• 8.985.316 stemmen

Married... with Children - Seizoen 11 (1996-1997)

Show titel: Married... with Children

Ontwikkeld door: Michael G. Moye en Ron Leavitt

Met: Ed O'Neill, Katey Sagal en Christina Applegate

Datum van release: zaterdag 28 september 1996

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot Married... with Children

De serie draait om het leven van schoenenverkoper Al Bundy, zijn vrouw Peggy, dochter Kelly en zoon Bud. Ook de gezinshond Buck speelt een rol, alsmede buurvrouw Marcy, die eerst gehuwd is met Steve Rhoades en vervolgens met Jefferson D'Arcy.

Afleveringen Seizoen 11 (1996-1997)

1. 1. Twisted

28 september 1996 (30 minuten)

Tijdens een hevige storm moeten de Bundy's en de D 'Arcy's samen schuilen in een kelder.

2. 2. Children of the Corns

5 oktober 1996 (30 minuten)

Als de baas van Al en Griff arbeiders blijkt uit te buiten, proberen ze hem te chanteren om meer geld te verdienen.

3. 3. Kelly's Gotta Habit

12 oktober 1996 (30 minuten)

Kelly zegt toe dat ze zal stoppen met seks voor een belangrijke tv-reclame, en Al gaat samenwerken met agent Dan voor een optreden in de serie Cops.

4. 4. Requiem for a Chevyweight (1)

10 november 1996 (30 minuten)

Al heeft moeite om een onderdeel te vinden voor zijn kwakkelende auto.

5. 5. Requiem for a Chevyweight (2)

17 november 1996 (30 minuten)

Na het overlijden van zijn Dodge gaat Al op zoek naar een nieuwe auto.

6. 6. A Bundy Thanksgiving

24 november 1996 (30 minuten)

De Thanksgiving-traditie van Al komt in gevaar door een plotseling sterfgeval. Kelly probeert te voorkomen dat een kalkoen die als huisdier wordt gehouden, wordt gebruikt voor het feestmaal.

7. 7. The Juggs Have Left the Building

1 december 1996 (30 minuten)

Peggy en Kelly vormen een zangduo voor een talentenjacht in Branson, Missouri.

8. 8. God Help Ye Merry Bundymen

22 december 1996 (30 minuten)

Terwijl Al en Griff op de dag voor kerst hun baan kwijtraken, wordt de deelname van Marcy en Jeffersons aan een buurtwedstrijd gesaboteerd door Kelly en Bud.

9. 9. Crimes Against Obesity

29 december 1996 (30 minuten)

Terwijl hij zijn verjaardag probeert te vieren, wordt Al aangeklaagd door een groep zwaarlijvige vrouwen.

10. 10. The Stepford Peg

6 januari 1997 (30 minuten)

Dankzij het geheugenverlies van Peggy weet Al haar om te vormen tot de perfecte echtgenote.

11. 11. Bud on the Side

13 januari 1997 (30 minuten)

De baas van Al wordt verliefd op Bud.

12. 12. Grime and Punishment

20 januari 1997 (30 minuten)

Als hij Bud huur laat betalen voor zijn verblijf, wordt Al naar de kelder verbannen tot hij de broodnodige reparaties heeft uitgevoerd.

13. 13. T*R*A*S*H

27 januari 1997 (30 minuten)

Al en Griff worden net als Jefferson lid van de Nationale Garde.

14. 14. Breaking up is Easy to Do (1)

24 februari 1997 (30 minuten)

Door een gezelschapsspel komen Al en Peggy terecht bij een huwelijkstherapeut. Kelly neemt het in de boksring op tegen een rivaliserende actrice.

15. 15. Breaking up is Easy to Do (2)

24 februari 1997 (30 minuten)

Als Al het huis uit gaat, storten hij en Peggy zich allebei in het vrijgezellencircuit, met zeer uiteenlopende resultaten.

16. 16. Breaking up is Easy to Do (3)

3 maart 1997 (30 minuten)

Terwijl Al het leven als vrijgezel maar moeilijk vindt, probeert Peggy een nieuwe echtgenoot te vinden.

17. 17. Live Nude Peg

10 maart 1997 (30 minuten)

Al wordt verliefd op een stripper, zonder te weten dat het eigenlijk zijn vrouw is.

18. 18. A Babe in Toyland

17 maart 1997 (30 minuten)

Kelly wordt een grote ster als ze gevraagd wordt om iemand te vervangen bij een populair kinderprogramma.

19. 19. Birthday Boy Toy

31 maart 1997 (30 minuten)

Jefferson maakt zich zorgen over zijn leeftijd en ziet zich gedwongen om een baan aan te nemen, terwijl Al een remedie probeert te vinden voor de koopverslaving van Peggy.

20. 20. Damn Bundys

28 april 1997 (30 minuten)

Al verkoopt zijn ziel voor een kans om in de Super Bowl te mogen spelen.

21. 21. Lez Be Friends

10 april 1997 (30 minuten)

Al raakt bevriend met een nicht van Marcy, die erg op haar lijkt.

22. 22. The Desperate Half-Hour (1)

5 mei 1997 (30 minuten)

Buds penvriend uit de gevangenis komt langs om de Bundy's te beroven.

23. 23. How to Marry a Moron (2)

5 mei 1997 (30 minuten)

Al heeft er bezwaar tegen dat Kelly wil trouwen met een gewapende overvaller, tot hij ontdekt dat haar aanstaande de erfgenaam is van een rijke familie.

24. 24. Chicago Shoe Exchange

9 juni 1997 (30 minuten)

Al en Griff ruilen de inventaris van de schoenenwinkel in voor een massagestoel.

En toen had ik de gehele serie van Married With Children opnieuw bekeken. Toch altijd weer jammer als je de laatste aflevering van een zeer geliefde aflevering hebt afgekeken, maar na 259 afleveringen is het ook wel goed. Dit wel een van de weinige series die in latere seizoenen steeds beter en beter werd. Wat een schitterende humor zit hier in, echt weer vreselijk van genoten. Helemaal nu we in een tijdperk leven vol social justice warriors die om alles huilen en ook alles maar willen verbieden of veranderen. Zij zouden Married With Children eens moeten kijken, waar 11 seizoenen lang alle heilige huisjes omver zijn getrapt. Geen bevolkingsgroep of ras werd gespaard, gewoon alles met een knipoog omdat men toen nog wel tegen een stootje kon. Tegenwoordig janken media zelfs al over een brave serie als Friends, dat niet meer gekeken zou mogen worden. Sneu. Series als Seinfeld en Married With Children gingen heel wat verder en gelukkig maar, want wat zouden sitcoms saai geweest zijn zonder dit soort klassiekers.

Seizoen 11 is overigens niet echt geweldig. De inspiratie leek een beetje op, echt heel veel memorabele afleveringen zaten er niet in. Het was gewoon stabiel geestig. Fox bleef dit seizoen maar op diverse tijdstippen uitzenden, waardoor kijkcijfers afnemen en Fox de serie uiteindelijk cancelde. Best onverwacht, daarom is er ook geen echte afsluitende aflevering gemaakt. De driedubbele aflevering Breaking up is easy to do is wel een voorbeeld dat de beste verhaallijnen al wel in eerdere seizoenen zaten. Het is niet slecht, maar we kennen het al wel. Al en Peg maken elkaar altijd het leven zuur, maar ze kunnen niet zonder elkaar. En Bud en Kelly lijken een tikje te oud geworden voor hun rol. Zij als sloerie en hij als falende loser op vrouwengebied paste beter toen ze nog naar school gingen. Nu lijken de verhaallijnen soms wat onlogischer, al is dat ook weer geen heel groot probleem, want om realisme heeft deze serie natuurlijk nooit gedraaid. Wel om vermaak en dat is er nog zat. De cast is in die 11 jaar altijd op dreef gebleven met hun enthousiasme.

De kans is wel groot dat ik over een jaar of 10 gewoon weer de boel opnieuw ga bekijken, deze serie en humor is gewoon tijdloos goed. Een ding blijft overigens wel jammer, dat de serie op DVD de muziekrechten verloor op de themesong Love and Marriage, waardoor we gedwongen werden al die seizoenen naar een mislukt namaak-deuntje te luisteren in plaats van de klassieker van Frank Sinatra.

Nog op de valreep voor de aanvang van mijn buitenlandstage het laatste seizoen van Married with Children afgekeken. Ik heb het rustig aan gedaan en heb er uiteindelijk, op een drietal maanden na, twee jaar over gedaan om alle seizoenen te bekijken. Dat vind ik op zich niet erg, want daardoor heb ik er wel over een lange periode van kunnen genieten.

Seizoen 11 is inderdaad, zoals ik me ook al meende te herinneren van enkele afleveringen die ik ooit op Comedy Central voorbij heb zien komen, niet meer zo goed als de voorgaande seizoenen. Bij seizoen 10 werd het al zichtbaar dat er steeds meer grappen gerecycled werden (iets waar veel van dit soort series bij seizoen 2 al last van hebben) en dit wordt hier voortgezet. Het blijft allemaal vermakelijk en ik heb weer genoeg kunnen lachen (afleveringen als 'Crimes Against Obesity', 'Live Nude Peg' en 'Damn Bundys' zijn absoluut de moeite waard), maar je merkt wel dat de serie hier 'op' is. Ik vind het vooral jammer dat laatste aflevering, 'Chicago Shoe Exchange', niet veel om het lijf heeft. De serie had echt wel een afsluitende aflevering als finale verdiend. Dat had wat mij betreft al gekund door aflevering 23 bijvoorbeeld in tweeën te splitsen.

Dat dit seizoen net wat minder is, neemt niet weg dat ik Married with Children een fantastische serie vind. Na Friends is het met stip mijn favoriete sitcom. Ed O'Neill zet een legendarisch personage neer dat naar mijn mening ook nooit meer geëvenaard is in een komedieserie. Al Bundy is en blijft een schitterend figuur. Of het nou zijn beledigingen, zijn 'levenslessen' of zijn eeuwigdurende pech betreft: ik moet er erg om lachen. Hij wordt perfect aangevuld door de andere gezinsleden. De serie zou het waarschijnlijk nooit zo lang hebben volgehouden zonder de leuke onderlinge chemie tussen Ed, Katey Sagal, Christina Applegate en David Faustino. Ook de buren verdienen het om genoemd te worden. Door de jaren heen heeft Al een leuke interactie met Steve (David Garrison) en Jefferson (Ted McGinley), maar de meest hilarische momenten van de serie treden toch op als hij aan de haal gaat met Marcy (Amanda Bearse). Van die tweestrijd kan ik geen genoeg krijgen.

Ik heb oprecht genoten van deze serie en vind het ergens ook wel jammer dat ik er nu doorheen ben. De serie moest de eerste twee seizoenen even op gang komen, maar het werd zelfs toen al vrij snel duidelijk dat dit een erg sterke komedie is. Deze serie mag nooit vergeten worden en ik weet gewoon zeker dat, nu ik de complete box in mijn bezit heb, ik er zo nu en dan heen terug zal grijpen.

Can I get a Whoa Bundy?

Whoooooooa Bundy!