ook wel een beetje een goedkoop opzetje om Baptiste een soort motief te geven om vrijuit te gaan voor de moord op Ian. Dat die al dood bleek en nog wel vermoord door Tony vond ik wel best een verbluffende twist, ook al is het wat flauw de kijker op het verkeerde been te zetten met die scène op de boot in de verbeelding van Ian's doorgedraaide weduwe

Verder vond ik die journalist wel een wat te overdreven onsympathiek personage. En ik heb nog nooit zoveel Engels sprekende Fransen bij elkaar gezien. Het punt dat in de allerlaatste scène in Moskou wordt gemaakt is duidelijk dat Ian nooit helemaal zal accepteren wat er is gebeurd met zijn kind en de meest kansloze sporen na zal blijven jagen, maar ik vond het maar een beetje een lompe scène om de serie mee af te sluiten.

avatar van Bottleneck
Ja, goed acteerwerk, vooral van Nesbitt, en de eerste aflevering geeft een bittere knoop in de maag. De ontwikkelingen daarna mogen er ook zijn, maar de ontknoping dat Oliver is aangereden door de hotel-man vind ik een beetje tam. Net als inderdaad de boot-scène met Ian, z'n vrouw en Bourg, wat Thomas83 zegt. Of dat je het niet in de gaten zou hebben dat er een stel mensen inclusief een kind in je huis is geweest.

Het is wel een verademing in een serie/film, dat de rechercheur eens niet worstelt met een drank-, drugs- of gokprobleem of iets anders naars om hem 'rauw en realistisch' te maken. Mooi personage, die Baptiste.

Het slot vind ik sterk: het zoeken in Rusland, vooral gezien het advies van Baptiste vlak voor die scène: zoiets als "Ga naar huis en pak de draad op".

Maar de zoektocht naar Oliver is juist z'n 'huis', althans het enige dat hij heeft. Uiteindelijk ontspoort hij en belandt ver weg, de tekening zelf gemaakt (of ingebeeld). Een soort symbolisch einde, deprimerend zoals 't begin van de serie, terwijl z'n ex wel doorgaat met 'r leven.
Passend einde.

avatar van ZAP!
Erg sterke serie. Gemiddeld hou ik er niet zo van, dat gegoochel met tijd, en het is hier echt opletten geblazen, maar deze serie komt er meer dan mee weg. Nesbitt (kende ik nog van Cold Feet ) steelt de show als wanhopige vader, maar op de rest van de cast ook niets aan te merken, waarvan Tchéky Karyo nog noemenswaardig is.

Het verhaal voelt soms wel een tikkeltje gekunsteld aan (en bij het lezen van enkele reviews blijk ik alweer een en ander vergeten te zijn), maar het wordt allemaal toch tamelijk subtiel en erg sfeervol gebracht.

Ben inmiddels ook halverwege s2 en ook daar heb ik wel wat op aan te merken (dat gedoe in Irak... wut?), maar van andere zaken ben ik dan ook weer erg onder de indruk.

Ik zit nog te twijfelen of ik hier niet 4 sterren aan ga geven... misschien eerst eens opnieuw kijken.

avatar van joy4ever
Erg jammer van dat einde in Rusland. Hoewel: de politie auto had een Frans kenteken?. Verder een prima serie met dito acteerprestaties. Benieuwd naar seizoen twee.

avatar van brawljeff
Geweldig seizoen. Het was de eerste twee afleveringen een beetje inkomen, maar kon daarna niet stoppen met kijken. Ik heb mij verbaasd over de kwaliteit acteerwerk in deze serie: Tchéky Karyo, Frances O'Connor, Ken Stott, maar vooral James Nesbitt wist te overtuigen. Hij speelde een 'lulletje', die toch liet zien waar hij allemaal toe in staat is uit liefde voor zijn zoon. Julien Baptiste is ook een fijn personage, dat gelukkig centraal staat in de complete serie.

Waar ik vooral blij mee ben, is dat dat de ontknoping niet teleurstelde. Het seizoen geeft steeds kleine hints naar wat er precies is gebeurd en het is dan altijd jammer als de uitkomst te vergezocht is. Dat vond ik hier totaal niet het geval. De Franse setting maakte dit seizoen ook zeer aangenaam om naar te kijken. De laatste 5 minuten, die voor veel mensen toch wat teleurstellend zijn, vond ik niet afstotend. Integendeel zelfs.

Inmiddels ook alweer halverwege het tweede seizoen. Die vind ik tot nu toe iets minder, maar wie weet hoe ik er straks over denk.

avatar van DjFrankie
Prima serie goed neergezet en vlotte personages.