Mijn Series +

Mad Men - Seizoen 4 (2010)

ontwikkeld door Matthew Weiner
met Jon Hamm, Vincent Kartheiser en January Jones

Mad Men duikt in de levens, liefdes en ambities van een groep ongenadig competitieve mannen en vrouwen die bij een reclamebureau werken in de jaren zestig. De serie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse advertentiebureaus, en tevens verwijzend naar de 'Mad' uit de titel. We maken kennis met de onvoorspelbare wereld van Don Draper, de grootste reclameman (en womanizer) in de business, en zijn collega's van de Sterling Cooper Advertising Agency. Hoewel Don de regie in de vergaderkamer en de slaapkamer in handen heeft, heeft hij moeite om voor te blijven lopen op de snel veranderende tijden en zijn jonge ambitieuze collega's.

1. Public Relations
  11. Chinese Wall
  12. Blowing Smoke
  13. Tomorrowland
avatar van Thomas83
Als je heel goed oplet kun je misschien soms nog goed voorspellen wat er komen gaat in Mad Men, maar vaak gaat het zo prachtig op een geloofwaardige manier een heel andere kant op dan je verwacht. Alles verloopt vrij natuurlijk en draait echt om de personages binnen het tijdsbeeld. Er worden erg mooi lijntjes tussen personages getrokken, maar er is niet veel waar echt direct naartoe wordt gewerkt. Pas in de laatste pakweg vier afleveringen is er sprake van een enigszins afgetekend plot. Er waren hints dat Don in een seizoen dat grotendeels zo eenzaam voor hem was (dat nieuwe appartement van hem voelt zo enorm verstikkend aanvankelijk) een nieuwe vrouw zou vinden en dat dit Megan zou blijken te zijn. Maar om dat uit te vogelen moet je goed bij de les zijn. Ze werd heel subtiel als kandidaat opgevoerd en in de tussentijd waren er ook de minder subtiel gebrachte Faye en een puur slippertje met die arme Allison, die zo typerend voor de serie ineens als relatief onbeduidend personage ineens naar voren wordt geschoven om in een aflevering of twee veel indruk te maken.

Sowieso wel voor het eerst een seizoen met echt zwaar drama op een gegeven moment. Zoals ook al kenmerkend is voor de serie is Lane halverwege het seizoen voor mij van een van mijn minst favoriete personages naar een van mijn favoriete gegaan. Er blijkt achter zijn stijve en weinig sociale gedrag meer te steken. Een eenzame en sociaal onhandige man met een beul van een vader. Minder vond ik Miss Blankenship. Ze is hilarisch maar ik vind het een beetje uit de toon vallen en beneden het niveau van de serie, dit soort humor.

Niet dat er geen plaats is voor humor in de serie. Integendeel. Er kan knap snel geschakeld worden van drama naar humor. Glen Bishop straalt dit seizoen meer dan ooit iets griezeligs uit, maar eigenlijk toont hij op zijn eigen manier alleen een gevoelige kant. Ik kan voor hem een stuk meer begrip opbrengen dan voor het grote kind Betty, die uiteraard ook haar eigen demonen heeft maar zich zo onuitstaanbaar gedraagt. Erg gewaagd trouwens dat er in de verhaallijn van dochter Sally een scène zit waarin ze masturbeert. Ze is 10 jaar op dat moment. Hoeveel series zouden dit aandurven? Mijn waardering voor Trudy is ook gestegen dit seizoen. Bij Ted Chaough weet ik nog niet helemaal wat ik van hem moet denken. Vooralsnog vermaakt hij nog als een tegenstander voor Ted.

Ik wil ook nog even speciaal wat van mijn favoriete afleveringen vermelden. The Good News slaat in als een bom met het nieuws dat Anna kanker heeft. En dit is de aflevering die van Lane een van mijn favoriete personages maakte. Prachtig als hij met Don uitgaat en callgirls oppikt. Zowel ontroerende als erg grappige momenten. Zelfs Greg toont zich nog van een gevoelige kant in een scène met Joan. The Suitcase is de best gewaardeerde aflevering op IMDB en nu ook mijn favoriet vooralsnog. De speciale band tussen Don en Peggy was altijd al duidelijk, maar nergens komt het sterker naar voren dan hier. Ik heb beiden nog nooit zo ontspannen en zichzelf gezien, Don in elk geval niet in New York. Ze spraken met elkaar als gelijken. En dan mag Peggy Don ook nog op zijn meest kwetsbaar aanschouwen omdat hij het slechte bericht dat Anna Draper is overleden zo vreest. Wat een ongelofelijk lief personage was dat ook. Een vrije geest die als enige Don precies zag zoals hij was én hem accepteerde. Ik denk niet dat Don ooit volledig gelukkig zal zijn voor hij zo'n persoon in zijn leven vindt.

Zal Megan dat dan zijn? Ik denk het niet. Don en zij weten amper nog wat van elkaar. Dat was bij Faye al een stuk anders, maar die bleek niet zo goed met zijn kinderen en Megan juist wel. In alles een tegenpool van Betty eigenlijk. Misschien dat dit voor Don al genoeg was om op haar te vallen en haar zo impulsief ten huwelijk te vragen, maar ik weet het niet. Misschien is het wel een pragmatische keuze en zullen we Don zien veranderen in een nieuw soort Roger, ook al kon zijn achtergrond niet anders zijn. De zo snel opgekomen verliefdheid en het overhaaste huwelijksaanzoek lijken meer een illusie. Het is vast ook geen toeval dat Don een verwijzing naar The Sound of Music maakt en zijn aanzoek ook nog eens doet in Disneyland.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de boel zakelijk zal verlopen, of Don dat hele clubje bij elkaar zal weten te houden. Ik vermoed van niet, maar dat hoeft zakelijk succes nog niet per se in de weg te staan. Cooper, die al het hele seizoen subtiel een rol op de achtergrond had, remde met Roger de groei van SCDP alleen maar volgens mij. Het zijn mannen van de oude stempel en het kon ook nooit goed gaan met het bedrijf met zo'n buitensporig belangrijke rol voor Lucky Strike. Ik vermoed dat het bedrijf de moeilijke zes maanden wel zal doorstaan en daarna verder kan groeien. Het einde van het seizoen belooft in alles vooral een nieuwe start te brengen. Die zal niet vlekkeloos verlopen uiteraard, maar gelukkig maar. Erg benieuwd ook of Joan ook wat meer de erkenning zal krijgen die ze verdient. Wat een personage. En wat mooi om nog even een momentje met Peggy en haar te zien. En laat Roger in godsnaam zolang mogelijk in de serie blijven
. 4.5*.

avatar van Ataloona
Die aflevering waarin Pryce en Don straalbezopen de Japanse Gojira (Godzilla) in de bioscoop zitten te bekijken. Ge-ni-aal Na drie moeizame seizoenen begin ik er steeds meer in te komen. Heerlijk wereldje en elk seizoen blijkt al snel beter dan de voorgaande. Hopelijk geldt dat voor seizoen 5 ook; daar ga ik mij morgen maar eens aan overgeven.

avatar van Black Math
Beste seizoen tot nu toe met sterke momenten waarin Dons genialiteit naar voren komen zoals hij hij rondom de Honda opdracht erin slaagt de concurrent een hoop geld te laten verspelen, maar ook de anti-tabak advertentie. Het is nog onduidelijk hoe dat gaat uitpakken, maar het is een prachtig moment waarin na een dramatische wending voor het bedrijft hij het initiatief pakt en er juist een kans in ziet.

Verder gebeurt er heel erg veel wat betreft karakterontwikkeling. Dochter Sally begint echt een sterk karakter te worden, de saaie Lane ontpopt zich inderdaad als een prachtig persoon vol gevoelens, en ja de scene waarin hij en Don een Gojira filmvoorstelling bezoeken is geweldig, en Peggy gaat flink de confrontatie aan met Don, waarbij het prachtig is om te zien hoe de onderlinge waardering alleen maar sterker lijkt te worden.

Ook in dit seizoen de nodige soapachtige liefdesperikelen, waarbij elke nieuwe relatie eigenlijk hetzelfde patroon als de vorige lijkt te volgen. Zo gelukkig als Roger met Jane leek te zijn in het vorige seizoen, in dit seizoen smacht hij weer naar Joan, die zelfs zwanger van hem wordt en dat als een koekoeksjong besluit te houden. Betty's nieuwe huwelijk lijkt dezelfde problemen te hebben als haar vorige met Don, waarbij het toch wel definitief duidelijk wordt dat Betty een heel erg moeilijk persoon is. Don verlooft zich met zijn secretaresse Megan die nu nog geweldig is, maar zal dat over enige tijd ook zo zijn? Of gaat het dezelfde kant op als Roger en Jane? Geliefde Faye die in de kou achter blijft verwoordde het erg sterk dat Don alleen het begin van iets leuk vindt. Ik was enigszins verrast dat hij niet voor Faye koos aangezien zij hem emotioneel aan leek te kunnen. Het zal denk ik te maken hebben met dat zij minder goed met kinderen om kan gaan dan Megan.

Wat wel hartverwarmend is, is dat Trudy eindelijk spontaan zwanger wordt. Waar Pete zijn bedenkingen bij het huwelijk met haar leek te hebben in het eerste seizoen, zijn ze in de loop van seizoenen echt een leuk stel geworden en dan is dit een mooie kers op de taart.

Al met al het meest interessante seizoen van Mad Men dat ik heb gezien, en dus nu eindelijk een halfje extra ten opzichte van de vorige seizoenen: 3,5*.