• 8.985.308 stemmen

The Missing - Seizoen 1 (2014)

Show titel: The Missing

Ontwikkeld door: Jack Williams en Harry Williams

Met: James Nesbitt, Tchéky Karyo en Frances O'Connor

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / België

Datum van release: dinsdag 28 oktober 2014

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot The Missing

In de zomer van 2006, tijdens de FIFA Wereldbeker, reist Tony Hughes van Engeland naar Noord-Frankrijk voor een vakantie met zijn vrouw Emily en hun vijfjarige zoon Oliver, die tijdens de vakantie vermist raakt. Acht jaar later, in 2014, heeft hij Oliver nog altijd niet teruggevonden en vraagt hij detective Julien Baptiste hem te helpen. In datzelfde jaar duikt het Britse meisje Alice Webster terug op in een Duits stadje. Ze onthult dat ze samen met de Franse Sophie Giroux werd vastgehouden. De Franse detective Julien Baptiste start een onderzoek.

Afleveringen Seizoen 1 (2014)

1. 1. Eden

28 oktober 2014 (1 uur)

Een vakantie in Frankrijk verandert in een nachtmerrie voor de ouders van een jongetje als die verdwijnt. Acht jaar later komt er nieuw bewijs naar boven.

2. 2. Pray for Me

4 november 2014 (1 uur)

Tony en Emily helpen de Franse politie met het zoeken naar hun zoon. Een mysterieuze weldoener reikt een beloning uit voor een tip die de zaak kan kraken.

3. 3. The Meeting

11 november 2014 (1 uur)

Emily reist naar Frankrijk als de zaak opnieuw wordt geopend. Rechercheur Baptiste doet een onthutsende ontdekking.

4. 4. Gone Fishing

18 november 2014 (1 uur)

Julien Baptiste denkt dat een vermoorde getuige een belangrijke aanwijzing is. Hij ontmoet een ex van de vermoorde getuige, die inmiddels een nieuw leven is begonnen.

5. 5. Molly

25 november 2014 (1 uur)

Tony neemt het heft in eigen handen. Julien Baptiste blijkt het mysterieuze figuur te zijn die iets te maken heeft met de verdwijning van Oliver.

6. 6. Concrete

2 december 2014 (1 uur)

Tony en Julien zijn op zoek naar een persoon die mogelijk nieuwe aanwijzingen heeft. Tony is blut en richt zich tot Emily, die voor een moeilijke keuze staat.

7. 7. Return to Eden

9 december 2014 (1 uur)

Olivers verdwijning wordt verergerd door de verdwijning van een andere jongen in dezelfde stad. Tony, Julien en Emily volgen een vreemde aanwijzing.

8. 8. Till Death

16 december 2014 (1 uur)

Nieuwe bewijs onthult meer over de verdwijning van Oliver. Zijn Tony, Julien en Emily, na jarenlang zoeken, toe aan de waarheid?

avatar van richiedoom

richiedoom

Wat deze serie voor mij zo goed maakt, is dat je de wanhoop, radeloosheid en het verdriet van de ouders voelt en begrijpt. Het schuldgevoel van de vader die even niet oplet, wat hem zeer duur komt te staan, en de frustraties van de moeder hierdoor. Echt uitstekend gespeeld door de cast. Ik las een tijdje terug dat de opnames voor seizoen 2 in gang zijn en daar ben ik blij om. Ik was al bang dat het hierbij bleef maar gelukkig kunnen we meer verwachten! Een plekje in mijn top 10 heeft dit eerste seizoen alvast verdiend.

avatar van Miszmi

Miszmi

Ik ben ergens wel wat teleurgesteld. Op zich is het allemaal best sterk, de acteerprestaties zijn sterk. Op sommige momenten zelfs zo sterk, dat ik mij zelfs kon inleven in Bourg. Ik had af en toe zelfs wat sympathie voor hem, tot aan het einde toe. Hij kon zijn rol voortreffelijk neerzetten, waardoor ik dit gevoel bij hem kreeg. De rest van de cast overigens grotendeels hetzelfde, allemaal uitstekend gepresteerd.

Het verhaal kon mij ook erg boeien, het is mooi en duidelijk in beeld gebracht. Ik ben vooral teleurgesteld door de laatste aflevering. Het is allemaal veelbelovend, het uiteindelijke verhaal is ook prima, maar daar had het bij moeten blijven. Geen Oliver in Rusland. Op zich had dit nog gekund, maar dan had het verhaal zo moeten wezen dat Tony totaal doorgedraaid was. Door de tekening aan het begin van de aflevering weten we dat dat niet zo is. Het verhaal hoe hij is verdwenen was op zichzelf al goed en sterk geweest. Ik vind het dan ook erg jammer dat ze hier iets te ver in zijn doorgedraaid. Vooral nu ik weet dat seizoen 2 een totaal ander verhaal bevat en hier dus verder niets meer mee wordt gedaan.

Op zich is het allemaal dus verre van slecht, het krijgt alsnog een ruime voldoende. Ik had alleen het einde graag wat anders gezien.

Wederom een prachtserie uit de UK. Nesbit, Karyo, O'Connor en vrijwel elke acteur knalt en brengt zijn/haar rol enorm overtuigend. Het enige punt waarop ik dit seizoen niet hoger dan 4 sterren geef zijn de laatste vijf minuten van het seizoen. Het lijkt misschien weinig, maar die laatste paar minuten laten toch een wat minder gevoel achter. Plotseling wordt het zorgvuldig gebrachte verhaal versneld en zijn we in Rusland met een Tony waarvan totaal onduidelijk is hoe hij daar gekomen is.

Jammer en onnodig; de serie was kwalitatief top en had dit niet nodig. . Dikke 8 en ik ben benieuwd naar seizoen 2.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

The Missing is veel beter dan ik had verwacht toen ik begon. Gedurende de 1e aflevering twijfelde ik nog om verder te kijken, tot het kippenvel moment tijdens de cliffhanger. Die was sterk zeg, en achteraf terecht dat ik dus doorgegaan ben, want het verhaal blijft continue boeien met spannende ontdekkingen en onbeantwoorde vragen.

Tchéky Karyo, blijkbaar niet eens een geboren Fransman, als Julien Baptiste vind ik echt briljant, zelden zo'n memorabele rol gezien van een oudere. Ook de overige cast voelt erg echt aan.

Grauwe, niet gebruikelijke, maar wel passende beelden van een Frans gebied en een mooie soundtrack maken The Missing een mooi geheel.

Waar ik op hoopte was een gesloten eind, het liefst in de zin van een hereniging. Dat werd het dan niet, maar goed, het voelde prima afgesloten. Tot, waar we het over eens zijn zo te zien, die allerlaatste achterlijke Rusland scène. De mysterieuze begin scène kon enigszins nog, de vraag achterlatend of Oliver toch in leven is. Maar dat Tony uit het niets ervan af weet als geobsedeerde verdwaalde man is een afgeraffeld mislukt trucje.

Verdiende 4*, even een pauze en dan het nog beter beoordeelde 2e seizoen beginnen!

Zo zeg, dit hakt er emotioneel behoorlijk in. Prachtige serie, geweldig gespeeld, knap opgebouwd en subliem uitgewerkt. Vooral James Nesbitt is weergaloos als de radeloze vader die alles in het werk stelt om zijn mysterieus verdwenen zoontje terug te vinden. De plot ontvouwt zich bedrieglijk rustig maar dendert langzaam maar zeker als een sneeuwbal door, waarbij continu nieuwe details en plotlijnen worden toegevoegd. Erg goed gedaan. Heel benieuwd ook naar het tweede seizoen, waarin een compleet nieuwe zaak wordt behandeld.

Geen topserie, maar wel echt spannend en vol sterke twists, cliffhangers en dwaalsporen. Het wisselen tussen tijdlijnen werkt ook goed en op het einde wordt alles uitgebreid uit te doeken gedaan. Vond het wel heel aardig dat Oliver uiteindelijk blijkt te zijn aangereden. Een meer realistische verklaring voor wat er is gebeurd met het kind. Ook heel knap hoe je het allemaal uit een ander perspectief ziet en al die kleine details van eerder kloppen.

Ik ben wel wat minder enthousiast over de verhaallijn met de verslaafde dochter van Baptiste. Dat is uiteindelijk ook wel een beetje een goedkoop opzetje om Baptiste een soort motief te geven om vrijuit te gaan voor de moord op Ian. Dat die al dood bleek en nog wel vermoord door Tony vond ik wel best een verbluffende twist, ook al is het wat flauw de kijker op het verkeerde been te zetten met die scène op de boot in de verbeelding van Ian's doorgedraaide weduwe.

Verder vond ik die journalist wel een wat te overdreven onsympathiek personage. En ik heb nog nooit zoveel Engels sprekende Fransen bij elkaar gezien. Het punt dat in de allerlaatste scène in Moskou wordt gemaakt is duidelijk dat Ian nooit helemaal zal accepteren wat er is gebeurd met zijn kind en de meest kansloze sporen na zal blijven jagen, maar ik vond het maar een beetje een lompe scène om de serie mee af te sluiten.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Ja, goed acteerwerk, vooral van Nesbitt, en de eerste aflevering geeft een bittere knoop in de maag. De ontwikkelingen daarna mogen er ook zijn, maar de ontknoping dat Oliver is aangereden door de hotel-man vind ik een beetje tam. Net als inderdaad de boot-scène met Ian, z'n vrouw en Bourg, wat nikki zegt. Of dat je het niet in de gaten zou hebben dat er een stel mensen inclusief een kind in je huis is geweest.

Het is wel een verademing in een serie/film, dat de rechercheur eens niet worstelt met een drank-, drugs- of gokprobleem of iets anders naars om hem 'rauw en realistisch' te maken. Mooi personage, die Baptiste.

Het slot vind ik sterk: het zoeken in Rusland, vooral gezien het advies van Baptiste vlak voor die scène: zoiets als "Ga naar huis en pak de draad op".

Maar de zoektocht naar Oliver is juist z'n 'huis', althans het enige dat hij heeft. Uiteindelijk ontspoort hij en belandt ver weg, de tekening zelf gemaakt (of ingebeeld). Een soort symbolisch einde, deprimerend zoals 't begin van de serie, terwijl z'n ex wel doorgaat met 'r leven. Passend einde.

Erg sterke serie. Gemiddeld hou ik er niet zo van, dat gegoochel met tijd, en het is hier echt opletten geblazen, maar deze serie komt er meer dan mee weg. Nesbitt (kende ik nog van Cold Feet ) steelt de show als wanhopige vader, maar op de rest van de cast ook niets aan te merken, waarvan Tchéky Karyo nog noemenswaardig is.

Het verhaal voelt soms wel een tikkeltje gekunsteld aan (en bij het lezen van enkele reviews blijk ik alweer een en ander vergeten te zijn), maar het wordt allemaal toch tamelijk subtiel en erg sfeervol gebracht.

Ben inmiddels ook halverwege s2 en ook daar heb ik wel wat op aan te merken (dat gedoe in Irak... wut?), maar van andere zaken ben ik dan ook weer erg onder de indruk.

Ik zit nog te twijfelen of ik hier niet 4 sterren aan ga geven... misschien eerst eens opnieuw kijken.

Erg jammer van dat einde in Rusland. Hoewel: de politie auto had een Frans kenteken?. Verder een prima serie met dito acteerprestaties. Benieuwd naar seizoen twee.

Geweldig seizoen. Het was de eerste twee afleveringen een beetje inkomen, maar kon daarna niet stoppen met kijken. Ik heb mij verbaasd over de kwaliteit acteerwerk in deze serie: Tchéky Karyo, Frances O'Connor, Ken Stott, maar vooral James Nesbitt wist te overtuigen. Hij speelde een 'lulletje', die toch liet zien waar hij allemaal toe in staat is uit liefde voor zijn zoon. Julien Baptiste is ook een fijn personage, dat gelukkig centraal staat in de complete serie.

Waar ik vooral blij mee ben, is dat dat de ontknoping niet teleurstelde. Het seizoen geeft steeds kleine hints naar wat er precies is gebeurd en het is dan altijd jammer als de uitkomst te vergezocht is. Dat vond ik hier totaal niet het geval. De Franse setting maakte dit seizoen ook zeer aangenaam om naar te kijken. De laatste 5 minuten, die voor veel mensen toch wat teleurstellend zijn, vond ik niet afstotend. Integendeel zelfs.

Inmiddels ook alweer halverwege het tweede seizoen. Die vind ik tot nu toe iets minder, maar wie weet hoe ik er straks over denk.

Prima serie goed neergezet en vlotte personages.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Seizoen 1 en 2 niet meer op Netflix? Weet iemand waarom? 3 staat er wel op

Boenga

Goeie acteurs in het verhaal dat bovengemiddeld realistisch is, en waar een fijne dosis spanning in verwerkt zit.

Het zou een topserie in haar genre kunnen zijn - maar is het toch niet, want...

Ten eerste deed het heen-en-weer springen in de tijd me net geen Chinese zenuwattack krijgen. Ik vermoed dat de regisseur zich daar enigszins van bewust was: hij deed z'n uiterste best om een aantal van de personages er, met een tussenschot van 8 jaar, zo anders als mogelijk te laten uitzien: met pruiken, met een handicap,...

Ten tweede had de taalmix totaal geen meerwaarde. En aangezien het nogal wat extra time zou betekenen om elke zin door een tolk te laten vertalen, werd er dan in dat Franse dorp opvallend goed Engels gesproken. Waarom niet gewoon in het VK blijven ?

En ten derde had ik m'n bedenkingen bij het gedrag van Tony, die zonder enig bewijs het (on)recht in eigen handen neemt, en zelfs een moord begaat.

Maar goed, misschien is dat wel mogelijk; de dood van een kind kan zware mentale gevolgen hebben - zie ook de eindfase waar dat hij zichzelf niet meer is.

Tot slot, vreemde situatie: op een bepaald moment gaat Tony naar de Noord-Franse stad Lille. De scene waarin hij rondloopt in Lille, is echter gefilmd aan het Brusselse Zuidstation. Maar ik lees op IMDb ook dat deze eerste jaargang merendeels in België gefilmd is...

avatar van FMS2020

FMS2020

De twee seizoenen van "the missing" zijn perfect gemaakt, goeie acteurs. TOP serie, must see!

avatar van Bxian32

Bxian32

Op zich heeft het mn interesse omdat ik nieuwsgierig ben hoe alles zich ontwikkelt. Echter stoor ik me mateloos aan het verhaal. Het is allemaal zo ontzettend stereotype en ik vind die Tony rete irritant om naar te kijken. Constant dat driftige gebeuren. Het had allemaal wel wat genuanceerder en realistischer gemogen. Logisch dat ze beide overstuur zijn maar de reacties zijn wel extreem overtrokken. Heel veel geneuzel om het echte verhaal heen met steeds aan het einde eindelijk weer eens een clue. En ligt het aan mij of lijkt de serie wel een grote promotie voor drankgebruik? Het is echt een continue zuipfeest in bijna alle scenes......

Bxian32 schreef:

...ik vind die Tony rete irritant om naar te kijken.

Begrijp je helemaal. Ik vraag me nu nog steeds af of ik me ergerde aan Tony, of aan James Nesbitt.

Maar misschien wil men in plaats van de wat 'sjiekere' middenklasser, die vaak in beeld komt in dit soort series, hier eens een ander type tonen. Een niet-zo-heel-intelligent personage, blij en trots om ook eens buiten het eigen land op vakantie te gaan; en niet echt capabel om zich te gedragen en in de hand te houden in uitzonderlijke situaties.

En voor wie pub en bier een belangrijke plaats innemen in het leven...

avatar van Bxian32

Bxian32

Boenga schreef:

En voor wie pub en bier een belangrijke plaats innemen in het leven...

Misschien heb je wel gelijk en doet ie het daarom juist weer heel erg goed..... Nog iets bijzonders trouwens. Dat er 24.7 een hele horde journalisten voor dat hotel staat is natuurlijk ook redelijk ongeloofwaardig.... Maar ja, ben bijna aan aflevering 7 en ik hoor dat het tweede seizoen veel beter is.....

avatar van Firecrest

Firecrest

Na een veelbelovend begin, begon deze serie mij na een paar afleveringen toch te vervelen.

De ouders van het vermiste kind krijgen in elke aflevering een paar minuscule kruimels toegeworpen waardoor ze steeds weer opnieuw hopen dat ze duidelijkheid krijgen wat er nu precies gebeurd is met hun zoontje. Maar op een gegeven moment wordt dat toch wel erg langdradig allemaal, en zelfs pijnlijk om te zien. Steeds maar die gekwelde kop (!) van die vader en treurige blik van de moeder, en de ellende duurt maar voort. Pas na een paar afleveringen wordt er iets verklaard, en ik dacht we naderen het slot, eindelijk. Maar tot mijn verbazing las ik in de reviews dat het verhaal daar niet stopt, maar gewoon doorgaat met onduidelijkheden over het lot van de zoon.

Voor mij reden om af te haken, ik ben er klaar mee. Het voortdurende gespring in de tijd was ook erg irritant trouwens. Een onvoldoende, ondanks het goede acteerwerk.

avatar van umbra

umbra

Deze serie recent beginnen kijken, het eerste seizoen zit erop en wat een bijzonder en geweldige Britse politie-misdaad-drama-thriller serie. Al heb je de indruk dat je naar een Brits-Franse serie aan het kijken bent en dit is uiterst positief bedoeld.

Ook herkende ik meteen de Vlaamse acteur Titus De Voogdt als Vincent Bourg, al bij de foto's in het politie-dossier. En die best nog hoofdrol heeft, wat ik best verrassend vond, omdat Ann Miller eerder ook even kort in de serie passeert. Dus dacht zal voor Titus De Voogdt ook wel zoiets zijn. Ook nog andere Belgische inbreng met Eric Godon als burgemeester Georges Deloix en de ondertussen overleden (30/03/'23) Johan Leysen als Karl Sieg.

Verder vind ik Tony Hughes, gespeeld door James Nesbitt geweldig personage, ook Baptiste en Ian Garrett waren echt top. Emily Hughes vond ik een meer irritant personage.

Verder is het een serie die je ferm aan je tv gekluisterd houdt, door de steeds aanwezige spanning, mysterie en letterlijk mee in de serie zit, totale beleving.

Ik kijk al uit naar seizoen 2

P.S. Waarom staat seizoen 3 hier niet bij?

Edit: Weet via forum dat dit fout is van Netflix en dit "3de" seizoen het 1ste is van Baptiste, spin-off serie van TheMissing.

umbra er bestaat geen seizoen 3, ook al geeft Netflix dat aan. Het derde seizoen op Netflix is eigenlijk het eerste deel van de prequel serie Baptiste Baptiste (Serie, 2019 - 2021) . Daar is overigens ook al een tweede seizoen van inmiddels.

avatar van umbra

umbra

brawljeff schreef:

Ja weet ik ondertussen via het MM-forum, mr toch nog merci

avatar van AlfieS.

AlfieS.

Seizoen 1, aflevering 1 bekeken. Wijze waarop het kind verdwijnt is irritante domme actie van de vader en in het vervolg wekt het gedrag van de vader alleen maar meer ergernis op. Aflevering twee zelfde laken een pak. Ik trek die vader niet. Meteen maar naar laatste aflevering geskipped. Wat blijkt: de ontknoping is net zo ongeloofwaardig en dom als het begin. Wat slecht. Advies: geen tijd besteden aan deze amateuristische serie. Gewoon slecht verhaal en irritante personages. Hoe kan je dit nou goed vinden?

bavarois27 schreef:

Hoe kan je dit nou goed vinden?

Omdat smaken verschillen - uiteraard.