Mijn Series +

Mad Men - Seizoen 5 (2012)

ontwikkeld door Matthew Weiner
met Jon Hamm, Christina Hendricks en John Slattery

Mad Men duikt in de levens, liefdes en ambities van een groep ongenadig competitieve mannen en vrouwen die bij een reclamebureau werken in de jaren zestig. De serie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse advertentiebureaus, en tevens verwijzend naar de 'Mad' uit de titel. We maken kennis met de onvoorspelbare wereld van Don Draper, de grootste reclameman (en womanizer) in de business, en zijn collega's van de Sterling Cooper Advertising Agency. Hoewel Don de regie in de vergaderkamer en de slaapkamer in handen heeft, heeft hij moeite om voor te blijven lopen op de snel veranderende tijden en zijn jonge ambitieuze collega's.

1. A Little Kiss, Part 1
  11. The Other Woman
  12. Commissions and Fees
  13. The Phantom
avatar van Thomas83
Eindigde het seizoen niet zo overduidelijk en weinig subtiel naar de maatstaven van Mad Men dan zou ik dit seizoen zonder enige twijfel als (vooralsnog) het beste seizoen van de serie benoemen. De seizoensopener (met zelfs een geweldig optreden van Megan op dat feestje en een Roger die maar niet op kan houden grappig te zijn) is de beste tot nu toe, het middenstuk ook en het is echt een seizoen vol hoogtepunten. Maar wat je als laatst hebt gezien blijft nu eenmaal ook het meest hangen.

Wat dit seizoen in de eerste plaats al goed doet is het risico nemen erg veel aandacht aan Megan te besteden, toch een relatief onbeschreven blad nog. Zoals niet al te verrassend genoemd mag worden zien we haar aanvankelijk goede huwelijk met Don langzaam toch scheurtjes vertonen, tot je op het einde een zelfs wat overduidelijke gelijkenis ziet met Betty. Verrassend genoeg is Don in die periode dat het met het huwelijk goed gaat juist heel erg halfslachtig over zijn werk voor zijn doen, en blijkt Megan daadwerkelijk talent te hebben voor de nieuwe baan waarnaar ze is gepromoveerd vanwege haar huwelijk met de baas feitelijk.

Uiteindelijk beseft ze dan toch dat dit niet is wat ze wil en besluit ze haar droom om actrice worden weer na te gaan jagen, maar ze zorgde met de sterke nieuwe toevoeging Michael Ginsberg toch voor een interessante nieuwe dynamiek op de werkvloer. Afgunst en personages die anders naar elkaar kijken. En het kwam ook als een verrassing dat ze al bleek te weten over Dons verleden als Dick. Er verlopen dus wel dingen heel anders dan tussen Don en Betty.

Het seizoen maakt duidelijk dat Don nu een ouwe lul is, maar als persoon is hij toch weer niet helemaal hetzelfde denk ik. En de sterk veranderde tijd speelt natuurlijk ook nog een rol. Dit seizoen zijn de veranderingen die de jaren zestig brengen meer dan ooit duidelijk. We zien grenzen vervagen en alles verseksualiseren. De kleding begint uitbundiger te worden, roken begint aan status te verliezen, experimenteren met drugs raakt in de mode en we horen het eerst echte gevloek.

Om maar weer mijn hoogtepunten te noemen, de dubbelaflevering Little Kiss aan het begin is geweldig. Het feestje thuis bij Don laat perfect alle spanningen en ongemakken zien, is hilarisch en heeft dat optreden van Megan. Roger is vooral briljant als hij de volgende dag met een opgewekt "bonjour!" Don op zijn werk groet. Joans eerste bezoek op kantoor met haar kind sinds haar zwangerschapsverlof is ook erg mooi. Vooral als Lane en Joan een intiem momentje hebben als hij haar troost na een emotionele uitbarsting. Een mooi contrast met die onhandige scène die ze een seizoen terug nog samen hadden.

In de ook al geweldige aflevering Signal 30 hebben ze ook al zo'n momentje. En dat gevecht tussen Lane en Pete is een pareltje. Alleen al de reactie van Roger, Cooper (die zijn er dus ook nog gelukkig) en Don, die snel de gordijnen dicht doet. Uiteindelijk had ik toch ook medelijden met Pete. Hij is meestal voor onuitstaanbaar, maar vooral ook zo'n tragisch personage. Het voelt als een memorabel klein momentje als hij in de lift tegen Don "I have nothing" tegen hem zegt.

Far Away Places is vooral ook een erg gewaagde aflevering. Een wat andere vertelstructuur door ons Don, Peggy en Roger apart te laten volgen over periode van een dag ongeveer. En elk kleine verhaal is ook erg sterk, waardoor de aflevering veel langer voelt. Peggy in de bioscoop te zien blowen en een vreemdeling aftrekken is behoorlijk maf, om van de LSD-trip van Roger nog maar te zwijgen. En de verhaallijn met Megan die na een ruzie met Don tijdens een roadtrip spoorloos verdwijnt was zelfs nog een beetje spannend.

At the Codfish Ball is super omdat het zo'n haast perfecte aflevering is omdat hij heel lekker loopt en je wat te doorgronden geeft. En Roger en Sally zijn prachtig samen op dat feestje. Lady Lazarus introduceert weliswaar de zwakke verhaallijn met Pete en Beth maar is de laatste aflevering van het erg sterke middenstuk van het seizoen dat begon bij Signal 30, en dat momentje met Don die achter de liftdeuren de open liftschacht vindt is een erg fraai klein momentje van mystiek en symboliek. Ook is dit een mooi voorbeeld van hoeveel interessants Megans personage nog brengt.

Christmas Waltz is alleen al leuk om de onverwachte terugkeer van Paul Kinsey als Hare Krishna. Waar dit vooral een flauwe plotlijn leek op te leveren eindigt het toch nog best dubbelzinnig mooi en droevig als Harry hem geld geeft en vertelt dat men enthousiast was over zijn script. Heeft Harry ook nog eens zijn momentje. En eindelijk weer eens een aflevering met lekker veel scènes voor Joan. Die melancholische scène waarin ze in een bar met Don terugblikt op vroeger is schitterend.

Ik vind het overigens wel een wat zwak geforceerd moment als Lane die cheque vervalst. Het is ook een beetje het startsignaal voor het zo weinig subtiele einde van het seizoen. Het is dan allemaal wat overduidelijk en gedramatiseerd. The Other Woman (met wel een weer epische scène waarin Don en Peggy professioneel uit elkaar gaan en Peggy voor de lift een omslag in haar houding maakt) en Commissions and Fees vond ik nog wel erg pijnlijk doordat Joan en Lane zulke favorieten van me zijn, maar vooral de nasleep van Lanes zelfmoord voelt niet helemaal echt
. Een hoop zwaar drama, minder echt voelende momenten en relatief weinig mystiek zo op het einde van het seizoen. Ik hoop dat het zesde seizoen de draad weer oppakt. 4.5*.

Dit is het seizoen met zowel het Megan-feestje, de LSD / Beach Boys-aflevering én de prachtige scène onder begeleiding van Tomorrow Never Knows toch? 1966?
Niet vreemd dat dit seizoen het hoogste gemiddelde heeft hier.

avatar van Black Math
Het vorige seizoen was tot nu toe mijn favoriet. Dit seizoen is niet minder, maar smaakt wel wat minder, puur omdat de gehele tendens lijkt te zijn dat iedereen vast zit in zijn of haar bestaan, met name in zijn of haar relatie, en dat voelt nogal zwaar aan. Hoe gelukkig Don aanvankelijk was in zijn huwelijk met Megan, nu zij haar eigen carrièrepad heeft gekozen, lijkt hij zich verloren te voelen. De huwelijken van Roger and van Joan zijn definitief voorbij. Betty valt in haar nieuwe huwelijk in dezelfde patronen als met Don, Pete is niet meer zo gek op zijn vrouw nu die moeder geworden is, Peggy vertrekt bij de firma en Lane pleegt zelfs zelfmoord. Het is allemaal nogal wat. Het leven is soms zoals wat de karakters overkomt, maar hier valt er wel erg veel ongeluk samen.

Toch zijn er een aantal geweldige momenten, die wellicht meer memorabel zijn dan de hoogtepunten uit de vorige seizoenen. De zang en dans van Megan op Dons verjaardags, de LSD scène met Roger die denkt dat het hem niets doet, en dan gebeuren er een aantal subtiele maar rare dingen, Peggy die "Pizza House" naar Don schreeuwt over de telefoon als ze niet lastig gevallen wil worden met zijn huwelijksperikelen. Verder is het mooi om te zien hoe na eerder Peggy nu ook Sally zich steeds meer begint te ontwikkelen.

Uiteindelijk prefereer ik het vorige seizoen, maar dit doet er niet veel voor onder en krijgt dan ook 3,5*.