• 8.985.204 stemmen

Married... with Children - Seizoen 8 (1993-1994)

Show titel: Married... with Children

Ontwikkeld door: Michael G. Moye en Ron Leavitt

Met: Ed O'Neill, Katey Sagal en Christina Applegate

Datum van release: zondag 5 september 1993

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot Married... with Children

De serie draait om het leven van schoenenverkoper Al Bundy, zijn vrouw Peggy, dochter Kelly en zoon Bud. Ook de gezinshond Buck speelt een rol, alsmede buurvrouw Marcy, die eerst gehuwd is met Steve Rhoades en vervolgens met Jefferson D'Arcy.

Afleveringen Seizoen 8 (1993-1994)

1. 1. A Tisket, a Tasket, Can Peg Make a Basket?

5 september 1993 (30 minuten)

Al krijgt kaartjes voor een belangrijke basketbalwedstrijd.

2. 2. Hood 'n the Boyz

12 september 1993 (30 minuten)

Wanneer Al hoort dat een van zijn vroegere schoolvriendinnetjes problemen heeft met een bende in hun oude buurt, roept hij de hulp in van zijn footballmaatjes voor een confrontatie tussen jeugd en ervaring.

3. 3. Proud to Be Your Bud?

19 september 1993 (30 minuten)

Buds jongste pogingen om indruk te maken op vrouwen mislukken jammerlijk en hij trekt zich uit schaamte terug in de kelder. Maar als zijn coole alter ego verschijnt, leert Bud hoe je kunt bewerkstelligen dat je aanbeden wordt.

4. 4. Luck of the Bundys

26 september 1993 (30 minuten)

Peg leest in Al z’n horoscoop dat er een periode van geluk voor hem aankomt. Maar als er inderdaad positieve gebeurtenissen plaatsvinden, begint bij Al het gevoel te knagen dat het geluk niet van blijvende aard is.

5. 5. Banking on Marcy

3 oktober 1993 (30 minuten)

Wanneer Marcy’s bazen haar vragen om slecht nieuws over te brengen op een aandeelhoudersvergadering, adviseert een therapeut haar om aan seks te denken om haar angst voor spreken in het openbaar te overwinnen, met rampzalige gevolgen.

6. 6. No Chicken, No Check

10 oktober 1993 (30 minuten)

Al leent zijn auto niet meer uit aan Kelly en Bud, waarop de twee samen maar een auto kopen. Maar als ze allebei naar de drive-in willen, zijn ze genoodzaakt om er een double date van te maken, waarbij ze elkaar uit de auto proberen te werken.

7. 7. Take My Wife, Please

24 oktober 1993 (30 minuten)

Al wordt tijdens Halloween geconfronteerd met de Dood, terwijl Peggy en de kinderen moeten invallen voor de Village People.

8. 8. Scared Single

7 november 1993 (30 minuten)

Al raadt een nieuwe medewerker aan om niet te gaan trouwen.

9. 9. NO MA'AM

14 november 1993 (30 minuten)

Al en zijn vrienden verzetten zich tegen de vrouwenemancipatie.

10. 10. Dances with Weezy

21 november 1993 (30 minuten)

Al en Jefferson werken zich onder een theatervoorstelling uit om naar een sportbar te kunnen.

11. 11. Change for a Buck

28 november 1993 (30 minuten)

Buck voelt zich teleurgesteld en verwaarloosd, en loopt weg.

12. 12. A Little off the Top

12 december 1993 (30 minuten)

Al wordt per ongeluk besneden.

13. 13. The Worst Noel

19 december 1993 (30 minuten)

Al mist het jaarlijkse kerstfeest van de D’Arcy’s, terwijl hij niet eens weet dat hij niet is uitgenodigd.

14. 14. Sofa So Good

16 januari 1994 (30 minuten)

Kelly’s vriendje maakt per ongeluk Peggy’s bank kapot.

15. 15. Honey, I Blew Up Myself

23 januari 1994 (30 minuten)

Peggy’s verjaardagscadeau voor Al zorgt voor de nodige commotie in het winkelcentrum.

16. 16. How Green was My Apple

6 februari 1994 (30 minuten)

De Bundy’s en de D’Arcys vliegen elkaar in de haren vanwege een erfgrenskwestie.

17. 17. Valentine's Day Massacre

13 februari 1994 (30 minuten)

Wanneer Bud een Valentijnskaart tegenkomt die een vriendin hem een jaar geleden had gestuurd, gaat hij op een missie om zijn "verloren liefde" terug te vinden.

18. 18. Get Outta Dodge

20 februari 1994 (30 minuten)

Wanneer de teller in de oude Dodge van Al de één miljoen mijl nadert, biedt de fabrikant aan om het grote moment in een commercial te gebruiken, in ruil voor een gloednieuwe sportwagen.

19. 19. Field of Screams

27 februari 1994 (30 minuten)

Al stelt alles in het werk om te voorkomen dat een autofabriek het footballveld van zijn oude school gaat bebouwen.

20. 20. The D'Arcy Files

20 maart 1994 (30 minuten)

Jefferson maakt bekend dat hij vroeger een spion was.

21. 21. Nooner or Nothing

10 februari 1994 (30 minuten)

Peggy kan een prijs winnen in een radiospelletje als ze Al zo ver weet te krijgen dat hij naar huis komt voor een vluggertje tussen de middag.

22. 22. Ride Scare

24 april 1994 (30 minuten)

Al wordt een milieuheld en een beroemdheid.

23. 23. The Legend of Ironhead Haynes

1 mei 1994 (30 minuten)

Wanneer zijn sarcasme hem zijn geliefde parkeerplek kost, wendt Al zich voor advies tot een mannelijke held.

24. 24. Assault and Batteries

8 mei 1994 (30 minuten)

Al dreigt een lievelingsfilm van hem mis te lopen als gevolg van zijn huishoudelijke taken.

25. 25. Al Goes Deep

15 mei 1994 (30 minuten)

De romance tussen Kelly en een football-ster vormt een groot risico voor Jefferson, die al zijn spaargeld op een belangrijke wedstrijd heeft ingezet.

26. 26. Kelly Knows Something

22 mei 1994 (30 minuten)

De televisie begeeft het, wat Al ertoe brengt om auditie te doen voor een sportquiz waarin hij geld kan winnen voor een nieuw toestel. Wanneer hij wordt afgewezen wegens gebrek aan persoonlijkheid, geeft hij Kelly op in zijn plaats.

Ook seizoen 8 is nog steeds Married with Children op z'n best. De serie kan door de aanwezigheid van de legendarische Al Bundy (hulde aan Ed O'Neill) eigenlijk maar weinig fout doen, hoewel een sitcom als deze gauw geneigd is te vervallen in een herhalingsoefening. Ondanks dat bepaalde grappen en beledigingen inderdaad steeds terugkeren, lijkt Married wel ieder seizoen een tandje erbij te doen. Het wordt telkens iets absurder en gemener, zonder dat het ten koste gaat van de chemie tussen de acteurs, en dat zorgt ervoor dat de serie relevant blijft en zich onderscheidt van andere komedies. Nu meen ik me te herinneren dat ze tegen het einde van de serie daar ook een beetje te ver in doorslaan, maar tot nu toe is het echt een stijgende lijn die de serie doormaakt. De potentie was al zichtbaar in het eerste seizoen en ik ben blij om te zien dat ze deze ook benut hebben.

Toegegeven, de ene aflevering is leuker dan de andere, maar ze zijn wel allemaal de moeite waard. Vrijwel iedere aflevering kent wel een lachmoment, iets dat tot dusver alleen deze serie en Friends klaargespeeld krijgen bij mij. Met name 'No Chicken, No Check', 'Take My Wife, Please' (een compliment richting de Village People voor hun zelfspot), 'Dances with Weezy', 'Change for a Buck', 'Honey, I Blew Up Myself', 'Valentine's Day Massacre', 'Ride Scare' en 'Assault and Batteries' zijn ronduit schitterend.

Voorlopig het hoogtepunt van de reeks die ik opnieuw aan het bekijken ben. Dat de latere seizoenen veel leuker dan de eerdere seizoenen zijn stond me altijd bij, maar je weet nooit hoe je mening tig jaar later kan veranderen. Maar dit is echt een serie die per seizoen scherper, geestiger, extremer en completer werd. Seizoen 6 en 7 hadden te lijden onder een zwangere Peggy en neefje Seven, zaken die echt zwaar irritant waren, maar seizoen 8 heeft dat helemaal niet. Sterker, 1 van de allerleukste dingen uit de serie wordt hier geïntroduceerd: de oprichting van anti-vrouwengroep National Organization of Men Against Amazonian Masterhood, ook wel No Ma'am. Alleen al hun huisregels zijn geweldig:

De 10, kuch, 9 geboden:

6. Everyone should carpool except me

7. Bring back the word stewardesses

8. Synchronized swimming is not a sport

9. Mud wrestling is a sport

Daarnaast krijgen we ook meer scènes in de schoenenwinkel, met het nieuwe hulpje van Al die ik best oké vond, al is het wachten totdat Griff volgend seizoen die rol krijgt. Maar dit seizoen is gewoon enorm afwisselend in verhaallijnen, waarbij ik denk ik het hard om de aflevering Little off the top heb gelachen, als Al per ongeluk in het ziekenhuis wordt besneden en daar mee moet leren leven, uiteraard met nare opmerkingen van de D'Arcy's. Maar ook Banking on Marcy, met Marcy die leert speeches te geven als ze aan haar slaapkameravonturen denkt is briljant. Ook was The Village People aflevering Take my wife, please erg grappig, met veel zelfspot van de bekende groep die een gastrolletje had. How green was my apple, met een burenruzie over de afmetingen van elkaars tuin vond ik ook om erg hard om te lachen en uiteraard verdient ook Ride Scale een vermelding, als Al moet carpoolen met 3 dikke vrouwen, waarna hij er financieel gewin uit weet te slepen. Maar bijna alle afleveringen had ik kunnen benoemen. De grove grappen, de vreselijk niet politiek correcte grappen over vrouwen en minderheden; het zou vandaag de dag echt niet meer kunnen maar wat ben ik vreselijk blij dat ze er destijds een serie van 11 seizoenen mee hebben gemaakt. De houdbaarheidsdatum van Married with Children is voor eeuwig.