• 8.985.415 stemmen

Justified - Seizoen 3 (2012)

Show titel: Justified

Ontwikkeld door: Graham Yost

Met: Timothy Olyphant, Nick Searcy en Joelle Carter

Datum van release: dinsdag 17 januari 2012

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

Plot Justified

De moderne cowboy Raylan Givens heeft een onhandige neiging om de criminelen waar hij op jaagt opvallend vaak dood te schieten. Na het zoveelste fatale incident wordt hij in de eerste aflevering tot zijn grote ergernis teruggestuurd naar zijn geboorteplaats Harlan, een armoedig mijnstadje in de zuidelijke staat Kentucky. Daar moet hij in samenwerking met de andere U.S. Marshals (een afdeling van de Amerikaanse federale politie) zaken oplossen die hem maar al te vaak in aanraking brengen met zijn eigen verleden. Zijn belangrijkste rivaal is daarbij Boyd Crowder, met wie hij vroeger goed bevriend was, maar die radicaal andere keuzes in zijn leven heeft gemaakt en nu een kleine drugsbende leidt.

Afleveringen Seizoen 3 (2012)

1. 1. The Gunfighter

17 januari 2012 (45 minuten)

Raylan is nog herstellende van een schotwond, maar houdt zich alweer druk bezig met een moord waarbij een van Wynn Duffys partners betrokken is. Ava neemt Boyds business over nu hij zich in de gevangenis bevindt.

2. 2. Cut Ties

24 januari 2012 (45 minuten)

Terwijl de marshals proberen uit te vogelen wie een beveiliger heeft vermoord en waarom, vindt Boyd een manier om in de gevangenis Dickie Bennett te benaderen.

3. 3. Harlan Roulette

31 januari 2012 (45 minuten)

Tijdens het opsporen van een bekende vijand, stuit Raylan op een pandjeshuiseigenaar die connecties heeft met de Dixie Mafia.

4. 4. The Devil You Know

7 februari 2012 (45 minuten)

Een gevangenisbewaker helpt Dickie en Dewey in een poging om Mags’ geheime fortuin in handen te krijgen. Robert Quarles probeert Devil om te kopen.

5. 5. Thick as Mud

14 februari 2012 (45 minuten)

Wanneer het plan om Mags’ geld te stelen mislukt, gaat het voor Dewey om leven of dood in een wanhopige poging om alsnog aan geld te komen. Nu Devil hem bijna verloochende, is Boyd niet van plan dit ongestraft te laten.

6. 6. When the Guns Come Out

21 februari 2012 (45 minuten)

Raylan probeert Winona te vinden wanneer ze hem verlaat, Boyd probeert uit te vinden wie hem dwars heeft gezeten en Quarles begint interesse te tonen in Raylan wanneer hij hoort dat die vragen over hem heeft gesteld.

7. 7. The Man Behind the Curtain

28 februari 2012 (45 minuten)

Als Quarles steeds grotere plannen begint te krijgen, krijgt hij bezoek van de zoon van de baas. Intussen komt Raylan in de problemen met de FBI.

8. 8. Watching the Detectives

6 maart 2012 (45 minuten)

Quarles en Duffy vermoorden Gary Hawkins en proberen Raylan de verdachte te maken op het moment dat die door de FBI op de hielen wordt gezeten. Limehouse probeert een zijde te kiezen in de strijd tussen Quarles en Boyd Crowder.

9. 9. Loose Ends

13 maart 2012 (45 minuten)

Raylan spoort Tanner Dodd op, een partner van Quarles die hielp om Boyd verdacht te maken van het plaatsen van een bom in de auto van sheriff Napier. Ava helpt een prostituee die bescherming nodig heeft tegen Delroy nadat een diefstal uit de hand loopt.

10. 10. Guy Walks Into a Bar

20 maart 2012 (45 minuten)

Raylan probeert ervoor te zorgen dat Dickie Bennett niet uit de gevangenis wordt gelaten, terwijl Boyd zijn best doet om de verkiezing te laten lopen zoals hij wil om zo van sheriff Napier en Robert Quarles af te komen.

11. 11. Measures

27 maart 2012 (45 minuten)

Dickie Bennett gaat eropuit om het geld dat Limehouse van hem stal terug te krijgen, Quarles zet de strijd met Boyd voort en Raylan krijgt te maken met huurmoordenaars uit Detroit nadat Quarles hem heeft bedrijgt.

12. 12. Coalition

3 april 2012 (45 minuten)

Limehouse heeft een plannetje bedacht waarbij hij voor eens en altijd van al zijn vijanden is verlost, maar dan moet alles wel volgens dat plan verlopen... Duffy doet intussen zijn best om te zorgen dat Quarles aan de bende uit Detroit wordt overgeleverd.

13. 13. Slaughterhouse

10 april 2012 (45 minuten)

Terwijl Quarles op de vlucht raakt voor de marshals na een zogenaamde ‘state trooper’ te hebben vermoord, heeft Limhouse een manier bedacht om Boyd in moeilijkheden met de wet te brengen.

avatar van Arapaho85

Arapaho85

Dit derde seizoen kan naar mijn mening tot hiertoe beschouwd worden als het beste van de drie. Maar het is tevens ook wel het meest gewelddadigst van de drie.

Er wordt namelijk niet gekeken op een executie meer of minder, 2 jongemannen die off screen seksueel benaderd en mishandeld worden, onder dwang Russische roulette moeten spelen, je wijs laten maken dat ze je nieren eruit gehaald hebben, arm die afgehakt wordt enzoverder.

Waarom ik dit dan toch het beste seizoen vind, omdat deze serie mij opnieuw weet te verassen met overtuigend cool acteerwerk, ditmaal vooral van Neal McDonough als Robert Quarlez of Jere Burns als Wynn Duffy en natuurlijk nog steeds Walton Goggins als Boyd Crowder.. en natuurlijk ook opnieuw dankzij de scherpe dialogen en oneliners.

Dit is een spoiler maar wat ik wel jammer vindt is dat de State trooper Tom Bergen het loodje legt in de voorlaatste aflevering, dat was wel een tof personage