ad
  • 8.080.003 stemmen

Prison Break - Seizoen 4 (2008-2009)

Show titel: Prison Break

Seizoenen: 5 seizoenen

Afleveringen: 22

Datum van release: zondag 31 augustus 2008

Prison Break

Afleveringen Seizoen 4 (2008-2009)

1. 1. Scylla

Michael heeft Gretchen, Whistler en Mahone naar L.A. achtervolgt. In SONA ontstaat chaos terwijl T-Bag, Bellick en Sucre vermist raken.

2. 2. Breaking & Entering

Michael, Lincoln en de anderen krijgen er een nieuw teamlid bij, Roland. Samen proberen ze de datakaart te kopiëren. Wyatt blijft zoeken naar de broers terwijl T-Bag zijn weg richting het noorden maakt.

3. 3. Shut Down

Michael probeert de eigenaar van de kaart te vinden. Wyatt vindt nieuwe informatie over de verblijfplaats van Sara. T-Bag gebruikt een nieuwe identiteit om een nieuw leven te beginnen.

4. 4. Eagles & Angels

Michael, Lincoln en Sucre moeten een politiefeestje infiltreren om de volgende keycard te verkrijgen. Sarah valt terug in een oude gewoonte. T-Bag wekt achterdocht en loopt enkele oude vrienden tegen het lijf op zijn eerste dag van zijn nieuwe baan.

5. 5. Safe & Sound

Self vindt een nieuwe kaart in een kluis van een federaal gebouw. Mahone is nog steeds op zoek naar wraak. Ondertussen loopt T-Bag's nieuwe leven gevaar.

6. 6. Blow Out

De hele operatie loopt gevaar wanneer Mahone in aanraking komt met de politie. Gretchen's zus ontvangt een verrassende bezoeker. The Company weet misschien meer over Self's plannen en T-Bag blijft zich verdacht gedragen.

7. 7. Five the Hard Way

Lincoln neemt de leden van het team mee naar Las Vegas, waar Sucre een voorstel krijgt. Gretchen werkt samen met T-Bag, die Michael een voorstel doet dat hij niet kan weigeren. Ondertussen worden de geheimen over de Bird's Guide van Whistler eindelijk onthuld.

8. 8. The Price

Lincoln gaat op zoek naar de laatste kaart, die eigendom is van de General. Michael en Self moeten samenwerken met Gretchen. Roland wordt nog steeds gestraft voor het verliezen van het ontcijferingsapparaat.

9. 9. Greatness Achieved

Wyatt krijgt een koekje van eigen deeg. T-Bag begeeft zich op glad ijs als de politie zijn vermiste collega blijft zoeken. Ondertussen blijft Michael's staat verslechteren. Één van de teamleden maakt het ultieme offer tijdens de planning van de ondergrondse inbraak in Scylla.

10. 10. The Legend

Sara heeft geen andere keus dan Michael naar het ziekenhuis te brengen. Sucre en Lincoln moeten de operatie verder zien te leiden. Ondertussen maakt Self een verrassende vriend.

11. 11. Quiet Riot

Michael vecht tegen de klok en zijn kwakkelende gezondheid om in te kunnen breken in het hoofdkantoor. Het succes van de inbraak ligt in handen van Sucre. Gretchen maakt zich klaar voor een ontmoeting met de General. T-Bag moet beslissen om zijn criminele verleden voorgoed achter zich te laten.

12. 12. Selfless

Sara wordt gijzelnemer om Scylla veilig te stellen. Michael en Lincoln ontmoeten de General, terwijl één van de leden van kamp wisselt.

13. 13. Deal or No Deal

Michael moet de groep bij elkaar zien te houden nadat ze door één van hun eigen leden verraden zijn. Ondertussen wordt Gretchen gechanteerd door T-Bag's nieuwe partner.

14. 14. Just Business

Terwijl zijn conditie nog steeds verslechterd belandt hij in de handen van The Company, die Lincoln beloven dat ze Michael's leven kunnen redden inruil voor een gunst. Gretchen en Self vinden een koper voor Scylla.

15. 15. Going Under

Michael krijgt onverwachts medische hulp. Charles Westmoreland keert terug om de waarheid achter Scylla te ontrafelen. Ondertussen moeten Lincoln en Sucre Gretchen zien te stoppen voordat Scylla voor altijd onvindbaar zal zijn.

16. 16. The Sunshine State

Lincoln en zijn partners arriveren in Miami om Scylla terug te krijgen. Sara zoekt naar de vermiste Michael en ontdekt interessante informatie over Michael's verleden. Ondertussen leidt in Florida verraad tot een sterfgeval en een arrestatie.

17. 17. The Mother Lode

Michael en Sara reizen naar Miami terwijl Lincoln zijn moeder bezoekt. T-Bag's en Self's missie om Scylla terug te vinden neemt een dramatische wending. De General komt onder druk te staan.

18. 18. VS.

Michael en Lincoln krijgen stevige ruzie om Scylla terwijl Christina haar plan opzet. Ondertussen krijgt Sara zeer belangrijk nieuws. De General raakt steeds meer paranoïde.

19. 19. S.O.B.

Christina vertelt Michael schokkend nieuws over Lincoln. T-Bag is vastbesloten te bewijzen dat hij een waardevolle toevoeging zou zijn aan The Company.

20. 20. Cowboys & Indians

Chaos ontstaat in het hotel waar de moord heeft plaatsgevonden. Christina zet de laatste puntjes op de i wat betreft haar plan. Ondertussen moet Michael besluiten of hij Lincoln of Sara redt.

21. 21. Rate of Exchange

Oude bekenden arriveren om Michael te helpen met het neerhalen van The Company.

22. 22. Killing Your Number

Michael probeert voor eens en altijd The Company te vernietigen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

In dit vierde seizoen geven ze een grappige draai aan de franchise door een soort A-team van helden en schurken te maken. Linc, Michael en co worden gekoppeld aan Mahone, T-Bag, Bellick e.a. Het is deze insteek van een dream team versus ''The Company'' die het toch nog een beetje een frisse vibe mee weet te geven. Toch blijft het een nare nasmaak hebben dat het een steengoede eerste reeks vervolgd wordt met steeds mager wordende vervolgen. Overigens geeft de seizoensfinale uiteindelijk de closure waar je als kijker van het eerste uur zo lang naar hebt gesmacht.

avatar van Tommeh_mm

Tommeh_mm

Ik vond het een ware marteling. Aangezien ik de eerste 3 seizoenen al gezien had wilde ik ook heel graag de ontknoping zien, maar bij aflevering 8 ongeveer was ik er eigenlijk wel klaar mee. Om één of andere reden bleven ze er maar afleveringen aanplakken (Het zijn trouwens 24 afleveringen, geen 22), er kwam werkelijk geen einde aan. Daarom bij deze, een welverdiende 0,5*

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik vond dit seizoen eigenlijk niet zo goed. Vrij saai. Verkloot de hele serie eigenlijk.

avatar van clutch

clutch

Tja, dit seizoen was niet al te best. Halverwege, wanneer bleek dat Self de boel voor de gek heeft gehouden, geloofde ik het allemaal wel. De schrijvers bleven er vervolgens maar onzinnige draadjes aan vastknopen, de ene geforceerde en stompzinnige plottwist na de andere. Ik heb deze flauwekul nog tot aflevering 22 uitgekeken, kennelijk komen er hierna nog twee afleveringen. Ik ga ze niet kijken want het interesseert me geen zier, heb wel wat beters te doen. Bah bah.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Tsja, de plank werd in dit toenmalige slotseizoen (we weten allemaal dat er een nieuw seizoen aan zit te komen, he) aardig misgeslagen. De hersentumor, de toch niet dode Sara, de strijd tegen The Company. Het was allemaal too much en te ver gezocht. Seizoen 4 wil gewoon een explosief hoog niveau aannemen, maar vergeet dat het allemaal niet meer valt te verkopen aan de kijker. Waar de serie in seizoen 1 en 2 nog redelijk realistisch probeerde te blijven, daar gaat het hier nergens meer over. Gelukkig is de cast nog altijd op dreef en kent de serie een aantal prima momenten (de wraak van Mahone op de moordenaar van zijn zoon, de ontroerende dood van Bellick) waardoor het nog net acceptabel blijft en ik er geen onvoldoende aan hang.

Dat het nog veel slechter werd in de tv-film The Final Break is wel knap trouwens. De plotschrijvers hadden er echt geen zin meer in. Het is dat de cast het al die jaren voortreffelijk heeft gedaan en dat het door het hoge tempo sowieso nog wel amusant bleef, maar de serie was echt legendarisch geweest als het bij seizoen 1 en 2 was gebleven.

avatar van Miszmi_mm

Miszmi_mm

Ondanks dat dit nog steeds mijn minst favoriete seizoen is, toch een half puntje omhoog. Mede door wat mijn voorganger ook aangeeft: de cast doet het voortreffelijk en presteert ieder seizoen gewoon op zeer hoog niveau.

De eerste drie seizoenen heb ik vorig jaar rond mei/juni al herzien, maar ik kon mezelf er steeds niet toe zetten om dit seizoen ook nog een keer door te komen. Aangezien het nieuwe seizoen/de prequel volgende week begint (en mijn motivatie om te studeren nihil is), heb ik de afgelopen 4 dagen dit seizoen toch in één ruk uitgekeken.

Dat hele Scylla was ik na één aflevering eigenlijk al wel zat, zie daar absoluut geen meerwaarde in. Dat ze niet uitbreken uit een gevangenis vind ik nog niet eens zo erg, maar dit hele verhaal begon steeds meer één of ander fantasieverhaaltje te worden. Door alle (onnodige) plottwists begon het een beetje een soapserie te worden.

De kans is groot dat ik dit seizoen bij een nieuwe herziening oversla. Ik heb het nu twee keer gezien en dat is voor dit seizoen meer dan genoeg. Mijn eerste cijfer was gebaseerd op mijn eerste kijkbeurt, toen ik elke week op een aflevering moest wachten, toen was dit seizoen bijna niet te doen. Door het binge-watchen is het al veel beter te doen en viel het ergens ook nog wel mee. Het verhaal spreekt mij nog steeds niet aan, op enkele (kleine) momenten na.

Het is niet heel slecht, mede door de acteerprestaties, maar het is ook verre van goed. Het heeft niks meer met de voorgaande seizoenen te maken. De slotaflevering, of in ieder geval het einde daarvan, was goed en vond het ook een mooi einde van de serie. In de wetenschap dat dit toen nog het einde zou zijn natuurlijk.

avatar van 606

avatar van Miszmi_mm

Miszmi_mm

Dit seizoen bestaat uit 22 afleveringen. Aflevering 23/24 is de tv-film 'The Final Break'. Overigens wel vreemd dat IMDb ervoor kiest om het als twee afleveringen te melden, terwijl ze ook een aparte pagina voor Prison Break: The Final Break hebben. Het is hier in ieder geval (helaas) niet toevoegbaar.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Ik gaf al bij seizoen 3 aan dat de serie per seizoen kwalitatief telkens een stukje minder lijkt te worden en seizoen 4 is daar geen uitzondering op. Tegen het einde van dit seizoen is er zelfs nog maar bar weinig over van het niveau waar de serie mee van start ging.

De eerste twaalf afleveringen zijn nog best leuk. Het was een goede zet om helden als Lincoln, Michael en Sucre te laten samenwerken met voormalige vijanden als Bellick en Mahone. Je voelt echter dat de serie een fout begaat met de plottwist waar Self een dubbelrol blijkt te spelen. Wat volgt is een tamelijk oninteressant en zelfs bij vlagen lachwekkend schouwspel, waar de makers werkelijk alles uit de kast halen om de boel te rekken. Het gedoe rondom Scylla gaat overduidelijk veel te lang door en wanneer ook nog eens Michaels moeder zich ermee gaat bemoeien, hetgeen wederom een reeks flauwe plottwists met zich meebrengt, is het dieptepunt wel bereikt. De tweede helft van het seizoen is een aaneenschakeling van ongeloofwaardigheden en Scofield wordt geregeld gepresenteerd als een halve superheld.

Hoewel bovenstaand verhaal negatief klinkt, is het niet zo dat ik geen positieve punten gezien heb. Zo ben ik enthousiast over de prestaties van de cast. Terwijl de serie steeds minder wordt, laten Wentworth Miller en Dominic Purcell waarschijnlijk hun beste performance tot nu toe zien. Dat hangt overigens mogelijk met elkaar samen, aangezien die twee (door de vele plottwists) nu worden uitgedaagd wat meer verschillende emoties te tonen. Ook William Fichtner, Robert Knepper, Sarah Wayne Callies, Amaury Nolasco en Wade Williams leveren opnieuw goed werk af. Het seizoen verdient ook een pluim voor de laatste aflevering. Het is mij een raadsel hoe ze het klaar hebben gespeeld, maar het einde is zowaar bevredigend. Ondanks dat je nog wel het gevoel hebt dat alles te lang geduurd heeft, is de afsluiting erg fijn.

Wat mij betreft hadden ze het hier gewoon bij moeten laten, maar we weten inmiddels wel beter. Zowel The Final Break als seizoen 5 moet ik nog zien. De verwachtingen zijn na dit seizoen wel getemperd, maar ik ga ze wel uit nieuwsgierigheid nog een kans geven. Dit vierde seizoen vind ik lastig te beoordelen, aangezien het qua niveau alle kanten opgaat. De eerste helft zou ik 3,5* geven; de tweede helft hoogstens 2,5*. Dan kies ik maar voor de middenweg als totaalcijfer: