• 8.985.489 stemmen

Oorsprong: Zweden

Datum van release: donderdag 13 oktober 2022

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot The Playlist

Tijdens de hoogdagen van de piraterij verzetten gevestigde kopstukken zich tegen de woelige muziekindustrie. De serie draait om de jonge Zweedse tech-ondernemer Daniel Ek en zijn partners die een hele industrie revolutionair veranderden door gratis en legaal gestreamde muziek wereldwijd aan te bieden.

1. 1. The Vision

13 oktober 2022 (50 minuten)

De autodidactische programmeur Daniel Ek gaat na groot succes met zijn start-up de uitdaging aan om het probleem rond piraterij in de muziekindustrie op te lossen.

2. 2. The Industry

13 oktober 2022 (47 minuten)

Platenbaas Per Sundin sleept Pirate Bay voor de rechter wegens inbreuk op auteursrechten en beseft dat zijn weerstand tegen piraterij het omgekeerde effect kan hebben.

3. 3. The Law

13 oktober 2022 (56 minuten)

Een veelbelovende jonge advocaat stopt met haar werk bij een topadvocatenkantoor om Spotify's complexe juridische problemen én de grote platenlabels aan te pakken.

4. 4. The Coder

13 oktober 2022 (51 minuten)

Een programmeur die Daniels visie van toegang en onafhankelijkheid deelt, heeft genoeg van zijn uitzichtloze baan en komt bij het team om technische uitdagingen op te lossen.

5. 5. The Partner

13 oktober 2022 (45 minuten)

De excentrieke ondernemer en medeoprichter van Spotify, Martin Lorentzon, kijkt terug op de eerste vijf jaar van "het in goede banen leiden van Daniels fouten".

6. 6. The Artist

13 oktober 2022 (48 minuten)

Muzikant Bobbi T beweert dat het bedrijfsmodel van Spotify artiesten uitbuit en staat tegenover Daniel Ek in een congreshoorzitting die het einde van zijn bedrijf kan betekenen.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Degelijk gemaakt, keurig gespeeld en vooral: best origineel, die zes afleveringen uit zes verschillende perspectieven, waarbij steeds een ander accent wordt gelegd. De verhalen overlappen elkaar natuurlijk deels, maar verschillen genoeg om het boeiend te houden. Interessant slot ook. Maar verder is het uiteraard geen écht spannend of verrassend verhaal, de contouren zijn al publiekelijk bekend, en ik betrapte me ook af en toe op de vraag: waarom moest dit eigenlijk een serie worden? Waarom geen film? Of een documentaire wellicht?