• 8.985.232 stemmen

Prison Break - Seizoen 5 (2017)

Show titel: Prison Break

Ontwikkeld door: Paul Scheuring

Met: Wentworth Miller, Dominic Purcell en Sarah Wayne Callies

Datum van release: zondag 12 februari 2017

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 5 via Disney+

Plot Prison Break

Michael Scofield is een wanhopige man in een wanhopige situatie. Zijn broer, Lincoln Burrows, heeft de doodstraf gekregen maar is onschuldig. Binnen enkele maanden zal de doodstraf voor Lincoln worden uitgevoerd. Om zijn broer te helpen pleegt Michael een bankoverval zodat hij in dezelfde gevangenis, de Fox River State Penitentiary, als zijn broer terechtkomt. Michael probeert daar zijn ingenieuze ontsnappingsplan te verwezenlijken, maar al snel blijkt dat je niet alles kan plannen.

Afleveringen Seizoen 5 (2017)

1. 1. Ogygia

12 februari 2017 (45 minuten)

Er zijn zeven jaar verstreken sinds Michael stierf en iedereen poogde verder te gaan met hun leven. Bewijs duikt op dat Michael nog leeft, hij wordt vastgehouden in een gevangenis in Jemen. Wanneer Lincoln dit te horen krijgt, herenigt hij zich met Sara. Ook C-Note, Sucre en T-Bag zijn van de partij.

2. 2. Kaniel Outis

19 februari 2017 (45 minuten)

Terwijl Lincoln en C-Note op zoek gaan naar de ‘Sheik of Light’ pogen Michael en zijn celgenoot Whip te ontsnappen uit Ogygia. Sara's onderzoek naar de terugkeer van Michael leidt haar naar het ministerie van Buitenlandse Zaken, en een ongemakkelijke reünie met Paul Kellerman.

3. 3. The Liar

26 februari 2017 (45 minuten)

Sara loopt in een hinderlaag van T-Bag die haar informeert dat twee handlangers van Poseidon, genaamd Van Gogh en A&W, haar achtervolgen. Ondertussen probeert Lincoln zijn in beslag genomen paspoort terug te krijgen zodat hij Jemen kan ontvluchten. Michael bedenkt zijn volgende zet.

4. 4. The Prisoner's Dilemma

25 april 2017 (45 minuten)

Wanneer Michael niet veel opties meer heeft komt hij voor een moeilijke beslissing te staan.

5. 5. Contingency

2 mei 2017 (45 minuten)

Lincoln raakt gefrustreerd als hij probeert te begrijpen wat er echt met Michael gebeurd is. C-Note komt met een nieuw ontsnappingsplan. Sara worstelt met het idee dat Michael nog in leven kan zijn.

6. 6. Paecia

9 mei 2017 (45 minuten)

Michael, Lincoln en de Ogygia-bende pogen nog steeds uit Jemen te ontsnappen, maar komen in de woestijn terecht. Daar willen ze uit de handen van de wraakzuchtige Cyclops blijven. A&W en Van Gogh stellen hun rol in vraag wanneer hun zoektocht naar Michael en consorten hen naar een onverwachte bestemming leidt.

7. 7. Wine-Dark Sea

16 mei 2017 (45 minuten)

Sara vreest voor de veiligheid van haar familie nadat ze de ware reden ontdekt achter de geveinsde dood van Michael. Michael en Lincoln krijgen hulp van Sucre om terug thuis te komen en de ware identiteit van Poseidon wordt onthuld.

8. 8. Progeny

23 mei 2017 (45 minuten)

Wanneer Sara en haar zoon Mike in gevaar zijn, vragen Michael en Lincoln hulp aan Sheba en C-Note om Poseidon te pakken te krijgen. Whip onderneemt een missie en T-Bag onthult een geheim.

9. 9. Behind the Eyes

30 mei 2017 (45 minuten)

Michael en Lincoln blijven knokken om zowel Sara als Mike te beschermen. Poseidon poogt Michael en de bende een stap voor te blijven en het leidt tot de ultieme confrontatie.

avatar van WB

WB

Geen hoogvlieger, en veel MacGyver-momentjes, maar de spanning was als vanouds. Tegen het einde wordt het allemaal wat minder, maar al met al kijkt het prima weg.

avatar van Miszmi

Miszmi

Ik twijfel of ik er echt blij van word, maar zal het zeker weer een kans geven als het klopt. Hoop dan wel dat er wat meer oud de oude personages wordt gehaald, iets waarin dit seizoen tekort schoot.

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

Slecht nieuws wat mij betreft... kan alleen maar slecht aflopen. Dit seizoen was al een heel magere 5

Uit dat artikel: 'Miller al helemaal niet, die een redelijk bizar idee voor een zesde seizoen pitchte bij de makers van de show. Michael en Lincoln zouden ontvoerd worden door een doorgedraaide superfan genaamd Tag, die de twee de eerste vijf seizoenen van Prison Break zou laten naspelen in een jeugdgevangenis. De producers hebben daarvoor vriendelijk bedankt.'

avatar van Miszmi

Miszmi

Dat scenario klinkt ook vrij triest, zo mogelijk nog triester dan de slechtste stukken uit seizoen 4 en 5 bij elkaar . Gelukkig hebben de makers daar al nee op gezegd, dus verwacht iets totaal anders. Maar het feit dat Purcell zelf op zijn Insta meldt dat seizoen 6 in de maak is, laat mij wel geloven dat er daadwerkelijk wat aan zit te komen. Hoop dat ze ook nog op het oude niveau gaan komen, al is het slechts een fractie daarvan.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Lol, die Miller lijkt me niet echt de slimste van de klas.

Voor wie deze gemist heeft: Vanaf 1 december te zien op Netflix!

avatar van horizons

horizons

TornadoEF5 schreef:

Lol, die Miller lijkt me niet echt de slimste van de klas.

Hij heeft dit script geschreven: Stoker (2013) - MovieMeter.nl

Dus dat zal wel meevallen.

avatar van NRT

NRT

Seizoen 1 valt denk ik niet te overtreffen. Seizoen 2 vond ik iets minder met die achtervolgingen, maar seizoen 3 vond ik weer beter omdat het zich in een gevangenis afspeelt. Seizoen 4 met dat hele Scylla gedoe vond ik ook weer wat minder. Nu krijgt seizoen 5 vernietigende reacties, maar ik vind het wel een degelijk seizoen. Ik heb namelijk veel interesse in het Midden-Oosten, dus dat was een mooi gegeven.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Ik vind dit een van de beste series die er is. Spannend vanaf het allereerste moment, en hij blijft je aandacht trekken. Toen ik zag bij het Netflix Aanbod dat het nieuwe seizoen online kwam ging ik los haha. 1 december kwam ie, 4 december was ie uit. Van mij krijgt ie 5 sterren!

Het enige seizoen van Prison Break dat ik nog te gaan had. De eerste twee seizoenen waren sterk, het derde seizoen amusant en het vierde seizoen was op zich wel vermakelijk, maar wel behoorlijk onnozel en veel te langdradig. The Final Break voelde overbodig en hetzelfde geldt eigenlijk voor dit vijfde seizoen…

Misschien is dit anders als je een kijker van het eerste uur bent en dus zeven jaar hierop gewacht hebt, maar als je, zoals ik nu gedaan heb, de complete serie achter elkaar kijkt, voelt dit vijfde seizoen eigenlijk constant volstrekt belachelijk. Waarom moet Michael Scofield nog in leven zijn? Een van de weinige complimenten die ik kwijt kon aan het vierde seizoen was de manier waarop ze de serie ten einde brachten, maar dat wordt eigenlijk met de komst van dit seizoen compleet teniet gedaan. Het onvermijdelijke gevoel dat deze serie gewoon klaar had moeten zijn, bleef me het hele seizoen lang plagen, waardoor het lang duurde voordat ik er een beetje inkwam. De verklaring die uiteindelijk wordt gegeven, de chantage van Poseidon, weet niet te overtuigen. Hét compliment voor dit seizoen wordt dat ze besloten hebben het bij negen afleveringen te houden. Als dit, net als het vorige seizoen, rond de 20 afleveringen had gehad, was ik namelijk waarschijnlijk afgehaakt.

Ik ben in ieder geval blij dat ze de cast grotendeels weer bij elkaar hebben weten te krijgen. De grote afwezige is mijn favoriete personage, Alexander Mahone, maar misschien is het ook maar beter dat ze hem hier niet (onnodig) bij betrokken hebben. Het is leuk om zoveel bekende gezichten weer terug te zien, maar personages als Kellerman, Sucre en T-Bag worden jammer genoeg nauwelijks benut. C-Note, die ik halverwege seizoen 2 vervelend begon te vinden, vond ik hier juist weer een welkome verrassing. Het drietal Michael, Lincoln en Sarah maakt ook een hoop goed. Iedereen lijkt zijn rol moeiteloos weer op te pakken. De nieuwe cast vond ik dan weer wat minder. De lotgenoten van Michael zijn stuk voor stuk lopende karikaturen en van Poseidon gaat niet voldoende dreiging uit. Wellicht lag zijn ware identiteit er ook iets te dik bovenop.

Van spanning is helaas ook nauwelijks sprake meer. Je weet dat Michael gaat ontsnappen uit de gevangenis, want dat doet hij tegenwoordig met twee vingers in zijn neus, en je weet dat hij zich uit de meest benarde situaties weet te redden (zelfs wanneer hij in de woestijn met een messteek in zijn buik rondloopt). De opmerking die ik bij het vorige seizoen plaatste over dat Scofield steeds meer op een superheld begint te lijken, is ook hier weer van toepassing.

Ik kan dus niet bepaald zeggen dat het allemaal wel meeviel. Er is nog maar weinig van de eerdere kwaliteit over. Als het je lukt om de gedachte dat het allemaal behoorlijk ridicuul is even aan de kant te zetten, valt er nog wel wat vermaak te vinden. De climax is best leuk bedacht en het helpt dat je vertrouwd bent geraakt met de personages. Over het nieuws dat er een zesde seizoen aankomt, heb ik gemengde gevoelens. Enerzijds blijf ik vinden dat ze dit gewoon beter met rust hadden kunnen laten, maar de serie verdient beter dan dit vijfde seizoen. Hopelijk weten de makers zich te herpakken.

Lissane

Alle seizoenen gezien en allemaal even goed erg genoten van de serie zou graag een 5 willen geven maar hoe doe je dat hier?

Zazandje schreef:

Scrol naar boven dan zie je naast de titel mijn stem staan daar kun je stemmen.

stinissen schreef:

Scrol naar boven dan zie je naast de titel mijn stem staan daar kun je stemmen.

Bedankt En ja natuurlijk voor deze serie een dikke 5

Zazandje schreef:

Bedankt En ja natuurlijk voor deze serie een dikke 5

Je moet het zelf weten hoor, maar alle seizoenen een 5? Je vindt het geweldige eerste seizoen net zo goed als dit?

The Oceanic Six schreef:

Inderdaad ik heb van elk seizoen heel erg genoten en allen verdienen dan ook een dikke 5 als ik van elke serie erg geniet Vind ik dat terecht

Prison Break-acteur kondigt zesde seizoen aan | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Seizoen 6 is onofficieel aangekondigd. Dan mag het wel aanzienlijk beter worden dan deze mini-serie.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

aburefan en vandaag is bevestigd dat seizoen 6 er niet meer gaat komen nadat in navolging van Wentworth Miller ook Dominic Purcell er nu uitgestapt is.

bron

jarno1975 schreef:

bron

Tsja. Ik had een nieuwe reeks leuk gevonden, maar aan de andere kant was de reboot van een paar jaar terug al belabberd. Misschien maar beter zo. Eigenlijk had de serie na 2 seizoenen moeten stoppen voor een echt legendarische status.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

aburefan Klopt inderdaad dat het steeds verder bergafwaarts ging. Het laatste seizoen heb ik niet eens meer gekeken.

avatar van horizons

horizons

Eens. Als ze dit bij twee seizoenen hadden gelaten was het perfect geweest.

avatar van rooswoning1827

rooswoning1827

er komt een nieuw seizoen, halverwege 2024, maar dan wel zonder: michael scofield, lincoln burrows, sara tancredi, theodore bagwell en fernando sucre

rooswoning1827 schreef:

Nee.

Dus dit bericht slaat nergens op.