• 8.985.424 stemmen

Prison Break - Seizoen 5 (2017)

Show titel: Prison Break

Ontwikkeld door: Paul Scheuring

Met: Wentworth Miller, Dominic Purcell en Sarah Wayne Callies

Datum van release: zondag 12 februari 2017

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 5 via Disney+

Plot Prison Break

Michael Scofield is een wanhopige man in een wanhopige situatie. Zijn broer, Lincoln Burrows, heeft de doodstraf gekregen maar is onschuldig. Binnen enkele maanden zal de doodstraf voor Lincoln worden uitgevoerd. Om zijn broer te helpen pleegt Michael een bankoverval zodat hij in dezelfde gevangenis, de Fox River State Penitentiary, als zijn broer terechtkomt. Michael probeert daar zijn ingenieuze ontsnappingsplan te verwezenlijken, maar al snel blijkt dat je niet alles kan plannen.

Afleveringen Seizoen 5 (2017)

1. 1. Ogygia

12 februari 2017 (45 minuten)

Er zijn zeven jaar verstreken sinds Michael stierf en iedereen poogde verder te gaan met hun leven. Bewijs duikt op dat Michael nog leeft, hij wordt vastgehouden in een gevangenis in Jemen. Wanneer Lincoln dit te horen krijgt, herenigt hij zich met Sara. Ook C-Note, Sucre en T-Bag zijn van de partij.

2. 2. Kaniel Outis

19 februari 2017 (45 minuten)

Terwijl Lincoln en C-Note op zoek gaan naar de ‘Sheik of Light’ pogen Michael en zijn celgenoot Whip te ontsnappen uit Ogygia. Sara's onderzoek naar de terugkeer van Michael leidt haar naar het ministerie van Buitenlandse Zaken, en een ongemakkelijke reünie met Paul Kellerman.

3. 3. The Liar

26 februari 2017 (45 minuten)

Sara loopt in een hinderlaag van T-Bag die haar informeert dat twee handlangers van Poseidon, genaamd Van Gogh en A&W, haar achtervolgen. Ondertussen probeert Lincoln zijn in beslag genomen paspoort terug te krijgen zodat hij Jemen kan ontvluchten. Michael bedenkt zijn volgende zet.

4. 4. The Prisoner's Dilemma

25 april 2017 (45 minuten)

Wanneer Michael niet veel opties meer heeft komt hij voor een moeilijke beslissing te staan.

5. 5. Contingency

2 mei 2017 (45 minuten)

Lincoln raakt gefrustreerd als hij probeert te begrijpen wat er echt met Michael gebeurd is. C-Note komt met een nieuw ontsnappingsplan. Sara worstelt met het idee dat Michael nog in leven kan zijn.

6. 6. Paecia

9 mei 2017 (45 minuten)

Michael, Lincoln en de Ogygia-bende pogen nog steeds uit Jemen te ontsnappen, maar komen in de woestijn terecht. Daar willen ze uit de handen van de wraakzuchtige Cyclops blijven. A&W en Van Gogh stellen hun rol in vraag wanneer hun zoektocht naar Michael en consorten hen naar een onverwachte bestemming leidt.

7. 7. Wine-Dark Sea

16 mei 2017 (45 minuten)

Sara vreest voor de veiligheid van haar familie nadat ze de ware reden ontdekt achter de geveinsde dood van Michael. Michael en Lincoln krijgen hulp van Sucre om terug thuis te komen en de ware identiteit van Poseidon wordt onthuld.

8. 8. Progeny

23 mei 2017 (45 minuten)

Wanneer Sara en haar zoon Mike in gevaar zijn, vragen Michael en Lincoln hulp aan Sheba en C-Note om Poseidon te pakken te krijgen. Whip onderneemt een missie en T-Bag onthult een geheim.

9. 9. Behind the Eyes

30 mei 2017 (45 minuten)

Michael en Lincoln blijven knokken om zowel Sara als Mike te beschermen. Poseidon poogt Michael en de bende een stap voor te blijven en het leidt tot de ultieme confrontatie.

Ontzettend leuk weer een aantal characters van het eerste uur terug te zien!! Eerste seizoen PB is volgens mij het spannendste wat ik ooit op serie gebied gezien heb. Daarna werd het met het seizoen minder. Maar deze pak ik lekker mee. Wel valt het me op dat het acteerniveau echt niet best is. Zit denk ik ook niet veel budget in. Ach ja.

Ook aflevering 2 is leuk. Geinig om Paul Kellerman weer te zien (ik spoiler hem 1x, volgende afleveringen zal het geen verrassing meer zijn lijkt me) en om de rest ook weer te volgen. Lekker hoog tempo en ik ben benieuwd naar wat dit voor een verhaal wordt.

3x raden wie alsnog zit te kijken! (want T-Bag/Robert Knepper!) Heb voor een deel mijn eerdere vooroordelen bevestigd gezien, maar het is toch verdomde fijn om de originele crew bij elkaar te zien. Alleen jammer dat William Fichtner niet mee kan doen met het feestje. Was het acteerwerk vroeger eigenlijk ook zo houterig?

Ik ben het niet eens met jouw vooroordelen.

Het acteerwerk was destijds al houterig ja. Maar de chemie tussen de castleden is sterk en de personages goed uitgewerkt, dus I don't care.

Zou echt heel graag het volledige seizoen willen hebben, maar kan bij dit niet nog eens 3 maanden wachten en dan pas beginnen.

Het waren dan ook mijn vooroordelen en niet de jouwe.

Bij mij verschilt dat per personage. De verhaallijn van Sara vind ik compleet oninteressante opvulling, maar Lincoln Burrows en Michael Scofield zijn vanouds leuk. C-Note hangt er een beetje bij. T-Bag krijgt ook weinig te doen, maar hé...zijn mechanische hand belooft in ieder geval dat er vage shit in het vooruitzicht ligt. Ook de setting is - hoewel superfout- leuker dan ik had gedacht, ze hebben genoeg geld ertegenaan gegooid om een gave oriëntaalse sfeer neer te zetten.

Okééé...het wordt na drie afleveringen erg onzinnig en chaotisch. Het is of ze je die paar afleveringen zoet willen houden met lompe actie, maar niet de moeite hebben genomen dat het ook nog een logisch verband heeft. Het is wel elke keer smullen als Lincoln 'Michaelllll!' brult.

Bij vlagen weer dezelfde spanningsboog als tijdens seizoen één, erg fijn. Maar daar staat tegenover een veel te rommelig script. Het ene moment zitten ze in de tunnel en twee tellen later worden ze opgepakt op het dak?. Ook de dingen die Linc en C-Note meemaken komen geforceerd over. The "bad" guys komen ook niet heel bad over. Ik blijf als PB fan absoluut kijken maar heel best is het allemaal niet.

Ik snap ook niet waarom ze die hele story arc met Sara en de Terminators ernaast moesten doen. Alsof Michael Scofield die met Osama bin Laden samenwerkt tijdens een Jemenitische staatsgreep nog niet genoeg actie bood voor 9 episodes. En T-Bag heeft nog niet eens zijn mechanische arm gebruikt.

C-Note's Oscarmomentje: You kick a lot of ass for a good muslim! You can take the man out of his streets, but you can't take the streets out of the man!

Voorlopig niet erg goed, maar wel vermakelijk zo halverwege het seizoen. De cast redt een wel erg matig verhaal.

De teaser van volgende week ziet er echt stupid uit. Dan gaan de twee huurmoordenaars kennelijk Scofield en gang aanvallen met op afstand bestuurbare drones. Zou me niet verbazen als Poseidon uiteindelijk een computer-AI blijkt te zijn ofzo.

avatar van Pecore_mm

Pecore_mm

Bin Laden, mechanische armen, Poseidon, Jemenitische staatsgreep, terminators en de voltallige cast van seizoen 1? En ik vond seizoen twee al te vergezocht..

wim.

Alleen Elvis erbij zou de boel nog vreemder maken. Oh, wacht...

avatar van jordandejong

jordandejong

Is Dominic Purcell bij sommige shoots niet aanwezig geweest ofzo? Staat de afgelopen afleveringen bij enkele scenes duidelijk voor een green-screen, en is in die scenes dan ook niet in één shot met de rest van de cast te zien. Ziet er heel vreemd uit... Weet iemand de reden?

Miszmi

cornelis, ik weet alleen dat hij een ongeluk heeft gehad ten tijde van de opnames. Wat ik er toen van heb begrepen is dat het allemaal erger had kunnen zijn en het met een redelijke sisser is afgelopen. Mogelijk dat hij in die periode enkele opnames heeft gemist? Zie hier een nieuwsbericht over het ongeluk.

Ik grijp Paecia aan om te zeggen dat de woestijnshots erg fraai waren. Verder is het een absolute flut-aflevering, maar ik zie weer waarom ik zelf graag in woestijnen ben.

Miszmi

Ik vind het verhaal in Jemen zo slecht nog niet eens, ook genoeg spanning in te vinden. Word alleen vreselijk afgeleid door het verhaal dat gewoon in Amerika afspeelt, wekt mijn interesse totaal niet. Doet me zelfs een beetje aan het niveau van seizoen 4 denken, wat ook helemaal nergens meer over ging. Mis bepaalde personages ook. Waar is Sucre gebleven bijvoorbeeld, die je slechts één aflevering hebt gezien. En wat is het verhaal rondom T-Bag, wat totaal (nog) niet uitgewerkt wordt. Ik vind de verhalen in Amerika tot nog toe dus erg rommelig.

Miszmi schreef:

Yup. Sucre, T-Bag, C-Note en Kellerman lijken er alleen in te zitten omdat ze uit de oorspronkelijke reeks komen, maar niet omdat ze zulke sterke verhaallijnen hebben. Je zou ze bijna weg kunnen laten.

Miszmi

Ik heb al vaker uitgelegd dat IMDb niet altijd bindend is, zoals in dit geval dus. Veel bronnen spreken elkaar tegen, de één spreekt van een sequel, de ander van het vijfde seizoen. IMDb spreekt inmiddels overigens zelfs van 'Resurrection'. De zender, FOX, spreekt echter gewoon van het vijfde seizoen en wij zien dus geen reden om daar vanaf te wijken.

bron

Heeft daar niks mee te maken hoor maar er zijn ook mensen die ook op IMDB stemmen en met de link die er nu bij zit kom je niet bij deze afleveringen. Hotshot

Sucre was leuk, maar de middelmatige lijn zet zich door, met de plotwending die iedereen al aan zag komen en een hoop suffe actie in een scheepsruim. De episode was ook heerlijk donker, dus ik zag ook geen bal.

Budget om een opgeblazen schip in beeld te krijgen was er volgens mij niet....

Lame plotwending nummer zoveel: Whip is de zoon van T-Bag... Gaat nog steeds nergens heen, maar we hebben nog één episode te gaan.

Bizar als een campfestijn als het Nederlandse 'Heer & Meester' niet veel slechter is geschreven dan een Amerikaanse miljoenenproductie. De opzet van Scofield in een Jemenitische horror-gevangenis had nog positief uit kunnen pakken, maar om de een of andere reden moest er een zielloos complot omheen geschreven worden rond een verborgen inlichtingendienst. Plotwendingen zie je van mijlenver aankomen. De dramatische ontwikkelingen zijn stupide en geforceerd, met een nadruk op supersentimenteel drama over familiewaarden en trouw. De actiescènes zijn te slap voor een productie die voor het grootste deel om de handelingen draait en niet om het sterke plot. Zelfs de cameo's blijken een teleurstelling als oude bekenden met geen andere reden opduiken dan dat ze even in beeld zijn. Voor mij was T-Bag uiteindelijk de reden om dit seizoen toch te kijken, maar Robert Knepper krijgt niet eens de ruimte om zijn iconische typetje net zo vilein neer te zetten als vroeger.

Ik heb echt naar deze miniserie uitgekeken, als fan van Prison Break. Seizoen 1 is absoluut van enorm hoog niveau qua spanning en sensatie. Maar vooral seizoen 4 was erg zwak en toen zat de serie erop, na ook een zwakke film die het verhaal af moest ronden. Na een kleine 10 jaar stilte is er dan plots een nieuw seizoen, maar waarom dit achteraf gemaakt is, geen idee. Het is nergens spannend geworden en het verhaal is zo warrig en simpel dat er praktisch geen plezier uitgehaald kon worden. Na de eerste afleveringen vond ik het nog wel aardig, maar dat was vooral omdat ik het gaaf vond om de oude personages weer te zien. De cast heeft namelijk nog altijd die fijne onderlinge chemie en op een enkeling na was eigenlijk iedereen weer present.

Maar ja, als dan blijkt dat ze daar ook heel weinig mee doen (wat was nou het nut van de aanwezigheid van oa Sarah, Sucre en T-Bag met hun rollen?), dan is dat ook niet echt een sterk punt meer. Vooral het feit dat T-Bag nauwelijks wordt benut is dood en doodzonde. En ook doen ze niks met het punt waar de serie ooit groot mee werd; een uitgekiende gevangenisuitbraak. Alles bij elkaar is dit gewoon compleet mislukt. Er komt volgens geruchten nog een nieuw seizoen, maar als ze geen betere scriptschrijvers aan weten te nemen, dan hoeft dat er van mij niet meer te komen. Dit is nog slechter dan seizoen 4 en de film en dat is een beste prestatie.

Het einde met de wraak van T-Bag was best grappig, maar ja...ook een tikkeltje voorspelbaar.

Ieder geval veel te weinig voor zo'n fantastisch personage.

Sowieso een klote keuze om de gehele groep niet gewoon samen een verhaal te laten beleven.

Miszmi

Ik heb lang nagedacht wat ik met dit cijfer ging doen en geef het uiteindelijk toch een krappe onvoldoende.

Net als veel anderen keek ik ongelooflijk veel uit naar dit seizoen. Eindelijk al mijn favoriete personages weer terug. De eerste aflevering genoot ik daar dan ook echt van om iedereen weer te zien in Prison Break. De eerste aflevering gaf ook wel hoop op een goed seizoen. Het was al wel snel duidelijk dat het geen seizoen 1 zou worden, maar was toch ook wel hoopvol dat het geen seizoen 4 zou worden. De eerste afleveringen zat het er een beetje tussenin. Het verhaal in Jemen vond ik daadwerkelijk interessant, maar het verhaal in Amerika kon mij totaal niet bekoren.

Uiteindelijk ging het alleen nog maar over Poseidon en dat is echt de grootste fout van dit seizoen geweest. Voorspelbaar en oninteressant. De laatste afleveringen heb ik dan ook met weinig plezier gekeken. Veel oude personages hebben slechts een (kleine) bijrol en daar had ik me niet helemaal op ingesteld en was dan ook een flinke teleurstelling. Sluit mij ook bij bovenstaande reacties aan dat met name T-Bag toch wel een (veel) grotere rol verdiende. Mijns inziens toch wel het meest indrukwekkende personage van de hele serie, voor mij ook gelijk de beste acteur van deze serie.

Al met al ben ik gewoon best wel teleurgesteld. Ze hebben ergens nog geluk dat ze de meeste personages wel terug hebben laten keren, waardoor ik (met name in die eerste aflevering) nog een beetje het oude gevoel terug heb gekregen. Als dit een onbekende serie was geweest, was ik naar alle waarschijnlijkheid afgehaakt en denk ik dat het cijfer nog lager was geweest.

Leuke twist zoals we zijn gewend. Met plezier gekeken