Mijn Series +

Dexter - Seizoen 5 (2010)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door James Manos Jr.
met Michael C. Hall, Jennifer Carpenter en C.S. Lee

Gebaseerd op de 'Darkly Dreaming Dexter' en 'Dearly Devoted Dexter' boeken van Jeff Lindsay, gaat deze thriller over Dexter Morgan. Dexter is een forensisch bloedspatten expert, werkend voor de Miami Metro Politie Afdeling. Hij is de steun en toeverlaat voor zijn zus en heeft een vaste vriendin met twee kinderen die gek op hem zijn. Daarnaast heeft Dexter een nogal actief 'nachtleven'. Strikt volgens een code, opgelegd door zijn stiefvader, Harry, jaagt Dexter op mensen die uit de handen van het rechtssysteem zijn geglipt en zorgt er zo voor dat ze nooit meer een tweede misdaad zullen begaan.

1. My Bad
  10. In the Beginning
  11. Hialeah and Fourth
  12. The Big One
avatar van Robbie.T.
Ik vreesde een beetje voor dit seizoen na het zien van de eerste twee zwaar tegenvallende afleveringen van seizoen 5. Gelukkig herpakten de schrijvers zich en wordt dit alsnog een prima seizoen. Julia Stiles, Jonny Lee Miller en Peter Weller doen het prima in hun rollen en zijn een leuke toevoeging aan het verhaal. Quinn daarentegen is nog steeds een flat character en werkt mij op de zenuwen door zijn nietszeggende aanwezigheid binnen het verhaal.
Op naar seizoen 6.

avatar van renzoroy
ik zelf vond elk seizoen van Dexter geweldig

avatar van Thomas83
Weer een erg sterk seizoen hoor. Hoewel ik wel vind dat er wat geforceerd drama wordt gecreëerd doordat Dexter door zijn afwijking niet in staat is naar buiten toe een "gepaste" reactie te tonen op de dood van Rita. De eerste reactie van bijna iedereen zou medelijden moeten zijn. Heel onnatuurlijk dit. Alsof heel duidelijk je gevoelens tonen de enige manier is je pijn te tonen. Ik vond juist heel duidelijk overkomen dat Dexter echt in shock is door alles. Hij komt haast catatonisch over. Tot die geweldsuitbarsting met een voor Dexter atypische impulsieve moord. Een die veel meer sporen na moet hebben gelaten dan gebruikelijk, maar waar we vreemd genoeg niets meer van horen in het seizoen. Benieuwd of dit nog een staartje krijgt later. Ik baalde dat Astor en Cody naar de achtergrond worden geschoven omdat ze bij de ouders van Paul gaan wonen in Orlando, maar het wende eigenlijk wel snel zonder hen. Het zou toch anders hebben gevoeld zonder Rita erbij. En Robinson laat nu ze wat ouder is en er van het personage wat meer wordt verwacht zien het toch niet helemaal bij te kunnen benen.

Bovendien vult Julia Stiles het gat goed op met Lumen. Echt chemie met Dexter en gewoon een heel leuke rol. Weer een nieuwe invalshoek voor de serie, Dexter die een partner in crime en soort lotgenoot met een "dark passenger" krijgt. Zeer sympathieke rol en aardig ook hoe Dexter en Lumen een raar soort zeer duistere romance hebben. Een lekker apart soort humor ook, Dexter die Lumen als ware het een bosje bloemen handschoenen en een vlindermes geeft en haast reageert alsof hij Lumen net in haar bruidsjurk heeft gezien als hij haar voor het eerst ziet in haar inbrekersoutfit. Sowieso vind ik dit misschien wel het leukste seizoen qua humor. Al vond ik zo'n grapje als Dexter die op zijn eerste date met Rita tussendoor even iemand in zijn kofferbak gooit een te makkelijke grap, die ook ingaat tegen waar het personage normaal voor staat. Debra en Quinn bij elkaar lag al een tijdje voor de hand, en dat is uiteindelijk ook interessanter dan het bij voorbaat leek maar had van mij ook best weggelaten mogen worden. Het gedoe tussen Batista en LaGuerta vond ik sowieso weer niets. Elk seizoen is er weer relatiegezeik met die twee en Debra. Beetje eentonig onderhand.

De antagonisten dit seizoen zijn weer erg interessant. Vreesde dat de nieuwe invalshoek hier slechts zou zijn dat Dexter het ditmaal tegen een groepje op zou nemen in de vorm van een sekte, maar gelukkig blijkt dit allemaal niet zo simpel te liggen. Het wraakverhaaltje en de achtergrond van Rita zijn interessant, die van de bad guys ook in voortzetting van wat de Trinity Killer zo interessant maakte in het vorige seizoen. Het seizoen heeft qua spanning wel ietwat flauwe hakken-over-de-sloot-momentjes zoals hoe Dexter en Lumen in aflevering zes (zowel door de spanning als de goed werkende opvallend luchtige toon een van de betere afleveringen in de serie) en de laatste aflevering net niet door Debra worden betrapt. Vond het ook wat ongeloofwaardig dat Quinn bereid zou zijn zoveel geld te betalen aan Liddy om na te gaan wat Dexter in zijn schild voert, maar Liddy is wel een erg interessante tegenstander voor hem. Heerlijk foute agent, een beetje op het randje gespeeld door Weller.

Vanaf aflevering acht wordt het seizoen pas echt spannend, en ik vond de seizoensfinale in de laatste aflevering eigenlijk nog de meest spannende van allemaal. In seizoen 1 en 4 had ik niet het gevoel dat ze Debra of Rita laten zouden sterven, seizoen 2 eindigde wat slapjes en makkelijk na al die opgebouwde spanning en het derde seizoen kende eigenlijk al zijn hoogtepunt in de voorlaatste aflevering en had wel een lekker dreigende maar minder goed uitgewerkte killer in de Skinner. Nu dacht ik echt dat Dexter weer tragisch getroffen zou kunnen worden door de dood van Lumen. En tragisch eindigt het ook voor Dexter, maar beter nog door er niet een soort herhaling van te maken met de dood van weer een geliefde, maar een vertrek van Lumen omdat ze haar eigen "dark passenger" kwijt is nu ze wraak heeft kunnen nemen. Pijnlijk, maar als optimist zie het ook als het bewijs dat Dexter misschien wel met zijn eigen demonen af kan rekenen. Hoewel Dexter zelf dan alleen de verschillen tussen Lumen en hem ziet. De laatste minuten van het seizoen voelen als een echte afsluiting van het seizoen, vrolijk voor iedereen behalve die arme Dexter weer.

Om nog wat andere puntjes van kritiek te benoemen, toevalligheid speelt wel vaak weer een net wat te belangrijke rol. Debra die net als ze is gedegradeerd tot werken in het archief leest over de meerdere daders in de zaak van de twaalf slachtoffers van Jordan Chase en zijn clubje, Chase die Dexter op het spoort komt omdat deze nu net een foutje maakt, hoe hij Jordan ineens weet te verslaan, toevallig ontdekt dat er een verborgen camera op zijn motelkamer hangt, enzovoort. Van mij hadden ook die ouders van Paul best een wat grotere rol mogen krijgen. Nu is hun enige functie om Astor en Cody van Dexter weg te halen. Zelfs veel emotie over het overlijden van hun schoondochter krijgen we niet te zien. Zo'n klein verhaallijntje met die vriendin van Astor die door haar stiefvader wordt mishandeld is ook wel wat onzinnig. Alsof je die zomaar van dat kind weg kan krijgen simpelweg door hem een keertje in elkaar te slaan. Vond dat ook een wat dommig excuus om Harry te laten zeggen tegen Dexter dat hij trots op hem is en tot meer in staat is dan alleen een monster zijn. Wel een lief momentje als hij ineens tegen Astor zegt dat hij van haar houdt
4.0*.

avatar van Epitaph
Het laatste sterke seizoen!